Ari Mäkelä

Hornet-lentäjä mokasi laskeutumisen - aiheuttaa hämminkiä Oulun lentokentällä

16 viestiä aiheessa

Lainaa

Oulun lentokenttä jouduttiin sulkemaan illan suussa. Ilmavoimien Hornet kone ajautui laskeutuessaan muutaman metrin pitkäksi, pelastuslaitos tiedotti.

Kyseessä oli Lapin lennoston Hornet-hävittäjä.

– Hornetin lasku meni pitkäksi. Tarkkaa syytä ei tiedetä, Lapin lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Juri Kurttila kertoo.

Pieni referenssi että mistä linkissä puhutaan on aina hyvä laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Töissä lounaalla tullut kysymys, mihin en tiennyt vastausta. Ainakaan eksaktia.

Miten nuo pysäytysverkot toimivat? Ovatko ne jatkuvasti aktiivisia vai aktivoidaanko ne vain Hornettien/Hawkien tullessa laskuun? Onko siviililennonjohdolla niihin mitään kontrollia? Laukaistaanko ne nappia painamalla vai onko siellä anturi-nopeustutka viritys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verkkoja ohjataan samasta paneelista, kuin kiitotien valojakin. Ihan siis siviililennonjohtajat hoitavat ne. Ne ovat pystyssä sotilaiden jettikalustolle ja muutoin alhaalla. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tyhmä kysymys, mutta miksi sotilaskalusto ei saa vehkeitään pysäytettyä kiitotielle, joka kuitenkin on käsittääkseni monin verroin aivan riittävä isommille ja raskaammillekin koneille? :hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Ihan tyhmä kysymys, mutta miksi sotilaskalusto ei saa vehkeitään pysäytettyä kiitotielle, joka kuitenkin on käsittääkseni monin verroin aivan riittävä isommille ja raskaammillekin koneille? :hmm:

Jos olet joskus katsonut hävittäjän siipeä, niin olet varmaan huomannut, että se ei välttämättä ole optimoitu sitä hitaasti lentämistä varten, koneen nopeusluokka lähestymisessä on samaa suuruusluokkaa matkustajakoneiden kanssa.

Toinen syy vetää kiitotien päästä pitkäksi on se, että on jätetty liikaa vauhtia laskeutumisen jälkeen, ja liukkaus on yllättänyt siinä vaiheessa kun on ryhdytty jarruttamaan pois kääntymistä varten. Sitä en tiedä, onko tässä käynyt niin, mutta näitä on välillä sattunut.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tunnetusti ne isommat ja raskaammatkaan eivät ole täysin välttyneet lipsahduksilta. En näe, että sotilaskalustolla olisi tässä keskimäärin juuri sen suurempia ongelmia.

Muokattu: , käyttäjä: Kalle Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/9/2018 at 22.17, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Ihan tyhmä kysymys, mutta miksi sotilaskalusto ei saa vehkeitään pysäytettyä kiitotielle, joka kuitenkin on käsittääkseni monin verroin aivan riittävä isommille ja raskaammillekin koneille? :hmm:

Kyllähän ne saakin. Laskeutuneet Ouluunkin Horneteilla useita tuhansia kertoja ilman ongelmia.

Tällä kertaa ei pysähtynyt, syystä tai toisesta. Ei kuitenkaan mikään ongelma joka olisi sotilaskalustossa tai Oulun kiitotiessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Tällä kertaa ei pysähtynyt, syystä tai toisesta. Ei kuitenkaan mikään ongelma joka olisi sotilaskalustossa tai Oulun kiitotiessä.

Eli, voiko tuosta päätellä, että kyseessä todellakin oli lentäjän moka (kuten jossain otsikossa oli)? Olisiko mahdollisesti leijunut sen verran pitkälle, ettei jäljelle jäänyt kiitotie enää riittänyt normi pysäytykseen?

Paljonko on Hornetin normi laskeutumisnopeus? 125 kts?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eli, voiko tuosta päätellä, että kyseessä todellakin oli lentäjän moka (kuten jossain otsikossa oli)? Olisiko mahdollisesti leijunut sen verran pitkälle, ettei jäljelle jäänyt kiitotie enää riittänyt normi pysäytykseen?

Voi päätellä. Voi päätellä myös monta muutakin asiaa. Näillä tiedoilla on täysin mahdoton sanoa syystä mitään. Yksi mahdollisuus on tekninen vika, esim. jarruissa.

Lainaa

Paljonko on Hornetin normi laskeutumisnopeus? 125 kts?

Lienee luokkaa 130 kts riippuen painosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Onko Hornetissa jonkinlaista reverssiä?

Ei, eikä myöskään spoilereita. Ainoastaan lentojarru takarungon päällä, jonka vaikutus laskukiidossa on aika olematon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eli, voiko tuosta päätellä, että kyseessä todellakin oli lentäjän moka (kuten jossain otsikossa oli)?

Iltapäivälehtien, tässä tapauksessa Iltalehden otsikot voi jättää ihan omaan arvoonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään