Tatu Koiranen

Patrian DA40 meni penkkaan

13 viestiä aiheessa

3 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Konehan on non-fiki ja hiilihankoja on ollut kartoissa aikalailla.

Tatu, kerro meille tietämättömille, mitä em. tarkoittaa. Kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Tatu, kerro meille tietämättömille, mitä em. tarkoittaa. Kiitos!

En minäkään tuosta slangista ihan heti selville pääse, mutta hiilihangot lienee tuossa SWC-kartassa olevia jäätämistä merkkaavia kuvakkeita. (esim uusin klo.00UTC sääkartta ennustaa käytännössä koko maahan kohtalaista jäätämistä pilvessä, ja pilvien pohjat 200-400ft; Kuvalinkki)

Ja pikku-Diamangilla ei kauheasti jäätäviin sovi ajella kun ei ole semmoiseen hommaan hyväksytty lentolaite ilmeisesti - kuten tässä huomattiin kun tuulilasi jäätyi niin ettei ulos nähnyt...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa-ha. No ok. Kun tällaisella palstalla, jota seuraa varmaan sellaisiakin henkilöitä (kuten minä), jotka eivät ole perillä ihan kaikesta, voisi Tatukin laittaa jotain selventävää mukaan. Ei tämä niin pro -sivusto ole.

Siitä tulikin mieleen, että miksei noissa koneiden tuulilaseissa voisi olla samanlaisia lämpölankoja kuten vaikkapa Voortin autojen tuulilaseissa. Ihan pienet huurut eivät tuki lasia. :hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eikö fiki ole "flight into known icing". ;) Yleisilmailukoneissa on pääsääntöisesti muovia tuulilasit, ei niitä kovasti voi lämmitellä.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Jouni Olavi Rautio kirjoitti:

No eikö fiki ole "flight into known icing". ;) Yleisilmailukoneissa on pääsääntöisesti muovia tuulilasit, ei niitä kovasti voi lämmitellä.

Juu, voi olla. Silti näitä termejä voisi ihan maallikkometodiikalla avata, vaikka ne olisivatkin itselle päivän selviä.

Ja, miksi muovia ei voi lämmitellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. DA40:sta ei ole hyväksytty ennustettuun tai tunnettuun/tiedettyyn jäätävään keliin lentämiseen, eli toisin sanoen, jäätäviin olosuhteisiin sillä ei saa suunnitella lentoa.

Muovia voi lämmitellä, mutta ikkunamuovien lämmönjohtavuus on niin huono, että aika paljon joutuu sisäpuolelta lämmittämään jos haluaa ulkopinnan jäät sulamaan. DA42:n jäätäviin hyväksytyssä versiossa (perusversio ei siis ole) tuulilasin sulatukseen on glykoliruiskutus (TKS-neste).

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
52 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eikö muovikuomuun voi laittaa sisään lämpölankaa?

En tiedä, osaako joku valmistaa tuollaista kaksoiskaarevaa kuomua sellaisesta muoviaihiosta, jossa olisi langat sisällä. Ja vaikka ne langat olisi siellä puolivälissä, niin aika paljon saa silloinkin tuupata lämpöä, että se menee kuomun pintaan. Kovin kuumaksi lankoja ei saa päästää, koska muuten muovi sulaa niiden ympäriltä ja näkyvyys menee varmaan melko mielenkiintoiseksi sen jälkeen.

Ulkopuolisia sähkölämmittimiä on olemassa, mutta ei niidenkään aukosta ihan kauheasti näe maisemia:

Windshield%20heat%20N8328V.jpg?itok=Lw0G

 

Mitä tulee tuohon Diamond DA40:een, se ei ole muiltakaan osin kelvollinen jäätäviin olosuhteisiin (ei suojauksia siivissä tai vakaajissa), joten kovin suurta jäänsulatustarvetta ei sen tuulilasissakaan ole jos koneella operoidaan manuaalin mukaisesti.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oppimattomana voisi ajatella muovin lämmittämisen muodostuvan ongelmalliseksi kun ilmavirran jäähdyttävä vaikutus on jonkinmoinen, vaikka juustokupu lämpenisi maassa sopivasti, ilman että kupu sulaa, niin lennolla tilanne on toinen. 

Inhaa kun sulava muovikupu valuu päähän lennolla. :(

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin ilmeisesti juurikin kyseessä olevan koneyksilön tekemässä vasenta kaartoa Rajasalmen siltojen kohdalla pikkuisen kahden jälkeen perjantaina. Keli oli kyllä perkeleellinen ihan autoilevallekin: Poloisen lämppäri oli täysillä, puhallus pelkälle tuulilasille ja silti jäättömänä pysyi vain lasin alaosa. On voinut olla jännät paikat koneessa...

Muokattu: , käyttäjä: Juri Pelkonen
Typoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piperin PA46-(Malibu, jne)sarjaan näköjään saisi, rahalla, lasisen sähkölämmitteisen etuikkunaruudun. Takataskusta joutuu kaivelemaan lompakkoa kunnolla, koska ikkuna maksaa siinä 20000 taalaa, asennuksineen helposti 30000 taalaa ja mahdollisesti vuosimallista riippuen säätimiä/releitä päälle, yhteensä ehkä 40000 taalaa, jos huonosti käy. Ja tämä siis vasta kipparin puolelle, jos apumies haluaa omansa, täytyy maksaa lisää.

Lainaa

The catch is that the windshield replacement is VERY expensive.  As of this writing, a new windshield costs $21k to purchase and the installation is laborious, often pushing total replacement cost up to $30k.  And…to add insult to injury, if the airplane is older, it is often prudent to replace the copilot windshield as well.  The CP windshield adds just a little more labor to replace both and if there are scratches on the co-pilot side, then the cost for an entire replacement can top $35k.  If you own an early “Hot Plate” Malibu and require replacement, then there’s more bad news…the wiring and windshield controller is different, there’s new switches to install, and new cockpit indications are required.  A Windshield replacement in an early Malibu can push $40k very quickly.  Bottom line…a windshield is expensive!

http://flycasey.com/sl-1204-and-the-pa46-windshield/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

En tiedä, osaako joku valmistaa tuollaista kaksoiskaarevaa kuomua sellaisesta muoviaihiosta, jossa olisi langat sisällä. Ja vaikka ne langat olisi siellä puolivälissä, niin aika paljon saa silloinkin tuupata lämpöä, että se menee kuomun pintaan. Kovin kuumaksi lankoja ei saa päästää, koska muuten muovi sulaa niiden ympäriltä ja näkyvyys menee varmaan melko mielenkiintoiseksi sen jälkeen.

Ulkopuolisia sähkölämmittimiä on olemassa, mutta ei niidenkään aukosta ihan kauheasti näe maisemia:

Mitä tulee tuohon Diamond DA40:een, se ei ole muiltakaan osin kelvollinen jäätäviin olosuhteisiin (ei suojauksia siivissä tai vakaajissa), joten kovin suurta jäänsulatustarvetta ei sen tuulilasissakaan ole jos koneella operoidaan manuaalin mukaisesti.

Joo juuri tuota funtsin kanssa,että jos ei-jäätäviin tehdylle koneelle tuunattaisiin tuollainen sulatuslisuke etulasille,sehän vain tietysti houkuttelisi lähtemään niihin vaativiin keleihin,vaikka kuinka olisikin luvatonta touhua!  Mutta löytyyhän näitä kuuluisia "kokeneita lentäjiä" aina. Kuinkas vaan tässäkin taas kävi:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään