Juha Paulavuo

Leikkikenttäkoneet Tampereella

21 viestiä aiheessa

Facebookin yhdessä ryhmässä väitetää lähes klven kovaan, että Tampereella olisi ollut toinenkin kone -  Saukonpuistossa olleen Brewsterin lisäksi - lasten leikkikentällä. Ja se olisi olut vieläpä lähellä BWn sijoituspaikkaa. Itse en ole kuullutkaan toisesta koneesta, puhumattakaan että siitä olisi kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo Uolamon Härmälän lentokenttä-historiikki kertoo näin:

”Tampereen kaupunki osti vuoden 1952 elokuussa kaksi Brewster-hävittäjää ja asetti niistä toisen lasten leikkipaikaksi Saukonpuistoon Tampereen Kalevaan. Muutaman vuoden kuluttua sen kunto oli heikentynyt siinä määrin, että kone poistettiin syksyllä 1962. Romuliike Soini Tampereelta osti koneet ja ne paloiteltiin sekä myytiin edelleen romuna Kuusakoski Oy:lle”

Jukka

Edit: Juha, meillä oli täällä foorumilla juttua vuonna 2013 näistä Tampereen BW-koneista ketjussa Brewster Pirkanmaalla?

Alla lainaus kommentistasi:

   20.12.2013 at 21.55, Juha Paulavuo kirjoitti: 

”Tuossa linkissä mainittu BW-387 oli Tampereella Saukonpuiston leikkikentällä. Muistelen jostain lukeeni sen päätyneen lopppujen lopuksi Näsinneulan perustuksiin. Itse ainakin suhtaudun epäilevästi koko juttuun, kunnes toisin todistetaan esim. valokuvien muodossa.”

Tässä oma vastaukseni:

”Sen verran alkoi kiinnostamaan tämän Saukonpuiston BW-koneen viimeiset vaiheet, että piti ruveta oikein penkomaan vanhoja lehtiä. Ja löytyihän tietoa. Feeniks-lehdessä 3/1999 on mielenkiintoinen artikkeli Saukonpuiston Brewsteristä. Artikkeliin on kerätty eri lähteistä saatua tietoa, mm. lehtileikkeistä ja muistelmista. Lehtileikkeitä valokuvineen (Tamperelainen, HS, Uusi Kuvalehti) siihen on lähettänyt lentokoneharrastaja Lauri Volanen Helsingistä, joka on alkujaan tamperelainen. Hänen mukaansa Saukonpuiston kone oli BW-373, joka oli jatkosodan lopulla ja Lapin sodassa luutnantti Carl-Erik Bruunin nimikkokone.

Julkisuudessa kerrottiin elokuussa 1953, kuinka Tampereen kaupunki oli ostanut kaksi vanhaa ilmavoimien konetta romuvarastosta Kuorevedeltä. Toinen niistä päätyi Saukonpuistoon lasten iloksi. Koneet saatiin halvalla, sillä kaupunginpuutarhuri Viljo Tarko sanoi, että ”tavallisen puistokeinun rakentaminen tulee maksamaan miltei yhtä paljon kuin nämä kaksi konetta”. Koneiden lopullinen sijoituspaikka ei ollut heti tiedossa, mutta selviäisi seuraavaan kesään mennessä, jolloin koneet laitettaisiin paikoilleen. Saukonpuistoon Brewster laitettiin vuonna 1954. Tuolla paikalla on nyt Heikki Varjan vuonna 1964 lahjoittama pronssinen suihkukaivoveistos Saukot.

Mihin sitten tämä mahdollinen toinen kone päätyi on arvoitus, mietiskellään artikkelissa. Ehkäpä lehtijutussa kerrottua toista vehjettä ei lopulta ostettukaan, artikkelissa samaten tuumaillaan. Sen vahvistaa myös lentokonetehtaalla piirtäjänä ollut Pentti Niemi jonka mukaan Saukonpuistossa ”leikkikaluna” ollut BW oli ainoa.

Helsingin Sanomat kirjoittaa kuvatekstissään: ”Koneesta on varmuuden vuoksi jätetty pois kaikki vähänkin irti lähtevä, kuten mittarit ja muut kojeet. Moottorista on ainoastaan kuoret. Potkuri on iskostettu kiinteästi, jotta vahinkoja ei sattuisi. Liikkuvia osia on ainoastaan ohjaimet ja kaasuvivut. Mutta ne ovatkin sitten sitä ahkerammassa käytössä.”

Aikaa myöten koneesta hävisi sitä sun tätä, ja potkuri oli kaksilapainen puupotkuri, eikä suinkaan alkuperäinen. Konetta korjailtiin ja paikkailtiin välillä. Brewster meni lopulta niin huonoon kuntoon erään poikaporukan käsittelyssä, että se vietiin romuttamolle (romunkeräykseen) -60-luvun alkupuolella, oltuaan noin kymmenen vuotta puistossa. Tämän muistaa artikkelin kirjoittamisen aikoihin jo eläkkeellä ollut kaupunginpuutarhuri Kauko Aarnio.

Sen verran kuitenkin tuo Feeniksin artikkeli jättää spekulaatioille ja mielikuvituksella valtaa, että vuoden 1953 lehtijutuissa mainitaan tosiaan koneita ostetun Kuorevedeltä Tampereen kaupungille kaksi kappaletta. Samaten valokuvassa koneen tunnus näyttäisi olevan BW-387 eikä -373.

edit: netissä näyttää olevan väärää tietoa vuosilukujen suhteen, sillä esim. alla olevassa sivustossa kerrotaan kuvien olevan vuosilta 1948 ja 1952:”

http://warbirdsforum.yuku.com/reply/3758/Re-Brewster-at-Saukonpuisto#.UrxFnOIwN1E

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan, mutta kun kirjoitit tuossa alussa, että ”et ole kuullutkaan toisesta koneesta”. Ok, ymmärrän pointtisi. No joka tapauksessa edelleen jää epäselväksi tuo toinen BW, että oliko sellaista ollenkaan loppujen lopuksi. Lentokonetehtaan piirtäjän mukaan oli vain yksi kone. Enkä minäkään ole siitä ”toisesta” kuvia nähnyt. Pitäisi löytää jostain kaupungin ja Ilmavoimien alkuperäiset kauppakirjat.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaisin asian ehkä epäselvästi :D Taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi ostiko kaupunki yhden vai kaksi Brewsteria. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, eipä tuo mitään. Vähän tuon suuntaista oletinkin.😉 Näitä ”vanhoja stooreja” on hyvä välillä itsekin kerrata läpi. Kyllähän noista koneista täytyy arkistoissa olla tietoa, lähinnä mietin Kansallisarkistoa Ilmavoimien dokumenttien lähteenä. Löytyisikö Heikkisen Raimolta tai Partosen Kössiltä apua...

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen aihe tosiaan!

Viimeiset ilmavoimien käytöstä poistetut Brewsterit myytiin Kuorevedellä 11.12.1952 Oy Moser Ab:lle; BW-353, -361, -363, -373, -377, -382, -384, -386 ja BW-387. Koneromujen poisviennin ajallisen takarajan lisäksi ennen poisvientiä koneiden rungot tulee ostajan toimesta pilkkoa pienempiin osiin. Tämä ei toteutunut ainakaan Saukonpuiston BW-387:n osalta (kuva). Ilmavoimien papereissa ei poistetuista koneista enää mainita vaan pitäisikin käydä Tampereen kaupungin arkistossa. Siellä varmasti saataisiin selvyys kuinka monta BW:tä kaupunki lopulta osti (ja mitä teki). Helsingin Sanomat kertoo kahdesta ostetusta koneesta.

Saukonpuistossa on kuvattu, mutta onko BW-387 kaikissa kuvissa..

.

 

 

IMG_7311.JPG

IMG_8461.JPG

TKM_452_2207_2.jpg

TKM_452_2207_3.jpg

TKM_452_2294_1_1.jpg

viewimage.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomissa uutisoitiin heinäkuussa 1954 Tampereen kaupungin ostaneen kaksi lentokonetta, joista toinen Brewster-merkkinen kone (BW-387) on kuvattu sotamaalauksessa Saukonpuistossa samana vuonna. Seuraavana vuonna ilmestyi Tampere-aiheinen valokuviin painottuva kirja:

Matti Poutvaaran Tampere - Teollisuuden ja taiteen kaupunki, (1.painos) 1955. Siinä kone on jo saman näköinen kuin edellisessä viestissäni olevat kuvat (mahd. keltainen?).

Tästä voi vetää johtopäätöksenä, että naamiointimaalauksen päälle on hyvin nopeasti maalattu leikkikentän leikkeihin sopivampi väri. Saukonpuistossa oli koko ajan yksi ja sama kone, Brewster BW-387. Toisen BW:n kohtalo on sitten täysin tuntematon, onko sellaista loppupeleissä edes ollut?

 

IMG_2280.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin vähän vahingossa Facebookista Saukonpuiston BW:n kuvan oikealta puolelta kuvattuna (alla).

Samassa yhteydessä oli seuraava kommentti:

"Noita Brewstereitä oli Tampereella kaksikin lasten leikkikaluina. Sorsapuiston Brewsterissä tuli itsekin kiipeltyä, valitettavasti yhtään valokuvaa ei ole. Ne olivat aika lailla pelkkiä kuoria, laitteet oli melko lailla riisuttu pois. Olisi kyllä ollut hienoa jos edes toinen olisi pelastunut jälkipolville mutta ei kun ei. Tuskin tuohon hävittämiseen mitään sen ihmeempää aatteellisuutta liittyi, kaupungin puisto-osasto vaan totesi että ovat huonossa kunnossa ja korvasi uusilla kiipeilytelineillä."

Eli lainauksen mukaan olisi ollut mahdollista, että Tampereella olisi ollut kaksikin BW:tä, toinen Saukonpuistossa ja toinen Sorsapuistossa? Etäisyyttä noilla puistoilla on nykyisessä Tampereen kartassa puolisen kilometriä.

Ja se FB-sivu: 

Jussi

 

BW_Saukonpuisto.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää mainintoja Sorsapuiston mahdollisesta Brewsteristä rautatiehistoria-foorumilta, kuitenkin maininnalla ”taisi olla”...

http://vaunut.org/kuva/93689

Lisäksi ”varma” maininta Sorsapuiston lentokoneesta täällä:

”Liikennepuiston lisäksi puistoon rakennettiin kahluuallas pukukoppeineen ja leikkikenttä. Puiston leikkikentille oli tuotu myös käytöstä poistettu kuorma-auto ja lentokone riisuttuina versioina lasten leikittäviksi. Nämä olivat kuitenkin keskustapuiston tarjoamia erikoisuuksia, sillä 50-luvun leikkikentän vakiovarusteisiin kuuluivat yleensä vain keinu, potkukaruselli, kiipeilykaari ja hiekkalaatikko. Kun Tampereen eläintarha avattiin 1964 puiston vieressä olevaan entiseen teurastamona toimineeseen rakennukseen, niin Sorsapuistosta tuli jopa valtakunnallisesti tunnettu retkeilykohde.”

http://www15.uta.fi/koskivoimaa/kaupunki/1940-60/sopuisto.htm

Tässä Tampereen puistoista tehdyssä teoksessa mainitaan sivulla 39 myös monikossa puistoissa olleista riisutuista lentokoneista:

https://www.tampere.fi/liitteet/5yCljF2Hf/puistohistoriikki.pdf

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa (hieman kai eri tekstinä kuin aiempi lainaus) myös maininta Sorsapuiston lentokoneesta:

Näin Sorsapuisto sai vuonna 1956 lasten liikennepuiston, jonka suunnittelusta vastasi Talja - Tapaturmantorjuntayhdistyksen liikennejaosto. Erilaiset yrityksen lahjoittivat liikennepuistoon ajoneuvoja, kuten polkuautoja ja liikennettä ohjasivat "poliisisedät" puistossa. Puiston varustuksiin kuuluivat myös lasten kahluuallas ja leikkikenttä, josta aikanaan löytyivät käytöstä poistetut kuorma-auto, lentokone sekä vuonna 1916 Tampellan konepajan valmistama ja kaupungin Harvialan kartanolta ostama veturi.

 

Lähde:  http://esahakala.blogspot.fi/2013/12/sorsapuiston-lampi-alunperin-lampi.html

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tampereen kaupungin karttapalvelusta

https://kartat.tampere.fi/oskari

löytyy vanhoja ilmakuvia kaupungista ja niistä vuoden 1956 ortoilmakuvassa näkyy tuo Saukonpuiston Brewster vaaleaksi maalattuna.

(Sivuston vasemman reunan valikosta "Karttatasot" -> "Ortoilmakuvat" -> "Ilmakuva kantakaupunki (1956)")

Sivustolla ollessaan kannattaa katsoa myös Härmälän kentän ja Lentokonetehtaan alueet eri vuosilta, mielenkiintoista nähtävää.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän piti siristellä silmiä että BW löytyi Saukonpoistosta mutta vertailu nykyiseen Tampereen karttaan auttoi.

Sorsapuiston kohdalta en  löytänyt toista BW:tä, kovasta toiveikkuudesta huolimatta.

Jussi

 

_BW_1.jpg

_BW_2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman muisti kuvani mukaan sorsapuiston kone tuli myöhemmin käyttöön kuin saukonpuiston, vaan oliko sama kone, sorsapuiston kone vaihtui melko pian rautaputki häkkyrään, siinä pyöreän kioskin kupeella, tosin oma leikin aikani rupesi oleen jo lopuillaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain tänään postia ystävältäni, joka muuten istuu Saukonpuiston naamiomaalatun BW-387:n siivellä. Hän kirjoittaa:

"Ei ole Sorsapuistossa ollut lentsikkaa! Asuin ihan naapurissa 1949-62. Kiipeilyteline oli, samoin vaihtoveturi ja piikkinokkakuorma-auto ja tietysti Lasten Liikennepuisto". Kuvasivu on Matti Poutvaaran Tampere -kirjasta.

Saukonpuisto_BW1.JPG

IMG_8470.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty Aamulehden juttu
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

L004c.thumb.jpg.fef2ac891407f501cccbf102bd159df9.jpg

15/02/2018 at 10.32, Simo Lallukka kirjoitti:

Tuossa (hieman kai eri tekstinä kuin aiempi lainaus) myös maininta Sorsapuiston lentokoneesta:

Näin Sorsapuisto sai vuonna 1956 lasten liikennepuiston, jonka suunnittelusta vastasi Talja - Tapaturmantorjuntayhdistyksen liikennejaosto. Erilaiset yrityksen lahjoittivat liikennepuistoon ajoneuvoja, kuten polkuautoja ja liikennettä ohjasivat "poliisisedät" puistossa. Puiston varustuksiin kuuluivat myös lasten kahluuallas ja leikkikenttä, josta aikanaan löytyivät käytöstä poistetut kuorma-auto, lentokone sekä vuonna 1916 Tampellan konepajan valmistama ja kaupungin Harvialan kartanolta ostama veturi.

 

Lähde:  http://esahakala.blogspot.fi/2013/12/sorsapuiston-lampi-alunperin-lampi.html

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva liikennepuiston avajaisista. Siinä minä Helena Inkeri leikkaan nauhaa poikki. Kaksoisveljeni Hnnu on vasemmalla.

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään