Mika Laakso

Sperry gyrokompassi

11 viestiä aiheessa

Minulla on hyllyssä tommonen Valtion Lentokonetehtaan ohjekirja: Sperry gyrokompassi tyypit C.L.1 ja C.L.1A. Missäköhän lentokoneissa mainittua gyrokompassia on käytetty?

IMG_5898.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletettavasti sellainen on ollut jossain Suomessa käytetyssä konetyypissäkin, jos kerran suomenkielinen(?) ohjekirjakin on tehty. Joku BAC-111:n ikäluokkaa oleva sotakone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihurin II-sarjan (VH-2 - VH-31) varusteluettelossa on "Sperry" gyrokompasseja 2 kpl. (ilman merkintää alatyypistä/mallista). Koneet valmistuivat 1953-54. Vaikuttaisi että Sperryt on jälkiasennettuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sepon linkittämä Gyron esite on tosiaan jo vuodelta 1949, vaikka tuossa Aviation Weekin mainoksessa, jonka ymmärrän olevan vuodelta 1957, lukee "New Lightweight Sperry C-11 Gyrosyn Compass" (ainakin esitteen transcriptissä on tosiaan sekaisin "C-l 1" ja "C-11"). Lieneekö tämä sitten uusi versio, täystransistoroinnista puhutaan, ei tainnut olla mahdollista vielä 1949.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

C.L.1 ja C.L.1A ovat ns. sleivattuja gyrokompasseja, joissa hyrrän ryömintä kompensoidaan magneettikenttäanturin avulla. Flightin vuoden 1954 artikkelin mukaan sen RAF:n versio oli G.4.F, joka oli tarkoitettu hävittäjiin, eli ilmeisesti koneisiin, joissa ei ollut suunnistajaa.

https://www.flightglobal.com/FlightPDFArchive/1954/1954 - 0869.PDF

Linkissä on kuva Pembroken ohjaamosta, jossa on samanlainen näyttölaite kuin 1949 mainoksessa, paitsi säätönupissa lukee "set heading" eikä "set course", olisiko siviili- ja sotilasversion ero. Varmaan voisi olla Vampiressa ja Gnatissakin, mutta netin kuvissa on erilainen näyttölaite.

http://www.irelandaviation.com/g-bnph-hunting-percival-p-66-pembroke-c1-untitled-3/

Videossa selitetty Gyro-Magnetic Compass toiminta

https://youtu.be/AeVT2MRHFUU

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Pembroken manuaali, josta kuva "TARKASTUS KÄYNNISTYKSEN JÄLKEEN", Siinä puhutaan G.M.2B kompassista (Kelvin-Hughes?)

IMG_5942.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään