Tero Hannula

Matkalaukku syttyi Norwegianin koneessa Helsinki-Vantaalla

21 viestiä aiheessa

Tämä on juurikin se suurin pelko tulevaisuuden lentomatkustamisen suhteen. Oli kyse tällä kertaa mistä hyvänsä niin tulevaisuudessa todennäköisyys sille, että elektroninen laite syttyy palamaan ruumassa kasvaa sitä myötä kuin laitteiden määräkin lisääntyy. Alkaa joka ikinen laite sisältämään jonkinlaisen akun ihan kynästä lähtien... Tällä hetkellä ruumaan saa kuitenkin laittaa laitteessa kiinni olevia lithium akkuja periaatteessa niin paljon kuin matkalaukkuun mahtuu, kunhan ovat alle 100wh (muistaakseni) kappale.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
02/03/2018 at 18.17, Petri Valo kirjoitti:

Tämä on juurikin se suurin pelko tulevaisuuden lentomatkustamisen suhteen. Oli kyse tällä kertaa mistä hyvänsä niin tulevaisuudessa todennäköisyys sille, että elektroninen laite syttyy palamaan ruumassa kasvaa sitä myötä kuin laitteiden määräkin lisääntyy. Alkaa joka ikinen laite sisältämään jonkinlaisen akun ihan kynästä lähtien... Tällä hetkellä ruumaan saa kuitenkin laittaa laitteessa kiinni olevia lithium akkuja periaatteessa niin paljon kuin matkalaukkuun mahtuu, kunhan ovat alle 100wh (muistaakseni) kappale.

Mjoo, siitä nyt on suhteellisen helppo päästä kieltämällä moiset ruumassa ja sallimalla ne vain käsimatkatavaroissa. Eikä sen ruuman potentiaalisen palon sammuttamisenkaan nyt luulisi olevan kauhean hankalasti toteutettavissa. Millaiset sammutusjärjestelmät noissa nykyisin on, vai onko minkäänlaisia? Konesalihenkinen kaasusammutushan luulisi toimivan ruumaankin oikein kivasti.

Toivottavasti noiden parin matkustamossa kärähtäneen powerbankin takia ei nyt keksitä kieltää moisten käyttöä ja kuljettamista kokonaan käsimatkatavaroissakin.. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Eerik Kiskonen kirjoitti:

Mjoo, siitä nyt on suhteellisen helppo päästä kieltämällä moiset ruumassa ja sallimalla ne vain käsimatkatavaroissa. Eikä sen ruuman potentiaalisen palon sammuttamisenkaan nyt luulisi olevan kauhean hankalasti toteutettavissa. Millaiset sammutusjärjestelmät noissa nykyisin on, vai onko minkäänlaisia? Konesalihenkinen kaasusammutushan luulisi toimivan ruumaankin oikein kivasti.

Toivottavasti noiden parin matkustamossa kärähtäneen powerbankin takia ei nyt keksitä kieltää moisten käyttöä ja kuljettamista kokonaan käsimatkatavaroissakin.. 

Monessako konesalissa on litiumakkuja? Litiumakkupaloa kun ei millään kaasulla sammuteta... KVG.

Koneiden ruumissa on juurikin halonisammutusjärjestelmä(jos ylipäätään on mitään järjestelmää) ja se ei tepsi litiumpaloon. Ainoa millä litiumpalon saa sammutettua on palamaton neste(vesi, limu, tms), ja sellaisten vesimäärien kantaminen että saisi ruumassa alimmaisena palavan akun sammutettua, ei ole mitenkään järkevää...

Litiumakuissa itsessään on kaikki kolme palamiseen tarvittavaa ainesosaa; lämpö, hapetin ja palava materiaali. Vedellä sammuttaminen perustuu lämmön poistamiseen eli jäähdyttämiseen.

Kaasusammutus perustuu hapen syrjäyttämiseen eli hapettimen poistamiseen, mutta koska litiumpalo tuottaa oman hapen, ei kaasusammutus tepsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Jouni Kiuru kirjoitti:

Kaasusammutus perustuu hapen syrjäyttämiseen eli hapettimen poistamiseen, mutta koska litiumpalo tuottaa oman hapen, ei kaasusammutus tepsi.

Aa niissä on tuollainen juttu. Ei ollut tuttua tuolta osin. Sitten tosiaan hieman ikävämpi juttu..

Toimisivatko nuo lämpöenergian absorbointiin hapen poistamisen sijasta perustuvat sammutuskaasut? Moisia esimerkiksi me konesalissa käytetään, Clean Agent / Novec 1230.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Jouni Kiuru kirjoitti:

Monessako konesalissa on litiumakkuja? Litiumakkupaloa kun ei millään kaasulla sammuteta... KVG.

Koneiden ruumissa on juurikin halonisammutusjärjestelmä(jos ylipäätään on mitään järjestelmää) ja se ei tepsi litiumpaloon. Ainoa millä litiumpalon saa sammutettua on palamaton neste(vesi, limu, tms), ja sellaisten vesimäärien kantaminen että saisi ruumassa alimmaisena palavan akun sammutettua, ei ole mitenkään järkevää...

Vesikään ei käy: http://spectrumfx.net/blog/lithium-battery-fires-why-not-water

Class D kuparijauhesammutin, hiekkaa, suolaa, ..

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/4/2018 at 18.31, Eerik Kiskonen kirjoitti:

Millaiset sammutusjärjestelmät noissa nykyisin on, vai onko minkäänlaisia? Konesalihenkinen kaasusammutushan luulisi toimivan ruumaankin oikein kivasti.

Halon 1301-kaasutus ja ruuman hyvä tiivistys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Vesikään ei käy: http://spectrumfx.net/blog/lithium-battery-fires-why-not-water

Class D kuparijauhesammutin, hiekkaa, suolaa, ..

 

Ilmailuviranomaisen (CAA UK) mielestä neste (vesi) käy.

Spectrumfx on siinä mielessä oikeassa, että vetyräjähdyksen riski on olemassa, mutta kuinka usein sellaisia sitten tapahtuu merkittävässä mittakaavassa tai mikä on sellaisen todennäköisyys? Nopea arvioni on, että Spectrumfx:n blogikirjoittelua ohjaa yrityksen liiketoiminta, jota ohje veden käyttämisestä lähinnä haittaa. Varmasti heidän tuotteensakin ovat hyviä, mutta kyllä tässä vähän haisee sellainen "väärin sammutettu" -leimasimen käyttäminen.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ilmailuviranomaisen (CAA UK) mielestä neste (vesi) käy.

Spectrumfx on siinä mielessä oikeassa, että vetyräjähdyksen riski on olemassa, mutta kuinka usein sellaisia sitten tapahtuu merkittävässä mittakaavassa tai mikä on sellaisen todennäköisyys? Nopea arvioni on, että Spectrumfx:n blogikirjoittelua ohjaa yrityksen liiketoiminta, jota ohje veden käyttämisestä lähinnä haittaa. Varmasti heidän tuotteensakin ovat hyviä, mutta kyllä tässä vähän haisee sellainen "väärin sammutettu" -leimasimen käyttäminen.

Totta varmaan, että Spectrumfxin blogikirjoittelua osaltaan ohjaa yrityksen liiketoiminta, mutta kyllä huoli veden käytöstä esitettiin myös tuossa BEA:n raportissa www.bea.aero/docspa/2010/f-pk101208.en/pdf/f-pk101208.en.pdf. Tosin tutkitussa tapauksessakin palo sammutettiin vedellä, väärin sammutettu sekin ;)

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Linkki kuntoon
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kännykän akussa litiumia on vain muutama gramma. Vaara vedyn syntymiseen suunnilleen sama kuin veden heittämisessä kiukaalle. Siinä vedyn lämpöerotus on mahdollinen. 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg
Autocorrect

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Eerik Kiskonen kirjoitti:

Mistä asti? Tosin näemmä tuota termiä käytetään useammastakin menetelmästä.. 

http://spie-agis.fi/kaasusammutusjaerjestelmaet

https://www.3m.com/3M/en_US/novec-us/applications/fire-suppression/

Se järjestelmä mitä Are Oy markkinoi konesaleihin nimellä Clean Agent perustuu kaasuseokseen jolla ilman happipitoisuus saadaan laskettua sen verran alas että palaminen ei ole enää mahdollista...

Itse olen törmännyt asiakas yrityksissä nykyään argon-kaasuun perustuviin järjestelmiin

Muokattu: , käyttäjä: Tommi Pettinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syy ei kertakaikkiaan voi olla tulitikut. Miten tulitikut itsessään voisi edes syttyä? Saa olla aikamoista sattumaa jos tulitikku lentää rasiasta ja raapasee rasian pintaa ja sytyttää ympärillä olevat tavarat liekkeihin. Laukussa on voinut kenties olla pelkällä napilla sytytettävä sytkäri, joka on kolahtanut johonkin laukkua heittäessä ja siten syttynyt tuleen. Tiedä sitten mikä oikea syy ollut, mutta tulitikut eivät laukkua sytytä. Voin pistää pääni pantiksi tästä.::)

Muokattu: , käyttäjä: Miko Verno

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tuomas Reinikainen kirjoitti:

Kyllä voi.

Herkästisyttyvät kitkasytytteiset tulitikut ovat tästä syystä kiellettyjä lentokoneissa. Tavallisiakin tulitikkuja saa kuljettaa vain taskuissa jne henkilön mukana, ei kuitenkaan ruumassa.

Näyttökuva 2018-3-8 kello 1.56.52.png

Mistähän tässä on kysymys, kun ymmärtääkseni muiden, kuin varmuustulitukkujen valmistus loppui jo 1900-luvun alkuvuosikymmeninä ::). Silloin kielto tarkoitti nimenomaan valkoista fosforia sisältäviä tulitikkuja, mutta onko nykyään tosiaan jossain myynnissä jotain 'kitkasytytteisiä' tulitikkuja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisessä tapauksessa tulitikut oli Suomesta ostettuja täysin tavallisia tulitikkuja. Joku epäili jopa sabotaasia, esimerkiksi vetyperoksidia. Siinäpä Poliisille pähkinää. Ja meille muille turvattomuuden tunnetta.

Muokattu: , käyttäjä: Tuure Tornberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin toki, jos kyseessä olisi kitkasytytteinen tikku, voisi asia olla toisin. Jos (kun?) tikut ovat normaaleja kaupasta saatavia tikkuja, en usko että ne leimahtavat noin vaan. Mutta mutta, annan viisaampien ottaa selvää mikä sytty. Uskoisin vaan että tulitikkuaski olisi palanut poroksi, jos kerta laukkukin ollut jo ilmiliekeissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Miko Verno kirjoitti:

Niin toki, jos kyseessä olisi kitkasytytteinen tikku, voisi asia olla toisin. Jos (kun?) tikut ovat normaaleja kaupasta saatavia tikkuja, en usko että ne leimahtavat noin vaan. Mutta mutta, annan viisaampien ottaa selvää mikä sytty. Uskoisin vaan että tulitikkuaski olisi palanut poroksi, jos kerta laukkukin ollut jo ilmiliekeissä.

En usko, että tulitikkuaski olisi palanut poroksi! Sitten olisi ollut matkalaukku täynnä sarvia, hampaita ja hyvää lihaa.... :)

Mutta asiaan ja palontorjuntaan. Eräässä konesalissa oli kauan sitten Halonsammutusjärjestelmä. Se on nykyään kielletty. Salissa oli normitynnyrin kokoinen punainen pullo Halonia  ja savuilmaisimien laukaisu oli kytketty myös ovien lukkoihin. Systeemiä ei voinut kytkeä irti. Jouduin juottamaan kytkentöjä erään räkin takaosassa. Valitsin pienen 15 Watin juottimen, ettei juotostinasta tulisi paljon savua. Laitoin kyllä ilman lupaa oven hieman auki ja väliin ruuvimeisselin. Työ sujui hyvin.

Olen nähnyt toisen konesalin sammutusjärjestelmän testilaukaisun vierestä. Kyseessä oli Makon Argon-systeemi isoilla pulloilla. Se laskee konesalin ilman happipitoisuuden alle 13,8%, niin tuli sammuu, mutta konesalissa pystyy vielä hengittämään. Laukaisussa lensi vähän sisäkattorakenteita konesalin ympärillä olevista huoneista ja Argonpullot menivät tyhjetessään ulkopinnoiltaan jäähän. 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään