Jukka Nisula

Valekoneet

48 viestiä aiheessa

Luin hiljattain Jyrki Laukkasen uuden kirjan MIG-21 koneista. Kirjassa on maininta ns.valekoneista, joita oli sijoitettuna eri puolille maata eri tukikohtiin. Koneet olivat vanhoja MIG-21-koneita, joista oli poistettu kaikki ylimääräinen ja siivet katkaistu taittomekanismein. Sinänsä mielenkiintoinen aihe, josta itse tiesin vasta Ilmailulehdessä joku vuosi sitten (oliko 90-luvun lopulla?) olleesta artikkelista. Koneethan romutettiin lopuksi 90-luvun lopussa Hallissa, ja osa meni museoihin.

 

Oliko Suomessa valekoneita ennen MIGejä? Onko joillakin kuvia valekoneista silloin kun ne olivat käytössä valekoneina (vai meneekö sotasalaisuuksiin ???) Harhautettiinko jo viime sotien aikana vihollista vanhoilla koneilla? ( Kauhavan kenttä naamioitiin sodan aikana siirrettävillä ladoilla... :-\, mutta se on eri juttu se... :))

 

Tässäpä uusi aihe joka kiinnostaisi... ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Suomessa valekoneita ennen MIGejä? Onko joillakin kuvia valekoneista silloin kun ne olivat käytössä valekoneina (vai meneekö sotasalaisuuksiin ???) Harhautettiinko jo viime sotien aikana vihollista vanhoilla koneilla? ( Kauhavan kenttä naamioitiin sodan aikana siirrettävillä ladoilla... :-\

 

Vaikka kuinka yritin pidellä itseänin niin en voi olla vastaamatta tähän: Eihän ladoja ollut vielä sodan aikana. :)

 

Itse en ole törmännyt missään maininnasta valekoneisiin täällä sodan aikana.

Jossain "gun camera action" videossa tulituksen kohteeksi kentällä joutuu ilmiselviä valekoneita, taisi olla tyynenmeren rintamalta.

 

Ja parissakin kirjassa muistelisin nähneeni maininnan neukkujen valekoneista ("puukoneista") jotka tunnistettiin heti hämäykseksi, ja joita sen vuoksi käytiin pommittamassa puupommeilla, joihin kirjoitettiin terveiset "puukoneitten mekaanikoille".

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka kuinka yritin pidellä itseänin niin en voi olla vastaamatta tähän: Eihän ladoja ollut vielä sodan aikana. :)

 

Itse en ole törmännyt missään maininnasta valekoneisiin täällä sodan aikana.

Jossain "gun camera action" videossa tulituksen kohteeksi kentällä joutuu ilmiselviä valekoneita, taisi olla tyynenmeren rintamalta.

 

Ja parissakin kirjassa muistelisin nähneeni maininnan neukkujen valekoneista ("puukoneista") jotka tunnistettiin heti hämäykseksi, ja joita sen vuoksi käytiin pommittamassa puupommeilla, joihin kirjoitettiin terveiset "puukoneitten mekaanikoille".

 

 

Janne

 

Nyt kyllä heitit aika pahan, Janne! Kyllä tää suomen kieli onkin aika hauskaa. Jos vaikka aattelee sanaa “purjekone”, niin miten se nyt edes lentää kun siinä ei oo purjetta eikä konetta... No niin asiaan! Kaikille selvennykseksi nyt kuitenkin havainnollistan, että Kauhavalla tosiaan ei sota-aikana ollut siirrettäviä “Ladoja” eikä tiettävästi muitakaan itäautoja ja ryssän Ford-kopioita kentällä. Kyseessä olivat ”pohojalaaset larot”, suomeksi ladot eli heinäsuojat, (njet Lada) joita liikuteltiin suksien tai jonkinlaisten jalaksien päällä. Ne siirrettiin aina ilmahälytyksien aikana hevos-ja miesvoimalla kentälle, jotta se näyttäisi tavalliselta pelto- tai niittyaukealta eikä lentokentältä.

Varsinaista kentän naamiointia siis “valekentäksi”. Muuten Vaasan lähellä olevaa Söderfjärdenin peltoaukeaa kutsutaan edelleen “latomereksi” lentäjien radioliikenteessä, siellä oli vielä 1950-luvulla tuhansia latoja, nyt enää joitakin kymmeniä. Ja Porin lähellä on kuulemma “Lattomeri”. Se niistä “Ladoista”, venäläisten vehkeitä niin kuin Migitkin...mutta ladot on suomalaisia! :)

 

Jukka

 

ps. annoin karmapisteen hyvästä kommentista ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Suomessa, mutta valekoneita sodan aikana kumminkin, siis Englannissa.

 

Muistetaanhan D-Day, 6.6.1944, Normandian maihinnousu. Saksalaisten hämäämiseksi jenkit ja britit pystyttivät eri puolille Englantia mm. valetankkeja, valeöljysäiliöitä, valelentokenttiä ja valelentokoneita, valetukikohtia telttoineen jne.

 

Operation Bodyguard/Operation Fortitude.

 

Tällä pyrittiin esittämään saksalaisille väärä kuva siitä, mihin kohtaan Ranskassa maihinnousu tultaisiin tekemään. Siinä myöskin onnistuttiin. Valesotavoimien keskittämisellä vastapäätä Pas de Calaisia sekoitettiin saksalaiset useaksi päiväksi uskomaan, että päähyökkäys tapahtuu siellä eikä Normandiassa.

 

Asiasta lyhyesti esim:

 

http://www.msnbc.msn.com/id/5139053/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Serbit käyttivät Kosovon konfliktin aikana Pristinan kentällä puisia MiG-29:jä joita NATO sitten pommitti ihan onnessaan.

Olivatkin sitten ihmeissään kun konfliktin jälkeen Pristinasta lähti kymmenkunta toimivaa MiG-29:ä Serbian puolelle. Niitä oli jemmattu kentän lähistöllä olevissa vuoren sisään louhituissa konesuojissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä mielenkiintoinen aihe, josta itse tiesin vasta Ilmailulehdessä joku vuosi sitten (oliko 90-luvun lopulla?) olleesta artikkelista.

 

Tuli pakottava tarve etsiä simujuttuja ilmailuista, samalla ko numero meni käsien kautta. 10/98 Siitä vaan kaivamaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harhautettiinko jo viime sotien aikana vihollista vanhoilla koneilla? ( Kauhavan kenttä naamioitiin sodan aikana siirrettävillä ladoilla... :-\, mutta se on eri juttu se... :))

 

Kaakkois-Suomalaisena juuriltani tartuin aiheeseen, koska muistelen, että Haminan länsipuolella olisi sijainnut pahvista kyhättyjen koneiden ns. lentokenttä. Paikka olisi ollut jossakin Uudessa-Summassa, jossa nykyään taitaa olla UPM-Kymmenen tehtaita. Kuulemani mukaan vihollinen olisi sinne pommeja pudottanut ja tämä osaltaan olisi auttanut Haminan kaupunkia säästymään pahemmilta pommituksilta. Korostan kuitenkin, että tämä on muistikuva yli 15 vuoden takaa, kun käsittelimme lukiossa sodanajan lähihistoriaa. Nyt ei ole tähän hättään heittää mitään faktaa asiasta. Pitääpäs lähteä selvittelemään asiaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaakkois-Suomalaisena juuriltani tartuin aiheeseen, koska muistelen, että Haminan länsipuolella olisi sijainnut pahvista kyhättyjen koneiden ns. lentokenttä. Paikka olisi ollut jossakin Uudessa-Summassa, jossa nykyään taitaa olla UPM-Kymmenen tehtaita. Kuulemani mukaan vihollinen olisi sinne pommeja pudottanut ja tämä osaltaan olisi auttanut Haminan kaupunkia säästymään pahemmilta pommituksilta. Korostan kuitenkin, että tämä on muistikuva yli 15 vuoden takaa, kun käsittelimme lukiossa sodanajan lähihistoriaa. Nyt ei ole tähän hättään heittää mitään faktaa asiasta. Pitääpäs lähteä selvittelemään asiaa.

 

 

Tuohan on uutta jännää tietoa...vielä kun löytäisit kuvia aiheesta. Mutta palaan vielä Migeihin seuraavassa:

 

Kun MiG-21F-13 koneet alkoivat poistua käytöstä, tehtiin päätös niiden muuttamisesta valekoneiksi. Kesästä 1985 alkaen 14 MiG-21F-13 konetta muutettiin tällaiseen käyttöön. Koneet maalattiin muistuttamaan MiG-21BIS koneita, myös tunnuksiltaan. Vale-MiGit sijoitettiin eri tukikohtiin Kittilästä Uttiin. MG-50 oli ensimmäinen valekoneeksi muutettu, 1985.Yksi kaksipaikkainen MiG-21U oli myös valekoneena. Koneista poistettiin varustus ja moottori. Siiven kärkiosat ja sivuvakaaja katkaistiin ja saranoitiin käännettäviksi maakuljetusten helpottamiseksi. MG-31 sai valekonetunnuksen MG-131, mutta sitä ei koskaan maalattu sen kylkeen, vaan MG-31 sai jäädä. Valekoneet olivat tunnuksiltaan seuraavat:

 

vanha   vale- sijoitus      nyk.tilanne

tunnus tunnus

 

MG-31   MG-31    Rissala      murskattu Hallissa toukok.1999

MG-32   MG-129   Luonetjärvi   siirretty K-SIM valekone 1998

MG-33   MG-133   Rissala      murskattu Hallissa toukok.1999

MG-34   MG-124   Halli      murskattu Hallissa toukok.1999

MG-35   MG-135   Utti

MG-46   MG-116   Halli      murskattu Hallissa toukok.1999

MG-47   MG-117   Halli/Kittilä   murskattu Hallissa toukok.1999

MG-48   MG-118   Halli      murskattu Hallissa toukok.1999

MG-49   MG-119   Pirkkala      murskattu Hallissa 8.8. 2001

MG-50   MG-140   Luonetjärvi   murskattu Hallissa toukok.1999

MG-65   MG-125   Halli      murskattu Hallissa toukok.1999

MG-76   MG-136   Pirkkala      murskattu Hallissa 7.8. 2001         

MG-77   MG-127   Pirkkala      Suomen Ilmailumuseo valekoneena

MG-91   MG-114   Halli      murskattu hallissa toukok.1999

MK-104 MK-106   Halli      murskattu hallissa toukok.1999

 

Lähde:Jyrki Laukkanen: Suomen Ilmavoimien lentokoneet 1. MiG-21 in Finnish Air Force, Apali 2004

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

MG-35 MG-135 Utti

 

Olisiko tämä tulkittavissa niin että -135 voisi olla yhä Utissa? Vielä pari vuotta taaksepäin muistelen siellä nähneeni jotain joka olisi voinut näyttää MiG:ltä.

 

Pete

 

edit: typoja...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän ohi, mutta menkööt.

Pari vuotta sitten näin dokkarin discoveryltä missä kerrottiin saksalaisten rakentaneen valtavan tehdaskompleksin puusta ihan vaan hämäykseksi.

No, britit kävivät tiputtamassa sinne ison puisen pommin ihan vaan vittuillakseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tämä tulkittavissa niin että -135 voisi olla yhä Utissa? Vielä pari vuotta taaksepäin muistelen siellä nähneeni jotain joka olisi voinut näyttää MiG:ltä.

 

Pete

 

edit: typoja...

 

Voi olla näin, koska Laukkasen kirjassa ei mainita muuta kuin, että se olisi Utissa valekoneena eikä romutettu. ???

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, MG-135 on Utissa, myötätuulessa 25 katso alas vasemmalle, ja kas..

 

Ok, selvis senkin koneen tilanne, kiitos vaan! Laitanpa tähän vielä juttua Kauhavalta talvisodan ajalta...(ne ladot ;))

 

Naamiointiladot

 

Lento-oppilas Reino Lampelto kertoo talvisodan ajan palveluksestaan Kauhavalla kirjassa “Sotaohjaajakurssit 1-4" hauskasti:

 

“Mutta liittyipä lentopalvelukseen joitain hankaluuksiakin. Pahin niistä oli se, että lentovuorossa ollut ryhmä joutui joka ilta lentojen päätyttyä raahaamaan kentälle naamiointitarjoituksessa parikymmentä jalaksilla olevaa latoa sotilasmestari Lemposen ankaran valvonnan alaisena. Samoin aamulla siirtämään nuo samat ladot kentän laidalle. Ikuiseksi arvoitukseksi on jäävä mitä korkeat sotapäälliköt käsittämättömässä viisaudessaan olivat ajatelleet, sillä lennot alkoivat aamulla päivän valjetessa ja päättyivät kun ilta alkoi hämärtää. Volgan lautturitkin saivat tehdä töitään kesälämpimällä ja heillä oli kauniit laulunsa - me onnettomat ohjaajajoppilaat vetelimme latoja edestakaisin kuullen vain pakkasen kirskunnan puisten jalasten alla. Touhun tarpeettomuus kävi ilmi selvääkin selvemmin, kun kerran keskellä kirkasta päivää kentän yli lensi venäläinen 10 koneen pommitusmuodostelma kenttää huomaamatta. Noin 15 km kentän pohjoispuolella se kääntyi takaisin ja lensi samaa reittiä noudattaen takaisin etelään. Pommit se pudotti noin 15 km kaakkoon kentästä suolle. Vahingot olisivat varmaan olleet melkoiset, jos lentäjät olisivat olleet hieman tarkkaavaisempia, sillä Kauhavan ilmapuolustus oli käytännöllisesti katsoen olematon.”

 

(Jutussa mukana olleessa kuvassa laskin olevan n.15 lento-oppilasta kantamassa olkapäillään latoa!) ;D

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Suomessa, mutta valekoneita sodan aikana kumminkin, siis Englannissa.

 

Minä olen saanut viime aikoina toisenlaista tietoa. Kolmea sotahistoriaan perehtynyttä kaveria haastattelin ja kaikki kertoivat, että useilla suomalaisillakin kentillä olisi ollut jatkosodan aikana valekoneita. Eräs kavereistani muisteli, että Joppe Karhusen jossakin kirjassa olisi asiasta tarkempia mainintoja.

 

Kokonaisten valekenttien olemassaolosta kukaan näistä kavereistani ei osannut antaa varmaa tietoa, joten tutkimus jatkuu edelleen. Sen sijaan sodassa ollut isoisä muisteli, että tällaisista kentistä oli ollut puhetta, mutta paikkojen nimiä ei ollut sanottu ääneen.

 

Isäni ei hänkään ollut varma valekenttien olemassaolosta, vaikka onkin perehtynyt sodanaikaisiin ja sodanjälkeisiin tapahtumiin hyvin. Sen sijaan hän tiesi kertoa mm. valerannikkotykeistä, joita oli Virolahdella Pukkionsaaressa. Pukkiossa oli suomalaisten rakentamia kallioon louhittuja 12" rannikkotykkejä ja niiden lisäksi oli ollut puusta rakennettuja näennäistykkejä, jotka oli naamioitu heikosti. Hämäys oli mennyt läpi jonkin aikaa, sillä valetykkien päälle oli satanut neuvostopommeja. Vihollinen oli kuitenkin huomannut hämäyksen ja jättänyt jonkin ajan kuluttua valetykit rauhaan.

 

Pohdimme kahden kaverin kanssa tuota Haminan länsipuolella Summassa mahdollisesti sijainneen kentän olemassaoloa ja sen perusteita. Olimme sitä mieltä, että strategisesti se olisi ollut hyvä kohde houkutella vihollisen pommituslaivueet pudottamaan pomminsa mieluummin sinne kuin johonkin muualle. Lähellähän on sijainnut (ja sijaitsee edelleen) monia merkittäviä kohteita: Haminan ja Kotkan kaupungit, satamat, Summan silta, Tavastilan asema (merkittävä joukkojen keskittämispaikka) ja Kymin lentokenttä.

 

Tämä valekenttäasia jäi niin vaivaamaan, että selvittelen asiaa edelleen ja palaan kun on jotakin kerrottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuolla oli hyvä pointti:

"One of many expensive US AGM-88 HARM anti-radar missiles that missed their targets in Yugoslavia. Many HARMs attacked microwave ovens modified to operate with the door open. A $50 oven vs. a $750,000 missile..."

 

Eli näin voi noita ilmavaivojen hankkimia HARM:ja harhauttaa! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla oli hyvä pointti:

"One of many expensive US AGM-88 HARM anti-radar missiles that missed their targets in Yugoslavia. Many HARMs attacked microwave ovens modified to operate with the door open. A $50 oven vs. a $750,000 missile..."

 

Eli näin voi noita ilmavaivojen hankkimia HARM:ja harhauttaa! ;D

 

Kenenkäs ilmavoimat niitä nyt on hankkinut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieksämäellä radan 33 kynnyksen vasemmalla puolella n. 100m on ollut puinen kehikko, jonka vaikkapa pressuilla peittämällä saa näyttämään DK:lta.

Vieläkö lienee paikalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sen verran noista vale-Migeistä....

Ketä tai mitä niillä on ollut tarkoitus harhauttaa?

Mediaa, kenties?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä sen verran noista vale-Migeistä....

Ketä tai mitä niillä on ollut tarkoitus harhauttaa?

 

Spekulaatiota:

 

Jos ajatellaan maailmanpoliittista tilannekuvaa 1980 luvulla, niin silloinhan oli vastakkain Varsovan Liitto ja NATO.

 

NL toimitti MiG:t Suomelle ja varmaankin siellä jossakin politbyroon papereissa oli maininta että Suomelle on myyty xx kpl MiG-21F koneita ja yy kpl MiG-21bis koneita. Koneitten kokonaismäärä varmaankin oli selvillä ainakin Varsovan Liiton papereissa.

 

NATO:n kannalta ongelma tietenkin oli, mutta varmaankin heidänkin tiedustelu pystyi lukumäärät selvittämään. En muista oliko jo tuolloin käytössä ETY-sopimusten mukainen tiedotusvelvollisuus.

 

Koneitten vahvuus ja sijoittelu oli varmaankin Ilmavoimien kannalta sitä ETS tietoa. Värkkäämällä valekoneita sopiviin paikkoihin pystyttiin harhauttamaan em. sotilasliittojen vakoilusatelliittien ottamia kuvia. Samaten Sovtransavton venäläinen rekkakuski kahvitauolla jonkun suomalaisen lentotukikohdan lähistöllä pystyi raportoimaan vaan että siellä näkyy zz kpl MiG-21 bis koneita...

 

Näinpä A2 keltainen ei voinut 100% tarkasti tietää miten "oikea" kalusto on sijoitettu ja mikä on kulloinenkin toimintavahvuus missäkin tukikohdassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee vähän ohi, mutta menkööt.

Pari vuotta sitten näin dokkarin discoveryltä missä kerrottiin saksalaisten rakentaneen valtavan tehdaskompleksin puusta ihan vaan hämäykseksi.

No, britit kävivät tiputtamassa sinne ison puisen pommin ihan vaan vittuillakseen.

 

Hämäyksestä tuli mieleen, että olen joskus jossain kirjassa tai lehdessä nähnyt kuvan toisen maailmansodan ajalta, jossa Kaliforniassa sijaitsevat lentokonetehtaat (ilm.Boeingin tai Lockheedin) oli naamioitu siten,että valtavien tehdashallien katoille oli tehty talo-kulisseja, jolloin koko alue näytti tavalliselta pientalo-esikaupunkialueelta ylhäältä päin. Nämä japsien hämäämiseksi varmaankin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, kun saksaa lukee, niin Martin linkin ensitekstissä sanotaan mm., että erään oikean kentän viereen rakennettiin valekenttä, jota RAF pommitti tosissaan 4 kertaa.

 

Senjälkeen RAF:n tiedustelu havaitsi hämäyksen ja RAF pudotti seuraavaksi puiset pommit valekentälle.

 

Muuten hyvin aidon näköisiä valekoneita noissa kuvissa, täytyy myöntää. Niiden väsäämiseen ja tunnusten maalaamiseen ja naamiointiin on täytynyt mennä sekä aikaa että rahaa...No, innokasta nuorisoa ja muita nikkareita taisi riittää.

 

Mottohan oli "Hilf Siegen" eli auta (meidät) voittoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä selaillessani lehtiä löysin tämän artikkelin, joka kuuluu ehdottomasti tähän threadiin, todella mainio kertomus. Ajattelin ensin lainata vain osia siitä, mutta kyllä tämä jutun juoni on niin hieno, että se pitää kokonaan lukea. Sen on kirjoittanut Kauko Juvonen Feeniks lehteen 1/1999: :)

 

Kauko Juvonen:

 

Kovalevyfouga Hyvinkään lentokentällä

 

Kuluneen syksyn aikana kerrotiin Ilmailulehdessä ja Helsingin Sanomissa Mig-21F-13-koneiden käyttösuunnitelmista valelaitteina Ilmavoimien tukikohdissa sodan varalta. Tämä antoi aiheen muistella erästä Ilmavoimien sotaharjoitusta, jossa tiettävästi ensi kerran sodan jälkeen käytettiin valelaitetta.

 

Helmikuussa 1972 pidettiin Ilmavoimien johtamisharjoitus, jossa Satakunnan lennoston laivue Porista perusti lentokenttäkomppanian ja siirsi laivueen Hyvinkään lentokentälle. Laivue valmisti etukäteen Porissa kovalevystä Fougan näköiskappaleen pukkien päällä seisovana ja vain ylhäältäpäin nähtynä. Kone koottiin Porissa seisontapaikalle ja lennoston komentaja ev. V. Lukkarinen hyväksyi sen lentäessään seisontapaikan yli. Koneesta tuli tavaraa yksi autokuormallinen. Hyvinkään kenttä oli talvikunnossa ja Fougien toiminta onnistui sieltä hyvin. Helmikuun toisena päivänä 1972 klo 14.17. kuvasi v-ohj. Saastamoinen MG-63 koneella Hyvinkään kentän 200 m korkeudesta 850 km:n tuntinopeudella. Kuvauksen perusteella ilmoitettiin kentällä olevan yhden Fougakoneen.

 

Toimin harjoituksessa lennoston esikunnassa ns. lentueenpäällikkönä ja koska tiesin, ettei kentällä sillä hetkellä ollut koneita oikeiden Fougien ollessa lennolla kerroin kyseessä olevan valelaitteen ja kuvatulkkien menneen nyt halpaan. Paikalla ollut Ilmavoimien kuvakeskuksen päällikkö ilmoitti hieman tuohtuneena, että valelaite olisi varmasti paljastunut. Varmasti aikanaan olisikin, koska valelaite vaatii hoitoa oikean koneen tapaan lämpöineen ja muine huoltotoimenpiteineen. Myös Ilmavoimien komentaja kävi Hyvinkään kentällä tarkastusmatkalla, jolloin komppanian päällikkö ilmoitti, ettei kentällä sillä hetkellä ole koneita. Komentaja totesi, että onhan tuolla yksi ja sai siten selvityksen valekoneesta.

 

Tätä kuvausta on myöhemmin käytetty hyväksi kuvatulkkien koulutuksessa.

 

(lähde: Feeniks 1/1999)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään