Mika Laakso

Kepsun kaputit

5 viestiä aiheessa

Pari vanhaa valokuvaa, joiden taustapuolella mainitaan Kepsu. Ekan kuvan taustateksti: Vänr. Breeman ja vääpeli T. Kepsu Breguettinsa 3.A.6 kera. Utti 25.11.-26. Toisen kuvan taustateksti: Taneli Kepsun kaputti Kauhavalla 28.7.1933 klo 15.15 Caudron G-60 (pitäisi olla C.60?) tunnus CA-82. Löytyykö näihin kuviin selityksiä?

FullSizeRender (77).jpg

FullSizeRender (78).jpg

FullSizeRender (74).jpg

FullSizeRender (73).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkin lisääminen tuotti maallikolle tuskaa, mutta taisi onnistua.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Juurikas
Selvennys lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"25.11.1926 Breguet 14 A2 #A 6 / T /MLE

Torstai klo 13.45.

Ohjaaja starttasi klo 13.40 tehtävänään lentää Haminaan tiedustelemaan ja valokuvaamaan Viipurin Rykmentin koekuormausta. Päästyään noin 30 metrin korkeuteen paukahti moottori lyöden samalla tulen kaasuttajaan, minkä jälkeen moottori pysähtyi. Kun moottori ei lähtenyt uudelleen käyntiin, päätti ohjaaja laskeutua kasarmin edustalla olevalle harjoituskentälle. Päästyään Tiedustelulaivueen hallin n:o 1 yli, otti laskuteline kiinni puihin koneen jatkaessa jyrkänpuoleista liukua. Ohjaaja teki loppuvedon noin neljän metrin korkeudessa ja pyrstö painui hyvin, mutta samalla kone törmäsi puihin MLE:n esikuntarakennuksen lähellä ja ruhjoutui käyttökelvottomaksi. Ohjaaja kapitulanttivääpeli Taneli Kepsu (s. 27.07.1897) ja tähystäjä vänrikki Aarne Bremer. Kone lähetettiin IlmT:lle 03.12.1926, poistettiin 11.06.1927."

Jukka Vesen - Heimo Siiropää: Utin koneet siipi maassa (2008). ISBN 978-952-92-3817-0.

Rodney

P.S. Yllämainitussa kirjassa sivulla 79 on kuva samasta kaputista jossa miehistö poseeraa seisoen siiven alla.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
P.S.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisätietoa Taneli Kepsusta.

Hän lensi ensimmäisen yksinlentonsa 1923-06-11 ja sai Suomen Lentomerkin N:o 80 ohjaajalle 1924-05-29.

Taneli Kepsu kaatui Jatkosodassa lentomestarina 1941-08-16 kun hänen ohjaamansa Fokker C.X FK-80 joutui vihollisen hävittäjien yllättämäksi ja alasampumaksi Kilpolansaaren. Lentomestari Kepsu oli Ilmavoimiemme vanhin sotalennolla surmansa saanut ohjaaja, iältään 45 vuotta.

FK-80:n tähystäjänä oli vänrikki Pauli Arkko joka myös kaatui.

Hyvönen antaa Kepsun syntymäajaksi 1896-07-28.

Jaakko Hyvönen: Kohtalokkaat lennot 1939-1944 (1982). ISBN 951-9445-34-X.

Virtanen/Temmes: Luettelo sotilaslentäjistä joille on vuosina 1918-1944 annettu Suomen Lentomerkki (1990).

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kepsun kone rojahti maahan vielä lentokenttäalueella. Mikan kuvassa näkyvä piikkilanka-aita erottaa kenttäalueen Utin varuskuntaa halkovasta kansalaisten käytössä olleesta yleisestä tiestä. Molemmin puolin tietä on vedettynä piikkilanka-aidat. Laittamassani kuvassa (via Ilmavoimamuseo, VS24164) näkyy Breguetin nokan edessä tie sekä esikuntarakennus, jonka takaa välittömästi alkaa mainittu harjoituskenttä johon Kepsulla oli ensin aikomus päästä (mutta toimihan tuo "varasuunnitelmakin" suht´hyvin).

IMG_0265.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään