Juha Paulavuo

Finnair peruu lentoja lumisateen vuoksi

23 viestiä aiheessa

Finnair kertoo peruvansa 19 lentoa Helsinki-Vantaalla, ja lisäksi osaa lähtevistä lennoista on jo etukäteen myöhästytetty noin varttitunnista kahteen tuntiin.
Finavian mukaan lentojen määrää voidaan joutua rajoittamaan huonon näkyvyyden ja hankalien tuuliolosuhteiden vuoksi. Lisäksi kinostuva lumi haittaa koneiden lastausta ja purkua sekä kiitoteiden huoltoa.

iltasanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perutut lähdöt 2.4.2018:

07:50 AY1761 Rooma

09:25 AY1573 Pariisi

09:30 AY1521 Budabest

11:30 AY1433 Berliini

11:35 AY1143 Varsova

12:45 AY1107 Vilna

13:40 AY263 Tampere

13:50 AY223 Turku

15:20 AY845 Tukholma Bromma

15:40 AY955 Kööpenhamina

16:00 AY1337 Lontoo

16:00 AY813 Tukholma Arlanda

16:05 AY265 Tampere

16:20 AY315 Vaasa

16:20 AY1105 Vilna

16:25 AY535 Rovaniemi

17:30 AY041 Soul

17:40 AY713 Moskova

18:20 AY085 Peking

Lähde: HEL airport app (Finavia)

 

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Perutut lähdöt 2.4.2018:

 

Mistä nuo löytyvät? Yritin hakea, mutta en löytänyt

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

Mistä nuo löytyvät? Yritin hakea, mutta en löytänyt

 

Katsoin Finavian Helsinki-Vantaan HEL appista, jonne olivat jo merkitty. Oman lentoni laitoin jo samalla seurantaan... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

OK, näyttää oleva ylivoimainen tehtävä Finnairille saada listaa  peruutetuista esille nettisivuilleen

Tuostahan se olisi nyt helppo kopioida. Veikkaan, että siellä työvuoroissa olevilla on melkoinen kiire uudelleenreititysten kanssa ja tavoittaa asiakkaita. Eiköhän sieltä jossain vaiheessa listaa tule... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair Facebook-sivustolla nyt virallista tietoa ja myös paluulennot mainittuina. 

Pekingin ja Soulin kohdalla kannattaisi varmaan mainita, että paluut peruuntuu seuraavalta päivältä. 

Screenshot_20180401-182914.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä ovat Finnairin velvollisuudet jos lento on siirretty seuraavalle päivälle? Uusi lento on kerrottu, ei muuta. Ei ole tarjottu hotellia, ei syötävää, ei virvokkeita, ei mitään. Toivottavasti aamun valjettua tulee jotakin. EU sisäisestä lennosta kyse. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Imre Rask kirjoitti:

Mitkä ovat Finnairin velvollisuudet jos lento on siirretty seuraavalle päivälle? Uusi lento on kerrottu, ei muuta. Ei ole tarjottu hotellia, ei syötävää, ei virvokkeita, ei mitään. Toivottavasti aamun valjettua tulee jotakin. EU sisäisestä lennosta kyse. 

Ymmärsinkö oikein. Lennon ei pitäisi lähteä vielä moneen tuntiin, ei ylipäätään tämän vuorokauden puolella, mutta pitäisi tarjota tässä vaiheessa syötävää ja juotavaa? Vai onko kyse nyt jostain ihan muusta kuin huomisista lennoista, joita on sään takia peruttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein. Lennon ei pitäisi lähteä vielä moneen tuntiin, ei ylipäätään tämän vuorokauden puolella, mutta pitäisi tarjota tässä vaiheessa syötävää ja juotavaa? Vai onko kyse nyt jostain ihan muusta kuin huomisista lennoista, joita on sään takia peruttu?

Huominen paluulento uudelleenreititetty Tiistaille. Yksi päivä pois töistä kahdelle hengelle, ylimmääräinen parkkivuorokausi,... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitten muuta kuin ottamaan yhteyttä tarvittaessa lentoyhtiöön esimerkiksi hotellia koskevaa ohjeistusta varten, vaikkapa puhelimella tai nettisivujen chatilla. Itse en viitsisi lähteä kentälle notkumaan jonkun ateriakupongin tai vesipullon takia kun tiedossa on, ettei lento ole lähtemässä. Parkkivuorokaudesta yms kuluista ei kannata tässä vaiheessa vaivata päätään, niistä voi pyydellä sitten korvauksia jälkeenpäin kun kustannuksetkin ovat toteutuneet.

Finavia näyttää pudottaneen slot-koordinaatiossa sallittuja liikennemääriä aika paljon alaspäin maanantaille, vaikea on lentää lentoa jos kentän pitäjä ei anna lentää niin paljon kuin tarvitsisi :)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähänlaisella satunnuisgeneraattorilla Finnair on valinnut peruuntuvat lennot? Esim. samohin  aikoihin perutun Rooman lennon kanssa lähtevät lennot mm. Hampuriin, Berliiniin, Zürichiin, Lontooseen ja MIlanoon. Luulisi nyt lumimyrskyn vaikuttavan kaikkiin ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
44 minuuttia sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

Minkähänlaisella satunnuisgeneraattorilla Finnair on valinnut peruuntuvat lennot? Esim. samohin  aikoihin perutun Rooman lennon kanssa lähtevät lennot mm. Hampuriin, Berliiniin, Zürichiin, Lontooseen ja MIlanoon. Luulisi nyt lumimyrskyn vaikuttavan kaikkiin ...

Veikkaisin, että eniten on vaikuttanut koneiden saapumis- ja lähtöajat iltapäivällä.

Tämä talvi on kyllä hämmästyttänyt. Snowhowsta tunnettu HEL on lähtenyt mukaan keltaisen lehdistön lumi-infernoihin ja supersäähössötyksiin. Aika ihmeellistä, että pääsiäisen paluuliikenteen varmasti vilkkaimpana päivänä tehdään peruutukset vuorokauden etukäteen tietämättä varmuudella todellista säätä.

No, tämähän täytyy kokea ja nähdä omin silmin. Kohti kenttää iltapäivällä ja toivotaan operoinnin onnistuvan... Seikkailu alkakoon. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

Minkähänlaisella satunnuisgeneraattorilla Finnair on valinnut peruuntuvat lennot? 

Iltalehdelle on kerrottu näin:

Lainaa

olemme lähteneet perumaan lentoja, jotta pystymme reitittämään asiakkaamme uudelleen esimerkiksi sellaisiin kohteisiin, joihin meillä on useampia lentoja päivässä. 

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201804022200850123_u0.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän pelottavaa ajatella, jos etukäteen perutaan lentoja ennustetun sään perusteella, jos rintama meneekin kenttien ohi sään ollessa lentämisen ja kiitotien puhtaanapidon suhteen aivan kelvollinen perutun lennon aikana. Siinäpä lentoyhtiöt joutuvat selittämään ja korvaamaan matkustajille suuria summia, voisi mainekin tahriintua turhaan. Sääennusteen luotettavuus ei kuitenkaan ole sataprosenttista. Onkohan aiemmin tehty näin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
47 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Vähän pelottavaa ajatella, jos etukäteen perutaan lentoja ennustetun sään perusteella, jos rintama meneekin kenttien ohi sään ollessa lentämisen ja kiitotien puhtaanapidon suhteen aivan kelvollinen perutun lennon aikana. Siinäpä lentoyhtiöt joutuvat selittämään ja korvaamaan matkustajille suuria summia, voisi mainekin tahriintua turhaan. Sääennusteen luotettavuus ei kuitenkaan ole sataprosenttista. Onkohan aiemmin tehty näin?

Vaan mitenkäs esität lentoa varten hyväksyttävissä olevan lentosuunnitelman, jos kentän pitäjä ei anna tarvitsemaasi slot-aikaa sääennusteen vuoksi? Eli jos päättäisit lentää, kaikki pitäisi kuitenkin suunnitella sen mukaan, että myöhästytään reilusti, johon taas vaikuttaa muiden kenttien käytettävyys (ruuhkaisemmille kentille kun ei voi vaan ilmoittaa että tullaan tuntia myöhemmin kuin normaalisti maanantaina), henkilöstön työvuorosuunnittelu ja tietysti koneiden riittävyys (myöhästymiset kun tuppaavat kertautumaan). Ainakin enemmän matkustaneille lienee tullut tutuksi ihan käytännössäkin tilanne, jossa kone on kuormattu ja valmiina lähtemään 15 minuuttia aikataulusta jäljessä, mutta ei ATFM-slotin ("euroopan ilmatilassa ruuhkaa") tai lähtö/määräkentän AD-slotin takia pääse pienen myöhästymisen jälkeen lähtemään vielä tuntiin tai pariin yhtään mihinkään.

Ja kyllä, myös aiemmin on peruttu lentoja etukäteen sääennusteen vuoksi niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa, ja näin tullaan toimimaan varmasti myös jatkossa, koska se on ihan järkevää ja kokonaisedun mukaista.

Kaupallisen lentotoiminnan suunnittelu perustuu aina sääennustuksiin, vaikka niiden luotettavuus ei ole sataprosenttista (ei edes lähellekään sitä, jos tarkastellaan niitä yksityiskohtaisesti). Nämäkin lennot peruttiin suhteellisen myöhään, eli säätä ei tarvinut ennustaa kovin pitkälle tulevaisuuteen. Lisäksi sääennustemalleja ajetaan hieman erilaisin parametrein ja saadaan hieman erilaisella sään kehittymisellä erilaisia lopputuloksia. Tästä päästään käsiksi ennustuksen luotettavuuteen, eli jos pienten muutosten jälkeenkin malli näyttää että lunta tulee ja paljon, niin ennuste toteutuu todennäköisemmin. Jos taas lähtöparametrien muutos vaikuttaa ennusteeseen paljon, ennuste on epävarmempi. Parametrien vaikutuksen takana on sitten ihan aidot olosuhteet (on esimerkiksi helpompi ennustaa selkeiden painekuvioiden ja rintamien toimintaa, kuin jotain epäselvempää lähtötilannetta, esim. tänään suomen yli pyyhkäisee ihan selkeä rintama / kylmä okluusio). Sama vaikutus saadaan sillä, että säätä ennustetaan samaan aikaan erilaisia malleja käyttämällä. Näitä tietoja ei käytännössä tv-uutisten säälähetyksissä tuoda esiin, mutta vähän ajatusta saa siitä, jos katsoo esim. FMI:n sääennustusta 10 päivän päähän, jolle esitetään punaisella 50 % ja 80 % luottamusvälit lämpötilalle ja palkeissa sademäärälle: http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/vantaa?forecast=long  (en ole meteorologi, termistössä voi olla virheitä).

Iltapäivän tilanne SWC-kartalla näyttää eteläiseen Suomeen seuraavalta (en tullut tallentaneeksi aamun kuvaa):

rintama2.png.a47107b63eb9c6b1e6f9b1b53cff44f8.png

Paljon enemmän sotkua, selittelemistä ja korvauksia joudutaan maksamaan silloin, jos paketti hajoaa täysin sen vuoksi, että yritetään liikennöidä enemmän kuin hubina toimiva kenttä (tässä tapauksessa EFHK) pystyy liikennettä käsittelemään. Varmasti tulee myöhästymisiä ja jatkolentojen katkeamisia nytkin (+ suunnitellut peruutukset), mutta se on pientä verrattuna siihen tilanteeseen, joka syntyisi, jos kaikki lennot olisi yritetty väkisin lentää. Todennäköisesti koneita päätyisi varakentille, joista matkustajat pitäisi saada ensin Helsinkiin ja mahdollisesti siitä vielä eteenpäin. Työajat voisivat myös paukka vastaan, eli kone voisi vielä jäädä sinne varakentälle miehistöineen vuorokausilevon ajaksi. Ja niin edelleen.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt livenä tuota liikennettä seuraan T2 edessä, niin hämmästyttää kyllä "paniikkinappulan" painaminen. Kiito- ja rullaustiet ovat puhtaat, liikenne sujuu. Vaikea on ymmärtää, että lentoja on peruutettu. 

Onneksi oma lento operoidaan normaalisti hiekka-aavikkolaisella ammattitaidolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Mitä nyt livenä tuota liikennettä seuraan T2 edessä, niin hämmästyttää kyllä "paniikkinappulan" painaminen. Kiito- ja rullaustiet ovat puhtaat, liikenne sujuu. Vaikea on ymmärtää, että lentoja on peruutettu. 

Onneksi oma lento operoidaan normaalisti hiekka-aavikkolaisella ammattitaidolla.

Niin. Pari tuntia sitten et olisi voinut asiaa T2:n edestä edes todeta, kun näkyvyys oli 600-800 metriä. Ja jos lennot nyt sujuvat sillä, että kapasiteetti on lähes täysin käytössä, mitenkä mahtaisi olla tilanne, jossa kapasiteetti olisi ylitetty ja kaikki myöhästyisivät sen takia jatkuvasti?-)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Niin. Pari tuntia sitten et olisi voinut asiaa T2:n edestä edes todeta, kun näkyvyys oli 600-800 metriä. Ja jos lennot nyt sujuvat sillä, että kapasiteetti on lähes täysin käytössä, mitenkä mahtaisi olla tilanne, jossa kapasiteetti olisi ylitetty ja kaikki myöhästyisivät sen takia jatkuvasti?-)

Näinhän se on. Tokio ja Nagoya näyttivät olevan delayssä lähes tunnin. Kyllähän nämä on haastavia tilanteita. Näillä mennään tällä kertaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Näinhän se on. Tokio ja Nagoya näyttivät olevan delayssä lähes tunnin. Kyllähän nämä on haastavia tilanteita. Näillä mennään tällä kertaa. 

Tokio ja Nagoya todennäköisesti odottavat vaihtomatkustajia Euroopasta, jotka todennäköisesti ovat myöhässä. Lumipalloefekti käytännössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta paniikkinappulasta puhuminen on väärä termi. Kyse on järkevästä ennakkosuunnittelusta. Hyvä esimerkki on ollut VR, joka on samanalaisten lumisade-ennusteiden kohdalla etukäteen perunnut junavuoroja. Ja kas kummaa, junaliikenne onkin toiminut lähes normaalisti. Muistamme kyllä tapauksia muutaman vuoden takaa, kun koko Helsingin junaliikenne oli sekaisin noiden lumipyryjen takia. 

Lumipyry tiputtaa liikennejärjestelmien kapasiteettia merkittävästi, oli kyse sitten lento, juna tai autoliikeneteestä, se vain on tosiasia. Aikaisemmin näissä kaikissa verkoissa vain oli niin paljon vapaata kapasiteettia, että kapasiteetin pudotus ei näkynyt suorituskyvyssä. Nykyään erityisesti niin EFHK:n kuin Helsingin junaliikenteen kapasiteetti on jo normaalitilanteessakin (=ruuhkatunnit) lähes täysin käytössä, joten on parempi pudottaa kysyntää (=perua vuoroja), jotta homma edes jotenkin toimii. Toisaalta varakapasiteetin rakentaminen ja ylläpitäminen muutaman päivän takia olisi liian kallista.

Toki sääennusteiden kanssa on se riski, että lumipyryä ei tulekaan. Mutta kumpi on parempi, varautua ja suunnitella vai luottaa onneen. Ja kyllä nyt ihan varmasti oli ennusteiden luotettavuudesta keskusteltu meteorologien kanssa useampaan kertaan, että tuleeko vai ei ja mikä on todennäköisyys. 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaako joku selittää miksi vain Finnnar perui lentojaan ja muut lentoyhtiöt jatkoivat operointia (lähes) normaalisti ? Finnairin lentojen peruminen Finavialle edullisinta ?

Huolenpitovelvoiteen täyttymisen kanssa vähän niin ja näin. Uuden lennon tiedot tulivat, ei muuta. Onneksi hotellissa oli tilaa emmekä joutuneet muuttamaan tai taivasalle :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Imre Rask kirjoitti:

Osaako joku selittää miksi vain Finnnar perui lentojaan ja muut lentoyhtiöt jatkoivat operointia (lähes) normaalisti ? Finnairin lentojen peruminen Finavialle edullisinta ?

Huolenpitovelvoiteen täyttymisen kanssa vähän niin ja näin. Uuden lennon tiedot tulivat, ei muuta. Onneksi hotellissa oli tilaa emmekä joutuneet muuttamaan tai taivasalle :-)

Koska Finnairin lentotoiminta käyttää Helsinkiä hubina ja yhtiön lentotoiminta on muutenkin ylivoimaisesti suurinta ko. lentoasemalla, muiden operoidessa lähinnä satunnaisia lentoja (no, Norwegianilla on jonkin verran jo toimintaa, mutta niin oli myös myöhästymisiä perjantaina). Helsingin asema Finnairin hubina aiheuttaa sen, ongelmat kertautuvat käytännössä kaikkialle ja kaikkiin lentoihin, kun myöhästymisiä alkaa tulla. Ei esimerkiki Lufthansan lentoliikenne mene sen takia sekaisin, jos Helsingistä lähtevä kone myöhästyy, mutta jos Finnairin lento aamulla lähtee tunnin myöhässä suureen Eurooppalaiseen kaupunkiin, niin Finnairin aasian liikenteen koneiden lähtö voi iltapäivällä myöhästyä jo tuntikaupalla.

Oma rasitteensa tulee siitäkin, että Finnairin lennot painottuvat jo valmiiksi kentän ruuhkaisimmille ajoille.

Selvyyden vuoksi täytyy kuitenkin vielä todeta, että Finavia ei voi päättää yhdenkään lentoyhtiön lentojen peruuttamisesta, eikä se ole sellaisia päätöksiä tehnyt. Käytössä olevan kapasiteetin (slottien määrän) se kuitenkin voi määrittää, mutta yksittäisten slottien käytöstä se ei päätä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään