Marko Rintanen

Vanha puupotkuri

7 viestiä aiheessa

Tämän päivän "latolöytö".  Noin 270 pitkä puupotkuri. Keskiossä tekstit COUDRON C. ja No9 ja toisella puolella CLERGET 130 H. V.

 

DSC_0834.JPG

_20180413_162525.JPG

_20180413_162413.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttäisi olevan Caudron C.60 -koneen potkuri. Koneessa oli 130 hp pyörivä Clerget-moottori. Raimo saakin seuraavaksi selvittää koneyksilön tai yksilöt, missä kyseinen potkuri on ollut.

Caudronit olivat käytössä 1923-36.

Jukka

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! Onko tosiaan latolöytö?

Vuosina 1923 ja 1924 saapui Ranskasta yhteensä 30 kpl. Caudron C.60 -alkeiskoulukoneita Suomeen. Koneiden lisäksi saapui myös reilu määrä kulutustavaraa eli "Regy" -merkkisiä potkureita.

Koska C.60 todettiin sopivaksi koulukoneeksi aloitettiin kotimaisen sarjan valmistus ja maaliskuussa 1927 olivat ensimmäiset luovutusvalmiina kaikkiaan 34:sta valmistuneesta koneesta.

Vuoden 1926 joulukuussa ilmaisi varapotkurivarastoa pitävä Ilmailutelakka huolensa, sillä varasto alkoi ehtymään Caudron C.60 ja I.V.L. A 22. "Hansa"-meritiedustelukoneiden osalta. Pelkästään vuoden 1926 aikana oli Caudronin potkureita kulutettu käyttökelvottomiksi 20 kpl., jonka seurauksena varapotkuritilanne oli 9.12.26 seuraava: kunnossa 6, voidaan korjata 7, käyttökelpoisia(?, RHe) 13, kelvottomia 8.

Kovan potkurikulutuksen vuoksi oli kotimainen lentokonetehdas I.V.L.) ryhtynyt valmistamaan myös C.60-potkureita. Ensimmäisen kotimaisen potkurin (N:o 1) sai peruskorjattu 1.F.37 joka luovutettiin Ilmailukoululle 11.6.1926, seuraavan (N:o 2) sai 1.E.26. Markon potkurin vuoro tuli 22.1.1927: "Ilmailutelakka luovutti tänään Ilmailukoululle korjaamansa koululentokoneen Caudron C.60 N:o 1 E 29". Luovutuksessa seurasi muun muassa Clerget -moottori N:o 5014 sekä potkuri I.V.L. (C 60) N:o 9. Potkurin keskiöön stanssattiin seuraavat merkinnät:

Coudron C.60 ( po. Caudron, mutta tekijälle on sattunut lapsus ja luultavasti sekoittanut Caudronin ja Gourdoun (Gourdou-Leseurre -hävittäjä) keskenään?

Clerget 9B 130 H.V.,

Potkuri N:o 9,

Valmistaja: I.V.L.

Läpimitta: 264,6 cm.,

Nousu: 230 cm.

Potkurin N:o 9 elinkaari oli sangen lyhyt: "Ilmailutelakan tarkastuslautakunta, johon kuuluvat luutn Nygren, dipl.ins. Pietinen ja työnjohtaja Virtanen, tarkasti Santahaminassa 14.3.27 (rikkoutuneiden koulukoneiden osien lisäksi) kohdassa 1§. Tarkastuslautakunta ehdottaa tehtäväksi seuraavat poistot:..1 F 39:stä potkuri I.V.L. N:o 9. Vielä en ole löytänyt syytä vaurioitumiselle enkä tiedä tarkoittiko lautakunta lausunnossaan "vasen alussiipi" konetta vai potkuria. Kun etenen papereissani saattaa sieltä löytyäkin vaurioitumisen syy.. Huomaa, potkuri on joko vaihdettu toiseen koneeseen taikka papereissa on virhe?

Marko, eikös potkurissasi ole jotain vauriomerkkejä näkyvissäkin..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo näistä tiedoista. 

Ostin potkurin eräältä vanhemmalta herralta. Se on hänen isänsä vanha ja ollut heillä aina liiterin ylisillä. Hänellä ei ollut tietoa miten se heille on aikojen saatossa päätynyt. 

Kyllä mielestäni toisessa lavassa on selvä vaurio. Lavan reunasta puuttuu tavaraa jonkin verran. Mitä ovat hyvin pienet ohuet kannattomat naulat, jotka lävistävät potkurin aivan lapojen kärkiosissa? Toisessa lavassa niitä on jopa 7 kpl. Voiko tuollaisessa potkurissa olla jonkinsortin kangaspäällysteet lapojen kärkiosissa? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Mitä ovat hyvin pienet ohuet kannattomat naulat, jotka lävistävät potkurin aivan lapojen kärkiosissa? Toisessa lavassa niitä on jopa 7 kpl.

Tasapainoitus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään