Markku Valtonen

Pakkolasku 15.5 1930

7 viestiä aiheessa

Arvoisat tietäjät,

Kirpputorilta kauan sitten ostettu valokuva, kone tyyppiä Aero A-11, tunnus lienee  AE-4?, heikosti näkyy vaikka luupilla katsoo.

Haluaisin tietää tästä pakkolaskusta enemmän eli mitä oikein tapahtui?

IMG_20180311_0001 (11).jpg

IMG_20180417_0001.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

”Purmon pitäjän Åvistin kylässä”, eli Pohjanmaalla ollaan. Åvist on Purmon taajamasta etelään ja Jepualta itään. Nyt ei ole lähdemateriaalia lähellä, kun olen reissussa, mutta Kauhavan Ilmailukoulun konehan se on. Keskinen-Stenman Koulukoneet-sarjassa on Aero A-11-koneen eli ”Hispano-Aeron” lyhennetyt konehistoriat ja Kansallisarkiston kokoelmista löytyy itse onnettomuusselostus. Eiköhän tiedot tänne pikkuhiljaa ilmesty, jos vanhat merkit pitää paikkansa...

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista!

Kauhavalla sijainneen Ilmailukoulun Tähystäjälaivueen (T/Ilm.K.) tiedustelukone Aero A 11-HS, tunnus AE-44, teki pakkolaskun Purmon pitäjän Åvistin kylän pellolle. Syynä pakkolaskuun oli kun oikean sylinteriryhmän nokka-akseliin menevä öljyputki katkesi. Lasku tapahtui juuri kylvetylle pehmeälle n. 10-12 m. leveälle saralle, saran suuntaisesti. Koneen vasen pyörä painui syvemmälle seurauksella että kone kääntyi vasemmalle joutuen ojaan. Koneesta rikkoutuivat vasemman alasiiven etusalko mennen poikki, potkuri, vasen pyörä vioittui jonkunverran. Lentopäiväkirjan tiedot:

15.5.1930. Lähtö: Kauhava 09:35 - lento keskeytyi: Purmo 10:05. Ohjaaja: kers Helge Laitinen. Tähystäjä: luutn Niilo Ilkka. Lentokorkeus 800 m.

Alkuperäinen lentotehtävä: Valokuvauslento Kauhava-Pietarsaari-Kokkola-Lohtaja-Kalajoki-Kauhava.

Koneen tyyppimerkintä: Aero A 11-HS (Lyhenne HS tarkoittaa Hispano-Suiza -moottoria).

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä mitään, kivoja tällaiset vanhat kuvat. Ja näinhän se meni kuten arvelinkin, eli Raimolle kiitos taas kerran tapauksen yksityiskohdista.

Mainitsemisen arvoista on vielä, että lentäjä oli Helge ”Hege” Laitinen, tuleva Aero Oy:n lentokapteeni ja varsin legendaarinen nimi näissä merkeissä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiitoksista.

Purmo oli sen verran lähellä Kauhavan Ilmailukoulua, että saman päivän aikana kun vaurio oli tapahtunut, ehti onnettomuustutkintalautakunta paikan päälle. Lautakunnan muodostivat: puh.joht. kapt Malinen sekä konetekn Peltomäki ja lentomest Haavisto jäseninä. Lautakunta totesi em. öljyputken katkeamisen jonka seurauksena oli "öljyä vuotanut maahan 30 kg.". Liitän mielenkiintoisen yleiskuvan Åvistin kylästä pakkolaskusaroineen (kuvan tiedoissa 17.5.30?). Kuvaan on piirustettu koneen laskun jälkeinen kulkureitti. Lisäksi voi todeta koneen purkamisen edistyneen niin paljon, että runko on jo viety kuorma-autolle lastattavaksi (ks. Markun kuva), sen sijaan siivet ovat vielä osin purkamatta.

Kutsumanimeltään "Hispano-Aeron" lentokuntoon laittaminen tapahtui nopeasti, sillä jo 30.5. teki kers Laitinen AE-44:lla kaksi koelentoa todeten koneen kelpaavan lentopalvelukseen.

Kuva: Kansallisarkisto.

IMG_7507.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainio kuva tämäkin, kiitos Raimo. Ja kuvan näyttää ottaneen merkinnöistä päätellen AE-44:n valokuvauslennolla tähystäjänä ollut luutnantti Niilo Ilkka itse kaksi päivää pakkolaskun jälkeen. Aika mielenkiintoista sekin. 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään