Miika Asunta

Uudet kartat voimaan - sähköisissä puutteita!

21 viestiä aiheessa

Ainakin Skydemon ja Jeppesen Mobile Flightdeck VFR näyttävät jättäneen 26.4. voimaantulevat muutokset huomiotta viimeisimmissä päivityksissä.

Skydemonin päivityssykli on jäänyt hämärän peittoon, mutta Jepsu noudattaa AIRAC-päiviä.

Puuttuu mm. Helsinki CTA:n muutokset ja R- ja D-aluemuutokset.

Miltä muut softat näyttävät?

Muokattu: , käyttäjä: Miika Asunta
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuorokausi vaihtuu tietysti vasta 0000UTC, joten päivitykset eivät olleet saatavilla Suomen aikaa puolen yön jälkeen.

Nyt aamulla ainakin sekä Jeppesenin että Skydemonin karttoihin tuli uudet päivitykset ja nyt kartat näyttävät oikeilta.

 

Muokattu: , käyttäjä: Miika Asunta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, kiitoksia palautteesta, lisää saa tulla. Porin DME vaihdettu, vanha EFHK LOWER TMA oli jäänyt poistamatta ja Menkijärven kaksi D-aluetta sekä Kassunkurun uudet D-alueet olivat jääneet päivittämättä. Palautetta otetaan vastaan sillä karttojen renderöintejä tehdään tarvittaessa ts. virheiden korjausten jälkeen AIRAC-syklien lisäksi.

ANS Finland on luvannut toimittaa deltan vanhan ja uuden AIP:n välillä, joten koko AIP:tä ei enää tarvitse kahlata läpi.:thmbup:

Lainaa

Saadun asiakaspalautteen vuoksi AIS julkaisee koko AIP:n lisäksi 26.4.2018 lähtien myös muuttuvien sivujen yhdistelmän. Yhdistetty AMDT -paketti löytyy AIP:n AMDT-sivulta kansilehden alapuolelta.

Todella hyvää asiakaspalvelua, kiitoksia Juhalle, Jussille, Mariannelle ja muille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikos nuo ilmatilatlohkot näyttää vain ääriviivoina? Nyt kun ne on väritetty vaaleanpunaiseksi, koko Suomi on vaaleanpunainen, tai vielä punaisempi. Täällä kun päällekkäisiä ilmatilarakenteita on sen verran että niillä kattaa Suomen pariinkin kertaan, ja sen lisäksi vielä Tyynenmeren.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/27/2018 at 22.45, Esa Harju kirjoitti:

Hienoa, kiitoksia palautteesta, lisää saa tulla. Porin DME vaihdettu

Porin DME vaihdettu? En nyt kyseistä karttadataa ole nähnyt, mutta DME:ssä ei ole tapahtunut mitään muutoksia moneen vuoteen, se palvelee DVOR PRI:n yhteydessä taajuudella 113.2 kuten ennenkin. On totta, että sen lisäksi porissa on nykyään ILS DME koplattuna localizerin taajuuteen 109.1 (tuli viime vuonna), mutta sillä ei ole merkitystä PRI:n DME:hen. Oliko DVOR / DME:n taajuus tai tunnus aiemmin sitten väärä, vai mitä vaihdettiin?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt oikein vakuuta. Itäisen Suomen alueelta puuttuu aika paljon ilmatiloja, EFSA ja EFMI ainakin, lännen suunnalla EFSI. Ja useampi DME puuttuu ja Tatun mainitsema Pori ei ole todellisuuden mukainen. Varsin vahvan mielikuvan mukaan Porissa on edelleen VOR ja hiljan tullut GP/DME. Outoja ovat myös eri valvomattomien kenttien symbolit. Tällä tiedon tasolla ei oikein luotettava tahi käyttökelpoinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia taas palautteesta, toivon lisää kaikilta käyttäjiltä. OFMAn kävijätilastot osoittavat, että tuhannen oikean kävijän raja ylitettiin huhtikuun 20. päivän tienoilla ja uusia oikeita kävijöitä oli lähes 800 samaan aikaan ensimmäisestä julkaisusta 4.4. lähtien. Mielenkiintoa näihin karttoihin näyttää olevan ja toivottavasti myös käyttöä.

Poriin tuli uusi DME (PO) AIRAC AIP AMDT 02/2018:n mukana, joka oli jäänyt minulta huomaamatta mutta se on nyt lisätty.

Kävin läpi samaisen dokumentin DME:t ja kartassa olivat kaikki lukuunottamatta PO:ta, joka on nyt mukana aiemman PRIn lisäksi.

Interaktiivista karttaa voi zoomata tarkemmaksi, jolloin erityisesti Itä-Suomen ilmatilat tarkentuvat. Kimmon mainitsemat lentokentät näkyvät kun hiiren rullalla zoomaa karttaa. Varsinaisen kartan lataamalla omalle koneelle näkee kaikki kokonaisuudessaan jokaisessa karttalehdessä.

Kenttien symbolointi tosiaan poikkeaa ICAOn ANC 1:500-karttaan tottuneelle, itsekin niitä ihmettelin tovin mutta niihin tottuu pian. Jokaisen kartan alakulmassa on selitykset merkinnöille, kuten liitteen kuvasta näkyy.

Karttalehdet ovat tosiaan punaisia Kemin TMA:ta lukuunottamatta, jossa ei ole TSA-alueita. Otan tämän esille seuraavassa OFMAn palaverissa, josko sille voisi tehdä jotain muutoksia. Värikoodaus on sama joka maassa ja kartassa, joten ehdotus voi aiheuttaa vilkasta keskustelua.

OFMAn Suomen ilmailukarttatiedostoja ollaan integroimassa EasyVFR:n ladattavaksi ilmaiseksi lisäosaksi, jolloin ne ovat kaikkien EasyVFR-käyttäjien saatavissa. Aikataulu on vielä avoin mutta siitä tulee tietoa heti kun asia etenee.

LegendOFMA.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Esa Harju

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Esa Harju kirjoitti:

 

Poriin tuli uusi DME (PO) AIRAC AIP AMDT 02/2018:n mukana, joka oli jäänyt minulta huomaamatta mutta se on nyt lisätty.

Kävin läpi samaisen dokumentin DME:t ja kartassa olivat kaikki lukuunottamatta PO:ta, joka on nyt mukana aiemman PRIn lisäksi.

Interaktiivista karttaa voi zoomata tarkemmaksi, jolloin erityisesti Itä-Suomen ilmatilat tarkentuvat. Kimmon mainitsemat lentokentät näkyvät kun hiiren rullalla zoomaa karttaa. Varsinaisen kartan lataamalla omalle koneelle näkee kaikki kokonaisuudessaan jokaisessa karttalehdessä.

 

Ei muuten näy vaikka zoomaa. Mainitsemani lentoasemat ovat ilmatilarakenteeltaan kuten toimivalta vaikuttava Kajaani. Ja DME-laitteita puuttuu useampi, ovat tosin GP/DME. Ainakin Vantaalta, Kittilästä ja Ivalosta noin äkkiä katsottuna.

Ja Vantaa seutu TMA:n osalta on aika sekaisin.

Se vaan on joskus vaikeaa näemmä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Esa Harju kirjoitti:

Poriin tuli uusi DME (PO) AIRAC AIP AMDT 02/2018:n mukana, joka oli jäänyt minulta huomaamatta mutta se on nyt lisätty.

(ILS) DME PO tuli 09NOV voimaan tulleessa AIRACissa viime vuonna.

dme_po.png.598f4bf6910a6afb6c4f5fd47d8149a0.png

AMDT 02/2018 muutos poria koskien:

amdt022018.PNG.41d6ed3086da86359513ec6a6ea3afd8.PNG

 

Mutta ettekai te nyt tosissanne tunge sinne VFR-käyttöön tarkoitettuun karttaan tietoa jokaisesta ILS/GP DME:stä, joilla ei ole mitään muuta käyttöä? Onko Helsinki-Vantaallekin listattu kaikki 6 kentällä toimivaa DME:tä (HEL, HL, HTV, HG, HK, HUO)? Kun kartan nimi on EasyVFR, tekeekö siinä mitään noilla tiedoilla, kun mittarilähestymiskarttoja siinä tuskin kuitenkaan on mukana?

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, Kimmo viittaa näihin ILS DME:n, joita ei ole sinne tarkoituskaan laittaa. Karttoihin on lisätty ainoastaan AIP:n ENR 4.1 REITTISUUNNISTUSLAITTEET.

EasyVFR:ssä on kyllä myös mittarilähestymiskartat, joita käytetäänkin kuulemani mukaan koulutuksessakin tukimateriaalina :thmbup:

Helsinki-Vantaalla on vain HEL, HG ja HL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HG ja HL ovat myös ILS DME -majakoita. Ne löytyvät reittisuunnistuslaitteiden listasta sen takia, että liikenneluokan koneiden inertiasuunnistusjärjestelmä voi DME/DME-tekniikalla tarkkuuttaa itseään, ei sen takia, että niitä kukaan käyttäisi erillisinä DME-majakoina perinteiseen radiosuunnistukseen. Nuo EFHK TMA:ta ympäröivät majakat (vihti, antoni, jne) ovat olemassa samasta syystä, niitä ehkä saattaa joku käyttää apuna VFR-suunnistuksessa, mutta nekin ovat nykyään olemassa vain liikennekoneiden inertioita varten.

 

Toinen ihmetystä herättävä asia tuossa interaktiivisessa kartassa, miksi VOR-ruusut on väärässä suunnassa, eli niissä ei ole huomioitu erantoa vaan osoittavat maantieteelliseen pohjoiseen vaikkei pitäisi.

Nimeäminenkin vaikuttaa epäselvältä, DVOR/DME:n kohdalla lukee nyt vain "D" ja erillisten DME-majakoiden kohdalla "DME". Paitsi sitten Helsingin päässä jossa esim. ILS DME HG:n kohdalla lukee myös "D".

 

16 minuuttia sitten, Esa Harju kirjoitti:

EasyVFR:ssä on kyllä myös mittarilähestymiskartat, joita käytetäänkin kuulemani mukaan koulutuksessakin tukimateriaalina :thmbup:

Siis ilmeisesti AIP:n karttojen kopiot? Omasta mielestäni ne ovat oikeaan mittarilentotoimintaan lähinnä hengenvaaralliset, kun se vähäinen tieto joka niistä löytyy on kuin haulikolla ammuttua eli joka kartalla eri tavalla, ja RVR-vaatimukset joutuu tutkimaan erikseen tekstisivuilta (ottamalla selvää ensin käytettävissä olevista valojärjestelmistä) ja viranomaisen julkaisemista taulukoista. Sellaseen höpöhöpö-käyttöön vfr-lentotoiminnassa varmaan ihan soveltuvia, joskin joku on varmaan niin hölmö, että lähtee sitten niiden oppien perusteella lentämään ko. menetelmiä IMC:ssä ilman kelpuutusta. Itse olen pitänyt kaiken IFR-karttamateriaalin visusti pois VFR-koulutustoiminnasta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Esa Harju kirjoitti:

Ok, se oli siis muutos eikä lisäys, jollaisena se näkyy täällä.

Joo, eli siitä on siis tänä vuonna tehty myös aluesuunnistuslaite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AIRAC 1806 Suomen ilmailukartastojulkaisu on jo nähtävänä openfligtmaps-sivustolla kun napautat oikeasta yläkulmasta 1805-laatikkoa ja valitset näkymään 1806-julkaisun. Tässä julkaisussa on korjattu kaikki tälläkin palstalla mainitut ja muut tunnetut virheellisyydet mutta dislclaimeri on silti paikallaan ja voimassa.

Interaktiivinen kartta päivittyy vasta 24.5.2018.

Lainaa
Disclaimer
The OFMA/SMLL-AOPA Finland takes no responsibility for, and gives no assurances in respect of, the accuracy, completeness and relevance of the data, and categorically states that the database from which the file has been derived has not been certified for aeronautical or any other use, and as a result the file or any information derived from it should never be used as a primary source for navigation.
Muokattu: , käyttäjä: Esa Harju
Interaktiivisen kartan päivittyminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nopea vilkaisu ohimennen: Helsinki West -pdf:n (topografinen peruskartta) oikeassa alakulmassa on radiotaajuuslaatikko, joka on puutteellinen.

Loppi-nimistä kuntakeskusta Riihimäen ja Räyskälän väliltä ei löydy.

* * *

Kehitysidea: tableteissa vektorimuotoinen pdf pyörii todella hitaasti ja todennäköisesti laite kaatuu tai ei jaksa avata ollenkaan. Tähän tuskin on tulossa lähivuosina muutosta.

 Vähän pienemmän osakartan (jonka voisi rajata reitin mukaan) voisi rakentaa bittikarttana gif-muotoon (256 väriä tai vähemmän!) ja siitä viedä pdf:fään. Joskus Baltian karttoja konvertoin ja havaitsin 111 pikseliä tuumaa kohti optimaaliseksi, tekstit pysyivät luettavana maksimaaliseksi zoomattuna ja tiedostokoko pysyy hämmästyttävän pienenä, ja tabletilla vierittäminen ja zoomaaminen on todella sujuvaa - ykkössukupolven iPadillakin, joka olisi näillä spekseillä edelleen käyttökelpoinen varakarttana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, taajuustaulukkoon on tulossa päivitys, kartoissa  kenttien alapuolella taajuudet toki näkyvät. Kiitoksia ideasta Miika, välitän sen eteenpäin. Nykyisellä Luo kartta-toiminnolla tulee tosiaan isohko paketti kts. liite linkin takana. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään