Marko Rintanen

Aliupseeri-ohjaajakoulu v. 1931

19 viestiä aiheessa

Tuli tällainen lentäjän oma valokuva-albumi. Laitoin muutamia kuvia albumista esille. Nimitietoja ei taaskaan hirmuisesti löydy,  mutta joitakin kuitenkin. 

DSC_0876.JPG

_20180505_192227.JPG

_20180505_192339.JPG

_20180505_192413.JPG

DSC_0870.JPG

DSC_0871.JPG

DSC_0874.JPG

DSC_0872.JPG

DSC_0863.JPG

_20180505_192354.JPG

DSC_0862.JPG

DSC_0875.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa Marko kun laitoit taas kiinnostavia kuvia esille.

Ilmiselvästi tämän kuva-albumin aiheena on Aliupseeriohjaajakurssi 2 (AOK 2), joka alkoi 28.2.1931. Suomen Lentomerkkiluettelon (SLM) mukaan oli oppilaita kurssilla 14 miestä jotka saavuttivat lentomerkkiin oikeuttavan ohjaajatutkinnon. Näistä 13 miestä sai lentomerkin 19.12.31 ja yksi mies 3.2.32. Kurssilaiset SLM:n mukaisessa järjestyksessä:

290 kers Kihlström, Eino.

291 kers Pyötsiä, Viktor.

292 kers Paksula, Viljo

293 alik Ikonen Viljo

294 kers Rimminen, Toivo Weikko

295 kers Tarkkonen, Aimo

296 alik Källström, Karl

297 alik Nuorala, Kauko

298 alik Koskinen, Eino

299 alik Koskinen, Pentti

300 alik Ignatius, Väinö

301 kers Männikkö, Veikko

302 alik Grönroos, Bertel

303 alik Kosola, Pentti. Myönnettiin SLM 3.2.32.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni nämä kolme lentäjää saivat surmansa 30-luvun puolivälissä onnettomuuksissa. 

Vasemmalta, 

Osmo Reijonen 27.1.1934 MO-113

Pentti Koskinen 30.7.1935 JU-125

Aimo Tarkkonen 15.10.1935 FO-75

DSC_0881.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alik Osmo Reijonen (SLM N:o 270) oli Aliupseeriohjaajakurssi 1:llä (AOK 1), joka alkoi 17.2.1930. Vihkikuvassa hän on kersantti. Kaksi muuta herraa löytyvät AOK 2:n listalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten 1930-luvulla oli usein tapana, vaihtoivat tai ”suomensivat” suomenruotsalaiset nimensä. Niin teki kurssilla ollut kokkolalainen Karl Leonard Källström. Hän muutti nimensä Kalle Karnelaksi. Kersantti Kalle Karnela osallistui Ilmavoimien edustajana kesällä 1939 olympiapurjelentäjien valmennuskurssille Jämijärvellä. Hän oli saanut myös hinauskelpuutuksen purjekoneiden hinaukseen yhtenä ensimmäisistä lentäjistä Suomessa ja oli siksi myös tuon kyseisen Jämin kurssin yksi hinauslentäjä. Lisäksi hän oli yksi olympiapurjelentovalmennettavista.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylimpänä olevassa kuvassa on kotimaassa valmistettu Caudron C. 60 -alkeiskoulutuskone tunnuksella CA-73. Kone vastaanotettiin ilmavoimille 20.6.1927. Sillä lennettiin yhteensä 819 tuntia 55 minuuttia. Poistettiin 3.8.1933. Ylimalkaiseen kuvatekstiin viitaten; ensimmäisillä yksinlennoilla, teki kaksi AOK 2:n oppilasta CA-73:lla ensimmäisen yksinlentonsa nimittäin oppilaat Koskinen II ja Kihlström. (Kumpi Koskisista Eino vai Pentti ?). Yksinlento sisälsi 5 laskua. Voisi luulla tuon poseerauksen koneeseen noustessa tarkoittavan, että ensimmäiselle yksinlennolle tässä ollaan lähdössä?

Ilmailu-/ilmavoimissa vallinneen tavan mukaan jos oli kaksi samannimistä käytettiin sukunimen perässä roomalaista numeroa. Tässä tapauksessa Koskinen I ja Koskinen II. Mutta kumpi on kumpi?

Laskin Ilmailukoulun Ohjaajalaivueen lentopäiväkirjasta että AOK 2:n oli aloittanut 22 lento-oppilasta.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
46 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Laskin Ilmailukoulun Ohjaajalaivueen lentopäiväkirjasta että AOK 2:n oli aloittanut 22 lento-oppilasta.

Tässä ryhmäkuva aivan alkuvaiheesta. 

_20180506_100416.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi oppilaat (22): Seppänen, Laiho, Nuorala, Rimminen, Hirvonen, Tarkkonen, Ignatius, Pyötsiä, Grönroos, Back, Ruokola, Hedman, Källström, Kihlström, Koskinen I, Kosola, Koskinen II, Männikkö, Ikonen, Ijäs, Tikkanen, Paksula. (Lihavoidut nimet saivat SLM:n).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Mahtaakohan tämä kansion kuva olla Pentti Kosola? 

Ohessa Pentti Kosolan kuva teoksesta Vaipuneet Kotkat (Pekka Karunki, 1940) vertailtavaksi.

Rod

5aeed5f925aef_PenttiVihtoriKosola-VaipuneetKotkat.thumb.jpg.57c26e07cee4d4173e11d580a999275d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kymmenen kasvokuvan kavalkadissa on ylärivissä ensimmäisenä vasemmalla varmaankin Eino Koskinen ja kolmantena Viktor Pyötsiä. Alarivin vasemmainen taas on varmaankin Pentti Kosola, sillä hänestä tulee hyvin samannäköinen tuon Rodin lähettämän Kosolan kanssa, kun jomman kumman kuvan peilaa toisinpäin.

Ylläolevat ilman lentomerkkiä jääneet (mutta kansion kuviin päässeet) kurssilaiset Tikkanen ja Hirvonen ovat mitä ilmeisimmin Tikkanen, Niilo Einar (kaatui BL-110:n kk-ampujana 01.12.1939) ja Hirvonen, Reino Antero (kävi RUK kurssin nro 22 vuonna 1932).

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Täydennetty tietoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Tuossa kymmenen kasvokuvan kavalkadissa on ylärivissä ensimmäisenä vasemmalla varmaankin Eino Koskinen ja kolmantena Viktor Pyötsiä. Alarivin vasemmainen taas on varmaankin Pentti Kosola, sillä hänestä tulee hyvin samannäköinen tuon Rodin lähettämän Kosolan kanssa, kun jomman kumman kuvan peilaa toisinpäin.

Heikki

Kyllä, puhut asiaa. Kosola on alarivin vasen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni Niilo Jusun lento-oppilas Weikko Rimminen teki ensimmäisen yksinlennon 16.4.1931 klo 11:00-11:35. Lentoon sisältyi 5 laskua. Koneena oli CA-26.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kapteeni Niilo Jusun lento-oppilas Weikko Rimminen teki ensimmäisen yksinlennon 16.4.1931 klo 11:00-11:35. Lentoon sisältyi 5 laskua. Koneena oli CA-26.

Kiitos. Eli kuva on hyvin todennäköisesti Rimmisen ensimmäisestä yksinlennosta.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Marko Rintanen kirjoitti:

Kiitos. Eli kuva on hyvin todennäköisesti Rimmisen ensimmäisestä yksinlennosta.  

Ainakin "asetelma" viittaa siihen.

Kuvan alkeiskoulutuskone Caudron C.60 on alkuperäinen ranskatar (Caudron-tehtaan n:o 5402), johon pitkäikäisenä koneena oli rutkasti käytetty Suomessa valmistettuja osia. Kone CA-26, (ex. 1E 26) vastaanotettiin ilmailuvoimillemme 13.10.1923 ja viimeinen lento tehtiin 28.1.1932. Kokonaislentoajaksi tuli 1088 tuntia 15 minuuttia. Lentojen ja laskujen epätasapaino selittyy sillä kun yhdellä "laskuharjoituslennolla" kertyi esim. viisi laskua! CA-26:n lentojen kokonaislukumääräksi tuli 1722 kpl. ja laskujen 5075 kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään