Sinikka Urbanski

OTTO KALVITSA, ISOISÄNI

7 viestiä aiheessa

hei, täällä palstoilla puhuttiin joku aika sitten lentäjä Otto Kalvitsasta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Otto_Kalvitsa

Nyt hänen historiansa voi lukea kirjasta, Jukka Kulomaa; Heinola 1918 - Kapinan aika, 2017

Otto Kalvitsa oli äitini Hilkka Hirvosen isä, ja minun isoisäni.

Olen Sinikka Urbanski Tampereelta, ja minulla on isoisäni Otto ja hänen suomalaisen Marian (kuoli jo 1922) kirjeenvaihtoa, pitäisiköhän ne luovuttaa museoon jonnekin, minne?

ystävällisesti Sinikka Urbanski

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se keskustelu Otto Kalvitsasta alkoi viimeksi siitä, kun olin vahingossa "löytänyt" hänen hautansa Irkutskissa. Olin siellä työmatkalla elokuussa 2007, ja päiväkävelyllä törmäsin puiston reunassa sijaitsevaan muistomerkkiin, jossa oli koristeena lentokoneen potkuri. Tästä päättelin kysessä olevan ilmailuun liittyvän muistomerkin, ja nappasin siitä pari valokuvaa, ja kyselin täällä sitten, josko venäjän taitoiset voisivat kertoa, mistä on kyse. Olipa melkoinen yllätys, kun se muistomerkki ei liittynyt pelkästään ilmailuun, vaan vielä Suomeenkin. Matkaa täältä Irkutskiin on kuitenkin liki 5000 kilometriä. Aikamoinen sattuma, että niinkin kaukana kotoa löytää moista!

Tuon kirjeenvaihdon paikka varmaan olisi ilmailumuseossa, joko Ilmavoimamuseossa Tikkakoskella tai Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla. Carl-Fredrik Geust varmaan olisi asiasta kovastikin kinnostunut, ja oikea henkilö neuvomaan asiassa tarkemmin.

Tässä pari kuvaa Otto Kalvitsan haudasta Irkutskissa, ennenkin täällä olleet, mutta muistin virkistämiseksi.

_MG_4181.JPG

_MG_4182.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritaranta
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei , Sinikka. Tervetuloa forumille. Minulla ainakaan ei näy  kuvia.

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Pullinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei, minuun on ollut yhteydessä 2 henkilöä, heistä toisen kanssa juuri puhuin puhelimessa.

On hienoa, että teillä on näin aktiivinen kanava, ja jopa isoisästänikin Otto Kalvitsasta monet tietävät. Perheessämme hän oli vaan kaukainen isä ja isoisä, joka Venäjällä kurvaili Siperiassa. Nyt vasta olen hänestä enemmän kuullut, koska äitini ja tätini eivät lapsena saaneet kertoa kuka oli heidän isänsä. Elettiin sellaista aikaa, ja tytöt pelkäsivät. Onneksi äitini säästi kirjeitä ja valokuvia, sisar sitten tuhosikin paljon jäämistöä myöhemmin.

Jukka Kulosaari kirjoitti hänen tarinansa viime syksynä kirjaa heinolalaisista, lähetin hänelle valokuvia ja isovanhempieni kirjeenvaihtoa; Jukka Kulomaa; Heinola 1918 - Kapinan aika, 2017. Siellä on Otto Kalvitsan tarina.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Otto_Kalvitsa

ystävällisesti Sinikka Urbanski, Tampereelta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Sinikka Urbanski kirjoitti:

...

Olen Sinikka Urbanski Tampereelta, ja minulla on isoisäni Otto ja hänen suomalaisen Marian (kuoli jo 1922) kirjeenvaihtoa, pitäisiköhän ne luovuttaa museoon jonnekin, minne?

ystävällisesti Sinikka Urbanski

Voit ottaa yhteyttä myös Kansallisarkistoon. Jos heitä ei kiinnosta, tietävät ainakin minne voisi tarjota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään