Valtteri Viitanen

Diabetes lentäjällä

19 viestiä aiheessa

Hei. Sain viime kesänä elokuussa PPL-lupakirjani valmiiksi. Tämä oli minulle ensimmäinen askel kohti unelma-ammattiani liikennelentäjänä. Aioin siis hakea Suomen ilmailu-opistoon kunnes lukio ja armeija olisivat ohitse (olen siis 18-vuotias). Tänä keväänä helmikuussa tapahtui kuitenkin jotain täysin odottamatonta, sillä sain tyypin 1 diabetes diagnoosin. Tämä uutinen käytännössä pilasi kaikki tulevaisuuden suunnitelmani. Tiesin heti, että minulla ei ole mahdollisuutta ainakaan päästä ammattilentäjäksi, mutta tieto siitä, että en voi jatkaa lentämistä edes harrastuksen muodossa järkytti kovasti. Olenkin jo saanut selville, että mm. Englannissa tyypin 1 diabeetikko pystyy saavuttamaan luokan 2 medikaalin. Onkohan mahdollista, että joskus tällainen käytäntö tulisi voimaan myös Suomessa? En todellakaan haluaisi mistään hinnasta jättää lentoharrastustani tähän, mutta näköjään se ei ainakaan Suomessa tällä hetkellä ole mahdollista. Toki varmaan pystyy lentämään varaohjaajan kanssa, mutta se ei kuitenkaan loppupelissä ole sama asia..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhyesti ottaen jos lääkitys on muu kuin insuliinihoitoa, on mahdollisuus saada ainakin PPL-lupakirjaan riittävä 2-luokan lääketieteellinen kelpoisuus kun verensokerin tasapaino on hallinnassa.Tällaisia pilotteja lentää tälläkin hetkellä.  MED1 ei ole myöskään täysin poissuljettu -ainakaan EASA säädösten puitteissa.  Kannattaa keskustella ilmailulääkärin kanssa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jani Hintikka kirjoitti:

Lyhyesti ottaen jos lääkitys on muu kuin insuliinihoitoa, on mahdollisuus saada ainakin PPL-lupakirjaan riittävä 2-luokan lääketieteellinen kelpoisuus kun verensokerin tasapaino on hallinnassa.Tällaisia pilotteja lentää tälläkin hetkellä.  MED1 ei ole myöskään täysin poissuljettu -ainakaan EASA säädösten puitteissa.  Kannattaa keskustella ilmailulääkärin kanssa.

 

 

Eiköhän kuitenkin 1 tyypin eli nuoruusiän diabetes ole lähes poikkeuksetta insuliinihoidon vaativa.Mun lähisukulaisellani on tällainen puhjennut 11 vuotiaana ja hän on nyt 41 vuotias,siis 30 v.on takanapäin diabeteksen kanssa,eikä yhtään komplikaatiotilannetta ei ole ollut. Tuntuu kyllä hiukan ylimitoitetulta tuo medikaalin epääminen nimenomaan yleisilmailussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Tuntuu kyllä hiukan ylimitoitetulta tuo medikaalin epääminen nimenomaan yleisilmailussa.

Kylläpä vaan. Lupakirjaviranomainen voi kyllä pykälien mukaan harkita ja päättää muutakin, tätä sääntöä varmaan Iso-Britannian viranomainenkin soveltaa käytännöissään.

Totaalilinjaa parempi vaihtoehto olisi tietysti se että sairaudet oikein hoidettuina ja kontrolloituna sopii lentää, kuin että medikaalin menettämisen pelosta esim. ei anneta kaikkia terveydentilaan liittyviä tietoja ja ääritapauksissa urheillaan.

Toki onhan tuo medikaalipolitiilka muuttunutkin aikojen saatossa.

Muokattu: , käyttäjä: Jani Hintikka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapasin joitakin vuosia sitten Douglas Cairnsin, joka on entinen RAF-pilotti. Hän sairastui ykköstyypin diabetekseen kesken uransa ja on sittemmin mm. lentänyt yksin maailman ympäri. Lisätietoa http://www.flyingwithdiabetes.com/xhtml/who_we_are.html. Minulla on Douglasin kirjoittama kirja tuosta lennosta https://www.amazon.com/Dare-Dream-Diabetes-Douglas-2005-05-15/dp/B01K3NA3G4. Jos olet kiinnostunut, voin lainatakin kirjaa. Laita mailia juha.kuutti@gmail.com, jos kiinnostaa. Douglasin yksinlentämisen mahdollisti Yhdysvaltojen lupakirjakäytäntö, muitakin mahdollisuuksia ilmeisesti on. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Hypot ja niiden kautta inkapasitaatio taitavat olla se iso mörkö, jota kavahdetaan.

Tekniikka on tuonut näidenkin havaitsemiseen ja hallitsemiseen tehokkaita apuvälineitä. Esim. Ruotsissa ammattiautoilija on voinut saada takaisin ajolupansa käyttämällä hypoista hälyttävää glukoosisensoria. Sensori mittaa jatkuvasti ja hälyttää verrattuna perinteiseen sormenpäämittauksen, jota on mahdotonta suorittaa tarpeeksi usein verensokerin muutoksen suunnan ja nopeuden riittävään havainnointiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on 2-tyypin diabetes. Kyselin vähän asiaa kun mulla oli PPL ollut jo 25 vuotta. Minulle sanottiin että harrastuslentämiselle ei ole haittaa jos sairaus on lääkinnällä tasapainossa. Olin jo luovuttanut lupakirjani pois enkä enää viitsi hakea mutta käsitykseni mukaan harrastuslentämistä voi jatkaa jos lääkäri siihen antaa luvan. Tämä oli Porilainen tapaus, muualta en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10.5.2018 at 21.46, Juha Kuutti kirjoitti:

Tekniikka on tuonut näidenkin havaitsemiseen ja hallitsemiseen tehokkaita apuvälineitä. Esim. Ruotsissa ammattiautoilija on voinut saada takaisin ajolupansa käyttämällä hypoista hälyttävää glukoosisensoria. Sensori mittaa jatkuvasti ja hälyttää verrattuna perinteiseen sormenpäämittauksen, jota on mahdotonta suorittaa tarpeeksi usein verensokerin muutoksen suunnan ja nopeuden riittävään havainnointiin.

Voiko tällaisia menetelmiä turvallisesti käyttää, riippuu käsittääkseni potilaasta. 

Joillakin, lähinnä ykköstyypin diabeetikoilla, sokeritasapaino saattaa heilahtaa aivan yllättäen, ja vaikka tästä saataisiinkin jonkinlainen varoitus mittarilla tai vaikkapa kaverin omista tuntemuksista muutamaa minuuttia etukäteen, olisi esimerkiksi matkalennolla sokeritasapainon kuntoon saamisessa ennen toimintakyvyttömyyden aiheuttavaan shokkiin tai koomaan päätymistä haasteita.

Joissain tapauksissa lääkäreillä voisi olla perusteltu syy peruuttaa tavallinen ajokorttikin diabetekseen liittyvistä terveydellisistä syistä. Ainakin muutama tietämäni ojaanajo ja peltikolari, ehkä pahempiakin onnettomuuksia olisi sillä todennäköisesti saatu estettyä etukäteen. 

Mutta toisilla diabetes saattaa hoidon avulla olla käytännössä oireeton, eikä ongelmia ehkä tulisi ilmailussakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Voiko tällaisia menetelmiä turvallisesti käyttää, riippuu käsittääkseni potilaasta. 

Joillakin, lähinnä ykköstyypin diabeetikoilla, sokeritasapaino saattaa heilahtaa aivan yllättäen, ja vaikka tästä saataisiinkin jonkinlainen varoitus mittarilla tai vaikkapa kaverin omista tuntemuksista muutamaa minuuttia etukäteen, olisi esimerkiksi matkalennolla sokeritasapainon kuntoon saamisessa ennen toimintakyvyttömyyden aiheuttavaan shokkiin tai koomaan päätymistä haasteita.

Joissain tapauksissa lääkäreillä voisi olla perusteltu syy peruuttaa tavallinen ajokorttikin diabetekseen liittyvistä terveydellisistä syistä. Ainakin muutama tietämäni ojaanajo ja peltikolari, ehkä pahempiakin onnettomuuksia olisi sillä todennäköisesti saatu estettyä etukäteen. 

Mutta toisilla diabetes saattaa hoidon avulla olla käytännössä oireeton, eikä ongelmia ehkä tulisi ilmailussakaan.

No kyllä kait kooma tai shokki taitaa olla sellaisen diabeetikon tulemus,joka on jo muutenkin suhtautunut kevytmielisesti sairauteensa. Ja toisaalta,ilmailulupakirjan haltijoissa on esim.alkoholin suurkuluttajiakin kyllä aika joukko,onnistuvat vaan piilottelemaan ongelmaansa medikaalia uusiessaan ja sitten "sairauden" pukatessa päälle saattaa tulla tilanteita joissa lähi tai kaveripiirin tulisi puuttua tapahtumien kulkuun:( Että sitä vaan että tätä taustaa vasten,mitenkäs sen nyt sanoisi,diabeetikko saatta jopa tulla kaltoin kohdelluksi,jos se medikaali sitten evätään!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

No kyllä kait kooma tai shokki taitaa olla sellaisen diabeetikon tulemus,joka on jo muutenkin suhtautunut kevytmielisesti sairauteensa. Ja toisaalta,ilmailulupakirjan haltijoissa on esim.alkoholin suurkuluttajiakin kyllä aika joukko,onnistuvat vaan piilottelemaan ongelmaansa medikaalia uusiessaan ja sitten "sairauden" pukatessa päälle saattaa tulla tilanteita joissa lähi tai kaveripiirin tulisi puuttua tapahtumien kulkuun:( Että sitä vaan että tätä taustaa vasten,mitenkäs sen nyt sanoisi,diabeetikko saatta jopa tulla kaltoin kohdelluksi,jos se medikaali sitten evätään!

Jaakko, ihmiset ja heidän aineenvaihduntansa ovat erilaisia. Joillakin sokeritasapaino ei pysy kurissa hyvälläkään hoidolla, vaikka toki monilla perussyy huonoon tasapainoon onkin ehkä lähinnä päässä ja asenteissa. Väärä asenne lienee yksi syy lupakirjan epäämiseen muutenkin, pelkkä veemäisyys ei taida siihen riittää 😁

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Jaakko, ihmiset ja heidän aineenvaihduntansa ovat erilaisia. Joillakin sokeritasapaino ei pysy kurissa hyvälläkään hoidolla, vaikka toki monilla perussyy huonoon tasapainoon onkin ehkä lähinnä päässä ja asenteissa.

Ehkä nämä "vaikeimmat" eivät toki ilmailumedikaalia koskaan haekaan,luulisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

No kyllä kait kooma tai shokki taitaa olla sellaisen diabeetikon tulemus,joka on jo muutenkin suhtautunut kevytmielisesti sairauteensa. Ja toisaalta,ilmailulupakirjan haltijoissa on esim.alkoholin suurkuluttajiakin kyllä aika joukko,onnistuvat vaan piilottelemaan ongelmaansa medikaalia uusiessaan ja sitten "sairauden" pukatessa päälle saattaa tulla tilanteita joissa lähi tai kaveripiirin tulisi puuttua tapahtumien kulkuun:( Että sitä vaan että tätä taustaa vasten,mitenkäs sen nyt sanoisi,diabeetikko saatta jopa tulla kaltoin kohdelluksi,jos se medikaali sitten evätään!

Faktatietoa diabeteksesta voi lukea esim. Diabetesliiton sivulta www.diabetes.fi ja vaikeista hypoglykemioista (sokki) vaikka https://diabeteslehti.diabetes.fi/blog/2016/11/01/lieva-hypoglykemia-talttuu-pienin-keinoin/. Vakavan hypoglykemian perusteella ei voi suoraan leimata henkilön suhtautuvan diabeteksen hoitoon kevytmielisesti. Tilanne voi aiheutua ihan inhimillisistä tekijöistä hoitoon hyvin sitoutuneillekin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Juha Kuutti kirjoitti:

Faktatietoa diabeteksesta voi lukea esim. Diabetesliiton sivulta www.diabetes.fi ja vaikeista hypoglykemioista (sokki) vaikka https://diabeteslehti.diabetes.fi/blog/2016/11/01/lieva-hypoglykemia-talttuu-pienin-keinoin/. Vakavan hypoglykemian perusteella ei voi suoraan leimata henkilön suhtautuvan diabeteksen hoitoon kevytmielisesti. Tilanne voi aiheutua ihan inhimillisistä tekijöistä hoitoon hyvin sitoutuneillekin. 

En ole kyllä isommin Diabetes-lehtä lukenut,tunnustan.Enkä esitä mielipiteitäni ainoana ehdottomana totuutena myöskään,vaikka jotain diabeetikon arkipäivästä tiedänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vaimon ansiosta olen päässyt tutustumaan ihan tähän "ykkösdiabeettiin". Joillakin näyttää olevan sen verran tömäkkä insuliiniresistenssi, että hypot kehittyvät rauhallisesti ja esim. hälyttävä sensori ehtii hätiin. Toisella saattaa tulla äkisti vastaan 1,9:n hypo ja hirveä resistenssi uskoa tilanteen vakavuutta... Hienoa, kun tekniikka kehittyy ja lentoesteetkin väistyvät.  Tosin vaimoni hoiti homman ovelasti: koulutti itselleen henkilökohtaisen pilotin ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, J Männistö kirjoitti:

Hei, onko kellään ilmailumedikaalin omistavalla Januvia diabeteslääkettä 2-tyypin hoidossa ?

Minulla on, ja on ollut jo pitkään. Ei ongelmaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä pointteja ketjussa. Linja taitaa pohjautua juuri äkilliseen hypoon (verensokerin voimakas lasku), joka inkapasitoiva, ikävä ja ilman pikaisia korjaavia toimenpiteitä hengenvaarallinen tilanne. Diabetes on merkillinen sairaus. Korkea sokeripitoisuus veressä aiheutuu elimistön kyvyttömyydestä siirtää sokeri soluihin, jotka sitä puolestaan energiantuotantoonsa kipeästi kaipaavat. Siirtäjänä toimii juuri insuliini, joka puutos tai resistenssi estää siirtämisen. Ei-diabeetikolla elimistö säätelee itse hienovaraisesti insuliinin erityksen tarpeen mukaan. Lääkkeenä ulkopuolinen insuliini saattaa annoksen ollessa epätarkoituksenmukainen muuttuvaan tarvetilanteeseen nähden aiheuttaa hypoglykemiatilanteen.

Olet Valtteri nuori kaveri, älä missään tapauksessa luovu toivosta. Diabeteksen hoitokeinot ovat kehittyneet ja kehittyvät koko ajan. Kuten Juha mainitsi nykyään on olemassa varoittavaa anturiteknologiaa. Sen lisäksi diabeetikkojen automaattipumput kehittyvät. Lentämisen luonne tulee muuttumaan ja turvaavat automaatiojärjestelmät tulevat lisääntymään.

Medikaalisäännöstö on diabeteksen kohdalla vielä turvallisuutta varmistava mutta eiköhän asiaa tulla ajan myötä tarkastelemaan ja sääntöjä päivittämään. Ei siis kirvestä kaivoon. Odottavan aika tuppaa toki olemaan pitkä. Tsemit!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään