Ilkka Mäkelä

Miksi en ymmärrä SAS:n nettisivuja?

7 viestiä aiheessa

Kun tuli puhetta Brysselin lentojen kilpailuttamisesta, aloin ensimmäistä kertaa tutkia, mitä SAS Brysselin matkustajalle tarjoaa ja mihin hintaan.

 

Ensinnäkään, en löydä one way-hintaa laisinkaan?

 

Toiseksi, lippuhintaluokista puhutaan, että nyt on economy, economy flex ja business.

Economy osoittautuu tosi halpahinnaksi, jossa mitään palvelua ei saa ilman ylimääräistä käteistä koneessa. Ehkä sen parempi brändinimi olisi budget.

 

Economyssä joudut istumaan koneen takaosaan. Economy flex-matkustaja pääsee koneen keskiosaan ja paikat erottuvat toisistaan erivärisillä tyynynpäällisillä. Economy flexissä saat vakiopalvelua. Economyssä taas on hinnasto:

 

Voileipä 4 €

Aamupala 5 €

Leivonnainen 1 €

Makeiset 1 €

Suolaiset välipalat 1 €

Kahvi/tee 2 €

Virvoitusjuomat, tuoremehu 1 €

Vesi, 50 cl 2 € (!)

Olut, 33 cl 2 €

Viini 3 €

Drinkit ja väkevät, sis. 1 virvoitusjuoman 4 €

 

No, ei siis muuta kuin etsimään lentojen hintoja. Valitsin lähtöpäiväksi 16.3.

Esille tulevat seuraavat hintavaihtoehdot HEL-BRU return:

253,22 EUR

365.22 EUR

466.22 EUR

Business

809,22 EUR

910,22 EUR

1061,22 EUR

 

Näistä kun valitsi, niin ilmestyi säännöllisesti noin 15 € kalliimpi hinta, eikä mitään mainintaa, onko kyseessä economy vai economy flex. Ensimmäinen business-hinta sanoi, että tämä on Daily 7 economy-hinta.

Toinen business-hinta sanoi, että tämä on Daily Business Restricted-hinta.

Kolmas kallein business-hinta sanoi, että tämä on Daily Business Unrestricted-hinta, may be upgraded to full normal C-class fare. ???

 

Kaikkien hintojen kohdalle ilmestyi käyttörajoitukset, etupäässä peruutusta, lennon muutosta tai perilläoloaikavaatimuksia koskevat ehdot, muttei missään mainintaa, saako sitä ruokaa ilmaiseksi vai ei, eikä Economy flex-sanaa missään.

 

Ja useimmissa eri hintatyypeissä ohjelma pyysi vaihtamaan lähtö- ja paluupäivää.

 

Voiko tämä todella olla näin vaikeata? Millä ihmeellä tästä sekametelisopasta voisi tehdä kunnollisen vertailun suoraan Finnairin lentohintaan? Kun yhtään suoraa SAS-lentoa ei ole?

 

Ja nämä economy- ja economy flex-systeemit pitäisi olla voimassa kaikilla Euroopan reiteillä, millä SAS lentää...

 

Ei ymmärrä. Pitäisikö kokeilla Amadeuksen kautta? Vai olenko vain tyhmä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinuahan tämä kilpailuttamisasia vaivaa....

Miten minulla on sellainen muistikuva, että Blue1:llä oli suora lento Brusseliin. Reitti kuitenkin lopettiin kun ei ollut riittävästi matkustajia, johtuen mm. valtion epäreilusta Finnairin suosimisesta kilpailuttamisessa. Jos olen väärässä korjatkaa toki!

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet aivan syystä hämilläsi. SAS:n sivuilta et näe onko ostamasi lipputyyppi Economy rajoitettu vai normaali economy. Varausluokan tarkka tunnus ei tule missään vaiheessa esille. Siis jos sinulle on Eurobonus pisteet tärkeät. Koska nyt esim Singaporeen voit ostaa kaksi hintaa ja saat huonot pisteet... eli kamppanja hinta voi olla 550€ ja ensimmäinen varsinainen hinta 880€. Niin tuosta ei tiedä, saatko 880 hinnasta 1650 pistettä vai 6600 pistettä. Välillä CPH-SIN.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinuahan tämä kilpailuttamisasia vaivaa....

Miten minulla on sellainen muistikuva, että Blue1:llä oli suora lento Brusseliin. Reitti kuitenkin lopettiin kun ei ollut riittävästi matkustajia, johtuen mm. valtion epäreilusta Finnairin suosimisesta kilpailuttamisessa. Jos olen väärässä korjatkaa toki!

Juha.

 

Ei minua kilpailuttamisasia ja KHO:n ratkaisu sen suuremmin vaivaa. Epäilemättä SAS/Blue1 toimitti kilpailuttamissääntöjen mukaisen tarjouksen, jossa oli varmaankin huomioitu jokin pakettihinta tms viranomaisten ja poliitikkojen matkoista, mikä ei välttämättä lainkaan osu yksiin sen kanssa, mitä suurelle yleisölle on tarjolla. Ja Suomen valtio teki päätöksensä, josta hävinnyt osapuoli nosti jutun, ja jonka KHO ratkaisi sillä olevien, toistaiseksi julkistamattomien tietojen nojalla SAS:n hyväksi ihan pykälien mukaan. Tämähän on sinänsä ihan OK.

 

Se asia vain pisti minut mielenkiinnosta nettiin katsomaan, kuinka suuria eroja niissä lennoissa ja hinnoissa löytyy, ja yllätyin siitä, miten vaikeaa SAS:n nettisivujen käyttö minulle on.

 

Normaali, siis sellainen, mihin minä olen tottunut, järjestelmä kysyy ensin lähtöpäivän ja ilmoittaa, onko lentoja, onko paikkoja vapaana, ja mihin aikaan, ja missä luokissa, ja sitten jos edetään, kertoo hinnan, mitä juuri siitä lennosta joutuu maksamaan. Ja jos se hinta ei tyydytä, sitten voi koettaa vaihtaa lähtöpäivää ja/tai perilläolopäivää, tai jopa yhtiötä.

 

SAS:n sydeemi esittää ensiksi esim. kuusi erilaista sentilleen laskettua hintatietoa kahden kaupungin välillä. Ja one-way-hintaa ei tuntunut löytyvän millään. Siis ensin kysytään, paljonko haluat maksaa, ja jos tilaa siinä lippuluokassa on, systeemi esittää muutaman lentovaihtoehdon, ja kun klikkaat, ilmestyy ruutuun todellinen hinta, mikä ei missään hintaluokassa ollut sama kuin aloitushinta, vaan säännönmukaisesti korkeampi. Ja sitten vasta pääset uudella klikkauksella katsomaan, mitkä tämän hinnan myynti-, maksu-, muutos- ja peruutusehdot ovat, ja mikä on perilläolon minimiaika ja maksimiaika, ja voiko lentoajankohtaa muuttaa maksamalla lisämaksua, tai lipun tyyppiä upgradeta parempiehtoiseksi lipuksi.

 

Ja sitten, kuten mainittu, yksi business-otsikon alla ollut hinta olikin Daily 7 economy-hinta.

 

Ehkä tämä varausmenetelmä toimii paremmin, jos olet rekisteröitynyt kultapossukerhon jäsen SAS:n bonus-systeemissä. Minä en ainakaan saanut systeemistä tolkkua, vaikka olen aikoinaan käynyt ticketing-kurssin alkeet 70-luvulla. Entä sitten tavallinen kuluttaja?

 

No, näyttää siltä, että kunhan economyn ja economy flexin erot tulevat sivuille selviksi, SAS on itseasiassa tekemässä itsestään halpisyhtiötä itsensä sisälle, jos siis riisutussa economyssä joutuu maksamaan kaikesta ylläesittämäni hinnaston mukaan, siis jopa juomavedestä 50 cl 2 euroa...Silloin kannattanee ottaa omat eväät mukaan. Mutta tämä mahdollinen uusi strategia saattaa toisaalta osoittautua SAS:lle hyväksikin vedoksi. Kukas sen vielä tietäisi.

 

En kuitenkaan tingi siitä kannasta, että SAS:n nettisivuilla surffaillessa menee normaalikuluttajalta turhan paljon aikaa eikä haluttua tietoa löydy. Tosin ei sitä löydy Soderinkaan sivuilta, eikä välttämättä Finnairinkaan sivuilta, joskin ne ovat mielestäni loogisemmat kuin SAS:n.

 

Mutta missään näistä SAS:n lippuhintojen ehdoista ei puhuttu sanaakaan siitä, minkälaista palvelua lennolla saat.Economyn ja economy flexin erot ja hinnasto löytyi omana erillisenä tiedostonaan eri valikosta. Kyllä tähän pitäisi saada parannus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Suomen valtio teki päätöksensä, josta hävinnyt osapuoli nosti jutun, ja jonka KHO ratkaisi sillä olevien, toistaiseksi julkistamattomien tietojen nojalla SAS:n hyväksi ihan pykälien mukaan.

 

Jossain lehtijutussa näiksi syiksi mainittiin se, että kilpailutuksessa annettiin Finnairille lisäpisteitä seikoista, joita ei tarjouspyynnössä mainittu (mm. täsmällisyys).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään