Jari Ahola

Nextjet konkursiin, kertoo Iltalehti

35 viestiä aiheessa

Kuinkahan mahtaa sujua MHQ-ARN-reitin operointi? FR24:n mukaan yhtiökoodi on DX eli ymmärtääkseni DAT lentää ja ATR:llä.

Anyway, Air Ålandin sivut ovat autiot ja tyhjät, jos sieltä jotain tietoa etsit, eivätkä kerro yhtään mitään:  http://www.airaland.com/

Nya Åland-lehden sivuilta en löytänyt yhtiötä koskevia uutisia.

Sensijaan Ålandstidningen kertoo, että "maakuntahallitus (LR, landskapsregeringen) säästää 90000 euroa Arlanda-yhteyden aikataulujen takia. Koska Arlandan lento laskeutuu liian myöhään aamuisin ja nousee liian aikaisin illalla, maakuntahallitus säästää 90000 euroa kuukaudessa.  - Emme tule todennäköisesti maksamaan mitään lentoliikenteestä touko- ja kesäkuussa, sanoo vt. osastopäällikkö Niklas Karlman infrastruktuuriosastolta."

Lainaa

LR sparar 90.000 euro på Arlanda-tidtabellen

Att Arlanda-flygen landar för sent om morgnarna och lyfter för tidigt om kvällarna sparar landskapsregeringen  90.000 euro per månad.

– Vi kommer sannolikt inte att betala något för flygtrafiken under maj och juni, säger biträdande avdelningschef Niklas Karlman vid infrastrukturavdelningen.

https://www.alandstidningen.ax/nyheter/lr-sparar-90000-euro-pa-0

Ikävä kyllä loput artikkelista on maksumuurin takana.

Lennot lentänyt yhtiö, mikä se sitten onkin, varmaankin riemastuu kuullessaan asiasta. Toisaalta, jos aikataulut on sovittu, niistä on pidettävä kiinni?

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Kuinkahan mahtaa sujua MHQ-ARN-reitin operointi? FR24:n mukaan yhtiökoodi on DX eli ymmärtääkseni DAT lentää ja ATR:llä.

Anyway, Air Ålandin sivut ovat autiot ja tyhjät, jos sieltä jotain tietoa etsit, eivätkä kerro yhtään mitään:  http://www.airaland.com/

Nya Åland-lehden sivuilta en löytänyt yhtiötä koskevia uutisia.

Sensijaan Ålandstidningen kertoo, että "maakuntahallitus (LR, landskapsregeringen) säästää 90000 euroa Arlanda-yhteyden aikataulujen takia. Koska Arlandan lento laskeutuu liian myöhään aamuisin ja nousee liian aikaisin illalla, maakuntahallitus säästää 90000 euroa kuukaudessa.  - Emme tule todennäköisesti maksamaan mitään lentoliikenteestä touko- ja kesäkuussa, sanoo vt. osastopäällikkö Niklas Karlman infrastruktuuriosastolta."

https://www.alandstidningen.ax/nyheter/lr-sparar-90000-euro-pa-0

Ikävä kyllä loput artikkelista on maksumuurin takana.

Lennot lentänyt yhtiö, mikä se sitten onkin, varmaankin riemastuu kuullessaan asiasta. Toisaalta, jos aikataulut on sovittu, niistä on pidettävä kiinni?

 

Ruotsiksi samaa pohdintaa.   www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=12714&KatID=1

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NextJetin konkurssi vaikeuttaa yhteyksiä etenkin Pohjois-Ruotsissa, Jällivaarassa ja Arvidsjaurissa, jonne ei nyt lennä kukaan. Reitit on pakko kilpailuttaa, mikä tarkoittaa sitä, että tarjouksia voi jättää 1. elokuuta asti ja sen jälkeen on 3 viikkoa aikaa valittaa, joten lentoliikenne tuskin pääsee alkamaan ennen syksyä. Näin siitäkin huolimatta, että Ruotsin liikennevirasto on jopa tavannut EU:n liikennekomissaari Violeta Bulcin saadakseen poikkeuksen kilpailutussääntöihin, ts. nopeamman aikataulun. Tuloksetta. Siis ei ole jäänyt muuta mahdollisuutta kuin järjestää Jällivaarasta ja Arvidsjaurista bussikuljetukset muille lentokentille (todennäköisesti Kiirunaan ja Luulajaan), kunnes kilpailutuksella toivottavasti löytyy joku halukas lentoyhtiö.

Lainaa

Hoppet om att kunna skynda på upphandlingen av flyg till Gällivare och Arvidsjaur, efter Nextjets konkurs, är nästan ute. Trafikverket ordnar nu marktransfer till och från andra flygplatser under tiden.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) sade direkt efter konkursen att regeringen skulle undersöka alla möjligheter till eventuella undantag från EU-regler om upphandling, för att få igång trafiken till Gällivare och Arvidsjaur från Arlanda, före hösten.

Men trots en begäran till EU-kommissionen, och ett möte med den ansvariga EU-kommissionären Violeta Bulc, har Eneroth ännu inte fått något svar som förändrar läget eller öppnar för undantag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/nextjetkonkurs-svart-fa-till-gallivareflyg-fore-hosten

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Ruotsissa etsitään nopealla aikataululla NextJetille korvaajaa valtion tukemille reiteille, halvaksi se ei näköjään tule. Puolalainen Sprint Air aloittaa heinäkuun alusta reitin Hemavanista Arlandaan SAAB 340:llä ja ilmeisesti myös reitin Lycksele-Vilhelmina-Arlanda, yhteishintaan 8 miljoonaa euroa seitsemästä kuukaudesta, mikä on peräti 4,4 miljoonaa euroa enemmän kuin NextJetille olisi maksettu koko tämän vuoden lennoista. - Valitettavasti loput jutusta on maksumuurin takana.

Lainaa
Polska Sprint Air kommer från 1 juli att trafikera Hemavan med en SAAB 340camera_white.14f16e775f03b7982adaa351ece
82 miljoner kronor. Det är statens kostnad för sju månaders trafik på flyglinjerna Lycksele/Vilhelmina-Arlanda och Hemavan-Arlanda. Kostnaden är 45 miljoner kronor högre än vad som var avtalat med Nextjet för hela 2018.

https://affarsliv24.vk.se/plus/2392139/flyg-for-380-000-kronor-per-dag

EDIT: Ei se ihan noin yksinkertaisesti menekään. Lennot on tämän aikaisemman uutisen mukaan annettu Amapola Flygille, jolla ei ole omaa vapaata kapasiteettia, joten se käyttää alihankintana Sprint Airin SAAB 340:tä ja DAT:in ATR:ää. Sovittuihin kustannuksiin tämä ei kuitenkaan vaikuta.

Lainaa

Med start den 1 juli kommer polska Sprint Air och danska DAT (Danish Air Transport)  att flyga Amapolas nya flyglinjer, Hemavan-Kramfors-Stockholm respektive Vilhelmina-Lycksele-Stockholm. Sprint Air kommer att trafikera Hemavan och Kramfors med en SAAB 340 medan DAT kommer att flyga till Vilhelmina samt Lycksele med en ATR 42.

https://flyg24nyheter.com/2018/06/04/amapola-hyr-in-tva-flygbolag-till-norrlandslinjerna/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NextJetiin miljoonia kruunuja lisää rahaa muutama viikko ennen konkurssia sijoittaneet osaomistajat ovat sitä mieltä, että heiltä piiilotettiin olennaisia tietoja NextJetin veloista ja talousnäkymistä. Nyt on mm. paljastunut, että NextJetin velat eivät ole 100 miljoonaa SEK, vaan 300 MSEK. Etenkin ahvenanmaalaiset lisää rahaa sijoittaneet ovat vihaisia. Vielä ei olla oikeussalissa, mutta sekin aika saattaa koittaa. Toistaiseksi asiasta vasta riidellään.

Lainaa

Ett underlag som mörkade viktiga fakta. Det menar nu några av dem som gick med i en nyemission för att rädda flygbolaget Nextjet att de utsatts för. Men de ansvariga nekar och ordkriget är igång.

Dagarna efter konkursen uppskattades skulderna i Nextjet till cirka 100 miljoner. Nu visar det sig att de är betydligt högre, cirka 300 miljoner. Trots att verksamheten såg allt annat än ljus ut under våren i år, stöttade några av ägarna flygbolaget med miljontals kronor fram till veckorna innan konkursen. Det rapporterar svenska YLE.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12747

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi entisiä NextJetin reittejä nykyisin lentävää yhtiötä. Amapola ja Air Leap ovat löytäneet uuden alihankkijan, virolaisen Nyxair-yhtiön, joka on niin tuore, ettei siitä löydy edes wikipediasivua. Flygtorgetin mukaan Nyxair lentää kolmella Saab 340:llä, joista kaksi oli aikaisemmin NextJetin käytössä ja kolmas on rahtikoneesta muutettu matkustajaversioksi Örebrossa. Melkoisen määrän erilaisia yhtiöviritelmiä NextJetin konkurssi on siis synnyttänyt.

Lainaa

ett helt nytt flygbolag flyger inrikes i Sverige sedan Amapola tagit in Nyxair som underleverantör på linjen till Lycksele som är slingad vidare till Vilhelmina där maskinen övernattar.

Estniska Nyxair är helt nya på wetlease- och chartermarknaden. Flygbolaget fick sitt AOC så sent som i augusti i år och har i dagsläget tre Saab 340 i flottan: två maskiner som tidigare flög för Nextjet och en fraktmaskin från American Eagle i USA och som i maj i år byggdes om till passagerarversion i Örebro.

Nyxair sai AOC:n vasta elokuussa. Miehistö on ruotsalainen. Nyxairia käyttää myös Air Leap, mutta sitä ei Flygtorget osaa sanoa, lentääkö Nyxair myös Maarianhaminaan.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?ID=12807&KatID=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Åland, jonka toiminta päättyi ja koko henkilökunta irtisanottiin, haetaan konkurssiin: https://www.alandstidningen.ax/nyheter/air-aland-begars-konkurs

Maakuntahallitus on saanut Air Leapistä useita valituksia ja odottaa vastausta huomiseen mennessä. Myös Air Leapin operaattorilupa näyttäisi olevan katkolla. Tosin varsinainen sopimuskumppani on DAT, Air Leap on hoitanut vain operoinnin ja markkinoinnin.

Lainaa

Air Leap har bett om mer tid för att besvara landskapets frågor om klagomål gällande säkerhetsgenomgångarna ombord på flygen mellan Mariehamn och Stockholm.

Den här veckan väntas även frågan om Air Leaps certifikat avgöras.
Per-Erik Cederkvist, landskapets upphandlare av flygtrafiken, pratade i måndags med vd för Air Leap, Magnus Ivarsson. Landskapet hade bett att få svar senast den här veckan på onsdag. – Han bad om ursäkt och bad om att få flytta deadline till fredag. Vi får se om det kommer, säger Per-Erik Cederkvist.

Landskapet kommunicerar egentligen endast med flygbolaget DAT, som är den egentliga avtalsparten, medan Air Leap är den som sköter det operativa och marknadsföringen.

https://www.nyan.ax/nyheter/svar-pa-fragor-om-flyg-den-har-veckan/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa Air Leapillä ei ilmeisesti ole ollut omaa operaattorilupaa lainkaan tähän mennessä, mutta Hbl kertoo, että Air Leapin oma AOC on nyt hyväksytty ja Air Leapistä tulee maakunnan sopimuskumppani jatkossa. Jo huomenna pitäisi lentojen Arlandaan alkaa Saab 340:llä (30 paikkaa) Jetstreamin sijasta (19 paikkaa).

Lainaa

Svenska Transportstyrelsen beslöt på fredag eftermiddag att skriva under det europeiska AOC-certifikatet för Air Leap. Certifikatet är ett krav för att bli godkänd som flygbolag i Europa. Det betyder att Air Leap nu blir Ålands landskapsregerings avtalspartner för flygtrafiken till Stockholm.

– På söndag flyger det in ett Saab 340-plan och på måndag klockan 06.40 börjar avtalsenlig flygtrafik till Stockholm Arlanda, säger Per-Erik Cederqvist, Ålands landskapsregerings upphandlare för flygtrafiken.

Saab 340 är ett plan med plats för 30 passagerare och uppfyller alltså avtalets krav på storlek. Hittills har planen varit 19-sitsiga.

https://www.hbl.fi/artikel/air-leap-godkant-som-flygbolag-flyger-enligt-avtal-mellan-mariehamn-och-stockholm/

Nya Åland-lehden mukaan maakunta haluaisi kilpailuttaa myös Maarianhaminan ja Turun väliseen liikenteen.

https://www.nyan.ax/nyheter/air-leap-far-gront-ljus/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään