Carl-Fredrik Geust

Paikkoja?

13 viestiä aiheessa

Hei, olen saanut nipun "Hansa-kaudella" (ts. 1920-luvulla, mahdollisesti 1930-luvun alussa) otettuja ilmakuvia. Kyseessä ehkä ilmakuvausharjoituksia - toivon että saan apua kuvattujen paikkojen tunnistamisessa. Laitan nyt ensimmäiset 7 kuvaa tunnistettaviksi. 

008crop.jpg

010crop.jpg

011crop.jpg

012crop.jpg

013crop.jpg

015crop.jpg

019crop.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvat 1-4 ovat Utin lentokentältä. Kuva 5 on mahdollisesti myös Utista (Utin rautatieasema?). Kuva 6 on Lappeenrannasta. Kuva 7 on Viipurista, laaja vaalea alue sulana olevan vesialueen alapuolella (kuvassa vasemmalla) on Salakkalahti.

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Kauranne
Täydennetty tietoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Saattaisin antaa äänen kuva 5:n Utti as,länteenpäin katsottuna.Tää mun kone ei isonna kuvaa tarkempaa tähyilyä varten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Risto Sollo kirjoitti:

... Tää mun kone ei isonna kuvaa tarkempaa tähyilyä varten...

Tallenna se ensin ja käytä sitten jotain kuvankatseluohjelmaa, jossa on suurennusmahdollisuus (yleensä kaikissa on).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No nii,Calle lähetti minulle kuvan isompana ja siinäohessa itseopiskelin Win 10 tallennus-ja kuvankäsittelyzydeemejä.Ja sitten menikin vatuloinniksi...On ...Eii..On...Eii...Ennekuin sain käännettyä aivoni 180 astetta,Utti itään!Asema putosi oikealle kohdalleen,Sippolan suuntaan menevä tie ja aavistus turvesuolle ja tehtaalle menevästä kapearaiteisesta...Utti,90% match!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpas Utin asemakuvaan vähän tunnelmaa...Rautatie viiltää maisemaa oikeasta alareunasta vasempaan ylänurkkaan...Melkein tuossa tai vähän kuvan ulkopuolella vasenylhäällä on paikka johon rytkähti Sarvannon ennätys-satsista yksi leipäkorinkuljetuskone...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vanhojen kuvien kanssa pelatessa,ei kellään satu olemaan ilmakuvaa Inkeroisista pommituksen jälkeen?Jossain kirjassa joskus oli mutta en muista tietenkään missä...Olisi pitänyt silloin scannata mutta sama pää...Netistä ei tunnu löytyvän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nuo Utin talvikuvat ovat rakennuskannasta päätellen talvelta 1921/1922. Calle, nuo kuvassa 3 selvimmin näkyvät hallit ovat juuri ne keisarillisen Venäjän lentojoukkojen entiset hallit Granbodasta. Arcadassa pitämässäsi lyhytesitelmässä näytit kuvaa, jossa halleja purettiin 1919 siirtoa varten.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hrhmm...Saattaisiko tuo huonosti näkyvä Utin asemarakennus olla se minkä polttivat joskus Sisällissodan jälkeen,bauttia 1918-20..Näkyy vähän huonosti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Juha ja Risto kommenteista! On tietysti Granbodasta tuotu halli - en vain Huomannut itse...

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään