Vesa-Petri Jussila

SB-2 kuvauslennot?

12 viestiä aiheessa

Hei,

Laitetaanpa kysymystä tänne. Ostin Mobilisti Seniorin 1/18, siinä oli kuva artikkeli suomalaisten käyttämistä Lagg-3 koneista. Jutun kirjoittaja Bremer mainitsee keskustelleensa Kustaa Kotsalon (=Gotschalk) kanssa ja että Kotsalo olisi kertonut että suomalaiset olisivat lentäneet kuvauslennon SB-2 koneella Muurmanskiin. Moisesta en ole koskaan kuullut mitään. Osaako kukaan kertoa tarkemmin asiasta? SB-2 on kuitenkin ollut Suomessa Le.Lv 6:n käytössä lähinnä merivalvonnassa. Kuvauskoneina toimi aivan muut tyypit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisessä lehdessä oli  vielä, että että vihollinen ei ampunut laukaustakaan, oli kirkas pakkaspäivä. Tähystäjänä oli myöhempi (elokuva-)näyttelijä Matti Oravisto.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Matti Oravisto kuului ainakin syyskuussa 1944 Pommituslentolaivue 48:n miehistöön, sen 1.lentueeseen. Onko tarkempaa tietoa koska tuo Murmanskin lento lennettiin?

1. lentue: Veromaa, Veijola, Mellin, Oravisto, Tiensuu, Lähde, Murto, Vainio, Nynäs, Laaksonen, Thule, Laakso, Pulkkinen, Siirilä, Eerikäinen, Turkkila, Iire ja Nyberg.

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artikkelissa ei mainita mitään ajankohdasta. Ei edes vuotta. Mutta jos kyseessä on Plelv 48 olisiko kyseessä sitten kuitenkin PE-2 kone. Nuo koneet oli varustettu kuvauskäyttöön ja huomattavasti nopeampi tuollaiseen tehtävään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä samaa mietin minäkin. Todennäköisesti konetyypissä on tullut sekaannus tai erehdys.

edit: Vänrikki Matti Oravisto saapui Luonetjärvelle Pommituslentolaivue 48:aan keväällä 1944. Hän oli käynyt Lentosotakoulussa Tähystäjäkurssi 7:n 3.1.1943 - 6.4.1944. Matti Hämäläisen kirjassa Pommituslentolaivue 48 on muutamia kuvia Oravistosta ja hänen mainitaan lentäneen pääosin Blenheim-kalustolla kesän -44 raskaissa torjuntataisteluissa. Laivueella oli käytössä myös Pe-2 -koneita. Täytyisi selailla läpi laivueen sotapäiväkirja ajan kanssa tuolta sotakesältä, niin ehkäpä tuo lentokin löytyisi. SB-2:lla Oravisto tuskin siis Murmanskin päällä kävi, todennäköisesti ei kukaan muukaan suomalainen. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Kirjoitusvirhe
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan Jukka Piipposen kirjassa Lentäjä toisessa polvessa mitään asiasta, itselläni tuota kirjaa ei ole.Kertoo kustaa Kotsalosta jonka isä Lenni Lindberg oli alkupään lentäjiä Suomessa.Kotsalo itse tuskin on osallistunut tuohon lentoon, oli sodassa ensin autonkuljettajana, sitten -43 tähystäjäkurssilla josta Lentolaivue 16 ja Fokker CX koneisiin Hirvakseen,  lentokoulutukseen 1944 josta kylläkin laskuvarjolla SB-2 tunnus SB-8 ja sitten sota loppuikin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen samaa mieltä Jukan kanssa. Tarina myös sanoo että lento olisi ollut talvella ja tuo ei istu mitenkään Oraviston palvelushistoriaan. Ja kun muistamme että pohjoisen kentät olivat saksalaisten käytössä ei lento tuolle alueelle sotasaalliskoneella olisi ollut kovin viisas päätös. Pe-2:n toimintasäde kyllä sallisi tuollaisen lennon. Muurmanskin yllä tuskin on kukaan muukaan suomalainen käynyt. Jos joku kone tuonne on mennyt on se luultavasti ollut kyllä Plelv48:n joku kuvauskone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole Kotsalo-kirjassa "Sotavänrikki" mitään koko asiasta. Kusti ei kertonut minulle mitään sellaista, vaikka tapasin hänet varmaan parikymentä kertaa. Jos jotain sellaista on lennetty niin ei ainakaan SB:llä, se on varmaa. Kustilla oli taipumusta liioitteluun. Kirjassani oioin ja karsin pois sellaiset selvät liioittelut.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selailin läpi Pommituslentolaivue 48:n sotapäiväkirjoja, sekä laivueen, että 1. lentueen, jossa vänrikki Matti Oravisto palveli. Kuten yllä olevissa kommenteissa on jo todettu, on erittäin epätodennäköistä, että vänrikki Oravisto olisi ollut mukana millään "Murmanskin lennolla". Ainakin jos faktat pitävät paikkansa. Ihan taas mielenkiinnosta asiaan keräsin hänen sotalentonsa ja konetyyppinsä tänne noista sotapäiväkirjoista. Sotalentoja kertyi kaikkiaan 29 kappaletta yhteenvedon mukaan. Ensimmäisen hän lensi 31.3.1944 (Merginon lentokentän pommitus) ja viimeisen 9.8.1944.

Vänrikki Matti Oraviston nimikkokone oli lyhytnokkainen Bristol Blenheim BL-172, jolla hän lensi tähystäjänä ja koneen päällikkönä suurimman osan lennoista, 15 kappaletta. Pääsipä hän kokeilemaan myös "pitkänokkaa" BL-201 yhdellä sotalennolla.

Alla on koneyksilöt ja sotalennot, jotka keräsin sotapäiväkirjoista. Kahdesta yhteenvedossa merkitystä lennosta en löytänyt merkintää, kyseessä voi olla laskuvirhe yhteenvedossa tai sitten sotapäiväkirjan joku sivu puuttui tms. Kaikki sotalennot on lennetty Blenheimeillä, ei ole merkintöjä eikä mainintoja Pe-2:sta tai muista.

- BL-172 15 kpl, BL-171 4 kpl, BL-173 3 kpl, BL-181 2 kpl, BL-174 1 kpl BL-170 1kpl, BL-201 1 kpl = 27 sotalentoa. Kahdesta yhteenvedossa ilmoitetusta lennosta, jotka on lennetty ennen 1.6., en löytänyt merkintää laivueen sotapäiväkirjasta. 1. lentueen kirja alkaa 1.6.-44.

Vänrikki Matti Oraviston sotalennot koostuvat aluksi keväällä 1944 pääasiassa Itä- ja Vienan Karjalan lentokenttien pommituksista ja valokuvauslennoista, sitten kesäkuusta lähtien etupäässä Karjalan Kannaksen pommituskohteiden pommituslennoista.

Pommituslentolaivue 48:n dokumenteista, sotapäiväkirjoista tai Pommituslentolaivue 48:n historiikista ei löydy mitään mainintaa Murmanskin kuvauslennoista. Ei edes Pe-2 kalustolla. Matti Oraviston kohdalla voi vielä todeta, että 28.2 1944 annetun käskyn mukaan suomalaisten lentojoukkojen raja määrättiin Oulu-Sorokka-linjalle, ja sen yläpuolella vastasivat saksalaiset alueen ilmatilasta. Näin ollen varsin epätodennäköinen mutta tietysti tavallaan mahdollinen "Murmanskin lento" on lennetty aikaisemmin kuin vänrikki Oravisto on ollut edes rintamalaivueessa, sulkien samalla hänet pois laskuista. Lapin sotaan hän ei osallistunut, ainakaan laivueen sotapäiväkirjojen mukaan.

Pommituslentolaivue 48 ei mitään "Murmanskin lentoa" siis tehnyt, tuskin Lentolaivue 42, 44 tai 46:enkaan. Sen sijaan Muurmannin rataa etelämmässä kuvattiin ja tiedusteltiin ahkerasti ja jopa pommitettiin, mutta sehän on jo aivan toinen juttu se...

Joten legendaa taitaa olla...SB-2:t ja muut Murmanskin päällä...

Tässä vielä Oraviston ja muiden Pommituslentolaivue 48:n 1. lentueen lentäjien sotalennot yhteenvetona:

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=5192500

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään