Jukka Palander

Scannerit

35 viestiä aiheessa

Terve! Nyt iski mielenkiinto muutamia topicceja lueskellessani että paljon tuollainen scanneri maksaa ja mistä niitä voi saada joilla voisi sitten kuunnella niitä lähtevien/saapuvien koneiden viestejä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti kaikkein suosituin perusmalli tähän hommaan on Maycomin AR-108, jollainen minullakin on. Tuo kustantaa ostopaikasta riippuen n. 100 euroa.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://www.paratronic.fi löytyy myös. Hinta 75e + postikulut. Muuten olen varsin tyytyväinen tuohon ollut, mutta kuten tuossa eräässä toisessa viestiketjussa jo mainitsin, niin omasta maycomista irtosi ja katosi volyyminappi mystisesti viime perjantaina EFHK:n reissulla.

Kyllähän tuo skanneri asiansa ajaa hyvin ilmailutaajuuksien kuunteluun, ja pienen kokonsa ansiosta kulkee myös kätevästi mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heh, taitaa olla suurinpiirtein kaikilla täällä Maycom Ar-108...siltä se ainakin alkaa vaikuttamaan. ;D

Jep. Itse tilasin viime kesänä Paratronicista postilla. http://www.paratronic.fi/ilmailuradio_ar108.shtml

Tuommoiset 2300 mAh akut myös käytössä ja kestää niin pitkään etten muista milloin viimeksi olen ladannut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maycomista on kirjoiteltu täällä ennenkin, haku varmaan löytää. Ilmailuradioksi tosiaan ihan ok, mutta käyttöliittymä ei mielestäni ansaitse ainoatakaan kehua, tai no, volume ja kohinasalpa potikat ovat perinteiset ja toimivat siten hienosti. Sama on valitettavasti melkein kaikissa pikkuskannereissa. Unideneiden kanssa sentään selvisin ilman manuskaa.

Jos joutuu postimyynnistä joka tapauksessa tilaamaan niin itse olen ollut näiden toimintaan tyytyväinen vuosien ja useiden skannerien ajan:

http://www.thiecom.de

Näyttää olevan nyt 49,95e samoin kuin UNIDEN Bearcat UBC144XLT pöytäskanneri.

Jos vähän enemmän malttaa sijoittaa, niin vaikkapa Yeasun VR-120/120D ei ole ollenkaan huono valinta, vähän kalliimpi, paljon parempi (joskin herkkyydessä vakioantenneilla häviää Maycomille), ja Alincon DJX-3:ssa on varmaankin äänekkäin ämyri noista pikkuskannereista, lentonäytöksissä hyvä ominaisuus...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..taitaa olla suurinpiirtein kaikilla täällä Maycom Ar-108...

No ei onneksi ;)

UBC-220XLT pieksee teidän maycomit miten päin vaan, sekä siihen lisätty 118Mhz alueelle viritetty antenni senkun kasvattaa eroa :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei onneksi ;)

UBC-220XLT pieksee teidän maycomit miten päin vaan, sekä siihen lisätty 118Mhz alueelle viritetty antenni senkun kasvattaa eroa :P

Jees nämä Unidenin laitteet on ollu omien kokemuksian taustalla ainakin tosi hyviä pelejä. Itselläni on tuo UBC-120XLT. Maycom on aika romu... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Maycom on aika romu...

Minulla pääasiallinen käyttö skannerille on kentän laidalla kameran kanssa koneita kytätessä, voi vähän ennakoida ja pääsee muutenkin sopivaan fiilikseen. :) Dual watchilla saa näppärästi tornin ja tutkan kuunteluun, ja kaiutin ei ole ongelma, kun käyttää nappikuuloketta. Pieni koko on kanssa eduksi kun voi pitää värkkiä taskussa ja sieltä sitten piuha korvalle. Ja herkkyys riittää hyvin kaikille jaksolla oleville koneille.

Tietysti omien käyttötarpeiden mukaan valitaan värkki, ylläolevan kaltaiseen käyttöön Maycom on toimiva ja vissiin halvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ja kaiutin ei ole ongelma, kun käyttää nappikuuloketta.

Offtopikkia mutta toimiikos tuo teillä nappikuulokkeiden kanssa oikein, eli kuuluuko molemmista kuulokkeista kuten pitäisikin, vai ainoastaan toisesta? Itselläni kuuluu vaan toisesta, ja on melko ärsyttävä ominaisuus. Sen takia käytänkin pääsääntöisesti kaiutinta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopikkia mutta toimiikos tuo teillä nappikuulokkeiden kanssa oikein, eli kuuluuko molemmista kuulokkeista kuten pitäisikin, vai ainoastaan toisesta? Itselläni kuuluu vaan toisesta, ja on melko ärsyttävä ominaisuus. Sen takia käytänkin pääsääntöisesti kaiutinta.

Ei se nyt mikään stereo ole. Mono kun on, niin kuuluu vain toisesta. Eli toimii oikein.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Offtopikkia mutta toimiikos tuo teillä nappikuulokkeiden kanssa oikein, eli kuuluuko molemmista kuulokkeista kuten pitäisikin, vai ainoastaan toisesta?

Ainoastaan toisesta, kuten pitäisikin. ;) Nappikuuloke toisessa korvassa, ja toisella voi sitten kuunnella puhelinta, keskustelua tai vaikka lentokoneita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mono kun on, niin kuuluu vain toisesta.

Ellei sitten hanki sellaista mono/stereosovitinkappaletta kuulokeliitäntään (maksanee muutaman euron), jolloin saa kuulumaan monona molemmista kuulokkeista.

-harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten, onko kukaan törmännyt ongelmiin yrittäessään kuljettaa skanneria lentokoneen matkustamossa? Käyttää skanneria ei tietenkään saa sisällä koneessa (niin kuin ei muitakaan radiovastaanottimia), mutta onko esimerkiksi turvatarkastuksessa joutunut selittelemään tai onko laitteen vieminen koneeseen jopa kielletty?

Entä onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia eri maiden lainsäädännön ja viranomaisten suhtautumisesta skannereihin tai niiden käyttöön lentoliikenteen kuuntelussa? Ts. uskaltaako skanneria ottaa ulkomaanmatkoille mukaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

uskaltaako skanneria ottaa ulkomaanmatkoille mukaan?

No ainakin ruumaan menevään matkalaukkuun sen voi pakata, mutta en tiedä sit käsimatkatavaroista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa sivuten, onko kukaan törmännyt ongelmiin yrittäessään kuljettaa skanneria lentokoneen matkustamossa? Käyttää skanneria ei tietenkään saa sisällä koneessa (niin kuin ei muitakaan radiovastaanottimia), mutta onko esimerkiksi turvatarkastuksessa joutunut selittelemään tai onko laitteen vieminen koneeseen jopa kielletty?

Entä onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia eri maiden lainsäädännön ja viranomaisten suhtautumisesta skannereihin tai niiden käyttöön lentoliikenteen kuuntelussa? Ts. uskaltaako skanneria ottaa ulkomaanmatkoille mukaan?

Itselläni on ollut kapistus mukana kassissa (lentokoneessa siis) ainakin Kreikassa, Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa ja Saksassa, eikä missään kukaan ole maininnut siitä yhtään mitään.

Rodoksella heiluin skannerin kanssa kiitotien päässä muutama vuosi sitten, eikä siitäkään ollut mitään ongelmia, vaikka armeijan autoja ajelivat ohi vähän väliä. Myös moottoripyöräpoliisi pysähtyi viereen, mutta kaivoi vaan tupakkaa taskuista eikä huomioinut minua. :)

Itsellä on käytössä jo useita vuosia vanha Aviation Shopista ostettu Commtel Com 202, joka on muuten ihan hyvä, mutta vähän liian iso murikka. Myöskään useita taajuuksia ei saa kuunteluun yhtä aikaa. Kestävyydestä täytyy mainita sen verran, että pari kesää sitten ajoin autolla ikkunat auki Vantaalla siitä Jumbon tiukasta rampista alas vähän liian reippaasti. Noh..skanneri oli siinä repsikan puolella kojelaudalla ja otti ja lensi suoraan kuskin ikkunasta ulos keskelle tietä. Toimii yhä ihan moitteetta. :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni on ollut kapistus mukana kassissa (lentokoneessa siis) ainakin Kreikassa, Ruotsissa, Norjassa, Belgiassa ja Saksassa, eikä missään kukaan ole maininnut siitä yhtään mitään.

Saksassa skannerien käyttö ja taitaapa jopa hallussapito olla kielletty, eli siellä sitä ei ainakaan esillä kannata pitää.

Unkarissa minulla oli skanneri mukana, kun ennen matkaa minulla oli tieto sen käytön sallittavuudesta. Nyt jälkikäteen näin päivitetyiltä spotterisivuilta, että käyttö olisikin kielletty. Eivätpä poliisit siihen kuitenkaan mitenkään puuttuneet vaikka minulla oli skanneri näkyvillä takin ulkotaskussa, kun tulivat poistamaan minua "suljetulta" alueelta.

-harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa jotenkin sivuten...

Olen tässä hämmästellyt jo pidemmän aikaa sitä, että kuulen tuolla Mayacomin räpsyllä Tampereen aluelennonjohtoa(ilmeisesti sektori vitonen), vaikka asun täällä hornantuutissa(Juuassa, noin 100km Joensuusta pohjoiseen). Tämä tosin taphtuu ainoastaan näillä skannailuille otollisimmilla säillä. Kaikkia vastauksia EFESiltä koneiden huuteluun en kuule, mutta jotain kuuluu kuitenkin(ja kun kuuluu, niin kuuluu sitten selkeästi). Osaisko nyt joku asiantutija selittää minulle sen, että miten ihmeessä tuo on mahdollista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asiaa jotenkin sivuten...

Olen tässä hämmästellyt jo pidemmän aikaa sitä, että kuulen tuolla Mayacomin räpsyllä Tampereen aluelennonjohtoa(ilmeisesti sektori vitonen), vaikka asun täällä hornantuutissa(Juuassa, noin 100km Joensuusta pohjoiseen). Tämä tosin taphtuu ainoastaan näillä skannailuille otollisimmilla säillä. Kaikkia vastauksia EFESiltä koneiden huuteluun en kuule, mutta jotain kuuluu kuitenkin(ja kun kuuluu, niin kuuluu sitten selkeästi). Osaisko nyt joku asiantutija selittää minulle sen, että miten ihmeessä tuo on mahdollista?

EFES:illä taitaa olla lähetin ilmeisesti Kuopiossa. Ei varmasti suoraan Tampereelta kuulu joka puolelle Suomea. Joskus kun sektoreiden lähettimet on sopivasti yhdistetty, niin on mahdollista kuulla koneita toiselta puolelta Suomea.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFES:illä taitaa olla lähetin ilmeisesti Kuopiossa. Ei varmasti suoraan Tampereelta kuulu joka puolelle Suomea. Joskus kun sektoreiden lähettimet on sopivasti yhdistetty, niin on mahdollista kuulla koneita toiselta puolelta Suomea.

Jotenkin noin se meni. Itse kyselin tuota samaa asiaa joskus kauan sitten tuolla uutisryhmässä, ja muistaakseni Laukkasen Jouni antoi sinne kattavan vastauksen. Se meni jotenkin niin, että kun eri sektoreilla on riittävän vähän liikennettä, yhdistetään niitä yhden lannonjohtajan alaisuuteen useampia. Tällöin kullakin sektorilla käytetään niiden omia taajuuksia, mutta se lähete tuutataan ulos myös niille muille taajuuksille. Näin siis samalla taajuudella saattaa kuulla useampien taajuuksien ja sektoreiden liikennettä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään