Jukka Palander

Scannerit

35 viestiä aiheessa

Ts. uskaltaako skanneria ottaa ulkomaanmatkoille mukaan?

Eipä ole ollut radiosta /skannerista ongelmia koskaan, joskaan ei ole paljoa kokemuksia. Kuljettelin joskus 6-10v sitten muutaman kerran multiband "tiiliskiveä" Englantiin kässärinä ja silloin kyllä aina otettiin laukku erityistarkastukseen ja joskus piti avata radio, vaikka ei siitä juurikaan mitään kuulunut kun oli häiriölähteitä niin paljon. Ei muuta "ongelmaa". Kerran olin Linz'in kentän(Hörsching) katsojatasanteella ja sinne oli tulossa El Alin kone niin koko tasanne tyhjennettiin ja löivät läpivalaisun ovelle ja porukat sen kautta takasin. Kuuntelin siellä siellä sitten em. tiiliskiveä niin jostain oli tullu Gendarmerie pari taustalle ja kun näkivät antennin niin tulivat jotain solkkaan itävallan murretta niin sanoin vaan englanniksi että tää on on vaan taskuradio niin jepet poistu taustalle.

Tuli muuten mieleen vähän off-topicina että kerran pysähdyin Oripään kentän rwy 32 kynnyksen takana menevälle mt 210:lle (Oripää-Loimaa) autolla bussipysäkille joka on ihan finaalin alla. Siellä oli silloin jotain armeijan touhuja ja kohta tuli joku jeeppi ja ja pari SP:tä ajamaan mua pois sieltä. Sanoin että tää on yleinen tie ja tässä saa pysähtyä kun ei häiritse liikennettä jne. Tietty voisin parkkeerata noin 150m päässä olevalle sankaripatsaalle tai siitä kohtaa lähtevän sivutien varteeen ja seisoskella samassa paikkaa ilman autoa sitten. Taisin sitten kuitenkin pian häipyä, kun ei tuntunut mitään erityistä tapahtuvan. Onkohan muilla jostain vastaavaa kokemusta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaas mulle miks koneessa ei saa käyttää skanneria, miten se voisi häiritä koneen radiolaitteita kun se ei lähetä mitään singnaalia, vai lähettääkö.

Ja sellane jännä juttu oli et ku mentii koneella chicagost Los Angelesiin ni kuullokkeilla pysty kuunnella koneen omasta siit musiikki radio jutusta radioliikennettä! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja sellane jännä juttu oli et ku mentii koneella chicagost Los Angelesiin ni kuullokkeilla pysty kuunnella koneen omasta siit musiikki radio jutusta radioliikennettä! ;D

Tuommonen olisiki kiva kotimaisessakin liikenteessä.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertokaas mulle miks koneessa ei saa käyttää skanneria, miten se voisi häiritä koneen radiolaitteita kun se ei lähetä mitään singnaalia, vai lähettääkö.

Jokaisessa radiovastaanottimessa on osa nimeltään paikallisoskillaattori, joka on itseasiassa eräänlainen lähetinpiiri. Vaikka siinä ei ole antennia, siitä vuotaa kuitenkin hieman radiosäteilyä ympäristöön, laitteen laadusta riippuen. Pahimmassa tapauksessa tämä säteily voi häiritä koneen laitteita. Tosin tämä on aika teoreettinen mahdollisuus.

Tuon vuotosignaalin perusteella muuten lupaviranomaiset pystyvät havaitsemaan onko talossa radio tai tv päällä.....

/Nils

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeh, mullakin on ollut tuo maycom ar 108 jo jonkin aikaa, ja hyvähän se on :)

Mutta, asun linnuntietä n. 4 km päästä kentästä ja kenttä on n.,100m korkeammalla kun tämä talo, niin jos kuuntelen Rovaniemen aluetta niin sieltä ei aina kuulu nuo johtajan vastaukset niillle koneille mutta taas välillä kuuluu. Vaikka olisikin samalla paikalla pöydällä niin joskus ei kuulu mitään alueelta muutakun nuo koneet ja joskus taas kuuluu molemmat hyvin. Saattaa olla ihan minuutin sisällä että joskus kuuluu ja joskus ei...

Ottaakohan tuosta nyt oikein selvää :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän aiheeseen liittyen, kyselin sähköpostitse yhdestä paikallisesta liikkeestä tuon Maycomin perään ja vastaus tuli tähän tyyliin:

"Valitettavasti emme tällä hetkellä myy kyseistä skanneria. Syynä tähän

on viestintäviraston viimeaikaiset linjaukset ja kyseisestä skannerista

puuttuvat valmistajan vaatimuksenmukaisuustodistukset. Toivottavasti

tilanne korjaantuu lähiviikkoina."

Eli saattaa olla nihkeää tuon mallin löytäminen tällä hetkellä..

Harmi sinänsä, 69 euron hintaan olisi ollut varmasti hinta/laatu -suhteeltaan hyvä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän aiheeseen liittyen, kyselin sähköpostitse yhdestä paikallisesta liikkeestä tuon Maycomin perään ja vastaus tuli tähän tyyliin:

"Valitettavasti emme tällä hetkellä myy kyseistä skanneria. Syynä tähän

on viestintäviraston viimeaikaiset linjaukset ja kyseisestä skannerista

puuttuvat valmistajan vaatimuksenmukaisuustodistukset. Toivottavasti

tilanne korjaantuu lähiviikkoina."

Eli saattaa olla nihkeää tuon mallin löytäminen tällä hetkellä..

Harmi sinänsä, 69 euron hintaan olisi ollut varmasti hinta/laatu -suhteeltaan hyvä.

Mikä kyseinen liike on? Tuntuu aika edulliselta hinnalta, jos liike on tosiaan Suomessa niin ei scannerin hinnaksi tulisi kovinkaan paljoa vaikka siihen lisääkin postikulut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos joutuu postimyynnistä joka tapauksessa tilaamaan niin itse olen ollut näiden toimintaan tyytyväinen vuosien ja useiden skannerien ajan:

http://www.thiecom.de

Janne

Moi!

Tuossa nyt olen heidän sivujaan kaivellut ja silmiin pisti seuraavat:

MAYCOM AR108 49,95e

UNIDEN BEARCAT UBC 120XLT 89e

Unideniin saa vissiinkin ulkopuolisen antennin ilman mitään adapteria...joskaan ei ne maksaneet kuin alle kymmenen euroa...

Hinnat alkavat olla sopivia, mutta eihän noihin tule lisäksi muita kuluja kuin toimitusmaksut? Heille pystyy näköjään IBAN/Swift-koodilla maksamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä kyseinen liike on? Tuntuu aika edulliselta hinnalta, jos liike on tosiaan Suomessa niin ei scannerin hinnaksi tulisi kovinkaan paljoa vaikka siihen lisääkin postikulut.

http://www.rxtx-tuote.fi/

Mutta nyt näköjään Maycomin hintakin on otettu jo pois tuolta sivuilta, 69 euroon sitä myivät silloin kun vielä sai myydä. Epäilivät että kevään aikana tulee takaisin myyntiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuossa nyt olen heidän sivujaan kaivellut ja silmiin pisti seuraavat:

MAYCOM AR108 49,95e

UNIDEN BEARCAT UBC 120XLT 89e

Unideniin saa vissiinkin ulkopuolisen antennin ilman mitään adapteria...joskaan ei ne maksaneet kuin alle kymmenen euroa...

Vain toimituskulut, EU:n sisällä ei tulleja mene. Ja kuten mainittua niin postiennakko toimii ja myös itsekin olen aina tilannut postiennakolla. Jos laskee jokaiselle %#&¤&:tukselle hintaa vaikkapa 50 senttiä kun kiroaa tuon Maycomin käyttöliittymää, niin väitän että tuo UBC tulee halvemmaksi. ;)

Sinänsä mitään paniikkia ei ole kun on kotona valmiiksi ohjelmoinut tarpeelliset kanavat, mutta reissun päällä ilman manuaalia, jos hommaa ei ole tehnyt muutamaan viikkoon, tekisi mieli heittää koko vehkeellä vesilintua. Toinen äärettömän ärsyttävä piirre on käytettäessä skannausta, scan delay time, jonka saa toki asetettua itse muistaakseni 30 sekuntiin saakka. Siinä kun laite pysäyttää ihan normaalisti skannauksen taajuudelle, jolla se havaitsee likennettä. Ja tekee sen siksi ajaksi mikä tuo scan delay time on. Eli jos se on 15 sekuntia niin jos liikenne kestää kauemman kuin 15 sekuntia lyö laite piuhat poikki ja jatkaa skannausta. Ja taas toisinpäin, kun liikenne kestää vaikka 5 sekuntia, niin tuo jää kikkimään taajuudelle vielä kymmeneksi sekuniksi. Olisi ihan fiksua jos ihmiset olisi ohjelmoitu puhumaan aina ajallisesti määrämittaisesti, mutta näin kun ei ole...

Yleensä UBC:issa on BNC-liittimessä antenni, en muista miten tuossa, mutta sekin on varmaan Thiecomilla kerrottu...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään