Jorma Laiho

Rovaniemellä lento-onnettomuus

33 viestiä aiheessa

Facessa kerrottiin, jotta OH-XNA ja Tuomas Koivurova kirjoitti:

"Tekninen vika lennolla, pilotit yrittivät korjata tilannetta siinä onnistumatta. Yrittivät pakkolaskua joelle mutta korkeus ei riittänyt. Hallittu pakkolasku metsään. Kone syttyi tuleen vasta törmäyksen jälkeen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

 

Lentokonevalmistaja Atol Avionin edustajan Markku Koivurovan mukaan kone oli koelennolla, kun sen kuomu aukesi. Pakkolaskun tehneet lentäjät selvisivät laskusta selvin nahoin, mutta maahantulon jälkeen kone syttyi palamaan.

– Pakkolaskun loppuvaiheessa vasen siipi osui maahan. Siinä he saivat jonkin verran palovammoja. Todennäköisesti säiliöstä purskahti polttoaineet päälle. Lentäjät saivat toisen ja kolmannen asteen palovammoja, toinen käsiin ja toinen päänahkaan ja nilkkoihin, Koivurova sanoi tiedotustilaisuudessa.

 

 

https://yle.fi/uutiset/3-10285942

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Siis edestäpäin aukeava kuomu?

Kyllä, kuva Atol Avionin sivuilta jossa kuomu avattuna: IMG_0264-2.jpg

Moottorissa ei edes ylikierroksilla käyttämällä riittänyt teho siihen, että vaakalento olisi säilynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo haukkaa ilmavirtaa ja vaikutus on melkoinen myös potkurin tehoon. Protosta puuttui vielä ilmeisesti tuulihaka jonka varassa kuomu pääsee ainoastaan muutaman sentin raolle ja sen jälkeen vasta varsinainen avausliike.Näin ymmärsin Koivurovan puheesta tiedotustilaisuudessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai siis kyseessähän ei ole varsinaisesti puutos vaan tämän onnettomuuden aiheuttaneen tilanteen korjaustoimenpide. Tuulihaka siis ideoitiin vasta tapahtuman jälkeen. Näin siis tiedotustilaisuuden mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Itse käsitin, että tuotantomalliin oli tuulihaka jo muutenkin tulossa jo ennen tätä päivää.

Mä käsitin, että tuulihaka olisi keksitty siinä hätäkokouksessa kun sen yhteydessä tuosta puhuttiin. Mutta voi toki olla vanhempaakin ajatusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Mä käsitin, että tuulihaka olisi keksitty siinä hätäkokouksessa kun sen yhteydessä tuosta puhuttiin. Mutta voi toki olla vanhempaakin ajatusta.

Juuri näin! Tuulihaan tarve selvis just tällä lennolla.

Muokattu: , käyttäjä: Pertti Pallari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Pertti Pallari kirjoitti:

Juuri näin! Tuulihaan tarve selvis just tällä lennolla.

Niinpä niin. Vai olikohan sitten kuitenkin niin, että se oli suunniteltu ajat sitten, mutta ei toteutettu protoon, jottei kuomun pakkolaukaisumekanismista tule tarpeettoman monimutkaista. Kyllä noita asioita vähän oli tietääkseni etukäteenkin ajateltu.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Niinpä niin. Vai olikohan sitten kuitenkin niin, että se oli suunniteltu ajat sitten, mutta ei toteutettu protoon, jottei kuomun pakkolaukaisumekanismista tule tarpeettoman monimutkaista. Kyllä noita asioita vähän oli tietääkseni etukäteenkin ajateltu.

Mieleen muistuu hyvinkin mm.kohtalokas Dynamic -onnettomuus Hollolassa 2004. Eikös siinä juuri kuomun laukaisumekanismi todettu kaputin aiheuttajaksi,ainakin välilliseksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Mieleen muistuu hyvinkin mm.kohtalokas Dynamic -onnettomuus Hollolassa 2004. Eikös siinä juuri kuomun laukaisumekanismi todettu kaputin aiheuttajaksi,ainakin välilliseksi?

Vai tarkoitatko Jämin Eurostar- onnettomuutta (U430) jossa kuomu aukesi kohtalokkain seurauksin? Dynamic-tapauksessahan ohjaaja tuli kuomun läpi puolivaakakierteen jälkeen koska oli avannut vyöt ylettyäkseen tavaratilassa olevaan karttaan ja polvellaan tökkäsi sauvasta ja kone kääntyi katolleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Sami Mäntyharju kirjoitti:

Vai tarkoitatko Jämin Eurostar- onnettomuutta (U430) jossa kuomu aukesi kohtalokkain seurauksin? Dynamic-tapauksessahan ohjaaja tuli kuomun läpi puolivaakakierteen jälkeen koska oli avannut vyöt ylettyäkseen tavaratilassa olevaan karttaan ja polvellaan tökkäsi sauvasta ja kone kääntyi katolleen.

Joo,kiitos korjauksesta! Pätkii näköjään.:-\ En tarkistanut asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Sami Mäntyharju kirjoitti:

Vai tarkoitatko Jämin Eurostar- onnettomuutta (U430) jossa kuomu aukesi kohtalokkain seurauksin? Dynamic-tapauksessahan ohjaaja tuli kuomun läpi puolivaakakierteen jälkeen koska oli avannut vyöt ylettyäkseen tavaratilassa olevaan karttaan ja polvellaan tökkäsi sauvasta ja kone kääntyi katolleen.

Toinen kuomun lukituksen aiheuttama onnettomuus tuli tästä mieleen, eli OH-U373:n onnettomuus vuonna 2004: http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2004/b32004l_tutkintaselostus/b32004l_tutkintaselostus.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään