Raimo Heikkinen

Mystinen Junkers Ju 88 katoaminen?

5 viestiä aiheessa

C-F Geustin aloittaman He 111 -pommikoneen pakkolaskua koskevan viestin innoittamana jatkan aiheesta Ju 88:lla.

- SA-Kuvan tekstissä sanotaan mm.: "Viitana ja Äänislinna 1941.11.03".

- SIH 16. Saksalaiset Koneet Suomessa 1939-1945 (Keskinen-Stenman 1998), sanotaan mm.: "...Junkers Ju 88 D-1 kaukotiedustelukone, W.Nr. 088.1355, tunnuksella 4N+PL it-osuman jäljiltä mahallaan Hirvaksessa 3.11.41".

- Luftwaffe-Kuvasto/Pictorial (Valtonen 1998), sanotaan mm.: "...Ju 88 D-1, 4N+PL (WNr. 1355), sai ilmatorjunnan osumia ja teki pakkolaskun Viitanaan 3.11.1941 vaurioituen koko rytäkässä 40 %".

Tämä sama otsikkokuva (SA-Kuva 62108) on julkaistu sekä Keskisen-Stenmanin että Valtosen kirjoissa ja tapahtumatiedotkin ovat oleellisilta osiltaan yhtenevät.

Mutta kuitenkaan näiden lähetettyjen sähkösanomien perusteella, missä saksalaiset kyselevät heiltä kadonneen koneensa perään vielä toukokuussa 1942, ei kaikki ole kyllä kohdillaan? Kuvan perusteella näyttäisi että ainakin joku on selvinnyt pakkolaskusta hengissä ja kertonut tapahtuneesta tiedoksi eteenpäin ylemmille portaille.

Tämä herättää kysymyksiä:

- Onko kuvan Junkers todellakin valmistusnumeroltaan 1355?

- Mistä voi päätellä että kuvan kone on juuri alatyyppiä D-1 (sähkösanomassa mainitaan A 4:n kadonneen)?

- (Varhaista on ollut lumentulo, joka ei tietenkään ole mahdotonta).

 

 

 

62108.jpg

IMG_9480.JPG

IMG_9481.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D-1 on muuten sama kuin A-4, mutta syöksyjarrut ja pommiripustimet poistettu, jälkimmäisten tilalle voi laittaa 2 X 900 litran säiliöt, joten taitaa olla D-1. Koneesta on hypätty, sillä takakuono on heitetty pois. Tunnus taitaa olla Aufklärungskette Lapplandin joku versio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis takakuomu heitetty pois. Kone on tietenkin Aufklärungsgruppe 22:n jostakin alayksiköstä. Werke Nr. 1355 on Junkersin tekemä, kumpi lie alkujaan D-1 vai A-4.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä taas Matti Salosen käsitys asiasta:

Mielestäni asiassa ei ole mitään omituista. Saksalaisten kalustotappioraportti:

1941-11-03, 3.(F)/22, Ju 88 A-4, 1355, 4N+PL, Bei Hirvas
Bauchlandung infolge Flakbeschuß. Bruch 40 %.

Vaikka versioksi on annettu A-4, se on kuitenkin hyvin todennäköisesti D-1. Molempia versioita tehtiin vuorotellen tässä valmistussarjassa siten, että parilliset numerot olivat versiota A-4 ja parittomat versiota D-1.

Henkilötappioista ei ole ilmoitusta, joten kukaan ei ole loukkaantunut. Ju 88 -koneen mahalaskuissa saksalaisilla oli pysyväisohje irrottaa ennen laskua takakuomu, jotta mahdollisen tulipalon sattuessa miehistö pääsi nopeasti turvaan.

Saksalaisten kysely koneen kohtalosta saattaa liittyä koneesta kadonneisiin dokumentteihin ja/tai olla oman organisaation byrokraattisen sekoilun aiheuttamaa. Ison organisaation kiireet ovat hitaita.
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä "mysteeri" on osaltani selvitetty! Olisipa vaan mielenkiintoista tietää, mitä suomalaiset sitten vastasivat saksalaisten kadonnutta Junkersia koskeviin kysymyksiin?

Yritin vielä etsiä lisätietoa Junkersin kaputista ja tällainen liitteenä seuraava paperi tuli eteeni. Paperissa mainitut Ju 88:n romut voivat olla esimerkiksi siitä Kutvelen kanavalta evakuoidusta koneesta.. Paperista heräsi kysymys: Eivätkö suomalaiset palauttaneetkaan evakuoimiansa aseveljien konejäämistöjä automaattisesti takaisin? Paperissa mainittu peiteluku 8401 tarkoittaa Lentovarikko 1:stä.

Kiitos Matti Saloselle ja C-F Geustille.

IMG_4336.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään