Heikki K Kuikka

Jatkosodan sairaankuljetuslennot (Rukajärven suunta)

7 viestiä aiheessa

Olen kiinnostunut läheiseni isän sairaskuljetuksesta jatkosodan aikana. Hän haavoittui vakavasti päähän räjähtävästä luodista 07.08.1941 Rukajärven suunnalla Ontrosenvaaralla (paikka tunnetaan myöhemmin myös nimeltä "Laistonsuo"). Lähettyvillä mm. Tsirkka-Kemijoki ja Pajarinjärvi. Joukko-osasto oli Jääk.K/JR 10.

1) Löytyisikö mistään tietoa minkälaisella koneella hänet kuljetettiin jatkohoitoon Mikkeliin mahdollisesti pari päivää myöhemmin (ehkä 9. elokuuta)?

2) Tiiksjärvellä oli keskeneräinen lentokenttä, joka vallattiin aiemmin 27.07.1941. Saatiinko kenttä käyttöön sairaskuljetuksia varten vai tehtiinkö ko. lento vesikoneella?

3) Mitä konetyyppejä käytettiin tuolloin haavoittuneiden kuljetuksiin?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille! Vastaan suoraan kysymykseen 3), koska kaksi ensimmäistä vaatii enemmän tutkimista. Yleinen sairaskuljetuskone oli Junkers W 34 tai sen pommitusmuunnos K 43. Konetta käytettiin paljon kellukkeilla, koska "luonnon muodostamia lentokenttiä" oli tiuhassa, maakenttiä sensijaan harvassa. Myös kaksimoottorista DC-2 "Hanssin-Jukkaa" käytettiin sairaskuljetuksiin sekä haavoittuneiden kuljetuksiin.

Alla Tiiksjärvellä otettu SA-kuva, jossa Junkers W 34 tai K 43-koneita ja jonka alkuperäinen kuvateksti kuuluu näin:

"Kovien taisteluiden aikana on haavoittuneita kuljetettava edestä lentokoneillakin taakse hoitoa saamaan. Koska pikainen apu on tarpeen ja satojen kilometrien taival maitse huonoilla teillä vie paljon aikaa.
Tiiksjärvi 1941.09.06".

47734(1) Junkers 1.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiseen kysymykseen löytyy seuraavaa tutkittua ja varmistettua tietoa: 1/LLv 15:n (= Lentolaivue 15, 1. lentue) lentomestari Paasonen lensi 9.8.1941 Junkers K 43 JU-124:lla neljä haavoittunutta Tiiksjärveltä Kontioniemeen sotasairaalaan (ex Höytiäisen parantola). Matkustajaluetteloita ei käytetty; vain pääluku oli ilmoitettu.

Alla olevassa SA-kuvassa on edellä mainittu Lentolaivue 15:n Junkers K 43, tunnus JU-124. Kuvateksti kuuluu: "Lääkintähuoltoa, sairaskuljetus lentoteitse. Elo-Syyskuu 1941.
Kiestinki-Valkeajärvi ..
."

Jukka

54857(1) Junkers 3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
kirjoitusasua korjattu
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JU-127:n lentopäiväkirjan mukaan sotapäiväkirjassa on väärä kone merkittynä (pitäisi olla JU-124) koska 127:lle ei ole merkattu lentoja 9.8.

Harmillista, kun Kansallisarkistossa en ole löytänyt LLv.15 laivuelentopäiväkirjaa (todennäköisesti ei ole), samoin JU-124:n lentopäiväkirjan irtosivuja puuttuu juuri tältä ajalta. Ripon-vesikoneiden käyttöä haavoittuneiden kuljetuksissa on myös vielä tarkasteltava. Tässä kuitenkin kaikkien JU-koneiden elokuun alun lennot (pl. JU-124) jotka vielä tuolloin olivat käytössä. Hyökkäysvaiheen sotatoimet vaativat veronsa, näitä samalla kaavalla kirjoitettuja sivuja riittää ja riittää..

Lisätty: Näyttäisi kuin elokuun alussa 1941 oltaisiin oltu vain Junkers W 34 -meritoimintakoneiden varassa haavoittuneiden kuljetuksissa Rukajärven suunnalla. Douglas DC-2 "Hanssin Jukka" (silloin vielä tunnus "DC-1") oli muissa tehtävissä LLv 46:n rivissä ja sairaankuljetuksiin tarkoitettu Fokker F.VIIa (FE-2) luovutettiin vasta lokakuussa -41 ilmavoimille. Kaikista vielä käytössä olleista Riponeista (RI) ei löytynyt päiväkirjaa, joten käyttöä haavoittuneiden kuljetuksiin elokuun alussa (Heikin isän haavoittumisen aikaan) ei voi varmistaa puolin eikä toisin. Yksi varma Riponilla tehty sairaankujetuslento löytyi LLv 10:n käytössä pvm:llä 30.8.41.

JU-122.JPG

JU-127.JPG

JU-128.JPG

JU-128a.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Jukalle, Juhanille ja Raimolle näistä selvittelyistä! Korjaan heti tiedon haavoittuneen henkilöllisyydestä. Hän ei ollut minun isä, vaan 74-vuotiaan adoptioveljeni isä, "U.A". Henkilöllisyys selvisi meille vasta nyt keväällä DNA-tutkimuksella.

Yhtä kaikki, tämä 2./JR 10:n epäonnistunut hyökkäys 07.08.1941 klo 06:00 vihollista vastaan koskettaa ja kiinnostaa varmaan vielä monia. Komppaniasta kuoli tuolle suolle 66 nuorta juuri varusmiespalveluksen suorittanutta, haavoittui noin 40 ja ilman näkyviä vammoja selvisi vain noin 20. Kaatuneetkin saatiin suolta vasta seuraavana yönä, luultavasti myös "U.A", koska saman kylän mies näki hänet ruumiiden joukossa ja totesi hänen olevan vielä elossa. Onnekas sattuma siis.

Takaisin ilmailuhistoriaan: LLv 15 jakautui kahteen tukikohtaan? Osasto Malinen Repolaan (Ripon-koneet) ja osasto Lehmus Paltamoon (Junkers-koneet)? Näyttääkin siltä, että haavoittuneet on kuljetettu Tiiksjärveltä enimmäkseen Paltamoon. Vain kaikkein vakavammin haavoittuneet lennätetty suoraan Kontiolahteen. Olihan Kontiolahden Hirvirannan tukikohdan vieressä 22. Sotasairaala.

Lentoaika Tiiksjärvi - Paltamo kesti noin 1h30'. JU-122 on osallistunut näiden haavoittuneiden kuljetuksiin. JU-127 ja JU-128 ovat ilmeisesti myös osallistuneet Tiiksjärvi - Paltamo lentoihin, näissä lentopäiväkirjoissahan ei ole merkitty lähtö- ja laskupaikkoja. Lentoajat kuitenkin täsmäävät näihin Tiiksjärven lentoihin. Näitä lentoja riitti monelle päivälle ja monelle koneelle, tulihan haavoittuneita muualtakin kuin epäonnisesta 2./JR 10:stä.

JU-124:n urakointi näihin haavoittuneiden lentoihin jää siis varmistamatta lentopäiväkirjan sivujen puutteen vuoksi. Uskon kuitenkin selvitetyn, että "U.A" lennätettiin juuri tuolla JU-124:llä Kontiolahteen (ei siis Mikkeliin, kuten meillä oli "tieto"). Kertomusten mukaan hänet siirrettiin vielä ensihoitojen jälkeen Helsinkiin, mutta kulkuneuvosta/päivästä ei ole tietoa.

Meidän on annettava suuri tunnustus näille Junkers-lentäjille. Esimerkiksi kapteeni Lehmus (JU-128) lensi neljän päivän aikana noin 22 tuntia. Levätäkkiin piti ja koneet huoltaa. Samoin on urakoineet lentomestari Rautio (JU-122), lentomestari Nuutio (JU-127) ja lentomestari Paasonen (JU-124), unohtamatta lainkaan lennoilla olevia mekaanikkoja!

Jälkipolvet kiittää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään