Mika Laakso

Swedish Air Lines ym. kuvia

11 viestiä aiheessa

Vanhoista negatiiveistä teetin valokuvia, DC-3:sia? Mikä kone tuo CCCP on? Tunnistaako kuvan herrasmiestä kukaan? Negatiivitaskussa lukee nimi Tuovinen, liekö kuvan mies?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saman koneyksilön (985) kuva löytyy koklaamalla YAK-16 eli Juha tunnisti oikein eikä ehkä.

Rod

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on toinen kahdesta valmistetusta Jak-16 protosta, joka esiteltiin 1949 mm. Suomessa ja Puolassa, mutta ei kelvannut (edes) Aeroflotille, joten ei tullut mitään vientikauppojakaan. Toinen proto on kuvattu sotilastunnuksilla, mutta ei kelvannut nevostoilmavoimille. Kone oli ilmeisesti yritetty tyrkyttää asiakkaille rakileena, ja kuormankantokyky selvästi liian pieni.

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki kuvat on otettu Malmin lentokentällä.

Ilmailussa n:o 7-8.1948 kerrotaan kesäkuussa pidetystä Neuvostoliiton Teollisuusnäyttelystä. Siinä yhteydessä tämä JAK-16 kävi esittäytymässä. Ilmailu: "Jak-16 on kahdella tähtimoottorilla varustettu alataso, jonka rakenne on kokometallinen. Kannuspyörälaskuteline on sisäänkääntyvä. Ohjaamo on kaksipaikkainen; apuohjaaja hoitaa myöskin sähköttäjän tehtäviä. Hytissä on kahdeksan matkustajapaikkaa; istuimet ovat lyhyenmatkan koneille tavanomaisia keveitä nojatuoleja. - Moottorivoima on 750 hv. ja ainoa koneen tunnettu ominaisuus on matkanopeus, 280 km/t.".

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäyksenä Raimon viestiin: 

NL:n teolllisuusnäyttely pidettiin Helsingissä 29.5-13.6.1948. Messujen aikana kävi Malmilla myös vähän isompi matkustajakone, eli Il-12, tunnus SSSR-L1701.

Muokattu: , käyttäjä: Carl-Fredrik Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailussa 6-1948 kerrotaan Helsingin lentonäytöksestä 23.5. Neuvostoliitosta oli saapunut harvinainen vieras, kaksimoottorinen, kymmenpaikkainen Jak-16 -matkustajakone, joka kullanvärisenä koristi seisovien koneiden riviä.

Kone ei lentänyt näytöksessä. Hyvän pohjan lento-ominaisuuksien vertailuun olisi antanut näytöksessä esiintynyt DC-kolmonen.

Ilmailussa kerrottua: Moottorilentokoneiden ohilennon kohokohta oli kapt. Siirilän ohjaama, yhdellä moottorilla lentävä Aeron Douglas DC-3... Katsomossa kuului kohahdus... Kuuluttaja totesi: "kun liikennekoneen moottori pysähtyy, ei tapahdu yhtään mitään".

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi vielä yksi nega, josta tänään teetin paperikuvan. En tiedä / muista onko se samoja negoja kuin nuo edelliset? DC-3?

IMG_9643.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lakiton matkustaja saattaa olla sama mies jota ylempänä arvelit "Tuoviseksi" negataskussa olevan nimen perusteella. Kuva on ilman muuta Malmin lentoasemalta ja kone on ehkä Swedish Air Lines´in DC-3.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeisessä esille laittamassasi kuvassa näkyy mitä todennäköisimmin koneen SE-BAS nokka. Tämän kuvan voi siinä näkyvän ison lätäkön avulla yhdistää kuvasarjan kolmanteen kuvaan, jossa näkyy sama lätäkkö. Kuvasarjan kolmannessa ja ensimmäisessä kuvassa SE-BAS:n nokan alla ollut huoltotaso on tässä viimeisessä kuvassa siirretty pois ja sen “tilalla” vaikuttaisi olevan moottorien käynnistyksen turvalaitteena käytetyn palopullon kuljetuskärry. Tästä kuljetuskärrystä hieman kuvaajaan päin näkyy maassa tumma läikkä, joka osuu hyvin yksiin kuvasarjan ensimmäisessä ja kolmannessa kuvassa huoltotason alla näkyvän tumman alueen kanssa.

Tämän viimeisen kuvan ja kolmen ensimmäisen esille laittamasi kuvan välillä (neljännestä on vaikea sanoa ajallisesti mitään varmaa) on siis kulunut jonkin verran aikaa, ja kolmannessa kuvassa SE-BAS:n edessä olevat koneet on siirretty/lähteneet pois. Tämän kuvanottojärjestyksen päättelen siitä, koneiden platalle sijoittumisen lisäksi siitä, että kolmannen kuvan isossa lätäkössä näyttäisi olevan enemmän vettä kuin viimeisen kuvan vastaavassa lätäkössä (veden haihtuminen). Samoin koneen nokan alla olleen huoltotason alla ensimmäisessä ja kolmannessa kuvassa näkyvä ollut tumma alue (kuivuvaa kosteutta) on pienentynyt tässä viimeisessä kuvassa.

Kuvasarjan muitakin kuvia voi yhdistää toisiinsa horisontissa näkyvien rakennusten sekä puuston silhuettilinjan avulla ja yrittää päätellä kuvien ajallinen ottojärjestys. Vaan mikäpä lienee kuvasarjan toisessa kuvassa Aeron koneen nokan edessä, taustan nurmialueella (kuvan vasemman reunan isoista rakennuksista hieman oikealle) näkyvä vaalea maassa makaavaa lentokonetta muistuttava esine, jota ei näy tässä kuvasarjan viimeisessä kuvassa?

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään