Pasi Pirttikoski

Puuttuvia laskuvarjohyppyjä

10 viestiä aiheessa

Tiedossahan on ruotsalaisen Raoul Thörnbladin suorittama laskuvarjohyppy lentokoneesta kesällä 1920. Pari vuotta tuon jälkeen Eero Erho teki saman ensimmäisenä suomalaisena. Erho hyppäsi toistamiseen heti seuraavalla viikolla mutta kolmannen hyppynsä vasta helmikuussa 1923. Keskuslukko 4/2011 lehdessä kerrotaan, että Erhon erotessa palveluksesta (Ilmailuvoimat) 6.2.1924 hänellä olisi ollut 19 hyppyä. Missä ja milloin hän hyppäsi hypyt 4 - 19? Ja lisäkysymyksenä, mistä tuon tiedon voisi tarkistaa?

En ole vielä kysellyt kantakorttia tai Lentoasema 3:n arkistoja arkistolaitokselta.

Erhon_hyppy1923.jpg.b6ee17529ada81f573fdc3ef084cce83.jpg
Ote Suomen kuvalehden sivulta vuodelta 1923.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi. Eero Erho kävi Saksassa tykistöupseerien tähystyskurssin ajalla 18.9.-16.11.1918. Siellä hän suoritti ensihyppynsä (yhden vai useita?). Itse arvelen hyppyjen olleen tähystyspallon korista tapahtuneita pakkolaukaisuhyppyjä. Katson jos löytyy lisää hyppysuorituksia ilmailuvoimien ajalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo Nieminen kirjoitti artikkelin Eero Erhosta Feeniks-lehteen numero 4/2010. Siitä voisi löytyä jotain tietoa. Itse en pääse nyt tarkistamaan asiaa. Voisiko esim. Raimo katsoa.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erhon laskuvarjohypyistä (4-19) ei löydy mitään merkintöjä ilmailuvoimien lentokoneista tehtyinä! Tulee mieleen, että ne on haluttu syystä tai toisesta häivyttää esim. "harjoituslentojen" alle? Onhan Tampereen Maatalousnäyttelyn yhteydessä Erhon tekemä hyppykin merkitty lentopäiväkirjaan "näytelentona"!

Erhon kantakortti on tullut katsottua ja on siinä sellainen virhe että hänet on merkitty Lentoasema 3:n (Sortavala) komentajaksi alkaen 16.7.21 - jatkuen eroonsa ilmailuvoimista 6.2.24 saakka. Ilmailuvoimien päiväkäskyssä n:o 43 kuitenkin ilmoitetaan: Luutnantti Erho on luovuttanut Ilmailuosasto 3:n 21.7.22 luutnantti Tschernichin´ille. Tämän jälkeen Erho siirtyi Ilmailupataljoonaan Santahaminaan missä hänestä tehtiin mm. tähystyspallokomppanian päällikkö (kunnes komppania lakkautettiin 25.5.23), aloitti lentokoneen ohjaajan opinnot; ensimmäinen koululento Caudron G.3:lla 4.10.22. Laitan liitteeksi Ilmailupataljoonan lentopäiväkirjan kannen ajalta 22.2.22-3.4.24, joten tämä päiväkirja pitää sisällään kaikki Erhon Santahaminan aikaiset lennot (21.7.22-6.2.24) - EIKÄ SIITÄ LÖYDY AINOATAKAAN HYPPYLENNOKSI TARKOITETTUA RIVIÄ!

Pasin liittämässä Suomen Kuvalehden kuvassa tehtyä laskuvarjohyppyä ei myöskään ole päiväkirjaan viety, eikä Erhon nimeä mainita. Suurin epäilykseni Erhon hyppykoneeksi viittaa näytöksessäkin esiintyneeseen ensimmäiseen Hansaamme, tunnuksella 4D1. Koneeseen vaihdettiin suksivarustus näytöstä edeltäneenä päivänä, ja onpa jossain julkaisussa näkynyt kuvakin missä Erho istuu laskuvarjovarustuksessa Hansan suksella. Uskallan sanoa, vaikka Breguet-tyyppiä olikin näytöksessä mukana, ei siitä hypätty.

Jäikö jotain huomaamatta? Kysymyksiä saa esittää:)

 

IMG_2100IlmPatLpk.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisista tiedoista.

Tuosta Helsingin hyppykoneesta Hufvudstadsbladet tietää kertoa, että se olisi ollut Brequet-merkkinen (jos oikein oheista "lehtileikettä" tulkkaan). Syytä, miksi sitä ei ole kirjattu virallisiin asiakirjoihin en pysty edes arvailemaan.

5b41dc9a82d8e_ErhonhyppyHufvudstabladet17021923.jpg.ba5ff9b4c0a3f61b831fa18bd597ecd6.jpg

Viikko-Sanomien (24.2.1923) mukaan ”Ennen hyppyä oli eräillä tahoilla esitetty epäilyjä hypyn onnistumisen suhteen, minkä vuoksi ja – kuulemamme mukaan – saksalaiselta tehtaalta saapuneen kirjeen johdosta, että varjo on sota-ajan tuotetta eikä tehdas siis vastaa mahdollisista onnettomuuksista, oli toisia lentäjiä kielletty yrittämästä samanlaista hyppyä. Täten siis vain lutn. Erho suoritti tämän.”

Uusi-Suomi 16.2.1923 kirjoitti ennen tapahtumapäivää, että ” Paitsi luutn. Erhoa, tulee kolme muuta ilmailu-upseeria tekemään saman uhkarohkean hypyn.”

Näitä kolmea muuta uhkarohkeaa ei varmaan pystytä tunnistamaan? Kun muistelijatkin ovat poismenneet.

Lähteenä: https://digi.kansalliskirjasto.fi

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on myös Suomen Kuvalehti 8-1923, mistä tuo ilmakuva on, Suomen Kuvalehden edustaja tuli myös "kärrätyksi" yläilmoihin sotilaslent. Lindholmin rukilla. Kuva siltä matkalta. Eipä ole tätä lehtimiehenkään lentoa merkattu päiväkirjaan. Kuvassa on muuten kaikki muut 16.2. lentäneet koneet jäällä rivissä paitsi ei tietenkään tässä kuvauskoneena toiminutta Lindholmin Breguetia (3C28), joka myös osallistui kisaan. Vaikuttaisi kuin lentokilpailua ei vielä kuvaushetkellä ole käyty sillä koko kilpailuruljanssi tapahtui klo 12-16 välillä ts. kilpailun jälkeen tuohon aikaan vuodesta oli jo ihan pimeetä, ja kyllä Erhokin on hypännyt ennen lentokilpailun alkua.

Tämä sähkösanomakirjaus kuuluu Pasin liittämään Viikko-Sanomien uutiseen; Saksasta toimitettuihin laskuvarjoihin -  joidenka mukana ei seurannut takuutodistusta;D

IMG_6304.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään