Ilkka Mäkelä

Norjassakin suunnitteilla sähkölentokone, P2 Xcursion

15 viestiä aiheessa

Norjalaisilla on näköjään myös meneillään sähkö- ja myös hybridikäyttöisen 2-paikkaisen amfibiokoneen suunnittelu ja valmistus, johon kerätään pääomaa crowdfunding-periaatteella. Prototyyppi on jo valmiina ja vastikään suorittanut ensimmäisen hyvin lyhyen lennon, AvWebin mukaan "runway hop" 30 jalan korkeudessa (ks. video). Firman nimi on Equator Aircraft ja koneen tyyppi P2 Xcursion. Sähkömoottori ei ole Siemensin, vaan Engiro M 97, jonka teho on 90 hp.

Lainaa

Norwegian amphibian manufacturer Equator Aircraft has completed its first runway hop of the P2 Xcursion electric amphib prototype. The aircraft was flown by test pilot Eskil Amdal. The aircraft reached a speed of 100 knots and was flown at about 30 feet above a runway before being landed again. Amdal reported the aircraft to be stable and it was flown twice more the next day. A full pattern flight is planned for the coming weeks.

The aircraft is equipped with a Engiro M 97 electric motor developing 90 horsepower. The current prototype is a fully electric test bed with an endurance of 35 minutes. Production models could fly for more than 90 minutes. A hybrid version with endurance of more than five hours is also envisioned. The aircraft uses its low wing for flotation on water.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/Electric-Amphib-Flies-231097-1.html

Firman sivut: https://www.equatoraircraft.com/

ja itse koneesta https://equatoraircraft.com/aircraft.html

Nopeasti tarkasteltuna en päässyt oikein jyvälle siitä, miten tuota konetta itse asiassa ohjataan. Mutta näköjään se lentää, vaikkei vielä pitkälle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hallintalaitteet muuten normaalit, paitsi peräsintä ja nokkapyörää käsketään polkimien sijaan ohjaussauvaa kiertämällä, fly-by-wire.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Hallintalaitteet muuten normaalit, paitsi peräsintä ja nokkapyörää käsketään polkimien sijaan ohjaussauvaa kiertämällä, fly-by-wire.

Ikään kuin joikkarilla lentosimulaattoripelissä, johon ei ole kytketty polkimia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9.7.2018 at 18.14, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Eikö tämä ole hyvä asia? Pitää unohtaa ne polkimet kokonaan. Maailma muuttuu ja muuttuvat lentokoneet myös. Ei saa jämähtää johonkin ikivanhaan tekniikkan, jossa polkimilla ohjattiin sivuperäsintä. Lentokoneet tulevat muuttumaan ja hyvä niin. Tämä on vain minun mielipiteeni.

Muistan  Aku-Ankan tarvinneen polkimia jossain vanhassa lehdessä kauan sitten. Aku yritti päästä ilmaan poljinkäyttöisellä liitokoneella.lihasvoimalla.  En muista miten kävi. Taisi olla kumminkin Pelle Pelottoman suunnittelema laite :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Eikö tämä ole hyvä asia? Pitää unohtaa ne polkimet kokonaan. Maailma muuttuu ja muuttuvat lentokoneet myös. Ei saa jämähtää johonkin ikivanhaan tekniikkan, jossa polkimilla ohjattiin sivuperäsintä. Lentokoneet tulevat muuttumaan ja hyvä niin. Tämä on vain minun mielipiteeni.

Miksi ne polkimet pitäisi unohtaa? Onko ne jotenkin huono tapa ohjata lentokonetta? Onko kierrettävä sauva parempi? Miksi?

Muutosta ei pitäisi tehdä pelkästään siksi, jotta saadaan jotain muutettua. Muutoksien pitäisi lähteä siitä, että sillä parannetaan olemassa olevaa.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Siirilä
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve. Ei olisi pitänyt kirjoittaa mitään, kun ei ole omaa kokemusta :)  En tiedä polkimista oikeassa lentokoneessa mitään. 

Pienemmistä koneista tiedän jotain.. Minulla on sähköliidokkeja, oikeita liidokkeja, sekä muita... Tiedän tarkalleen miten sivuperäsin käyttäytyy näissä. Lisäksi siivekkeiden/ laippojen käyttäytyminen suhteessa sivuperäsimeen on helposti ohjelmoitavissa lähettimessä tai tietokoneella. Itse olen käyttänyt vain yhden tikun ohjelmaa. Eli lennättäessä toinen tikku on pelkkä jarru/ kaasu ja toinen tikku ohjaa kaikkia pintoja ennalta ohjelmoidusti. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Lisäksi siivekkeiden/ laippojen käyttäytyminen suhteessa sivuperäsimeen on helposti ohjelmoitavissa lähettimessä tai tietokoneella.

Oikeissa yhtään isommissa / nopeammissa lentokoneissa sivuperäisin käyttäytyy lennolla suhteessa siivekkeisiin, ei toisin päin. Asiasta huolehtii yaw damper. Eli sivuperäsintä ei lennon aikana ohjaaja ohjaa käytännössä lainkaan itse, poikkeuksena lentoonlähdön alkunousu ja laskeutumisen loppuvaiheet (ja sitten vikatilanteet, esim. moottorihäiriö voi antaa aihetta polkimien käytölle).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Millä tuon ritsan jarruja käytetään?

Isossa sähköliidokissa koko siiven keskiosan laippa/ laipat laskeutuvat  alas noin  45 asteeseen. Liidokin rakenne mahdollistaa myös enemmän asteita. Siinä on  se jarru!  Tätä pitää myös kompensoida siivekkeillä, eli ne kääntyvät ohjelman mukaan. Miten on ohjelmoitu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Isossa sähköliidokissa koko siiven keskiosan laippa/ laipat laskeutuvat  alas noin  45 asteeseen. Liidokin rakenne mahdollistaa myös enemmän asteita. Siinä on  se jarru!  Tätä pitää myös kompensoida siivekkeillä, eli ne kääntyvät ohjelman mukaan. Miten on ohjelmoitu.

Tarkoitin tätä norjalaista mielikuvituslentokonetta (no on siitä kai joku proto lentänyt), jonka lentäminen yritetään ilmeisesti tehdä hankalaksi vain sen takia, että jotain voitaisiin tehdä eri tavalla kuin ennen.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Piti myös mainita korkeusperäsimen asemaa, mutta unohdin. Olen itse ohjelmoinut minun liidokit.. sellaisiksi että fail safe- tilassa ensin menee moottori pois päältä. Hiilikuituinen potkuri on aika vaarallinen . Moottorin oma ohjelma tekee magneettisesti jarrutuksen. 

Laitan aina asetuksista niin, että liidokki  potoaa pohja edellä maahan. jos jotain tapahtuu. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
9.7.2018 at 18.14, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

No kyllähän jää kokeiluasteelle,ainakin tämmöisenään tämäkin aivopieru.Ei ikinä tule tuotantoon.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään