Ilkka Mäkelä

Monellako myöhemmin romuttuneella koneella olet lentänyt?

93 viestiä aiheessa

Tuli valokuvapuolella olleesta OH-PST-kuvasta mieleen tällainen kysymys vaihteeksi.

Tosin tähän vastannevat varmaankin vähän vanhemmat IRL-ilmailua harrastaneet...

 

Itse tiedän nyt ainakin 4 konetta, joita olen aikoinaan kipparoinut, jotka on sittemmin runtattu romutuskuntoon:

 

OH-PIA, jonka joku romutti jo v. 1970 tai 1971, Piper Cherokee. Myöhemmin kahdesta Cherokeesta kasattiin 1 uusi, joka rekisteröitiin samalle tunnukselle, siis lentää tavallaan edelleen.

 

OH-PCQ, Piper Cherokee 160Mod, meni romuksi Malmilta noustessa.

 

OH-CTO, C-152, putosi jossain yöVFR-lennolla muutama vuosi sitten.

 

OH-PST, Piper Aztec E, valokuvapuolen tietojen mukaan Virossa pellolle ja romuttamoon "hernekeittopurkeiksi". Tämän onnettomuuden lisätiedot kiinnostaisivat edelleen.

 

Niitä mopuja tai purjekoneita, joilla olen lennellyt, ei kukaan ole tuhonnut vielä.

Enkä siis itse aikoinaan tuhonnut yhtään, ei ollut pienintäkään incidenttiä. Ensimmäisellä ulkomaanlennolla Brommaan oli tosin lähellä, kuten tulin joskus kertoneeksi.

 

Löytyykö vastauksia tällaiseen kysymykseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En laita tähän niitä koneita, joiden kyydissä on tullut oltua, matkustajakoneista kun en useimmista tiedä edes rekkaria.

 

OH-CSX. Tuhoutui kerran omassa käsittelyssäni (pyörä irtosi teknisen vian takia Hyvinkäällä 1990 ja kone meni nokilleen) ja ainakin kerran toisten. Tosin lentää yhä, mutta nämä olivat täystuhoja molemmat.

OH-CBA, kääntyi viime kesänä ympäri Pirkkalassa.

OH-MHX, räjähti maahansyöksyssä Räyskälässä 1993.

OH-CPC, meni Lieksassa 1995 pakkolaskussa romuksi.

OH-376, hajosi maastolaskussa Lappeenrannan eteläpuolella 80-luvun puolessavälissä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tuleehan näitä muutamia vastauksia, ja suurin piirtein sieltä, mistä arvelinkin sellaisia tulevan ;)

 

Lisätään omiin yksi pienehkö detalji, jonka ainakin Jouni R varmaan muistaa:

Vesiksellä tuli oppilaalta nokilleen C-152 OH-CMV, etukumi puhkesi, teline vähän vaurioitui ja jokin moottorin tukirauta myös. Lennettiin Jouni R:n toimesta kuitenkin pyöränvaihdon jälkeen takaisin Malmille, mikäli muistan oikein. Silläkin tuli lennettyä, ja oltua jopa tapahtumapaikalla katsomassa kun kone tuli nokilleen. Ei onneksi mennyt ympäri, vaikka näytti vähän pahalta. Oppilas taisi lopettaa kurssin siihen.

 

Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin laskussa Vantaalle 70-luvulla C-172 OH-CSI:n vasen pyöräjarru ei toiminut ja jouduin rullaamaan kiitotien/rullaustien risteyksestä ohi, mikä aiheutti sen, että perässätuleva ysi joutui hidastelemaan, kunnes pääsin pois alta.

 

Mutta ymmärsinkö, Jouni L, oikein, että olet istunut jonkin vaurioituneen reittikoneen kyydissä? Siitä olisi kiinnostavaa kuulla lisääkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CMV ei muistu mieleen, mutta CKD meni nokilleen Vesiksellä.

Se tuli sitten kuorma-autolla Malmille, kun tuli niin isot vauriot.

 

nokkateline ja moottoripukki romuksi

potkuri solmuun

moottori avaukseen

moottoripellit rikki

kaasari poikki--- pieni nuotio

pakoputki meni littanaksi

tuliseinä ja lattia polkimien alta ruttuun

 

Ei ruvettu noita laittelemaan, vaan siivet irti ja Suksen ka:n lavalla kotiin.

Harmillista tossa oli 500h ajettu uus potkuri, moottori onneksi kuntoutui tarkastuksen jälkeen.

 

Joku laitos me kyllä haettiin kotiin ihan lentämälläkin, muistais vaan mikä...

 

CCO ja KOT, haettiin kyllä "metästä" pois, mutta ne olivat aikaisemmin.

 

CCO:sta hajosi mäntä Kajaanin itäpuolella, hiekkatienpätkä toimi kumminkin loistavana laskupaikkana.Jouni-boy joutui sitten remontin jälkeen ajamaan Hippi-Ossin pois sieltä.

 

Varaosien ja meidän kulkupelinä oli muuten Valtsun OH-COO.

Takaisin tulomatkalla sattuikin hauskasti, tehtiin tankkausvälilasku Kuopioon ja siellä oli ilmassa joku hyvin samantyylinen tunnus.Lennonjohtaja vaan totesi että nyt on vähän liikaa ZaaliOsseja yhtaikaa ilmassa... :)

 

KOT meni Hyrynsalmella pehmeällä pellolla melkein nenilleen, tuosta selvittiin nokkatelineen ja moottoripukin vaihdolla.Ainut vaan että pakkasta oli jo reilut kymmenen astetta kun päästiin paikalle...

Onneksi pakkaset kumminkin tulivat, muuten ei olisi pois päässyt.

Tuo peltokeikka oli mielenkiintoinen, muuten hyvä pelto mutta kauhean epätasainen.Lisäksi käytännössä ainoan järkevän lähtöpaikan jälkeen tuli semmoinen notko, joutuihan siinä killumaan lentääkö vai eikö lennä tilanteessa ennenkuin voimakas O-200 kiskoi ylöspäin.

Just vaihdettu nenäteline ehti siinä alkukiihdytyksen rytinässä sylkäistä liemet pihalla.Olipa kiva sitten Kajaanissa rullailla teline lysyssä... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdellä. OH-PTB meni laskussa katolleen Malmilla viime kesäkuussa. Vain noin kolmisen viikkoa sen jälkeen, kun olin itse käynyt ko. ilma-aluksella avaamassa lentokautta. Siihen yhteen lentoon jäi siis sotakirveslennot vuonna -04, ja oli sitten samalla viimeinen kosketus tuohon tyyppiin toistaiseksi. :'(

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistuisiko Jouni R:lle CMV:n tapaus Vesivehmaalla, jos lisätään, että se oli Enkamon Timpan A2-oppilas joka tuli nokilleen, ja parakin puhelimella hälytettiin itse Jouni R varaetupyörä mukana äkkiä Vesikselle, ja pyörän vaihdon teki Jouni R itse, ja tarjouduin lentämään sen takaisin Malmille, mutta katsottiin, että parempi kun huolto-osasto lentää ja saa syyt niskaansa, ja Laitokselta tulikin itse asiassa pyyhkeitä Palomäen Lasselle siitä, että "onnettomuus" olisi pitänyt tutkia tapahtumapaikalla eikä tuoda konetta Malmille korjattavaksi? Ne vääntymäthän eivät olleet isoja, mutta kuitenkin...No, siitä nyt on aikaa yli 10 vuotta, että ei kaikki pikkujutut enää niin tärkeitä ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä tiedä kuuluuko tähän aihepiiriin, mutta johonki se vain

on laitettava.

 

Pikkupoikana alle kouluikäsenä pääsin Ilmari Bergmanin ohjastaman lentskarin kyytiin Pellossa ja koneessa kartanlukijan paikalla oli serkkuni isä myös.

 

Kokemus oli sanoin kuvaamattoman jännä, sillä lahdettiinhän nurmikentältä ja muutenkin tuomonen ILMAILU siihen aikaan länsikairassa oli enänpiki semmosta henkimaailman hommaa johon ihmiset ei oikein uskonu vaikka itte näki, se olis vissiin pitäny tunteakki eennenkö siihen olis menny myötä.

 

Mieleeni on erityisesti jääny (saattaa olla mielikuvituksella osansa) se kun ilmassa oltiin ja konetta piti tietenki vaaputtaa erityisellä "vaaputus-sauvalla" ja sitä virkaa hoiti muistaakseni kartanlukija oikealta puolelta.

Sen lennon jälkeen pitäydyinkin maanläheisissä aktiviteeteissä pitkään.

Aasinsiltojen kautta voinkin kysyä, että tietäskö joku mikä kone ja yksilö mahto Ilmarilla olla, itse arvelisin koneen olleen Paipperi kun alatasokone oli vai olisko se Ralli ollu Ilmarin ratto.LOL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omistimmre OH-PJZ:n joka tuhoutui seuraavan omistajan kuuluisalla marjamatkalla, 3 kuoli.

 

Kerhossamme oli OH-WAB, Wassmer WA-52 joka putosi mereen Maarianhaminassa 1982. 4 kuoli.

 

Ystävälläni oli Siai Marchetti amfibio jolla ilmailimme 70-luvulla, en muista tunnusta. Syöksyi maahan Hyvinkäällä, lentäjä kuoli.

 

Lensin myös kuopiolaisten C-172:lla v.1980. Muistaakseni ko. kone meni päreiksi jääkentällä myöhemmin.

 

 

Huh.

 

Peter

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle tuolla tavalla tuttuja ovat olleet: OH-CCA paha vaurio

OH-CFA

OH-CNY

OH-PJB

OH-SCP

OH-560

OH-354

 

Bergmanin Ilmarilla oli ainakin Rallye, en tiedä oliko muita. Koneen tunnuskin saattaa löytyä.

 

Edit: Löytyi OH-SCC NS.893A Rallye Commodore 180.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta ymmärsinkö, Jouni L, oikein, että olet istunut jonkin vaurioituneen reittikoneen kyydissä? Siitä olisi kiinnostavaa kuulla lisääkin...

 

Ei kun ihan otsikoiden mukaisesti. Olen ollut muistaakseni sen Caravellen kyydissä, joka sitten meni Ameriikoissa pilvenkuljetuslennolla romuksi. Olisko Mehikossa.

 

Jaa, niin tietysti olenhan lentänyt myös ex. kollega Lindhin Torren OH-CSI:llä, joka sitten kukistui Paippisissa.

 

Peterin tutun nimi oli Olavi Rimpi ja koneen rekkari oli OH-SRA.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrettävistä syistä en ole itse yhtään sellaista konetta lentänyt, mutta kyydissä olen ollut joskus pentuna. Pyhäsalmessa ehdin olla kerhon OH-CEY:n (C172) kyydissä ihan junnuna, ennenkuin se meni ketoon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, niin tietysti olenhan lentänyt myös ex. kollega Lindhin Torren OH-CSI:llä, joka sitten kukistui Paippisissa.

 

Katos, tätähän en tiennytkään, että CSI romuttui. Tuli sillä lenneltyä paljon 70-luvulla, kun se oli RV-Aviationin ainoa C-172.

 

Siis oma "saldoni" romuuntuneiden koneiden suhteen nousi viiteen. Kuten Peter sanoi, huh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tosiaan, lisätään listaan vielä Navajo OH-PRB, joka kasvaa horsmaa nykyään Trondheimissa. Se oli jämäkkä kone lentää; se oli meillä kohtuullisen usein lainassa kun CHS:n toista moottoria korjattiin.

 

Kun on enemmän aikaa niin täytyypä kertoa aika hupaisa tapaus siitä kun sillä eka kertaa lensimme Jyväskylästä Osloon. Mutta toiste lisää, sanoi akka kun pojalleen selkään antoi.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hoksasin, että onhan mullakin laittaa tähän threadiin jotain!

 

Purjekone OH-757 Ask-23. Sillä olen lentäny. Joku onneton kaputoi sen Ilomantsiin pellollelaskun yhteydessä - muistaakseni sakkasi metsään eli ei "ihan yltänyt" vai miten se meni - joensuulaiset korjatkaa jos muistatte... Mutta kone hajosi pahasti - pilotti taisi saada vaan henkisen kolhun.

 

OH-PDS:n kyydissä olen ollut - se meni ketoon Kiteellä heti nousun jälkeen kun sanomalehti Karjalaisen toimittaja oli puikoissa (ei mikään A2 oppilas) ja ope istui vieressä näppäillen GPS:ää.

 

Vastaus kysymykseen: kahden.

 

TLi

 

EDIT: lisäys ja luettavuuden parantaminen :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs Fox-Alfalle on sattunut?

 

Aikoinaan, en muista vuotta, karkasi Malmilla käynnistyksen jälkeen koneriviin. Teloi pari muuta konetta ja vaurioitui itsekin tietääkseni pahoin.

Ohjaaja sahasi akun lähes kuiviin ja kun kone ei käynnistynyt, meni heittämään potkurista. Tehot olivat jääneet liian suurelle ja jarrut "pienelle". Kuski ei saanut konetta käsin pysähtymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulin jo, etten yhdelläkään, mutta tosiaan PTB:hän kukistui. Sillä ehdin muutaman kerran huimailla.

 

Et sitten Sierra-Exreillä ole lentänyt?

 

Vaikka eihän se tuohon otsikkoon oikein sovi.

Sarjassa koneita, joilla olen lentänyt sen _jälkeen_ kun ne ovat romuttuneet:

OH-CSX. Kuten Jouni aikaisemmin kertoi, on romuttunut pariinkin otteeseen ja lentää edelleen...

OH-878, Vaasan Lentokerhon LS-7. Oli aikoinaan Ruåtsissa enteellisellä tunnuksella SE-UPP :P Ainakin toinen siipi on korjattu, kun painaa 7 kiloa enemmän kuin toinen...

 

arik

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rupesin epäilemään itseäni ja kaivoin lentopäiväkirjani esiin. Sieltä löytyi 2 varmaa tapausta lisää, saldo nyt siis 7..

 

OH-CCN, C-150, meni romuksi Jukolan Piloteilla 1983.

 

OH-CFI, C-150, written off 16.01.1977.

 

Ja jos Jouni Raution mainitsema OH-CKD-kaputti lasketaan edes puolikkaaksi, niin silläkin olen lentänyt kerran. Saldo siis 7,5...

 

Sellaisia koneita, joita ei enää ole Suomen rekisterissä, ja joista google ei kerro mitään, eikä airliners.nettikään, ovat mm. seuraavat:

 

OH-BGA, OH-CEY, OH-CFD, OH-CSV, OH-CWO (poistettu rekisteristä jonkin pykälän perusteella??), OH-PAB (nähty Ruotsissa 1975) ja OH-PDA.

 

Jos joku sattumalta tietää näiden kohtalosta, niin tietoa otetaan kiitollisuudella vastaan. Itselläni kun ei mitään konehistorian kirjoja ole, joten olen vain netti- ja muistitiedon varassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sitten Sierra-Exreillä ole lentänyt?

 

Tottahan toki, kiitos muistutuksesta. Näköjään muiden pitää jatkuvasti muistutella, millä koneilla on tullut lennettyä ;)

 

No, konehan tosin lentää edelleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellaisia koneita, joita ei enää ole Suomen rekisterissä, ja joista google ei kerro mitään, eikä airliners.nettikään, ovat mm. seuraavat:

 

OH-CEY,

 

Kuten aiemmin tässä threadissa sanoin, CEY meni ketoon Pyhäsalmessa 11.10.1981. Purjekonehinauksessa startin jälkeen kaarrossa vasemmalle purjekone ajautui oikealle ylös ja söi hinurilta vauhdin pois ja "Ekko Jenkki" meni metsään että pölisi. CEY:n lentäjä selvisi pintaruhjeilla ja oppilas purjekoneellaan selvisi takaisin kentälle. CEY meni niin sanotusti päreiksi ja siellä se taitaa runko vieläkin olla Pyhäsalmessa erään teollisuushallin takana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedosta, Mikko. Siis saldoni nyt 8,5...

Eilen en vielä ollut tarkistanut lentopäiväkirjojani enkä muistanut sillä CEY:llä koskaan lentäneeni. Tuli niin monella yksilöllä lennettyä aikoinaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään