Marko Rintanen

Vanha kello

13 viestiä aiheessa

Tuli pelastettua tuollainen vanha lentokoneen kello. Ihan samanlaista en ohjaamokuvista löydä. Pyryssä, Lysanderissa ja Fokkerissa on vastaavanlaisia ainakin ollut, mutta numerofontti on erilainen. Noita roomalaisia en ole vielä löytänyt. Olisiko jollakin kuvaa vastaavasta kellosta, jonkun koneen kapiinissa? 

DSC_1152.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro

Katselin ilmailumuseon harrastepäiviltä ostamiani kuvia läpi, Ansonin navigaattorilla voisi olla samanlainen. Myös Fokker D.21 täsmää. 

 

Antti

84C2678A-505E-445D-A2E0-67EF223704F8.jpeg

6DC2C8F6-7DBA-4CDC-8117-F426CAF546CD.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Ansonin kuva on aika heikko. Kun sitä kuitenkin suurennuslasilla syynää niin mielestäni siinä on myös roomalaiset numerot. Noita on ollut varmaan sekaisin, löytyi myös Fokkeri jossa normaalit numerot käytössä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markon kello on merkiltään ja tyypiltään S.Smith & Sons V.302, (N:o 759931).Tätä merkkiä/mallia löytyi ainakin seuraavista konetyypeistä ja -yksilöistä:

- Fokker D.XXI -hävittäjissä, tunnukset FR-77 - 92, on ollut asennettuna mittaritauluun.

- Blenheim -pommittajissa, tunnukset BL-104 - 121 (ainakin); "S.Smith & Sons V.301 koneen pääkojetaulussa, V.302 koneen keskiosassa".

- Fokker C.X. -syöksypommittajissa, tunnukset FK-82 - 109 (ainakin); "Ohjaamossa V.301 (AV.680). Tähystämössä V.302 (AV.682)".

- Avro Ansoneissa ei ilmeisesti ollut aivan näitä samoja kelloja vaikka S.Smith & Sons-merkkisiä olivatkin, niissä kun luki pelkästään AV.680 ja AV.682.

Haeskelin mittarin valmistusnumeroa jolloin sama numero löytyi vihdoin koneen FK-109 kohdalta.

IMG_1701.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty Ansonin osuus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päätyikö juuri tämä kello herra Walleniuksen kilpaskabariin? Lentokonekelloja oli vuonna 1951 "yli oman tarpeen" ja Walleniukselle myytiin 2 kpl. S.Smith & Sons V.302 -kelloja, sen sijaan jaegeria hän ei saanut.

 

Lisätty. "Tunnettu kilpa-autoilija; Eläintarhan ajot" lukee paperissa. Hänet, korpraali Asser Walleniuksen löytää myös Suomen lentomerkkiluettelosta (SLM N:o 396).

IMG_3002.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tuomo Laamanen kirjoitti:

Eikö FK-109 jäänyt Säämäjärvelle? Kuinka tähystämön kello on päätynyt koti- Suomeen?

Näin on, FK-109 osui matalalla puihin ja putosi suohon Säämäjärvellä 17.8.1944. Kaukopartio toi pois loukkaantuneet lentäjät ltn E. Salon ja ylik R. Kosken selustasta. Tämä viittaisi siihen, että kenttälentovarikon henkilöstö ei mahdollisesti ole ehtinyt evakuoida (?) koneen mittareita ja varusteita. Ilman enempiä lähteitä tämä on nyt vaan spekulaatiota. Varmaan tämäkin tapaus on hyvin dokumentoitu ja Tuomon kysymykseen saadaan vastaus.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä FK-109 oli Tiedustelulentolaivue 16:n toiseksi viimeinen jäljellä ollut Fokker C.X. Jäljelle jäi vielä FK-104. FK-109 oli muonankuljetusreissulla ja koukkasi metsään pudottaessaan sisseille muonatorpedoita. Onni Kuuluvainen muistelee kirjasarjassaan, että sen miehistön pelastivat samat sissit, joita he olivat muonittamassa ja toimittavat loukkaantuneet sopivan korpijärven rantaan. Sieltä salaperäiset ”sissien lennättäjät” hakivat lentäjät omalle puolelle vesikoneella. Heidät vietiin sotapäiväkirjan mukaan sotasairaalaan. Kuuluvaisen mukaan ”FK-109 jäi lopullisesti sille tielleen palattuaan aina ennen yhä uudelleen korjattuna takaisin palvelukseen hakien tuonen viikatemiehen seuraa, joka sen vaiheilla näyttikin tavallista useammin viihtyvän vai liekö sen siivellä lentänyt.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä todiste, että Markon kello N:o 759931 pelastui viimeistään marras-joulukuussa 1943 vaihtuen FK-109:ssa toiseen samanlaiseen S.Smith & Sons V.302 kelloon, N:o 759942. Muun muassa kellot (numeroineen) eivät kuuluneen "lentokoneen tärkeimpien laitteiden" joukkoon, siksi niitä ei sota-aikana lentokoneen papereihin kirjattu kuin satunnaisesti.

Lisätty. Kello N:o 759931 oli asennettuna FK-109:n tähystämöön Valtion Lentokonetehtaalla koneen valmistuttua ja luovutettuna ilmavoimille 27.8.1938.

IMG_0800.JPG

IMG_0801.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään