Juha Paulavuo

Ju-Airin Ju-52/3m törmännyt vuoreen Sveitsissä

62 viestiä aiheessa

Kone oli palaamassa Locarnosta kotikentälleen Dubendorfiin. 17 matkustajaa ja kolme miehistön jäsentä, ei eloonjääneitä

Muokattu: , käyttäjä: Juha Paulavuo
tieto matkustajista

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junkersin onnettomuuden (kaksi-osaisen) tiedotustilaisuuden tärkeimmät:

Poliisin ja onnettomuustutkinnan (SUST) tiedotustilaisuus:

  • 20 kuollutta, ei eloonjääneitä
  • Kone tuli isolla nopeudella lähes pystysuoraan alas
  • Kone ei palannut
  • ei hätäsanomaa
  • ei mustaa laatikkoa
  • Onnettomuudella oli muutama silminnäkijää (ei haluttu kommentoida sen enempää).

Ju-Airin tiedotustilaisuus:

  • ohjaajan/perämiehen taustasta/kokemuksesta (molemmat 60+, entiset liikennelentäjät, entiset sotilaslentäjät. kokemus Ju 52lla 900+/300 tuntia)
  • lentotoiminta toistaiseksi keskeytetty
  • (odotettavissa olevia kysymyksiä koneen iästä, huollosta, turvallisuudesta)
Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
typot
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Jukka Juutinen kirjoitti:

Ylen Teksti-TV toimittajalle kyseessä on "Junckers JU-52 pienkone"...

Niin ilmeisesti tämän foorumin kirjoittajillekin, koska "Pienkoneonnettomuuksia" ketjussahan tuo vieläkin on, kuten myös Cessna 208 onnettomuus muutama päivä sitten ja moni muu, joita en oikein pienkoneiksi osaa mieltää. Sikäli tietysti ymmärrettävää, että isompia uutisketjuja on täältä väkisin haluttu karsia ja kun ei aina haluaisi aloittaa uutta ketjua juuri tietylle tapaukselle, niin se menee sitten vaikka "Pienkoneonnettomuuksiin". 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä tapaus. Lentokuntoiset koneet vähenevät. Ei ole monelle uutinen, mutta joillekin ehkä: Hugo Junkersin kotikaupungissa Dessaussa on "Technikmuseum Hugo Junkers". Se on vähän derkkulamainen museo, mutta siellä on Ju 52/3m, jonka sisälle pääsee vierailemaan. Linkkiä mainostetaan jostain syystä "ei turvalliseksi", että omalla vastuulla.

http://www.technikmuseum-dessau.de/

Wikipedia pitäisi olla turvallinen:

https://de.wikipedia.org/wiki/Technikmuseum_Hugo_Junkers

Trip Advisor:

https://www.tripadvisor.fi/Attraction_Review-g187404-d1888250-Reviews-Technikmuseum_Hugo_Junkers-Dessau_Saxony_Anhalt.html

Askarruttaa tuo Armin Zügerin viesti suurella nopeudella lähes pystysuoraan alas". Ju 52 oli hidas "leija". Tulee mieleen Compair 8 ja Jämijärvi?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kävin itse noin 10 pv sitten Dessaun museossa. Arkisin aamupäivällä klo 10 ehkä 6 vierailijaa hallissa, joten pystyy rauhassa katsoa kaikkea (myös Ju-52 sisällä).

1 tunti sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Askarruttaa tuo Armin Zügerin viesti suurella nopeudella lähes pystysuoraan alas". Ju 52 oli hidas "leija". Tulee mieleen Compair 8 ja Jämijärvi?

Tiedotustilaisuudessa mainittiin että kone ei ole törmännyt toiseen koneeseen eikä hajonnut ilmassa (eikä menettänyt osia ilmassa).

EDIT: Avheraldissa hyvä ja asiallinen yhteenveto (kuten aina) englanniksi: http://avherald.com/h?article=4bbf2069&opt=0

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
lisätty AvHerald

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookin ilmailuhistoria-ryhmässä oli kommentti, että kone olisi kääntynyt ensin 180 astetta ja tullut sitten nokka edellä tikkana tonttiin. Tämä voisi viitata sakkaukseen, jolloin korkeutta oikaisuun ei noissa korkeuksissa (vuoristo) ole varaa tai että jotain koneessa hajosi katastrofaalisesti. Jälkimmäinen syy ilmeisesti voidaan Arminin kommentin luettua poissulkea. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samanlainen tieto löytyy MTV:n teksti-TV sivulta (ja varmaan monesta muustakin uutislähteestä)

"Silminnäkijän mukaan museokone putosi kuin kivi sen jälkeen, kun se oli tehnyt tiukan käännöksen lentosuunnassa."
 
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ärsyttää tuo museokone-termi, kun mielestäni museo viittaa staattiseen esineeseen mausoleumissa eikä elävään (=lentävään) koneeseen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terminologia on aina vaikea asia, mutta viime aikoina on pyritty kovasti siirtymään termiin perinneilma-alus museolentokoneen sijaan silloin, kun kyseessä on lentävä kone. Aivan kuten on perinnelaivoja yms. kulkuneuvoja.

Ohessa muutama kuva HB-HOT:sta parin vuoden takaa Saksan Hahnweidesta. Oli se upea lentokone ja kolmen Bemarin soundi hyvin sivistynyt. Hyvin surullinen tapaus.

-A-

1b.jpg

2b.jpg

3b.jpg

4b.jpg

5b.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millainen tuon koneen reitti oli? Ei kai siinä vaan niin ole käynyt, että on huomattu liian myöhään, että korkeus ei riitä ja yritetty kääntyä takaisin?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

Millainen tuon koneen reitti oli? Ei kai siinä vaan niin ole käynyt, että on huomattu liian myöhään, että korkeus ei riitä ja yritetty kääntyä takaisin?

 
Eräällä foorumilla jossa tapausta spekuloidaan varsin mielenkiintoisesti, tuli tällainen eteen:
 
”They may have been trying to get a look through the famous Martinsloch rock window. The flight was a special excursion from Zurich to Locarno with an overnight stop and meal there. They were on their way back. It looks like it was one of the highlights of the excursion programme for the company for this year from the details on their website. A tragic event.”
 
 
Jukka
Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan pikkuista pilkun-you-know-what, mutta kun itse maestro Jyrki Laukkanen on minulle opettanut: Saksan sotakoneissa ei ollut väliviivaa, siis Ju 52/3m (3 moottoria) eikä Ju-52/3m. Samoin Bf 109. Jenkit ja venäläiset käyttävät väliviivaa.

Toinen huomattava detalji on tuo konetta sponsoroinut Rimowa. Sehän on kuuluisa väitetysti kestävistä (ja kalliista) matkalaukuistaan, joita esimerkiksi muusikot fanittavat. Rimowa käyttää aaltojäykistämistä laukuissaan. Oli Hugo Junkersin idea rypyttää (aaltojäykistää) koneen verhoilu. Idea, jota Valmet Tampereen Lentokonetehdas myöhemmin käytti rakentaessaan Suomen ensimmäiset sähköjunat (Sm1).

Jokaisen tunteman aaltopahvin idea on juuri sama.

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka

7 tuntia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

Ihan pikkuista pilkun-you-know-what, mutta kun itse maestro Jyrki Laukkanen on minulle opettanut: Saksan sotakoneissa ei ollut väliviivaa, siis Ju 52/3m (3 moottoria) eikä Ju-52/3m. Samoin Bf 109. Jenkit ja venäläiset käyttävät väliviivaa.

 

 

 

Näin on Pekka. Käytäntö tuli 1930-luvulla voimaan Saksassa. Olisi suotavaa, että oikeaa merkintätapaa käytettäisiin.

http://www.designation-systems.net/non-us/germany.html

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Pekka Suuronen kirjoitti:

...

Jokaisen tunteman aaltopahvin idea on juuri sama.

 

Samaa ideaa toteuttaa toki suurin osa peltikatoista ja teräspeltisistä seinäpaneeleistakin, ja onhan idea näkyvissä joidenkin alumiiniveneiden pohjissakin. Saadaan helposti ja halvalla aikaan yhteen suuntaan jäykkä rakenne, joka ei välttämättä kaipaa erillisiä pituusjäykisteitä. Lentokoneita tai veneitä ajatellen uritettu ulkopinta ei kuitenkaan ole virtausten kannalta kovin hyvä, mikä lienee suurin syy siihen ettei niitä lentokoneiden ulkopuolisissa rakenteissa juurikaan ole Junnujen jälkeen nähty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

No tarpeeksi kauan kun näillä Wessoilla lennetään, niin kyllä ne jossain vaiheessa alas tuleee.

Ja Ihan W...n hyvä niin, museeoon tollaset romut kuuluu.

Tarpeeksi kauan kun millä tahansa lentokoneella lennetään, ne tulee alas joka tapauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"On Aug 6th 2018 a ground witness, a military pilot, reported he had observed the aircraft from his garden about 10 minutes prior to the accident. He saw the aircraft rolling to initiate a left turn when all of the sudden the aircraft tipped over to the left and nose down. One of the motors roared up and seconds later the aircraft was stabilized again and continued its flight normally. The military pilot believes this was a first indication of a serious control problem. It is probable, the witness continued, that they had the problem again up in the mountains and were not able to correct it. If the controls fail in this scenario with the aircraft tipping to the side the nose drops and the aircraft impacts ground near vertical."

http://avherald.com/h?article=4bbf2069&opt=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Ja Ihan W...n hyvä niin, museeoon tollaset romut kuuluu.

Hmm... pitäisikö meilläkin LCH maadoittaa jo, ja siirtää museoon, ettei vaan tapahtuisi mitään peruuttamatonta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

No tarpeeksi kauan kun näillä Wessoilla lennetään, niin kyllä ne jossain vaiheessa alas tuleee.

Ja Ihan W...n hyvä niin, museeoon tollaset romut kuuluu.

Siinäpä taas besserwisserin upea mielipide! Olisikohan pikkuisen paikallaan miettiä mitä näppiksellään kirjoittelee.

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään