Juha Paulavuo

Ju-Airin Ju-52/3m törmännyt vuoreen Sveitsissä

62 viestiä aiheessa

Kannattaa ihan opiskelumielessä tutkia pitkän raportin liite. Siinä on analysoitu näitä maisemalentoja vuodesta 2013 asti. Opiskelulla tarkoitan matalalla lentelyn ja näyttämisen halun ja matkustajien viihdyttämisen riskejä. Maisemat on kieltämättä kiehtovat.

Maasto on hyvin haastavaa ja matalalla solissa räimien marginaalia on vähän. Välillä nostaa ja välillä virtaus laskee. Sotaväen matalalentoharjoitukset ovat eri asia kuin maisemalennot. Niissä otetaan tietoinen riski. Vrt. Axalpin ampumaleiri . Ja tehoa on eri tavalla.

https://www.sust.admin.ch/inhalte/AV-berichte/HB-HOT/EN/SB_HB-HOT_A1-18_E.pdf

mielestäni aiheellinen kysymys on, onko mieltä yhdistää museolentokoneen lennätys ja maisemalennot. Miltä tuntuisi vanha Ilmavoimien lentoharjoitus ( ...kuulemani mukaan). pintoihin Vesivehmaan jälkeen ja sitten Päijännettä pitkin melkein vesi roiskuen . Säynätsalon kohdalla sitten hiukan lisää korkeutta ennen lähestymistä Jyväskylän yli. No, vedessä ei ole mastoja, paitsi purjeveneitä. Jos tämän tekisi Airveteranien kolmosella, pääsisikö lehtien palstoille. Mitä sanoisi viranomainen ?

Suomessa ei Sveitsin kaltaista maastoa ole, mutta muutaman hurjan kuvan olen nähnyt Pyhätunturilta.  Kone lentää kurun pohjaa. Eräs sen tapainen oli Feeniksin kannessa, jossa DK porhaltaa Pyhätunturin ohi.

Kurussa on aika mutkikkaat virtaukset, en suosittele cessnapiperillä. Helikopterilla olen siellä seikkaillut, tosin kyydissä. Etsimme mittauslennon lomassa eksynyttä koulupoikaa. ( poika löytyi lopulta autolla metsäautotieltä).

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei ole Suomen vesillä paljon mastoja, niin rannoilla on ja sitten selän yli menee pirullisia lankoja. Nm. Kokenut muttei osunut...

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä huomio, kiitos Teppo, erittäin hyvä huomio.

Muistaakseni Safir ajoi lankoihin Päijänteellä ? ( tarkistin. Tämä 1964 tapahtunut juttu EI liittynyt lankoihin, mutta oliko Päijänteellä joku toinen joka oli lankoihin ajo ? Kiskossa meni joku vuosi sitten ultra lankoihin jne...ja onhan näitä.

Noissa helikopterihommissa osasimme varoa haruksia. Mutta norjalainen kolleega osui köysiradan vaijeriin masto ulkona. Masto onneksi antoi periksi, rata oli joku tilapäinen viritys ilman merkintöjä.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
Safir ei ajanut lankoihin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Muistaakseni Safir ajoi lankoihin Päijänteellä ? ( tarkistin. Tämä 1964 tapahtunut juttu EI liittynyt lankoihin, mutta oliko Päijänteellä joku toinen joka oli lankoihin ajo ?

Piper Arrow IV, Asikkala, 1.3.1996

Satakunnan lennoston PA-12 törmäsi matalalla puhelinjohtoon ja syöksyi jäälle. Ohjaaja ja matkustaja saivat surmansa.

https://ilmavoimat.fi/documents/1951206/2016331/Perustietoa+-+Sotilasilmailun+lento-onnettomuudet+1970-+(helmikuu+-16).pdf/f6a29230-14ab-48f6-a10b-56275d240452/Perustietoa+-+Sotilasilmailun+lento-onnettomuudet+1970-+(helmikuu+-16).pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Noissa helikopterihommissa osasimme varoa haruksia. Mutta norjalainen kolleega osui köysiradan vaijeriin masto ulkona. Masto onneksi antoi periksi, rata oli joku tilapäinen viritys ilman merkintöjä.

Kaikki eivät ole Norjassakaan osanneet varoa lankoja ja haruksia:

https://havarikommisjonen.no/Aviation/Published-reports/2013-22

https://havarikommisjonen.no/Aviation/Published-reports/2015-13

https://havarikommisjonen.no/Aviation/Published-reports/2019-08-eng (OH-HNX)

https://havarikommisjonen.no/Aviation/Published-reports/2015-06-eng

En löytänyt tuota köysiradan vaijeriin osumista, koskahan se on tapahtunut?

 

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Lisätty LN-OOI
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se oli ruotsalaisen Hyr Flygin kone. Hyr Flyg lensi, kone Hughes 500D ja Norkring mittaili. En tiedä, tehtiinkö sen kummempaa tutkimusta, koska vain teleskooppimasto vääntyi. Tapaus sattui jo 1980 luvulla. Kone ja miehistö säikähti. Masto tiputettiin hätälaukaisulla pois. Meillä Vuokatissa leikkasi Dauphenen polttoainepumppu kiinni. Vettä löpössä....Autorotaatio peltoon, joka onneksi oli alla. En ollut mukana. Jos on joskus yleistä mielenkiintoa, voin pitää esitelmän Ylen mittauslennoista vaikka IMYn puitteissa ? Olen noista joskus jotain Roottori-lehteen kirjoitellut. Hauskoja aikoja.

Jorma

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Miltä tuntuisi vanha Ilmavoimien lentoharjoitus ( ...kuulemani mukaan). pintoihin Vesivehmaan jälkeen ja sitten Päijännettä pitkin melkein vesi roiskuen . Säynätsalon kohdalla sitten hiukan lisää korkeutta ennen lähestymistä Jyväskylän yli. No, vedessä ei ole mastoja, paitsi purjeveneitä. Jos tämän tekisi Airveteranien kolmosella, pääsisikö lehtien palstoille. Mitä sanoisi viranomainen ?

Meillä on suvun kesähuvila saaressa Sääksmäellä, nykyistä Valkeakoskea. Lapsuuden 70- luvun kesistä muistan kun useamman kerran joka kesä Fouga lensi järven pinnassa läpi Vanajaveden kaakosta luoteeseen. Koneen tulon kuuli kaukaa ja yleensä ehti juosta rantakalliolle katsomaan. Sääksmäen riippusillan kohdalla vetivät ylös. Eivät sentään lentäneet sillan ali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Olen näin vanhempana useasti miettinyt tarvetta lentää matalalla, esim normaalilla matkalennolla. Tämä siis sotaväessä. Kait se tulee siitä , että lennetään ihan luvankin kanssa matalalla ja lujaa. Aikoinaan matalasuunnistustehtävät lennettiin 20 m esteestä maaston muotoja seuraillen. Taisi joskus maasto mennä suoraksi. Nykyjään korkeus saattaa olla 50m. Tämä jäi tottumuksesi ja käytettiin kun oli tilaa ja ei asutusta tai minkkitarhoja lähellä, merellä, järvellä ja soilla.Täytyy tunnustaa, että olen ollut kyydissä ja itse tätä harrastanut. Siinä vain ei koe, että tämä olisi vaarallista , ei ainakaan, jos on itse puikoissa. Ehkä adrenaliini jyllää liikaa?

Olen myös pohtinut, että onko tällä joku yhteys kotikoivuihin osumisella? Koivuihin kurkottamista en ole harrastanut.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään