Petri Lehtovirta

Frankfurtin lentokentällä suurevakuointi - turvatarkastus vuotanut

3 viestiä aiheessa

Lainaa

Poliisi on määrännyt yhden Frankfurtin lentokentän terminaaleista evakuoitaviksi. Sadat matkustajat joutuvat siirtymään ulos terminaalista A-porttialueelta.

Poliisin tiedotteen mukaan kyse on kentän turvallisuuteen liittyvistä tekijöistä.

Saksalainen sanomalehti Bild kertoo, että operaation syy on se, että ihmisiä on mennyt luvatta turvatarkastuksen ohi. Lehden omien tietojen mukaan kyse on yhdestä aikuisesta ja yhdestä lapsesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10341216

https://www.bild.de/regional/frankfurt/frankfurt-regional/frankfurter-flughafen-geraeumt-56574524.bild.html

--edit---

Lainaa

Poliisi ilmoitti noin 15.30 Suomen aikaa, että tilanne on ohi, ja että lentokentän toiminta on palautettu normaaliksi.

Poliisin mukaan kyseessä oli turvatoimissa tapahtunut lipsahdus.

– Evakuointi aiheutui turvavirkailijan tekemästä virheestä. Ranskalaisperheeltä otettu räjähdeainenäyte osoitti positiivista, mutta heidän oli silti sallittu poistua turvatarkastusalueelta, poliisi twiittasi.

Perhe tavoitettiin myöhemmin terminaalista. Heidät tutkittiin uudelleen, minkä jälkeen perhe sai jatkaa matkaansa. Poliisi ei kertonut tarkemmin, mikä oli aiheuttanut positiivisen tuloksen räjähdenäytteestä. Poliisin mukaan perheellä ei kuitenkaan ollut rikollisia tai terroristisia aikeita.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005783243.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No,  "satunnaisena" matkalijana olen taasen lähdössä lomille, vissiin sukkasillaan terminaaliin Kuopiossa ,,hyvä niin,, mutta kyllä turvatoiminnot on pettänyt pahimman kerran saksan mualla kun saavat kuleksia turvatarkastuksien ohi miten sattuu ja voe voe mitä kustannuksia ja kuka maksaa ? vissiin satunnainen matkailija joka halluu matkustella!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nähtävästi tällaista tapahtuu useamminkin - mutta aina se ei aiheuta koko terminaalin tyhjennystä. Näin suomalaistoimittajalle Arlandassa:

Lainaa

Matkustin viime syksynä Etelä-Amerikkaan, jonne lensin Tukholman ja Floridan kautta. Tukholmassa Arlandan lentokentällä piti kulkea kahden eri turvatarkastuksen läpi, joista jälkimmäisen ohitin tietämättäni.

Livahduksen yksityiskohdat ovat minulla edelleen hämärän peitossa, mutta tapahtumaketju meni jokseenkin näin: Minut oli valittu satunnaistarkastukseen, mistä minua ei informoitu. Juuri ennen toista turvatarkastuspistettä lentokentän virkailija tuli pyytämään passini itselleen. Hän ohjasi minut turvatarkastuksen ohi tiskille, jossa virkailijat tarkistivat matkustajien passeja ja lentolippuja. Passini annettiin heille.

Seisoin tiskin edessä ihmeissäni muutaman minuutin. En tiennyt, mitä siinä tein, joten pyysin, saanko passini takaisin. Virkailijat antoivat passin ja toivottivat minulle hyvää matkaa.

Lento ei lähtenyt ajallaan, ja syy selvisi pian: Turvamiehet marssivat koneessa luokseni ja käskivät keräämään kamppeeni. Minut vietiin ulos lentokoneesta, minkä jälkeen tuskastuttavat kuulustelut alkoivat.

Mistä olet? Minne olet menossa? Kenen kanssa matkustat? Onko sinun lisäksesi joku muu koskenut laukkuusi? Onko sinulla ruumassa laukkuja? Missä olet töissä? Mistä olet kirjoittanut edellisen lehtijuttusi? Missä se julkaistiin? Mikä jutun otsikko oli? Miksi matkustat Etelä-Amerikkaan? Mitä vanhempasi tekevät työkseen?

Minulta tivattiin myös, miksi ohitin turvatarkastuksen. Jouduin kertaamaan tapahtumien kulun toistakymmentä kertaa.

Kolme eri henkilöä kävi kuulustelemassa minua ja kysymässä samat kysymykset uudestaan ilmeisesti varmistaakseen, etten valehtele. Yritin kysellä, mitä ihmettä olen tehnyt, mutta kukaan ei vastannut kysymyksiini.

Kuulustelut kestivät toista tuntia, enkä missään vaiheessa tiennyt, mistä minua epäiltiin.

Lopulta minut vietiin takaisin toisen turvatarkastuspisteen luo. Kuusi turvatarkastajaa kävi tarkasti läpi jokaisen käsimatkatavarani, taskuni ja taipeeni. Minusta ja matkatavaroistani otettiin pyyhkäisytestit, ja kaikki matkatavarani leviteltiin pöydälle tutkittavaksi.

Tarkastusten päätteeksi lentokenttävirkailijat vielä neuvottelivat keskenään ja soittelivat jonnekin, minkä jälkeen he päättivät, että saan mennä takaisin koneeseen. Lento myöhästyi kuulusteluideni vuoksi lähes kolme tuntia.

https://www.is.fi/matkat/art-2000005783348.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään