Markku Valtonen

Fiat G.50 Malmilla

21 viestiä aiheessa

Sain valokuvan jo edesmenneeltä sotaveteraani tuttavaltani joka oli mm. vartioimassa Malmin lentokenttää jatkosodan aikana.

Koneyksilö lienee FA-22? Kuvaus ajankohta mahdollisesti alkuvuosi 1942, jolloin LeLv 26:n 1. ja 2. lentue vuorottelivat Helsingin suojauksessa.

 

IMG_20180815_0001.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ainakin sopiva piirros löytyy ("FA-22, Lunkulan lentokenttä, Juni 1941"): original.jpg

saman koneen kuva vasemmalta (jossa "FA-" jää keltaisen nauhan alle) löytyy ilmakillan sivuilta (Diego Manzocchi). "22" näkyvissä.

 

FA-12: tuhoutui jo 1940

FA-32: Wikipediassa on SA-kuva 107024 (syyskuu 1942), jossa pieni numero (4726) ennen tunnusta. Antennipylvään sijainti ohjaamon takana

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
lisätty FA-12, FA-32
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno valokuva!

Koneen lentopäiväkirjan mukaan 2./LLv.26:n Fiat FA-22 siirtyi luutnantti Lassilan ohjaamana Immolasta Malmille 17.12.1941 ollen Malmilla päivystämässä seuraavan vuoden kevääseen asti. Kuva on tuolta ajalta.

Lentopäiväkirjan selailun jälkeen katselin vielä mitä eri kirjat koneesta kertovat - ja kas, törmäsin Kari Stenmanin Lentolaivue 26 sodassa kirjassa tuohon samaiseen kuvaan. Kuvatekstissä kerrotaan että LLv 26:n kone FA-22 Malmilla tammikuussa 1942. Edessä on mekaanikko Mauri Valtonen. Pyrstömerkinnät ovat kakkoslentueesta peräisin. Helsingin puolustuksessa oli hiljaista vuoden 1942 alkupuoliskolla.

Markku, onko mekaanikko Valtonen mahdollisesti sukua, entä onko kirja asiantuntevan tekstin perusteella ennestään tuttu?

(Armin on löytänyt karsean karamelli-värisen kuvan jostain idän julkaisusta);)

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Risto Sollo kirjoitti:

Olikos se Diego jolle kävi ikävästi järvenjäälle laskeutuessa?

 

Kyllä, ikävästi kävi Diegolle.

"Manzocchi laskeutui sohjoiselle ja pehmeälle lumelle, johon oli muodostunut kyläläisten käyttämä tiukkaan pakkautunut koholla oleva talvitie. Kone törmäsi valliin, kääntyi ylösalaisin ja jatkoi vielä liukuaan vauhdin voimasta. Avo-ohjaamoon pakkautui lunta ja jäätä, jotka aiheuttivat ruhjeita lentäjän kasvoihin. Kone pysähtyi Manzocchin jäädessä roikkumaan vöiden varaan pää alaspäin ilmeisesti jo tajuttomana."

http://ilmakilta.info/diego.php

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Markku, onko mekaanikko Valtonen mahdollisesti sukua, entä onko kirja asiantuntevan tekstin perusteella ennestään tuttu?

 

 

Mauri Valtonen ei ole valitettavasti sukua, Suomen Ilmavoimien historia osa 8, on mainio lähdeteos.

Minulla ei ole tuota "Lentolaivue 26 sodassa" kirjaa hyllyssä, onko siinä mainintaa tuon kuvan lähteestä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö joltain kuvia noista seitsemästä kuomullisesta versiosta; FA-3, 4, 5, 6, 16, 19 sekä 32. (siis katetulla ohjaamolla)

Raimo, löytyykö arkistoista dokumenttia Fiatien kuomujen poistoista, viimeinen tehtiin 19.6 1941 SIH. 8 kirjan mukaan.

K.o kirjan sivulla 10 on ainakin kuva kuomullisesta koneesta, FA-16.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Valtonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Markku Valtonen kirjoitti:

Huonon näkyvyyden vuoksi.

Joka johtui siitä, että kuomut kellastuivat, koska eivät olleet vielä plexiä. Lisätään vielä, että kuomun käytettävyys (mekanismi) oli huono ja ainakin Italiassa lentäjät avasivat kuomun ja lensivät se auki, koska pakokaasuja (risiiniöljyä) pääsi ohjaamoon ja ”avo-ohjaamo” tuulettui ja samalla näkyvyys ulos parani.

edit: Ohessa ote Lentolaivue 26:n kirjeestä numero 1018/18 "Yhteenveto ohjaajiston ja teknillisen henkilökunnan lausunto FA:sta". Kirjoittanut LLv 26:n komentajan vs. kapteeni Ensio Kivinen 20.10.1940. Lähde: Carl-Erik Bruun: Hävittäjälentolaivue 26 -kirja:

"Koneen ohjaamo on talvella kylmä, puuttuvan lämmityslaitteen takia. Kuomukoneesta näkyväisyys jo kesäolosuhteissa huono. Partiolennolla erittäin vaikea lentää, koska nykyisin oleva selluloidi on hyvin huonosti läpinäkyvä. Talvella vetäytyy kuomu huurteeseen, joka ei sula, joten ohjaajan täytyy raaputtaa lasi ajoittain puhtaaksi. - Etulasi on parempaa ainetta, joten näkyvyys eteen on parempi. - Kuitenkin talvella kovalla pakkasella vetäytyy sekin huurteeseen, joten tähtäys mahdoton. - Sota-aikana oli kuomukoneesta mahdotonta nähdä sivulle ja taakse, josta johtuen koneet olivat enemmän"reikiä täynnä" kuin avokoneet vih.luodeista".

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
täydennystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites sattuikaan, Arminin linkittämässä SA-kuvassa nro. 107024 on FA-32, josta on jo kuomu poistettu.Kuomun kisko-ohjainura näkyy hyvin.

T,Markku

Fiat_G.50_(SA-kuva_107024).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Valtonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin konekirjoista mitä kuomuista sanotaan (Fiiuissa kaikki ikkunat olivat "tuulilaseja":o).

Palaan aiheeseen heti kun ehdin. Tässä pari Riston kaipaamaa havainnekuvaa:

 

IMG_0934.JPG

IMG_0937.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diego Manzocchista on Turun Yliopistossa vaikuttava Luigi de Anna julkaissut italiankielisen niteen viime vuonna (kuva 1).

Teos julkaistiin kirjanana Italiassa tänä vuonna (kuva 2).

Toivottavasti joku intoutuu toimittamaan kirjan joskus myös suomeksi.

 

Kuva 1.JPG

Kuva 2.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Buono,kuomu oli huono ;)...Runkoakin on näköjään tehty kahta versiota,"takaikkunoilla" ja ilman.Lämmittämätön ohjaamo lienee kylmä,oli kuomu tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentokonekirjojen kertomaa:

FA-3: Ohjaamon kuomu rikki ympärimenossa 12.2.1940. VL, 30.6.1941 korjattuna ja luovutusvalmiina: "Ohjaamon kiinteitä tuulilaseja ohjaajan takana, 5 ruutua. On poistettu käytöstä". "Avattavan tuulilasin siirtolaite paineilmasilintereineen ja kumijoustimineen. Ohjaamon avattavia sivuovia laseineen ja joustinkumeineen. Poistettu käytöstä".

FA-4: 5.4.1940 kone laski ympäri, jolloin kuomu osittain rikkoutunut. Korjattu ohjaamonkuomun kehys, uusittu kuomun lasit, 21.9.1940. Pvm:llä 19.6.1941 koneesta poistettu välikuomu ja muutettu avo-ohjaamoiseksi.

FA-5: 11.3.1940 ympärimeno, mm. kuomu meni luttuun. VL, 29.10.1940: Uusittu ohjaamon kuomun kannattajapukki, ohjaamon kuomun siirrettävän osan kehys, lasit ja kuomulevy ohjaamon edessä. Pvm:llä 23.2.1942 kone tuhoutui "1 erä ohjaamon kiinteitä tuulilaseja, 3 ruutua särkynyt".

FA-6: Umpikuomun liikkuva osa on poistettu ja asetettu tilalle sivupellit ja selkäsuojan taakse pelti, 19.6.1941.

FA-16: 4.-7.2.1941. Ohjaamon kuomun lukitsijat tarkastettu. Pvm:llä 16.6.1941, kone muutettu avokoneeksi.

FA-19: 17.6.1941, koneen muuttaminen avokoneeksi.

FA-32: VL, 22.6.1940. Korjattu tuulilasien kehykset, oikaistu muotokaari ohjaamon kohdalla. Uusittu tuulilasit. [Tässä loppuu asiakirjatieto kuomun vaiheista, mutta samoihin aikoihin muiden FA-koneiden kanssa on kone muutettu avomalliseksi, ks. valokuvia]. Luovutuspaperin tarkastuslistassa (31.5.1944) mainitaan että kone on avokuomuinen.

Fiat -hävittäjän osa- ja varusteluettelossa (28.8.1940) kerrotaan eri variaatiot kuomujen osalta:

  • 1 erä ohjaamon kiinteitä tuulilaseja ohjaajan edessä, 3 ruutua. [Kaikki kuomuttomat FA:t]
  • 1 erä ohjaamon kiinteitä tuulilaseja ohjaajan takana, 5 ruutua. [Ainakin FA-3]
  • Ohjaamon avattava tuulilasi, 6 ruutua. [FA?]
  • 1 erä kiinteitä tuulilaseja ohjaajan edessä, 2 kpl. ohjaamon avattavia 2-osaisia tuulilaseja, plexiä). [FA-1].

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailuhistoriallisessa lehdessä nro. 3-2018 on sivulla 7 kuva kuomullisesta koneesta FA-8, joka tuhoutui 7.2 1940 Västeråsissa,ruotsissa.

Eli k.o kone onkin kahdeksas kuomullinen versio.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä valokuvaa on uskottava ja todettava että FA-8 oli 8:s kuomullinen Fiat. Vähäisissä koneen kirjoissa ei kuomusta mainita.

IMG_8572.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään