Tero Hannula

Finnairin kapteeni puhalsi 1,5 promillea

161 viestiä aiheessa

Helsinki-Vantaalla on kippari ollut aikeissa lennellä laitamyötäisessä. Firma ja kansallisuus ei ole vielä julkista eikä sekään oltiinko tuossa ehditty rikosetäisyydelle koneesta. Uutinen puhuu kyseessä olleen lentokapteeni, joka voi olla vahvasti pitämättä paikkaansa.

MTV3

Edit: Tämä olikin ihan sinivalkoinen tapaus.

IS

Muokattu: , käyttäjä: Tero Hannula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tero Hannula kirjoitti:

Helsinki-Vantaalla on kippari ollut aikeissa lennellä laitamyötäisessä. Firma ja kansallisuus ei ole vielä julkista eikä sekään oltiinko tuossa ehditty rikosetäisyydelle koneesta. Uutinen puhuu kyseessä olleen lentokapteeni, joka voi olla vahvasti pitämättä paikkaansa.

MTV3

 

Helsingin Sanomissa Finnair vahvistaa kyseessä olleen heidän lentokapteeninsa ja työsuhteen päättyvän. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005793505.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olisi Norran niin se tiedotettaisiin Norralta ja Finnair korostaisi että Norra on Norra eikä liity Finnairiin tässä kohtaa mitenkään.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 minuuttia sitten, Jan Augustsson kirjoitti:

Outoa että edes lähtee kentälle jurrissa . No ajamaan HSL:n bussia jos ottavat.

No, ei HSL:n bussiakaan saa ajaa jurrissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tero Hannula kirjoitti:

Uutinen puhuu kyseessä olleen lentokapteeni, joka voi olla vahvasti pitämättä paikkaansa.

"lentokapteeni liikennelentokoneen päällikkö; myös ansioituneelle siviililentäjälle myönnettävä arvonimi."

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/lentokapteeni

Ei muuta kun palautetta vaan tuonne, jos paremmin luulee tietävänsä!

 

37 minuuttia sitten, Jan Augustsson kirjoitti:

Outoa että edes lähtee kentälle jurrissa . No ajamaan HSL:n bussia jos ottavat.

Jos olikin nauttinut vasta kentällä, onko se pienempi rike niin? :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
25 minuuttia sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

"lentokapteeni liikennelentokoneen päällikkö; myös ansioituneelle siviililentäjälle myönnettävä arvonimi."

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/lentokapteeni

Ei muuta kun palautetta vaan tuonne, jos paremmin luulee tietävänsä!

 

Jos olikin nauttinut vasta kentällä, onko se pienempi rike niin? :laugh:

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, < tuossa on sulle, Tauno, noita pilkkuja lisää. Voit viilailla niitäkin mielesi mukaan. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Kotilainen kirjoitti:

Mikähän lento oli kysessä?

Keskiviikkona reilusti myöhästyneitä Finnairin lentoja näyttää olleen ainakin AY1763 Roomaan (FCO) 16:20 -> 18:13, AY95 Xi'aniin (XIY), 17:45 -> 21:00 sekä Norran AY317 Vaasaan (VAA) 17:15 -> 18:01. Toki näistä ei voi mitään päätellä vielä, onhan mahdollista että uusi lentäjä löytyi nopeasti tilalle ilman merkittävää lennon viivästymistä. Kaipa tästä taas lähipäivinä lennolla olleet matkustajat avautuvat asiantuntevasti lehdistössä yksityiskohtaisesti...

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Lammi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka, ei se taida muuttaa. Kuvastaa ainoastaan suomalaisia vaivaavaa ylenpalttista uteliaisuutta ja kaikenlaisen klikkijournalismin valumista tällekin palstalle.

Mielestäni aivan sama onko kyseessä lento Kiinaan,Italiaan tai vaikka Tampereelle. Olen aiemminkin todennut ja totean nytkin- olkoon kyse ilmaliikennejuopumuksesta tai rattijuopumuksesta, ei mikään sakko ole kunnon rangaistus. Pari vuotta Lapissa suota kuokkimassa ja kesät ilman paitaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se mikä lennon määränpäällä on mun mielestä merkitystä on että jos oltiin menossa vaikka Vaasaan vs. Roomaan, niin jos ko, kipparin matka olisi edennyt aina lentoon saakka, niin Vaasaan lennettäess laskunkin aikana olisi toimittu miehistön jäsenenä sekä tärkeissä ja tarkkutta vaativissa lentotehtävissä promilleissa,. Roomassa huurut olisivat jo ehkä haihtuneet verestä. Tarkkaavaisuus Roomassa sitten eri juttu. 

Tämä siis vain spekulointia. Ihan sama minne lento oli menossa, se ei tapahtumia muuta toiseksi.

Huolestuttavaa yksilön kannalta ja positiivista työyhteisön ja yrityskulttuurin kannalta että asiaan puututtiin välittömästi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Se mikä lennon määränpäällä on mun mielestä merkitystä on että jos oltiin menossa vaikka Vaasaan vs. Roomaan, niin jos ko, kipparin matka olisi edennyt aina lentoon saakka, niin Vaasaan lennettäess laskunkin aikana olisi toimittu miehistön jäsenenä sekä tärkeissä ja tarkkutta vaativissa lentotehtävissä promilleissa,. Roomassa huurut olisivat jo ehkä haihtuneet verestä. Tarkkaavaisuus Roomassa sitten eri juttu. 

Tämä siis vain spekulointia. Ihan sama minne lento oli menossa, se ei tapahtumia muuta toiseksi.

Huolestuttavaa yksilön kannalta ja positiivista työyhteisön ja yrityskulttuurin kannalta että asiaan puututtiin välittömästi.

 

 

 

Puolitoista promillea palaa 80 kiloisen miehen (oletus sukupuolesta) verenkierrosta 12 tunnissa. Siinä ajassa valmistelee lennon, lentää Roomaan, tekee käännön ja lentää hyvän matkaa takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Puolitoista promillea palaa 80 kiloisen miehen (oletus sukupuolesta) verenkierrosta 12 tunnissa. Siinä ajassa valmistelee lennon, lentää Roomaan, tekee käännön ja lentää hyvän matkaa takaisin.

1620 lähtevä roomalainen on takaisin Vantaalla 0015 eli noilla spekseillä laskettuna (80kg/12h/mies), koko vuoro menee jonkinlaisessa sumussa/pöhnässä ja riittää huuruista vielä kotiinkin saakka uuteen nousuun jos pääkaupunkiseudulla budjailee.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ei tiedä niin ei tiedä, mutta tuli vain mieleen, että olisiko tässä ehkä joku varamiesjärjestely kyseessä. Uskoisin, että piloteilla on se "twelve-hours-from-bottle-to-throttle" niin kirkkaanan mielessä, että jos tietää lentovuoron tulevan aamulla, nin illalla lopettaa dokaamisen tuon määräajan puitteissa. Jos sitten aamulla tulee tuuraamispyyntö/määräys, niin se saattaisi ehkä unohtua. Tämä siis tällaisena diletantin keittiöpsykologisena pohdintana.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Partanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 minuuttia sitten, Timo Partanen kirjoitti:

Kun ei tiedä niin ei tiedä, mutta tuli vain mieleen, että olisiko tässä ehkä joku varamiesjärjestely kyseessä. Uskoisin, että piloteilla on se "twelve-hours-from-bottle-to-throttle" niin kirkkaanan mielessä, että jos tietää lentovuoron tulevan aamulla, nin illalla lopettaa dokaamisen tuon määräajan puitteissa. 

Voi olla noin. Voi olla olemattakin. 

Itsellä tulee mieleen, että henkilöllä on alkoholiongelma. Jossakin vaiheessa se vain karkaa käsistä ja se hetki oli tässä kohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ei ammattilaiselta voi unohtua että ollaankin kännissä. Ei vaan voi,

Yleensä juuri noin. Vastuullinen ihminen ei toimi noin. Josta syystä tuleekin mieleen, että olisi sairaus eli alkoholismi jo jonkun aikaa ollut taustalla. Mutta spekulaatio sikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarinat muuttuu sekaviksi:

Lainaa

POLIISIN MUKAAN lentokone ei ollut vielä lähdössä eikä kapteeni istunut koneen ohjaamossa.
 

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005793505.html?ref=rss

Lainaa

HS tavoitti perjantaina naisen, joka uskoo olleensa mukana juuri samalla lennolla. Hänen mukaansa keskiviikkoisella lennolla Roomaan matkustajat istuivat jo paikoillaan, ja kapteeni esitteli itsensä ja perämiehen, kun matkustajia pyydettiin yllättäen poistumaan koneesta.
 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005793911.html

Koneeseen otettiin matkustajat sisään ja kapteeni kuulutti mutta kapteeni ei ollut koneen ohjaamossa eikä kone ollut lähdössä.

Mistä kapteeni siis kuulutti ja miksi matkustajat oli koneessa joka ei ollut lähdössä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Ei ammattilaiselta voi unohtua että ollaankin kännissä. Ei vaan voi,

Joo, ei. Sitten on ne tilanteet, joissa luulee olevansa selvä, vaikka ei olisikaan. Tässäkin harjoitus tekee mestarin. Kroppa polttaa alkoholia käsittääkseni likipitäen vakiotehoilla, mutta alkoholin vaikutukseen voi tottua ja ennen kaikkea kun siihen on totutellut riittävästi,niin tunne humalassa olemisesta voi hämärtyä. Tässä taas spekulointia, vailla mitään tapaukseen liittyviä faktoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään