Tero Hannula

Finnairin kapteeni puhalsi 1,5 promillea

161 viestiä aiheessa

Entinen lentoemäntä puhuu asiasta. Tästä vähästä jää sellainen kuva että alkoholia käsitellään Finnairissa eri tavalla kuin muita toimintaan liittyviä riskejä, eikä avoimuutta asiassa ole.

IL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän Iltalehdessä oli lentoemäntäjuttu. Oli vaivoihinsa napannut 4 ml Fernet Brancan. Tosi pieni annos; olisikohan 4 cl oikeampi ? Pienimpiä annosputeleita kait on Underberg, 2 cl ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perisuomalaiseen tapaan taas muita häiritsee enemmän Finnairin alkopolitiikka kuin finnairilaisia. Kaikenlaiset professoritkin tietää ainakin omasta mielestään paremmin miten pitäisi Finnairin yhteisössä toimia kun finnairilaiset itse. 

 

Lainaa

STT:n haastattelemat ammattiliittojen edustajat ovat sitä mieltä, että Finnairin hoitoonohjaus ja työterveyshoito toimivat.

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen puheenjohtaja Jari Toivonen pelkää jopa, että uutisointi saattaa aiheuttaa luottamuspulaa Finnairin henkilöstössä.

– Me olemme keskustelleet asiasta ja olemme sitä mieltä, että Finnairilla on hyvät järjestelmät ja systeemit. Tämä uutisointi harmittavasti vaikuttaa meidän työyhteisöömme, koska on vaarana että ihmiset eivät uskalla tukeutua järjestelmiimme. 

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Finnairin-työntekijöiltä-tukea-nollatoleranssille-–-linja-on-kaikkien-hyväksymä-ja-kaikki-tietävät-siitä/1249472?pwbi=6ed79d56f5e512bbabe66ed086f10991

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Valvonta on ainoa keino
 
Maikkarin aamutelevisiossa 3.9. Finnairin lentäjä kertoi, että kaikki ovat ennen lentoa 12 tuntia nauttimatta alkoholia. Yhtiöllä on hoitoonohjausjärjestelmä ja tukihenkilöitä. Alkoholiongelmaa ei ole.
 
Näyttää kuitenkin siltä, että humalainen lentäjä pääsi äskettäin Finnairin lentokoneen ohjaamoon. Mikään ei estänyt sitä.
 
Suomessa ollaan vastuullisen sananvapauden, suomettumisen, mestareita. Ongelmaa ei pyritä ratkaisemaan. Sitä vähätellään.
 
Ainoa varma keino on valvonta ja puhalluskokeet. Lentoyhtiöt pitäisi tarvittaessa pakottaa siihen. Herrasmiessopimukset eivät riitä.
 
Esa
 
PS. Vähän hermostuttaa, koska edessä on matka isolla lentokoneella.
 
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Valvonta on ainoa keino
 
Maikkarin aamutelevisiossa 3.9. Finnairin lentäjä kertoi, että kaikki ovat ennen lentoa 12 tuntia nauttimatta alkoholia. Yhtiöllä on hoitoonohjausjärjestelmä ja tukihenkilöitä. Alkoholiongelmaa ei ole.
 
Näyttää kuitenkin siltä, että humalainen lentäjä pääsi äskettäin Finnairin lentokoneen ohjaamoon. Mikään ei estänyt sitä.
 
Suomessa ollaan vastuullisen sananvapauden, suomettumisen, mestareita. Ongelmaa ei pyritä ratkaisemaan. Sitä vähätellään.
 
Ainoa varma keino on valvonta ja puhalluskokeet. Lentoyhtiöt pitäisi tarvittaessa pakottaa siihen. Herrasmiessopimukset eivät riitä.
 

Kiva, että valvonta ja tekniset sovellutukset ovat ainoa keino, ja usein monen mielestä myös ratkaisu kaikkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kiva, että valvonta ja tekniset sovellutukset ovat ainoa keino, ja usein monen mielestä myös ratkaisu kaikkeen.

Onko parempia ehdotuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Joni Aalto kirjoitti:

Onko parempia ehdotuksia?

Aloittaisin kuitenkin ensin siitä, että poliisille annettaisiin oikeus, tai pikemminkin säädettäisiin velvoite valvoa kaikkien ihmisten verkkoliikennettä ja tietokoneiden ja muiden päätelaitteiden käyttöä. Se rikollisuuden määrä ja siitä aiheutuvat ruumiit ovat ihan toisessa sfäärissä kuin alkoholin muodostama uhka lentoturvallisuudelle nykyisessä toimintaympäristössä suojauksineen.

Sinä varmaan sallisit virallisen valvojan tarkkailevan ruutuasi? Vai onko sinulla jotain salattavaa, rehellisellähän ei ole mitään syytä kieltäytyä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Aloittaisin kuitenkin ensin siitä, että poliisille annettaisiin oikeus, tai pikemminkin säädettäisiin velvoite valvoa kaikkien ihmisten verkkoliikennettä ja tietokoneiden ja muiden päätelaitteiden käyttöä. Se rikollisuuden määrä ja siitä aiheutuvat ruumiit ovat ihan toisessa sfäärissä kuin alkoholin muodostama uhka lentoturvallisuudelle nykyisessä toimintaympäristössä suojauksineen.

Sinä varmaan sallisit virallisen valvojan tarkkailevan ruutuasi? Vai onko sinulla jotain salattavaa, rehellisellähän ei ole mitään syytä kieltäytyä.

Tuo henkilökunnan promillevalvonta lienee kuitenkin tuhat kertaa helpompi toteuttaa käytännössä kuin verkkoliikenteen valvonta. Ja voihan ja täytyyhän tuohon alko-ongelmaan joka tapauksessa joku toimiva keino keksiä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Aloittaisin kuitenkin ensin siitä, että poliisille annettaisiin oikeus, tai pikemminkin säädettäisiin velvoite valvoa kaikkien ihmisten verkkoliikennettä ja tietokoneiden ja muiden päätelaitteiden käyttöä. Se rikollisuuden määrä ja siitä aiheutuvat ruumiit ovat ihan toisessa sfäärissä kuin alkoholin muodostama uhka lentoturvallisuudelle nykyisessä toimintaympäristössä suojauksineen.

Sinä varmaan sallisit virallisen valvojan tarkkailevan ruutuasi? Vai onko sinulla jotain salattavaa, rehellisellähän ei ole mitään syytä kieltäytyä.

En osaa sanoa miten verkkovalvonta liittyy alkoholivalvontaan, mutta jos halutaan, ettei yksikään miehistö pääse humalassa lentämään konetta, niin turvatarkastuksiin puhallutukset. Uskaltaisin väittää, että sen jälkeen tapaukset tippuvat nollaan.

Toki toinen kysymys on miettiä juurisyitä miksi henkilö tulee kännissä töihin, mutta onko se työnantajan ongelma mitä kukin vapaa-aikana tekee?

Muokattu: , käyttäjä: Joni Aalto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tuomas Reinikainen kirjoitti:

Mitenkään alkoholiongelmia vähättelemättä, väittäisin että väsyneenä lentäminen on paljon yleisempää lentoliikenteessä kuin alkoholin käyttö. Vaikutukset ovat kuitenkin samansuuntaiset.

Järjestelmällinen puhallutus alkometriin ei toki auta muihin ongelmiin kuin alkoholiin. Mutta se on helposti toteutettavissa ja mitattavissa oleva asia, miksi ei niin tehtäisi? 

Monia muitakin vakavia riskejä on, toiset helpompia torjua ja kuhunkin erilaiset lääkkeet. Luottamus ja korkea työmoraali olisi hieno asia turvallisuutta edistämään, mutta niin kuin on nähty, ei ihmiseen voi luottaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Jaakko Rantavuori kirjoitti:

Järjestelmällinen puhallutus alkometriin ei toki auta muihin ongelmiin kuin alkoholiin. Mutta se on helposti toteutettavissa ja mitattavissa oleva asia, miksi ei niin tehtäisi?

Helposti toteutettavissa ja mitattavissa, jos ajatellaan Finnair- ja Helsinki-keskeisesti. Onko maailmanlaajuinen puhallutus helposti toteutettavissa, edes yhden yhtiön osalta?

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Helposti toteutettavissa ja mitattavissa, jos ajatellaan Finnair- ja Helsinki-keskeisesti. Onko maailmanlaajuinen puhallutus helposti toteutettavissa, edes yhden yhtiön osalta?

Mikä toteuttamisessa olisi vaikeaa? Ilmailussa tehdään monta muuta asiaa "vaikeasti" turvallisuuden varmistamiseksi, tämä olisi helppo asia. Ainoana haasteena näen humalaisia paapovat asenteet käytäntäntöjä ja lakeja päätettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole helppoa Finnairilla pitää huolta imagostaan. Itselläni on vankka käsitys, että Finnair on kaikista Suomen työnantajista se, jolla päihteitten suhteen on kaikkein ankarin työsuhteen purkupolitiikka ja kaikkein edistyksellisin ennaltaehkäisyn ohjausmalli. Saadut tulokset ovat millä mittarilla tahansa tulkittuna erinomaisia. Kaikesta tästä huolimatta vuosikymmenten aikana tuhansien työntekijöiden joukossa on sitten aika-ajoin tullut vastaan se todennäköisyyslaskennan Musta Pekka. Nyt sitten spekuloidaan, kuinka Suomen parhaasta tulisi absoluuttisen paras. Finnairin menetelmät tuntevana väitän Jaakon (Rantavuori) liioittelevan pitäessään Finnairista puhuttaessa haasteena humalaisia paapovia asenteita. Totuus on kyllä päinvastainen. Ymmärtäisin väitteen, jos kyse olisi mistä muusta työpaikasta tahansa. Työssä töpeksiminen päihteitten takia vaarantaa ihmishenkiä yhtälailla myös ydinvoimaloissa, poliisissa, sairaaloissa, autoliikenteessa, merenkulussa, rautateillä ja monessa muussa työpaikassa. Tämä absolutismin vaatiminen on meille Suomalaisille niin tunnusomaista. Kun sellainen käsitekin on olemassa kuin kohtuus. Enkä tarkoita päihteitten käyttöä, vaan käytön valvontaa.

Seppo  

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Finnairin tuleva toimitusjohtaja Topi Manner kommentoi alkoholikohua – "Henkilökunta ei tunnista yritystä tästä uutisoinnista" 

Manner kommentoi myös Finnairia koskeneeseen alkoholikohuun, jossa Finnairin lentäjä sai potkut, koska oli lähdollä lentämään alkoholin vaikutuksen alaisena.
– Se mitä olen ymmärtänyt, niin Finnairin henkilökunta ei tunnista yritystä tästä uutisoinnin savystä.
– Lentoturvallisuus ei ole asia, jossa tehdään kompromisseja.

Asiaan otti kantaa myös Finnairin hallituksen puheenjohtaja Jouko Karvinen.
– Loukkaannuin aika syvästi siitä uutisoinnista. Meillä on nollatoleranssi. Me ei voida koskaan tinkiä meidän 12 miljoonan asiakkaan turvallisuudesta.
– Kaikissa yrityksissä ihmisille tulee ongelmia. Finnairilla on tehty hyvää työtä siitä, että ihmisillä on apua.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/live-kello-11-mihin-uusi-toimitusjohtaja-vie-finnairin/7058056#gs.5gUIlMg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juopot ja Finnair
 
Finnairin uusi toimitusjohtaja Topi Manner: Kaikissa yrityksissä ihmisille tulee ongelmia. Finnairilla on tehty hyvää työtä siitä, että ihmisillä on apua.
 
Finnair ei huomannut, että yhtiössä on juoppo lentokoneen päällikkö, joka tarvitsee apua. Germanwings ei myöskään huomannut, että heillä on hullu lentäjä, joka tarvitsee apua. Kaikki kuolivat.
 
Suomessakin lentäjien yksityisyyden suoja näyttää olevan parempi kuin matkustajien. Humalainen lentäjä päästetään koneeseen, mutta ei humalaista matkustajaa.
 
Esa
 
PS. Saisiko lennon peruuttaa, jos päällikkö ei suostu puhaltamaan matkustajan alkometriin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.9.2018 at 18.09, Tatu Koiranen kirjoitti:

Aloittaisin kuitenkin ensin siitä, että poliisille annettaisiin oikeus, tai pikemminkin säädettäisiin velvoite valvoa kaikkien ihmisten verkkoliikennettä ja tietokoneiden ja muiden päätelaitteiden käyttöä. Se rikollisuuden määrä ja siitä aiheutuvat ruumiit ovat ihan toisessa sfäärissä kuin alkoholin muodostama uhka lentoturvallisuudelle nykyisessä toimintaympäristössä suojauksineen.

Sinä varmaan sallisit virallisen valvojan tarkkailevan ruutuasi? Vai onko sinulla jotain salattavaa, rehellisellähän ei ole mitään syytä kieltäytyä.

Mites tämä liittyy tähän ketjuun? Jos haluat, anna virkavallan tutkia tietokonettasi, itse en anna ennen kuin on viimeinen pakko. Se mitä teen koneella ei kuulu virkavallalle.... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinainen jännitysmomentti tässä asiassa on kuitenkin se, että toteavatko kotimaiset oikeusistuimet irtisanomisen perusteettomaksi ja määräävät Finnairin maksamaan erotetulle kipparille korvauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:

Finnair ei huomannut, että yhtiössä on juoppo lentokoneen päällikkö, joka tarvitsee apua.

Aika tiukka analyysi verrattuna siihen, mitä asiasta tiedotusvälineiden kertomana tiedetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt puututtiin päällikön 1,5 promillen känniin; montako kertaa on lennetty pienemmässä kaasussa, ilman että kukaan huomaa tai haluaa puuttua asiaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
Juopot ja Finnair
 
Finnairin uusi toimitusjohtaja Topi Manner: Kaikissa yrityksissä ihmisille tulee ongelmia. Finnairilla on tehty hyvää työtä siitä, että ihmisillä on apua.
 
Finnair ei huomannut, että yhtiössä on juoppo lentokoneen päällikkö, joka tarvitsee apua. Germanwings ei myöskään huomannut, että heillä on hullu lentäjä, joka tarvitsee apua. Kaikki kuolivat.
 
Suomessakin lentäjien yksityisyyden suoja näyttää olevan parempi kuin matkustajien. Humalainen lentäjä päästetään koneeseen, mutta ei humalaista matkustajaa.
 
Esa
 
PS. Saisiko lennon peruuttaa, jos päällikkö ei suostu puhaltamaan matkustajan alkometriin?

Mites varmistetaan, ettei se lennonjohtaja ole juonut? Tai kuormaaja, joka laittaa konttien lukot oikein ruumassa? Tai keitä kaikkia tuossa nyt matkan varrella onkaan huolehtimassa siitä, että kone on turvallisesti perillä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viina on työnantajille herkkä asia

Virkamiesurani aikana muutama lennonjohtaja ja ammattilentäjä vuodessa kärysi viinasta. Yhteistä kaikille tapauksille oli, että kärynneiden työnantajat vaativat vaikenemaan niistä.

Eräs vuorossa ollut humalainen lennonjohtaja huomasi, kun paikalle hälytetty poliisi kurvasi parkkipaikalle. Johtaja pinkoi tornista alas ja juoksi kiitoien yli metsään piiloon. Sieltä tarkkavainuinen poliisikoira onneksi löysi hänet.

Huippu oli tapaus, jossa selvä ysin kapteeni ulkomailla jemmasi muovisen viinakassinsa erään luukun alle ohjaamossa. Kassi repesi ja jumitti ohjaimet. Onneksi maassa. Pilotin työnantaja vaati salaamaan tapauksesta tehdyn tutkijalautakunnan kertomuksen. Hesarin ilmailutoimittaja sai kuitenkin raportin jotenkin käsiinsä ja repäisi siitä kokosivun jutun. Me virkamiehet vastaanotimme lainoppineen allekirjoittaman kirjeen, jossa tiedusteltiin tietääkö kukaan miten raportti päätyi Hesarille. Siis kysyttiin miten julkinen asiakirja päätyi julkisuuteen.

Kuormaajien ja muiden duunareiden valvonta lentoasemilla oli läpinäkyvämpää. Puhaltamaan saattoi joutua.

Aikaisemmin mainitsemassani aamutelevision lähetyksessä muuten vihjattiin, että meno oli Keihäsmatkojen aikaan erillaista. Niin oli. Spear Air lensi enimmäkseen samalla henkilökunnalla edestakaisin. Ei siinä viinalla läträtty.

Nykytilanteesta en tiedä, mutta ainakaan pilotteja ei näköjään vieläkään puhalluteta.

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Esa Karanko kirjoitti:
PS. Saisiko lennon peruuttaa, jos päällikkö ei suostu puhaltamaan matkustajan alkometriin?

Poliisin hommiin mennään Suomessa poliisikoulun kautta. Tuntuu vähän hämärtyneen joillakin, mitkä ovat kansalaisen oikeudet ja velvollisuudet lain valvonnasa. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekriminointiin ei ketään voi pakottaa, mutta kansalaisen pitää tietysti passiivisesti alistua siihen, että viranomainen hankkii näyttöä esim. epäillystä juopumuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään