Matti Palosuo

Finnair avaa reitin Los Angelesiin ja vahvistaa Pohjois-Amerikan tarjontaa sekä keskustelua 001-lentonumerosta ja 24h rotaatiosta

38 viestiä aiheessa

Finnair aloittaa suorat lennot kolmesti viikossa A350 kalustolla Los Angelesiin keväällä 2019. Arvioitu lentoaika on 11 tuntia Los Angelesiin ja 10 tuntia 30 minuuttia Helsinkiin.

Myös San Fransiscon ja Chicagon reiteille tulee lisää lentoja kesäkaudeksi ensi huhtikuusta alkaen. Friscoon on sitten neljä viikottaista vuoroa ja Chicagoon päivittäinen yhteys.

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=3021941

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisihan tuon uuden kohteen voinut heti otsikossakin mainita. :cool:

Mieluista kyllä saada vihdoinkin A350 lentämään myös lännen suuntaan. Lennot näyttäisi varauskoneen mukaan olevan tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin.

Aikataulu:

  • AY001 HEL 16:40 - LAX 17:40
  • AY002 LAX 19:30 - HEL 16:05

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
39 minuuttia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Olisihan tuon uuden kohteen voinut heti otsikossakin mainita. :cool:

 

Ajatuksena oli tehdä uusiokäytettävä topiikki, niin ei jatkossa tarvitse tulevista(?) uusista laajennuksista uusia säikeitä aloittaa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku gubbe voisi muuten varmaan kertoa, että milloin viimeksi Finnair on käyttänyt reittiliikenteessä lentonumeroa AY001? Vai onko koskaan?

Jotenkin olisi olettanut, että tuo sopisi ennemmin JFK:lle tai muulle ns. perusreitille.

2 tuntia sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Ajatuksena oli tehdä uusiokäytettävä topiikki, niin ei jatkossa tarvitse tulevista(?) uusista laajennuksista uusia säikeitä aloittaa.

Muistelisin joskus täällä lukeneen ylläpidolta lauseen, että jokaisesta vähääkään isommasta uutisesta luotaisiin aina uusi ketju. Sitä sääntöä ei tosin kovinkaan orjallisesti taidettu tai taideta nykyäänkään noudattaa. Mielestäni tällaiset kaukoreittiuutiset ovat kuitenkin sellaisia. Mutta tämä menee aiheen vierestä.

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21.8.2018 at 15.03, Antti Salste kirjoitti:

Joku gubbe voisi muuten varmaan kertoa, että milloin viimeksi Finnair on käyttänyt reittiliikenteessä lentonumeroa AY001? Vai onko koskaan?

Jotenkin olisi olettanut, että tuo sopisi ennemmin JFK:lle tai muulle ns. perusreitille.

 

Eikös nimenomaan JFK:lle lennetty aikoinaan AY001, tai näin muistelisin lukeneeni... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8/21/2018 at 15.03, Antti Salste kirjoitti:

Muistelisin joskus täällä lukeneen ylläpidolta lauseen, että jokaisesta vähääkään isommasta uutisesta luotaisiin aina uusi ketju. Sitä sääntöä ei tosin kovinkaan orjallisesti taidettu tai taideta nykyäänkään noudattaa. Mielestäni tällaiset kaukoreittiuutiset ovat kuitenkin sellaisia. Mutta tämä menee aiheen vierestä.

Tänne tulee nykyään niin vähän uusia uutisia joten kysyinkin tästä Palaute -sivuilla ja todettiin että helpompi olisi jos kaikistä uutisista tulisi oma topicci. Ehdottaisin, että kootut kategoriat poistetaan ja saadaan siten hiukan elämää ja keskustelua tuonne ja varmasti helpommin tulee kommentoitua jos uutinen on omassa topicissa.

 

Muokattu: , käyttäjä: Arto Virtanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jyrki Ikonen kirjoitti:

Eikös nimenomaan JFK:lle lennetty aikoinaan AY001, tai näin muistelisin lukeneeni... 

Koskas tämä olisi ollut? 80 luvun lopulla JFK esim. oli 105/106 ja joskus 2000 -luvun alussa muutettiin kaukoreitit alkamaan nollalla ja siitä alkaen JFK päälento on ollut 005/006.

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallisesti luotettavasta lähteestä , 001 / 002 oli käytössä " muistaakseni " - 70 luvulta lähtien. Ei kuitenkaan muistanut milloin käytäntö muuttui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Koskas tämä olisi ollut? 80 luvun lopulla JFK esim. oli 105/106 ja joskus 2000 -luvun alussa muutettiin kaukoreitit alkamaan nollalla ja siitä alkaen JFK päälento on ollut 005/006.

Muistelin tätä vanhaa topikkia, jossa oli puhetta... Mutta löysimpä sattumoisin mielenkiintoisen sivun, jossa vanhoja Finnairin aikatauluja http://www.timetableimages.com/ttimages/ay.htm Osa kuvattuna kannesta kanteen, Mm. lokakuussa 1969 New York oli Ay101/102 via CPH ja AMS. Eli seison korjattuna :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1980 on ollut AY101 jne.

Asiiasta jauhettiin jo vuonna 2013 ja silloinkin 001 oli muistinvaraista mille ei löytynyt vahvistusta.

Jyrki se linkkasi saman ketjun. :laugh:

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaanpa LAX:n reitin uudelleenavauksen kunniaksi -- Finnairin historian kaunein konetyyppi:

 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistikuviani DC-8/DC-10 ajoilta:

HEL-CPH-AMS-JFK  vv. AY101/102 vain torstaisin?

HEL-AMS-JFK  vv. ?

HEL-JFK  vv. AY105/106

HEL-YMX-JFK  vv. ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teijon linkittämä video on hieno mutta katsotaan kuitenkin kun kaunein, nopein, voimakkain sekä upein Finnairin kone kävi LAXissa

 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LAX alkaa aikaisemmin kuin ORD ja SFO ensi kevaana. Onko muuten tietoa, etta onko LAX ymparivuotinen reitti -- sita kun tiedote ei selvasti kerro?

Muokattu: , käyttäjä: Teijo Niemelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Teijo Niemelä kirjoitti:

LAX alkaa aikaisemmin kuin ORD ja SFO ensi kevaana. Onko muuten tietoa, etta onko LAX ymparivuotinen reitti -- sita kun tiedote ei selvasti kerro?

Tiedotteessa puhutaan tosiaan vain kesäkaudesta. Yleensähän noissa julkistuksissa tuodaan heti ilmi mikäli lennetään koko vuoden.

Eli näillä näkymin ei ole, mutten olisi yllättynyt jos ainakin jompikumpi Kalifornian reiteistä laajenisi ympärivuotiseksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Teijo Niemelä kirjoitti:

LAX alkaa aikaisemmin kuin ORD ja SFO ensi kevaana. 

Päivän aikaisemmin kun ORD ja sekin johtuu operointipäivistä ja kesäajan alkamisesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MIkähän on takana siinä että SFO ei ole myös 359 -kohde ensi kesänä.

Kalifornian molemmat reitit pyörisi yhdellä kolmeviiskymppisellä kuten ORD ja JFK pyörivät kummatkin yhdellä kolmekolmekymppisellä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suorat lennot yleensä stimuloivat vähän paikallista kysyntää, joskin tässä tapauksessa tuskin ihan hirveästi.

Los Angeles vaikuttaa kuitenkin olevan ympärivuotinen reitti, ainakin jos yrityksen Chief Commercial Officeriin on luottaminen.

25/08/2018 at 13.03, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

MIkähän on takana siinä että SFO ei ole myös 359 -kohde ensi kesänä.

Kalifornian molemmat reitit pyörisi yhdellä kolmeviiskymppisellä kuten ORD ja JFK pyörivät kummatkin yhdellä kolmekolmekymppisellä.

Jos tämän ottaa kirjaimellisesti, niin tarkalleen ottaen miten nämä reitit pyörisivät yhdellä koneella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Antti Salste kirjoitti:

 

Jos tämän ottaa kirjaimellisesti, niin tarkalleen ottaen miten nämä reitit pyörisivät yhdellä koneella?

No mikään Finnairin reitti ei pyöri kirjaimellisesti yhdellä koneella, siitä ei ole kyse vaan siitä että SFO olisi mahdollista myös laittaa 359 -reitiksi ensi kesänä jolloin yhden 359 -koneen kapasiteetti olisi Kaliforniassa kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hauska miten joskus 2000-luvulla rummutettu Finnairin 24 tunnin rotaatio pysyy ikuisesti ihmisten mielissä vaikkei ne koneet pyöri millään 24h rotaatiolla ja luullaan että yhden ja sama koneen pitäisi lähteä 24h sisällä Vantaalta ja että se sama kone ehtii tehdä vain niitä 24h tunnin lenkkejä. 

Näinhän kuvio ei todellisuudessa mene läheskään kaikkien koneiden ja kohteiden osalta. Ja siksipä SFO taipuisi myös 359 -reitiksi LAXin kylkeen, ei väliä vaikka edellisenä iltapäivänä lähtenyt kone ei ehdi siihen mieliin pinttyneeseen 24h kiertoon ja lähtemään Kaliforniaan takaisin. Sitä varten on hommatu enemmän koneita kuin vain se yksi. :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan. Silloin ei kannata puhua yhden koneen kapasiteetin olevan kiinni ko. reiteillä, kun todellisuus on yhden ja kahden välillä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään