Guest Chone

Kysymys kehää kiertävästä lentokoneesta

12 viestiä aiheessa

Aihe on nyt mitä parhaiten muotoiltu, mutta parempaa otsikkoa en keksinyt.

 

Joten, olin tässä ajelemassa autolla ihan huvikseen syrjäteitä ja huomasin näin kirkkaalla säällä jonkinmoisen "japaninmatkaajan" (luultavasti matkalentokorkeudessa lentänyt isompi lentokone) Lieksasta luoteeseen (Lieksa Joensuusta 100km pohjoiseen). Kiinnitin huomiota ensin vain tiukkaan kurviin minkä lentokone teki, mutten ihmetellyt asiaa enempää. Jonkin matkaa ajettuani huomasin, että tämä lentokone alkoi kiertää kehää, jättövanoista päätellen siis. Kone kiersi jotakuinkin kolme kierrosta kehää, kunnes jatkoi matkaansa johonkin suuntaan.

 

Osaisiko joku osaavampi selittää, mikä on syynä tällaiseen kesken matkan kehän kiertämiseen? Paikalla missä lentokone kiersi ei pitäisi olla lentokenttiä eikä mitään, ja tänne asti ei Joensuuhunkaan laskeutuvat koneet näy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä nyt on vain herja, mutta:

 

Autopilotti sökönä?

Pilotit eksyksissä?

Polttoaineen dumppaus pakkolaskua varten?

Jonkinlainen holding-kuvio tultaessa ilmatilaan?

Sightseeing-lento?

Maaliman isoin purjelentokone, joka etsii termiikkejä?

Kielto saapua Suomen ilmatilaan ja hävittäjät estämässä asian?

 

Siis älä ota vakavasti ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikasta päätellen oli siis matkalla UN866 AGAMO:lle ja Venäjälle.

Pari asiaa tulee nopeasti mieleen:

1. Koneella oli arvio Venäjän ilmatilaan ja tulikin aiemmin kuin plaanissa jolloin Venäjän pojat eivät olleet myöntäneet lupaa ennen kuin on plaanattu.

2. Tai sitten oisko jotenkin tekemistä RVSM ilmatilan kanssa, EFES kun on siirtymä ilmatilaa kun vaihdetaan RVSM-ilmatilasta ei RVSM-ilmatilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olet varma, että kyseessä oli iso kone niin sitten tämä ei päde, mutta tuo sopisi myös Hornettiin, joka ajaa odotuskuviota esimerkiksi harjoituslennolla.

 

Paikkakin täsmäisi aika kivasti kun siinä Joensuun pohjoispuolella on kätevästi pari TSA-aluetta (428 ja 429), jotka sopisivat Kuopiolaisille kätevästi harjoitusalueiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi lisäherja asiallisempien vastausten jälkeen, mutta unohtui vielä pari todella epätodellista skenaariota:

 

1)Konekaapparit tunkeutuivat väkisin ohjaamoon ja aloittivat nahinan pilottien kanssa. Joku painoi vahingossa autopilot disconnect-nappia ja nahistessa kone teki pari suunnittelematonta kieppiä. Pilotit nujersivat kaapparit ja kytkivät autopilotin takaisin päälle.

 

2)Kyseessä oli suurin Suomessa nähty UFO

 

3)USA:n ilmavoimien tai George Bushin kone erehtyi luulemaan Suomea Afghanistaniksi

 

4) Roman Abramovichin 767 halusi katsella Karjalan maisemia

 

No, todennäköisesti asialle löytyy asiallinen selitys esim. aluelennonjohdolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
(luultavasti matkalentokorkeudessa lentänyt isompi lentokone) Lieksasta luoteeseen (Lieksa Joensuusta 100km pohjoiseen). Kiinnitin huomiota ensin vain tiukkaan kurviin minkä lentokone teki, mutten ihmetellyt asiaa enempää. Jonkin matkaa ajettuani huomasin, että tämä lentokone alkoi kiertää kehää, jättövanoista päätellen siis. Kone kiersi jotakuinkin kolme kierrosta kehää, kunnes jatkoi matkaansa johonkin suuntaan.

 

Nämä ovat muuntokoulutettujen entisten hävittäjälentäjien ongelmia. Matkalento on adrenaliinihumuun tottuneelle jengille turhan pitkäveteistä, joten välillä on otettava ohjat omiin käsiin ja kiepsautettava. Tai sitten iäkäs purjelennolla aloittanut kapteeni on opettanut nuorelle suoraan koulusta koneeseen kivunneelle perämiehelle termiikkiin keskittämistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeellistä miten aivan mielenkiintoiseen kysymykseen on vain kaksi asiallista vastausta ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos olet varma, että kyseessä oli iso kone niin sitten tämä ei päde, mutta tuo sopisi myös Hornettiin, joka ajaa odotuskuviota esimerkiksi harjoituslennolla.

 

Nyt kun pohdin asiaa jälkeenpäin niin voi hyvinkin olla että oli Karjalan Lennoston Hornet asialla. Täälläpäin yleensä ovat kierrelleet vain matalalentojen tiimoilta, mutta ainahan sitä tuohon suuntaan saattaa noita korkeammallakin lentelyjä tehdä.

 

EDIT: Huumorin kukka se kaunein kukka, Ilkka ja Antti ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmeellistä miten aivan mielenkiintoiseen kysymykseen on vain kaksi asiallista vastausta ???

 

No kun ei oikeaa vastausta tiedä, niin joskus tekee mieli yrittää jotain muuta :P

 

Kuten sanoin, niin joku aluelennonjohdossa voisi asian tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä jo melkein veikkaan, että tuo oli ihan normaali Hornettien harjoituslento.

 

Nuo isot reitithän eivät mene ihan niin pohjoisesta, joten tuskin siellä on mikään reittikone lentänyt.

 

Tuohon karttaa hahmottelin ne reitit suunnilleen oikeisiin paikkoihin. Siitä kun katsoo niin TSA-alue 429 osuu aika tarkasti juuri tuolle havaintoalueelle. Veikkaan, että varattuna on ollut alueet 428 ja 429, ja HN:t ovat lentäneet joitakin mitä lie harjoituksia. Näin hatusta heitettynä tuota karttaa katsoessa voin veikata, että juuri nuo alueet 428 ja 429 ovat suosituimpia harjoitusalueita Kuopion pojille kun niitä voi käyttää ilman korkeusrajoitusta kun päällä ei mene mitään reittejä.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Edit: Niin juu ja kommentoinpa vielä senkin, että jos kyseessä on ollut juuri tuo HN-lento, niin aluelennonjohdossa ei tiedetä siitä muuta kuin, että nuo alueet on ollut varattuna kyseisenä aikana. Koneet lentävät tyypillisesti alueella transponderi pois päältä, joten siviilipuoli ei niitä näe muuta kuin alueelle siirtymisten aikana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu näin uskoisin asian olevan, kuten Pekka edellä jo kertoikin.

Normaalistihan tosiaan nuo matkustajakoneet tästä näkyvät tuolla kaakkoistaivaalla lentelevän, joten siksikin paikka oli outo, mikä tukee tuota harjotuslentoa. Kiitokset asiallisista vastauksista! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään