Marko Rintanen

Kuvan lentäjä?

31 viestiä aiheessa

Kotimaisen Friitalan nahkahuuvan mallista sekä lentolaseista päätellen kuva sijoittuu 1930-luvun loppupuoliskolle tai 1940-luvun puolelle sota-aikaan. Noita oli yleisesti käytössä monissa yksiköissä, niin Ilma/Lentosotakoulussa kuin muissakin laivueissa. Henkilöä en kyllä heti tunnista, lentomerkkiä ei rinnassa näy ja veikkaisin kuvan otetun lentokoulutusvaiheessa. 

Onko sinulla Marko antaa yhtään vinkkiä kuvan suhteen, esim. kenen lentäjän kuvien joukosta tuo löytyi tms. Oliko esim. laivuekaveri. Pääsisi sitä kautta mahdollisesti laivueen jäljille, oliko hävittäjä-, pommitus-,  tai tiedustelulentäjä vaiko esim. kk-ampuja.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31.8.2018 at 12.11, Jukka Nisula kirjoitti:

Onko sinulla Marko antaa yhtään vinkkiä kuvan suhteen, esim. kenen lentäjän kuvien joukosta tuo löytyi tms. Oliko esim. laivuekaveri. Pääsisi sitä kautta mahdollisesti laivueen jäljille, oliko hävittäjä-, pommitus-,  tai tiedustelulentäjä vaiko esim. kk-ampuja.

Jukka

Kansio on ison vesivahingon kärsinyt kansio ja kuvat ovat kaikki osoitettu sotakodin / sotilaskodin tädille. Sotavuosista aina 50-luvun loppuun. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisessä kuvassa oleva lentokone OH-PRE on Praga 114.M Air Baby jonka historia Suomen ilma-alusrekisterissä on seuraava:

1949-02-22 Avi Oy (Helsinki)

1951-02-09 A. Kilpinen lahjoitti koneen Suomen Lentäjien Yhdistykselle.

1951-03-08 Suomen Lentäjien Yhdistys (Tampere)

1954-03-07 Tuhoutui Pälkäneellä (Kokonaislentoaika 1101 h)

Ref: Mäkinen & Ritaranta, Finnish Civil Aircraft 1926-1999, Koala (2000), ISBN 952-5186-11-3

Tuhoutuessaan sunnuntaina 1954-03-07 klo 10.49 Praga Baby oli pudottamassa mainoslehtisiä Pälkäneellä Onkkaalan kylässä lähdettyään lennolle Tampereelta. Molemmat koneessa olijat menettivät henkensä.

Ref: Seppo Jylhä, Siviili-Ilmailun Viimeiset Lennot 1927-1994, Finrep Jylhä Oy (1995), ISBN 952-90-6375-X.

Feeniks 2002/2 numerossa on Pentti Niemen kirjoittama artikkeli ”Lentäjäkoulutusta siviilissä sotien jälkeisellä Tampereella. Koulutusta Praga Air-Baby -koneella vuonna 1949”.

Tuo Feeniks-numero ei tällä hetkellä ole käsilläni mutta saattaisi selvittää onko kuvassa Pentti Niemi kuten kuvan kääntöpuolen allekirjoituksesta voisi päätellä.

Manselaiset voinevat auttaa tunnistamisessa?

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmakuvauskalustoon tutustuvista henkilöistä Reino Kallio, Ilpo Koskinen, Ilmari Kurtélius ja Tauno Luoma suorittivat Maasotakoulun kurssin 34 (MaaSK 34) vuosina 1949-1951. Kuvan kaksi muuta (nimet ovat ilmeisesti Kalervo Witting ja H. Juselius) eivät joko olleet tuolla kurssilla tai jättivät sen kesken, sillä kadettiupseereita ei heistä koskaan tullut. Tietysti on mahdollista, että ovat muuttaneet kurssin aikana sukunimensä ja siksi hukkasin heidän jälkensä...

Heikki

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiseksi alemmassa ryhmäkuvassa takarivissä oikealla reunimmaisena seisoo Alpo Hirvonen, jonka signeeraus ”Alpo” on kuvan takana. Hänestä tuli -60-luvulla Vaasan lentoaseman päällikkö.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Toiseksi alemmassa ryhmäkuvassa takarivissä oikealla reunimmaisena seisoo Alpo Hirvonen, jonka signeeraus ”Alpo” on kuvan takana. Hänestä tuli -60-luvulla Vaasan lentoaseman päällikkö.

Jukka

Vähän tietoja lisää, jotta saadaan kuvaan ajoitus. Alpo Hirvonen oli ensin taistelulähetti III/JR 10:ssä, ja kävi upseerikoulun 1.8.1942, sai vänrikin arvon kiväärijoukkueen johtajana 3.1.1943. Kävi sotaa Rukajärven suunnalla.

Tämän jälkeen hän kävi Lentosotakoulun Tähystäjäkurssi 9:n 9.9.-43 ja oli koulutuksessa Täydennyslentolaivue 17:ssa 1.2.-44 alkaen. Hän siirtyi Pommituslentolaivue 44:een tähystäjäksi 6.4.-44 ja lensi sotalentoja eri rintamaosuuksilla. 7.5.-44 kurssi uudesta radiosuunnistus-menetelmästä, komennettu 20.5.-44 Ilmavoimien Viestikouluun. Kotiutettu 25.11.1944 vänrikkinä.

Aloitti Maasotakoulussa kadettina 15.1.1946. Toinen vuosijakso Ilmasotakoulussa ja nimitetty luutnantin virkaan 1947. Toimi eri viroissa Ilmavoimissa 1964 saakka, oli mm. Tiedustelulentueen päällikkönä, lennonopettaja, lennoston komentajana ja Ilmavoimien Esikunnan huoltopäällikkönä. Saanut pyynnöstään eron everstiluutnantin virasta 1964, jonka jälkeen toimi Vaasan lentoaseman päällikkönä 1960-70-luvuilla.

Kuva lienee siis Maasotakoulusta 1946.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
kirjoitusvirhe

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alimmassa kuvassa on Johan von Hellens, kuten signeerauksessakin on. Hän kävi Lentoupseerikurssi 16:n Kauhavalla 1949-50. Hänen kasvokuvansa, itse asiassa sama kuva, on kyseisen kurssin kurssijulkaisussa.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pyry-kuvassa ohjaamossa istuva "lentäjäpoika", joka on kirjoittanut kuvan taakse "Sotapesän tädille 14.6.1946 Leo", on mitä todennäköisimmin elokuussa 1945 alkaneen Ohjaajakurssi 7:n jatkokurssin eli Varusmiesohjaajien jatkokurssin, joksi kurssin nimi muutettiin, oppilas Leo Wikström (synt. -25 Pietarsaari). Hänestä on minulla kuvia ja kasvonpiirteet ja kuvausaika täsmää tuohon kurssiin. Se oli ensimmäinen sodanjälkeinen varusmiesohjaajakurssi, joka pidettiin sodan päättymisen takia kesken jääneiden Ohjaajakurssi 6:n ja 7:n oppilaille. Kuvassa tod.näk. oleva Leo Wikström sai muiden mukana Suomen Lentomerkin kurssin jälkeen. Muita tuolla kurssilla lentomerkin 4.7.1946 saaneita olivat Ohj.K 7:n oppilaat Jorma Haltiala, Erkki Jaakkola, Erkki Kantonen, Esko Nuuttila, Lars Rehell, Carl Wrede, Lauri Väisänen sekä Oh.K 6:n oppilaat Helanterä ja Grönvall.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koivun alla kädet selän takana seisova mies on helsinkiläinen upseerioppilas, ylioppilas Kivi Hjalmar Rob Lydecken, kuten kuvan takana (Kivi Lydecken) on allekirjoitettu. Hän kävi Lentoupseerikurssi 14:n Kauhavalla 2.6.1948-27.4.1949. Oli kyseisen kurssin kurssijulkaisun päätoimittaja ja "selkäranka".

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, Raimo. Mutta tuo Markon ensimmäinen kuva on edelleen tunnistamatta. Mies näyttää olevan korpraali, mutta kuka...

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Feeniks 2002/2 numerossa on Pentti Niemen kirjoittama artikkeli ”Lentäjäkoulutusta siviilissä sotien jälkeisellä Tampereella. Koulutusta Praga Air-Baby -koneella vuonna 1949”.

Tuo Feeniks-numero ei tällä hetkellä ole käsilläni mutta saattaisi selvittää onko kuvassa Pentti Niemi kuten kuvan kääntöpuolen allekirjoituksesta voisi päätellä.

Manselaiset voinevat auttaa tunnistamisessa?

Rodney

Feeniksin toimituksen puolesta ja yhtenä sen toimittajana katsoin tuon kyseisen lehden ja uskallan vahvistaa, että kyllä se Pentti Niemi on. Laitan ”todisteet” huomenaamulla kun pääsen skannerini ääreen. Palataan...

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi olla käsialasta ja vuosiluvusta päätellen luutnantti Raimo Parviainen, joka kävi Lentoupseerikurssi 28:n 5.6.1957-5.12.1957.

Jukka 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hääkuvasta. En mitenkään malta olla sanomatta, vaikka en ole asiasta aivan varma. Kuvan luutnantti muistuttaa minusta todella kovasti hävittäjä-ässä Heimo Lampea. Vanha lentomerkki, luutnantti...Nyt saa muut vahvistaa tai sanoa vastalauseen. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole "Rukajärven salaperäinen Anna" ja Heimo Lampi jotka vihittiin 9.4.1944 Sortavalassa. Väitteeni perustuu Heimo Lammen kirjassa "Kenttäpostia Kannakselta" oleviin valokuviin hääparista ja SIH11 ässäkirjaan jossa Lammen sotilasarvo Jatkosodassa huipentui vänrikkiin. Morsiamella ei ollut kruunua ja kukkakimppu oli erilainen ja Lammella on kirjan hääkuvassa kunniamerkit rinnassa.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset oikaisusta ja hyvistä perusteluista Rodney. Kovasti vaan on miehessä samaa näköä niin erehdyin, ja kuvan resoluutio ei ole niin tarkka varsinkaan kun kännykän näytöltä tiirailee. Näin se on, että juuri tuollaiset asiat ja detaljit kuin kerroit, usein ratkaisevat tällaiset arvoitukset.

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Heikki Kauranne kirjoitti:

Ilmakuvauskalustoon tutustuvista henkilöistä Reino Kallio, Ilpo Koskinen, Ilmari Kurtélius ja Tauno Luoma suorittivat Maasotakoulun kurssin 34 (MaaSK 34) vuosina 1949-1951. Kuvan kaksi muuta (nimet ovat ilmeisesti Kalervo Witting ja H. Juselius) eivät joko olleet tuolla kurssilla tai jättivät sen kesken, sillä kadettiupseereita ei heistä koskaan tullut. Tietysti on mahdollista, että ovat muuttaneet kurssin aikana sukunimensä ja siksi hukkasin heidän jälkensä...

Heikki

Kuvassa takana seisova ei ole Kalervo Witting vaan lennonopettajani (silloinen) ylil Kalervo Tiitinen LntUk 22:lla, jonka kanssa lensin ensimmäisen koululentoni SZ-31:llä 20.7.1954. Myös Kurtélius ja Luoma olivat  kurssimme lennonopettajia. 

OJ

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisesta kansiosta tunnistettavaa. Olisiko kenellekään tuttuja naamanpiirteitä? Kuvissa ei ole mitään tekstejä. Ensimmäisessä kuvassa ainoastaan merkintä "jouluna 1940"

_20180903_230309.JPG

_20180903_230213.JPG

DSC_1267.JPG

DSC_1266.JPG

DSC_1265.JPG

DSC_1264.JPG

DSC_1263.JPG

DSC_1262.JPG

_20180903_230131.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Marko Rintanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään