Marko Rintanen

Lentokoneen tankki

2 viestiä aiheessa

Tässäpä varsinainen pitkänlinjan ongelma :) Eli aikoinaan löytynyt pääkaupunkiseudulta, erään vanhan metalliverstaan varastosta, jossa lojunut varmasti 50-luvulta asti.

Vanhan lentokoneen tankki ja hyvin suurella todennäköisyydellä Mothin tankki. Muinoin selviteltiin paljonkin tankin alkuperää ja tinaustyö viittasi vahvasti Englantiin. Olin asiasta yhteydessä englantilaiseen museoon ja sieltä oltiin hyvinkin varmoja, että kyseinen tankki olisi valmistettu lisenssillä Suomessa. Tankkihan on jälkeenpäin muokattu toisesta päästä veneen keulaan sopivaksi ja siihen on lisätty erilaisia vipstaakeja. Mutta valtaosaltaan se on originaalikuntoinen. Tankki oli todella perskaantuneen kuntoinen pinnastaan,kun se minulle tuli, mutta isolla työllä ja oikeilla aineilla siitä tuli melkoisen hieno yksilö. Tankin päälle on juotettu poletti jossa MO6300 ja logo K. En tiedä voisiko K-kirjain millään muotoa tarkoittaa Karhumäkeä?

IMG_6980 copy.jpg

IMG_6983 copy.jpg

IMG_6993 copy.jpg

IMG_6998 copy.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esitteen mukaan alkuperäisen englantilaisen de Havilland D.H.60X -koneen tankki veti bensiiniä 86,3 litraa.

Kyllä tuo K hyvin todennäköisesti tarkoittaa Veljekset Karhumäki Oy:tä. Sellaisen prujun olen nähnyt, kunhan löydän laitan esille.

Lisätty. Tässä Mothin pa-säiliöstä lähikuva, joka kyllä on aivan samanlainen Markon tankin kanssa; niittausrivit kulkevat samoista kohdin ja kannet on samoissa paikoissa.

MO-112.JPG

MO-112b.JPG

MO-112a.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty kuvia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään