Guest Aatupaatu

Missä on seuraavat koneet?

16 viestiä aiheessa

Tere.

 

Lensin paljon 90 luvun alkupuolella seuraavilla koneilla:C-152 OH-AWB, C-172 OH-AWA, C-150 aerobat OH-CGL, C-172? OH-CWB. Ovatko ne olemassa enää ja missä? Olin Aurawings nimisessä lentokoulussa silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere.

 

Lensin paljon 90 luvun alkupuolella seuraavilla koneilla:C-152 OH-AWB, C-172 OH-AWA, C-150 aerobat OH-CGL, C-172? OH-CWB. Ovatko ne olemassa enää ja missä? Olin Aurawings nimisessä lentokoulussa silloin.

 

CGL:stä olikin juuri hieman juttua täällä:

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=35559

 

 

Ja muiden koneiden nykyiset omistajat, ja yleensä olinpaikatkin selviää helpoiten Ilmailulaitoksen lähes kuukausittain päivittyvästä ilma-alusrekisteristä. Siis mikäli ovat vielä rekisterissä:

 

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/Ilma_alusrekisteri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän OH-CWB ole edelleen BF-Lennolla. Sehän oli aikoinaan pitkään Turussa vuokralla.

On tosin saanut uuden maalikerroksen niistä ajoista...aikoinaan taisi olla punainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AWA oli muistaakseni turkuairilla käytössä ja nyt myynnissä konekorhosella.

edit:

Ei muuten ole enää for sale. Tai sitten ei ole ollutkaan. Muistelisin vain olleeni tuon laitteen kanssa tekemisissä noin teknisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtoiko olla AWB mistä katkesi sylinteri/pytyn pää lähti irti tuossa 96-97??

Tuli vaan Propin hallissa sitä kateltua, moottoripellissä aimo reikä ja pytty/pää roikkui ryyppyputken varassa.

 

Jossain Jpää-Korso linjalla jysähti ja pääs nilkuttamaan HK:lle.

 

Vai muistanko väärin? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. En ollut tunnistaa OH-CGL. Silloin se oli valkokeltainen ralliruudukolla. Lensin sillä ensimmäisen yksinmatkalennon EFTU-EFPO-EFTP-EFTU. Aina kun lisäsi kaasua liian nopeasti niin moottori meinasi sammua. Ja muutenkaan tehoa ei ollut juuri laisinkaan. 100hp ja ei ollut Lyncomin vaan joku muu. Rollsi pyörii mielessä mutta mahtoiko sellainen olla? Muistaakseni siinä oli mailimittari. Tällaisia muistoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos CGL oli C150, niin sillon siinä on nokalla pauhannut sepertehokas bensiinihöyrystin continental O-200.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtoiko olla AWB mistä katkesi sylinteri/pytyn pää lähti irti tuossa 96-97??

Tuli vaan Propin hallissa sitä kateltua, moottoripellissä aimo reikä ja pytty/pää roikkui ryyppyputken varassa.

 

Joku SL:n koulukone se oli ja tosiaan EFHK:lle meni laskuun, itse en tiedä tarkemmin kuin vain juuri tuon mitä kerroit.. Syynä taisi olla joku valmistajan päästä lähtöisin ollut vika moottorissa..?? (Jostain Ilmailu-lehden nurksta aikanaan luin, mutta en ole löytänyt lisää.)

 

Eli AWB tosiaan Malmilla pitää majaansa vielä, ja CWB:nkin siellä muistan nähneeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos CGL oli C150, niin sillon siinä on nokalla pauhannut sepertehokas bensiinihöyrystin continental O-200.

 

Tällaista tietoa löysin Saksasta. On siinä 100hp Rollsin kone. Mutta taitaa olla ihan sama kun Continental...

 

Als Motor wurde der 100PS-Motor (RR O-200-A) von Rolls-Royce eingebaut, ein 4-Zylinder-Boxermotor.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, rolssin ja continentalin moottorit ovat samoja, olikohan niin että rolls-royce teki niitä continentalin lisenssillä. Ainoa ero tais olla erilaiset venttiilikoneiston kannet. Ehkäpä J.O.R vahvistaa tämän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku SL:n koulukone se oli ja tosiaan EFHK:lle meni laskuun, itse en tiedä tarkemmin kuin vain juuri tuon mitä kerroit.. Syynä taisi olla joku valmistajan päästä lähtöisin ollut vika moottorissa..?? (Jostain Ilmailu-lehden nurksta aikanaan luin, mutta en ole löytänyt lisää.)

 

Eli AWB tosiaan Malmilla pitää majaansa vielä, ja CWB:nkin siellä muistan nähneeni.

 

Tässä on kuvia ko. tilanteesta. Muistaakseni joku mainitsi että syynä oli ollut moottorin "nollaus" eli peruskorjaus missä kuitenkaan ei sylintereitä oltu vaihdettu tms. Pytty sitten katkesi karuin seurauksin mutta tilanne loppui onnellisesti.

 

//Tuomas

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, rolssin ja continentalin moottorit ovat samoja, olikohan niin että rolls-royce teki niitä continentalin lisenssillä. Ainoa ero tais olla erilaiset venttiilikoneiston kannet. Ehkäpä J.O.R vahvistaa tämän.

 

Näin se menee. :)

 

No siinähän se kuva rikkonaisesta 235:sta tuli Tuomakselta.

On "peruskorjattuja" ja peruskorjattuja moottoreita... ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin se menee. :)

 

No siinähän se kuva rikkonaisesta 235:sta tuli Tuomakselta.

On "peruskorjattuja" ja peruskorjattuja moottoreita... ;)

 

 

Tästäpä muistui mieleen meidän kunnianarvoisa Navajomme 80-luvulta; OH-PNL. Toinen moottori on tehtaan peruskorjaama ja toinen peruskorjautettiin eräällä suomalaisella kone....pajalla.

 

Jos en muusta muistanut, kummalla puolella oli mikäkin moottori niin riitti kun vertasin siipien väriä. Se siipi joka oli musta, kannatteli Suomessa peruskorjattua moottoria. Myös ko. puolen päätelineen luukku oli musta kun taas toisella puolella se oli valkoinen.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ei ole ollut kasausvaiheessa uusia venttiilinohjureita, ja venttaaleja tai männänrenkaita, niin noinhan siinä voi käydä. ;D Ei se moottori ulkomailla peruskorjattunakaan uudeksi tule. Ostakaa uusi moottori ;D

 

Edit:

 

Osat mitataan ja tarkastetaan ja tarpeen mukaan vaihdetaan. Voihan olla että mitat on ollu just siinä kiikunkaakun kinthaalla ja on tehty halpa peruskorkaus vanhoilla rojuilla. Asiakkaan pyynnöstä tietenkin.

 

J.O.R ja itävantaa, eikö ollutkin näin ettei mäntiä ja pyttyjä vaihdeta automaticly peruskorjauksessa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästäpä muistui mieleen meidän kunnianarvoisa Navajomme 80-luvulta; OH-PNL. Toinen moottori on tehtaan peruskorjaama ja toinen peruskorjautettiin eräällä suomalaisella kone....pajalla.

Peter

 

Taidanpa minäkin muistaa ko. lentolaitteen. "Melkein" tulin vieneeksi sen 90-luvulla huoltoon Jyväskylässä sijaitsevaan konepajaan...

 

Tuli vähän seurattua noita huoltohommiakin. Service bulletiineja ja Airworthiness Directivejä tippui postiluukusta säännölliseen tahtiin, ja kaikesta pidettiin tarkkaa kirjaa.

 

Noita huoltoja/peruskorjauksia/tehdasuusia moottoreitahan on vähän joka lähtöön...

Phase inspection, Hot Section inspection, Major Overhaul (MOH) ja Factory Overhaul ja ties mitä. Googlailin vähän, ja yksikin tehdas jenkkilässä väittää valmistavansa uusia Navajon moottoreita, jotka ovat paremmat kuin tehtaan omat uudet moottorit, koska he voivat valmistaa/tilata parempia osia kuin tehtaan sertifioidut ja siis sertifikaatin rajoittamat..

 

No, yksi pytty tehdasuutena oli tarjouksessa hintaan 940 USD/kpl. Siis vain 1 pytty.

 

Mopojen moottoreita sai aikoinaan halvemmalla Kanadanmaalta, ehkä paikallinen dollari oli edullisempi. Ekspertit selittäkööt mikä on esim. Major Overhaulin, hot section inspectionin ja factory overhaulin ero.

 

Koneiden ostajille tiedot kuitenkin muistaakseni aina ilmoitetaan TT-tunteina (rungon kokonaislentoaika, total time) ja tunteina SMOH, since major overhaul, kumpikin moottori erikseen Navajon tapauksessa. Taitaa vaan niiden major overhaulien laatu hieman vaihdella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään