Marko Rintanen

Lentäjän huuva

36 viestiä aiheessa

Tuollainen vanha huuva tuli aikoinaan hyllylle, jossa sisällä nimet Metiäinen ja Hietala. Mahtaisikohan tarkoitttaa Unto Metiäistä ja Oiva Hietalaa. 

DSC_1307.JPG

DSC_1308.JPG

DSC_1309.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin todennäköistä. Molemmat palvelivat Lentolaivue/Hävittäjälentolaivue 26:ssa samaan aikaan.

Ylikersantti Oiva Hietala 12.8.1944 alkaen ja kersantti Unto Metiäinen 19.3.1943 alkaen.

Tuon mallista (saksalaista) huuvaa käyttivät kyseisen laivueen Brewster-lentäjät ainakin kesällä ja syksyllä -44. Hietalasta on hyvä kuva Brewsterissä sellainen päässä Kari Stenmanin kirjassa Fiat-laivue, sivu 141. Voi olla jopa tuo sama.

Laivueen käyttäessä vielä Fiat-koneita alkuvuoteen -44 asti, oli Fiat-ohjaajilla tuolloin vielä erilainen nahkainen (kotimainen) ns. Friitalan huuva. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentolaivue 26 vastaanotti saksalaisia huuvia 13.3.1943. Tiedä vaikka yhden niistä sai kersantti Metiäinen ilmoittautuessaan laivueessa 19.3.

IMG_1129.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katsoin valokuvia useammasta kirjasta, joissa on kuvia Lentolaivue 26:n Fiat-lentäjistä enkä huomannut niissä vielä yhtään tämän mallin saksalaista huuvaa. Vasta laivueen BW-lentäjillä vuonna -44 on. Ehkä nuo neljä huuvaa on laitettu tuossa vaiheessa vielä varastoon, en tiedä... Tai ei ole osunut vaan silmään. Täytyy katsella lisää kuvia.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennystä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka on oikeassa, tuo huuva on BW-lentäjän päähine, senhän sanoo johdon liitäntäkappale joka on huuvassa kiinni. Siitä lentopäähine kuulokkeineen yhdistettiin Brewsterissa käytettyyn RCA (AVT-7B) hävittäjäradioon. Vastauksen tähän kysymykseen antoi Ilmavoimamuseossa näytteillä oleva RCA radiokokonaisuus. Museon huuva taitaa olla ollut talvikäyttöön tarkoitettu, kun taas Markolla on kesäisempi päähine-malli. Jään miettimään, miksiköhän LLv.26 on huuvat tilannut (ja saanut) jos ei ole käyttöä Fiateissa eikä Brewster-toimituksista 26:lle kai tuohon aikaan ollut tietoa?

Onkohan Markon omistama huuva edes mallia "saksalainen"? Aineistoni sen selvittämiseen ei kyllä riitä, vaan vaatisi Lentovarustevarikon kansioiden läpikäyntiä.

Lisätty: Luettelo BW:n viestivälineistä.

IMG_0700.JPG

BW-RCA-radio.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on mielenkiintoista, sillä Lentolaivue 24:n ohjaajat käyttivät Brewstereissään taasen eri huuvaa, eli Friitalan vanhaa nahkapäähinettä, joka oli hyvin yleinen Ilmavoimissa tuolloin käytetty lentohuuva. Vasta kun laivue sai Mersut, niissä käytettiin taasen tuota saksalaismallista.

Noissa Friitalan huuvissa näyttää olevan ja roikkuvan tietysti myös kuuloke/radiojohdot. Tässä tunnetussa SA-kuvassa LLv 24:n lentäjät Jouko "Jokke" Huotari, Ilmari "Illu" Juutilainen ja Emil "Emppu" Vesa Hirvaksessa 27.6.1942. Kuva: SA-kuva.

Seuraavassa kuvassa 2/Hävittäjälentolaivue 26:n Brewster-ohjaajat Värtsilässä 15.8..1944. Vas. kers Kaarlo Saukkonen, kers Erkki Siponmaa, luutn Oiva Louko ja ylik Martti Lehtovaara. Saksalaismalliset huuvat. Kuvattu kirjasta: Kari Stenman: Fiat-laivue, Lentolaivue 26 sodassa (sivu 131)

Viimeisessä kuvassa juuri ylik Oiva Hietala Brewsterissä syksyllä 1944. Päässään mahdollisesti juuri Markon hallussa oleva saksalaismallinen lentohuuva. Kuvattu kirjasta: Kari Stenman: Fiat-laivue, Lentolaivue 26 sodassa (sivu 141)

Jukka

97285.jpg

IMG_4185.jpg

IMG_4184.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska Jukka laittoi kuvan toisesta "huuvan kantajasta" nimeltään Oiva Matias Hietala 29.5.1920 - 2.2.1975,

niin minä puolestani liitän varhaisen koulutusaikaisen kuvan toisesta, nimeltään Unto Kullervo Metiäinen 3.8.1922 - 6.8.2010.

Kuva on peräisin Lauri Volasen kokoelmasta, ja hänen luvallaan sen tähän laitan:

IMG_2194.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset kuvasta. Unto Metiäinen haavoittui ilmataistelussa pahasti olkapäähänsä 30.7.-44, mutta sai itse myös samalla ilmavoiton. Calle Bruun on muistellut tapausta tähän tapaan, se on mukana tässä toisen LLv 26:n lentäjän Arvo Nevan esittelyssä:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-ArvoNeva.html

edit: Samassa artikkelissa on mainittu myös ylik Oiva Hietala kappaleessa Lapin Sota.

Ylik Oiva Hietala oli mukana yllä mainitussa ja tässä alla vielä yksityiskohtaisemmin selostetussa ilmataistelussa, jonka otsikko kertoo kaiken:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-LapinSodanKiisteltyKohtaaminen.html

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää vahvasti että Hietala on perinyt Metiäiseltä huuvan josta nyt puhutaan, sillä Metiäinen ei enää haavoittumisensa jälkeen (30.7.1944) palannut laivueeseen. Sen sijaan Hietala ilmoittautui Hävittäjälentolaivue 26:ssa vasta pvm:llä 12.8.1944, eli nämä miehet eivät olleet rivissä samaan aikaan tässä laivueessa. Olen varma että Metiäisellä on ollut sama päähine päässään, kun hän haavoittui sotalennolla BW:llä.

Mistään en ole löytänyt mainintaa BW:n numerosta jolla Metiäinen lensi viimeisen sotalennon 30.7.44. Etsintä jatkuu..

Markolle: Kannattaa lukaista Aarno Juurisen kirja Lentäjänä sodassa (Omakustanne 1995). Sisältää hyvin kirjoitettua asiaa HLeLv 26:n "huuvamiehistä" koneineen.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
54 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Näyttää vahvasti että Hietala on perinyt Metiäiseltä huuvan josta nyt puhutaan, sillä Metiäinen ei enää haavoittumisensa jälkeen (30.7.1944) palannut laivueeseen. Sen sijaan Hietala ilmoittautui Hävittäjälentolaivue 26:ssa vasta pvm:llä 12.8.1944, eli nämä miehet eivät olleet rivissä samaan aikaan tässä laivueessa. Olen varma että Metiäisellä on ollut sama päähine päässään, kun hän haavoittui sotalennolla BW:llä.

Mistään en ole löytänyt mainintaa BW:n numerosta jolla Metiäinen lensi viimeisen sotalennon 30.7.44. Etsintä jatkuu..

Markolle: Kannattaa lukaista Aarno Juurisen kirja Lentäjänä sodassa (Omakustanne 1995). Sisältää hyvin kirjoitettua asiaa HLeLv 26:n "huuvamiehistä" koneineen.

Näin se varmaankin on mennyt. Tässä löytämäni kersantti Unto Metiäisen ilmataistelukertomus, jossa koneeksi mainitaan...niin minusta tuo on  BW-355. Lähde: Kansallisarkisto (diginarc), Hävittäjälentolaivue 26 sotapäiväkirja 1.1..1944 - 31.8.1944.

Jukka

H_vitt_j_99 – kopio.jpg

H_vitt_j_99(1) ISO.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On varmaan koska 355 oli 1.8 siiven korjauksessa, ainoa jonka numero edes hiukka sopii tuohon kaikista 9 stä koneesta, kaikki olivat korjauksessa.Huuvaa mietin koska Metiäinen sai haavoja myös päähän, onko huuvassa merkkejä tällaisesta.

 

Muokattu: , käyttäjä: Arne Wallen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on Arne, ja nämäkin HLeLv 26 Toimiston sotapäiväkirjan merkinnät 30.7.-44 vahvistavat asian:

"BW-355 vaurioitunut samassa taistelussa. Pääsi kentälle, jossa havaittiin siipisäiliön olevan puhki ja ohjaamo kuomun rikki. Ohjaaja kers. Metiäinen sai osuman oikeaan käsivarteen."

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4593139

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

On varmaan koska 355 oli 1.8 siiven korjauksessa, ainoa jonka numero edes hiukka sopii tuohon kaikista 9 stä koneesta, kaikki olivat korjauksessa.Huuvaa mietin koska Metiäinen sai haavoja myös päähän, onko huuvassa merkkejä tällaisesta.

 

Kysyn, missä sanotaan Metiäisen haavoittuneen myös päähän?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kysyn, missä sanotaan Metiäisen haavoittuneen myös päähän?

Täällä, eli Calle Bruunin muistelmissa:

http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2History-ArvoNeva.html

”Räjähtävä osui oikealle, radionappuloihin ja repäisi palan hänen olkavarresta. Sirpaleita osui päähän, mutta hän pääsi karkuun aina Laatokan rantaan asti. Vihollinen seurasi. jne.”

Lisäksi Bruunin kirjassa ”Hävittäjälentolaivue 26” kirjoitetaan seuraavasti:

”Räjähtävä ammus osui Metiäisen oikean olkavarren kohdalle ja vei mennessään palan lihaa. Sirpaleita osui päähän niin, että silmistä oli mennä näkö”.

Tekstin yhteydessä on kuva Metiäisestä, mutta siinä ei näy kunnolla merkkejä päähän osumisesta. (sama kuva on virtualpilots-sivun yhteydessä).

On huomattava, että Unto Metiäinen oli elossa kirjan teon yhteydessä ja todennäköisesti tarkastanut tekstiä ainakin omalta osaltaan. Minulla olevaan kirjaan hän on signeerannut nimensä 22.3. 2009, kuten Aarno Siro ja Martti Lehtovaara. Kirjassa on liitekuva, kun miehet kirjoittavat allekirjoituksia. 

ps. katsotaan saadaanko hyvän ystäväni, isänsä kirjan teossa olleen Göran Bruunin kommentit tänne, vinkkasin nimittäin hänelle tästä huuvasta. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolta sen tiedon nappasin, vielä kun muistaisi missä kirjassa löytyy kuva Metiäisestä huuva päässä ja kasvot veressä, eli huuvan alta valuu muös verta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Kyllä tuolta sen tiedon nappasin, vielä kun muistaisi missä kirjassa löytyy kuva Metiäisestä huuva päässä ja kasvot veressä, eli huuvan alta valuu muös verta.

Tuo on jo vakuuttavaa!

Marko, näkyykö huuvassasi mitään jälkiä tällaisesta vauriosta? Näkyykö että olisi korjattu; laitettu esim. uutta kangasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli sen verran varmentui, että kyseessä on suomalainen Friitalan huuva. Minulla on toinen samanlainen täysin käyttämätön myös hyllyssä. Tuon Metiäisen huuvan kun kääntää ja tarkastelee, niin ei kyllä löydy mitään poikkeavaa. Ainoastaan noista metallikoteloista on maalit kuluneet. Kuvassa Metiäisen huuva käännettynä, jossa näkyy hyvin otsasäämiskä ja takana Friitalan samanlainen käyttämätön huuva. 

DSC_1310.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvani on surkea, mutta saa siitä sen verran selvää, että tuo saksalainen huuva on erilainen kuin mitä Markon huuva.

MT-lentäjänukella on yllään saksalainen sähkövastuslangoilla lämmitettävä lentopuku, kesäpäähine jossa kuulokkeet ja kurkkumikrofoni sekä uimaliivit (m/Dräger).

IMG_2603.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16.9.2018 at 13.24, Jukka Nisula kirjoitti:

 

97285.jpg

IMG_4185.jpg

IMG_4184.jpg

Friitalan huuvan tunnistaa hyvin siitä, että kuulokekupissa on keskellä kaksi ruuvia. Eli ylläolevassa kuvassa, jossa lentäjät rivissä, jokaisella on Friitalan kesähuuva. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Marko selvennyksestä. Kovin ovat samankaltaisia alkuperäiset saksalaiset ja nämä kotimaiset Friitalan myöhemmät versiot.

Tässä mallia sakujen huuvista Toisen maailmansodan ajalta, kyllä niistäkin näkyy löytyvän paljon variaatioita:

https://www.germanmilitaria.com/luftwaffe/02Flight.html

Tässä alkuperäinen vuoden 1937-mallinen saksalainen Siemensin valmistama LKp-S101 kesähuuva:

https://www.ima-usa.com/products/original-wwii-1937-german-luftwaffe-lkp-s101-summer-pilot-flying-helmet-with-throat-microphone-and-earphones?variant=26168665669

EDIT: Laitetaanpa vielä vertailun vuoksi ylik Oiva Hietala BW:ssä, ehkäpä juuri Markon omistama Friitalan huuva päässään syksyllä 1944 (via Kari Stenman) ja majuri Eino Luukkanen MT:ssä vierekkäin kesäkuussa 1944. (SA-kuva). Luukkasella on saksalainen huuva, mahdollisesti hieman vaaleampaa kangasta, huomaa remmi sivussa.

huom. On tietysti mahdollista, että Metiäisen saamat sirpaleiden aiheuttamat päävammat (haavat) ovat olleet ainoastaan kasvoissa, koska lähteiden mukaan ne on olleet lähellä silmiä. Sen vuoksi on mahdollista, että Markon huuvassa ei siksi ole verijälkiä.

Jukka

 

IMG_20180918_0001.jpg

153309.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten jää ainakin yksi teoria, eli Hietalan kuuloke rikkoontuu ja siihen siirretään Metiäisen huonokuntoisesta huuvasta ehjä kuuloke jonka Hietala merkkaa itselleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Sitten jää ainakin yksi teoria, eli Hietalan kuuloke rikkoontuu ja siihen siirretään Metiäisen huonokuntoisesta huuvasta ehjä kuuloke jonka Hietala merkkaa itselleen.

Käypä teoria tuokin. Huuvassa lukee Hietala molemmissa kuulokkeissa ja vain toisessa on lisäksi Metiäisen nimi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brewstereistä luopunut HLeLv 24 luovutti ja HLeLv 26 vastaanotti kotimaisia lentopäähineitä pvm:llä 8.7.1944.

Jos luovutusosan (nahkaiset m/36?) päähineet ovat samoja kuin SA-Kuvassa Huotarilla, Illulla ja Vesalla päässään (kuten arvelen), jää jaettavaksi vain viisi kankaista (Markon mallista) päähinettä sodan tuossa vaiheessa?

IMG_1740.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä löytö, Raimo. Tähän lentopäähineiden ja noinkin suuren erän saapumiseen juuri 8.7.-44 voi olla yhteyttä sillä, että HLeLv 26 muutti Immolasta Käkisalmen kautta 7.7. Mensuvaaraan. Huuvat on siis luovutettu selvästikin Mensuvaaraan siirtymisen yhteydessä. Immolassa oli kesällä -44 laivueen esikunta, esikuntakomppania ja teknillinen huolto, muun laivueen ollessa Käkisalmessa.

Carl-Erik Bruun kertoo kirjassaan, kuinka Immolan hallin palossa 2.7.-44 tuhoutui sinne huoltoon viedyt laivueen kolme parasta BW-konetta. Lisäksi hän mainitsee, että "samalla saatiin varusvaraston kirjanpito kuntoon, kun kaikki sodassa "kadonneet" varusesineet tuhoutuivat palossa!" Brewsterithän olivat tulleet laivueeseen jo toukokuussa, mutta miksi muuten yhtäkkiä olisi tarvittu noin paljon vanhoja "BW-huuvia" lisää HLeLv 24:lta? Tuon mukaan Immolan hallissa on siis ollut mahdollisesti HLeLv 26:lle kuuluvaa varusesineistöä? (tai sitten ei...) Vai oliko tuo yläoleva vain Bruunin huulenheittoa varusteista... (lentovarusteita ei säilytetty konehalleissa, vaan eri rakennuksissa). Eli huuvia ym. varusteita on toki voinut palaa, mutta ei hallissa.

Lisäksi HLeLv 24:n huollon sotapäiväkirja mainitsee, että laivueen vanhat talvivarusteet ja tarpeettomat sotakalustot kuljetettiin useilla junanvaunuilla Immolan kentältä Vierumäen kautta Vesivehmaalle kesäkuun lopussa, kun laivue siirtyi pois Lappeenrantaan. Immolassa on ollut siis ainakin 24:n lentovarusteita, vaikka laivue olikin siellä vain viisi vuorokautta kesällä -44.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=4593108

Edit: selvennykseksi vielä, Kenttälentovarikko 1, joka oli Immolassa kesällä -44, oli majoittunut eri rakennuksiin. Konehalleissa huollettiin ja pidettiin ainoastaan lentokoneita eikä niissä varusteita säilytetty. Täällä näkyy alueen rakennuskanta.

http://senaatti.vlu.fi/filebank/5406-2016_Manark_Imatra_Immola.pdf

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Täsmennys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Marko, onko lentopäähineen kaapelijohdon päässä olevassa koskettimessa yhtään mitään merkintöjä, (moniko napainen)? Niistä tiedoista saattaisi olla apua.

Suomalaisten lentopäähineiden valmistukseen ja huoltoon vuosien 1943-44 asiakirjojen perusteella tarvittiin seuraavia tahoja:

- Oy Friitalan Nahkatehdas: valmistus ja korjaus (myös saksalaisten päähineiden korjaus),

- Oy L.M. Ericsson Ab: päähineeseen kuuluvat kuulokesuojukset mikrokuulokkeineen, kumipunoksella ja kaapelikytkimellä, kaksoiskurkkumikrofonit,

- Oy Hartsiteollisuus: "Pistikkeitä lentopäähineitä varten", Tarveaineet; mustaa bakeliittia (massaa) sekä messinkitankoa eri kokoja,

- Valtion pesula, Tampere: "Erilaisten lentopäähineiden pesua. Maksutta". Näyttäisi, että päähineitä on ollut riittävästi vuonna 1944, koska pesula otti huuvia vastaan torjuntataistelujen aikanakin 52 kpl. (28.6.44).

Saksalaisia lentopäähineitä oli tullut ilmavoimien käyttöön eri reittejä jo aikaisemminkin, mutta selviä todettavia tilaussopimuksia tehtiin 1943-44:

- Vuonna 1943 tilattiin (ja saatiin) Saksasta 100 kpl. kesälentopäähineitä FuG VII -lentokoneradioasemaan sopivilla mikrokuullokkeilla ja pistikkeellä "MT-koneita ym. hävittäjäkoneita varten". Ensisijaisesti toivottiin saatavan uusimallisia kesäpäähineitä verkkoyläosalla, kaikkia kokoja 25 kpl. välillä 57-60,

- Vuonna 1944 tilaus Saksasta; lentopäähineitä (talvi) tilattu 120 / saatu 120. Lentopäähineitä (kesä) tilattu 220 / saatu 220.

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään