Marko Rintanen

Lentäjän huuva

36 viestiä aiheessa

Aikaisemmin ihmeteltiin huuvien päätymistä Lentolaivue 26:lle. Alla on eri muistiinpanoista kerättyjä hajatietoja, jotka selventänevät asiaa.

Fiatin alkuperäisen vastaanottimen kanssa oli perinteinen Friitalan huuva, jossa normi liittimeltä vaikuttava kulmikas malli/Sähkölaboratorio.

1942 alussa laivue sai brittiläisiä TR 9b -radioita ja ne asennettiin rivissä oleviin koneisiin kesään mennessä. Muutoksen tunnistaa ohjaamon taakse ilmestyneestä antennimastosta.

Syys-lokakuussa 1942 Ilmavoimien viestikoulu tutki TR 9:n muuttamista saksalaiselle mikrokuulokkeelle sopivaksi.

Vuoden lopulla radion sijoitusta muutettiin. Ne oli aluksi asennettu alkuperäisen vastaanottimen paikalle, mutta nostettiin myöhemmin konekiväärien välissä olevaan tilaan. Muutoksen tunnistaa ohjaamon etupuolelle siirtyneestä antennimastosta.

Tähän väliin Raimon tieto, että Lentolaivue 26 vastaanotti saksalaisia huuvia 13.3.1943. ja jostain toimintakertomuksesta lukemani tieto, että radioihin vaihdettiin saksalaismalliset lentopäähineet 1943 aikana.

Brewstereissä käytettiin myös Friitalan huuvaa, mutta kuulokkeet olivat yhdysvaltalaiset ja plugi-pistokkeella varustetut. Mikrofoni oli englantilaiseen tyyliin asennettu happinaamariin.

Helmi-huhtikuussa 1944 Ilmavoimien viestikoulussa on tutkittu "saksalaisen päähineen sovitus RCA:n". Mutta missä vaiheessa kuuloke-mikrofoni ja huuvamalli on vaihdettu? Käytössäni olevasta kirjallisuudesta ja sa-kuvista asia ei ole selvinnyt varmasti. Tuossa viestiketjun aloituskuvassa ja Raimon laittamassa kuvassa Brewsterin radiosta Ilmavoimien viestimuseon näyttelyssä, liittimet vaikuttaisivat normaalilta saksalaiselta tyypiltä. En usko, että huuvissa olevia liittimiä olisi vaihdettu kuhunkin radiomalliin sopivaksi, vaan liitos hoidettiin välikaapelilla tai liitäntä uusittiin samalla kun radioon tehtiin tarvittavat sähköiset muutokset.

T: Jussi

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän tästä mielenkiintoisesta huuva-aiheesta pientä taukoa, johtuen lisätiedon hankkimisesta, koska vähäinen aineistoni lentovaruste- / viestiaiheelta hupenee entisestään. Aineistoa on kyllä saatavana arkistoista.. Hyvä, kun Jussi tuli tähän mukaan. Markon antama kirjain-numero koodi varmistaa sen että kyseessä on suomalainen pistoke ja että se on valmistettu vuoden 1944 helmikuun jälkeen.

Lisäys. Löytyi kuulokkeen suojuksen piirustus mittoineen.

IMG_3045.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty piirustus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arkistot avautuvat. Tässä inventaarioluettelo 1.10.1944 Suomen ilmavoimissa käytössä olleista lentopäähineistä. Tarttis vain löytää vastaavat valokuvat näille kaikille:hmm:

  • suomalainen, uusi, kesä,
  • saksalainen, kesä,
  • suomalainen, kesä, m/36,
  • venäläinen,
  • englantilainen,
  • suomalainen, uusi, talvi,
  • saksalainen, talvi.      

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Arkistot avautuvat. Tässä inventaarioluettelo 1.10.1944 Suomen ilmavoimissa käytössä olleista lentopäähineistä. Tarttis vain löytää vastaavat valokuvat näille kaikille:hmm:

  • suomalainen, uusi, kesä,
  • saksalainen, kesä,
  • suomalainen, kesä, m/36,
  • venäläinen,
  • englantilainen,
  • suomalainen, uusi, talvi,
  • saksalainen, talvi.      

Tässä aika kattava kuvakavalkadi ja esittely suomalaisten käytössä olleista sodan ajan ja sen jälkeisistä lentopäähineistä. Venäläinen sodan ajan huuva puuttuu:

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/lentopaahineet/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeeta. Jukka Juutilainen on tehnyt kulttuuriteon laittamalla keräämiensä huuvien eri mallit kansan nähtäväksi! Toinen Jukka, siis Nisulan Jukka, taas siirsi linkin kädenulottuville.:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15.9.2018 at 18.59, Marko Rintanen kirjoitti:

Tuollainen vanha huuva tuli aikoinaan hyllylle, jossa sisällä nimet Metiäinen ja Hietala. Mahtaisikohan tarkoitttaa Unto Metiäistä ja Oiva Hietalaa. 

DSC_1307.JPG

 

 

Ilmavoimien lentopäähinetilanne oli 22.9.1942 seuraavanlainen:

- Suomalaisia 1074 kpl. (sisältäen erilaisia vanhoja malleja 73 kpl.).

- Englantilaisia 24 kpl.

- saksalaisia 269 kpl.

- Venäläisiä 5 kpl.

Päähineitä yhteensä 1372 kpl. Lentävään henkilöstöön kuuluvia oli 1100.

Vuonna 1943 tilattiin uudenmallisia kesä- ja talvipäähineitä (kuvat) 500 kpl. kumpaakin.

Talvihuuva.JPG

IMG_0087.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.9.2018 at 18.44, Marko Rintanen kirjoitti:

Tästä Metiäisen huuvasta löytyy tuollainen liitin. Siinä lukee VPP4TL

 

DSC_1335.JPG

DSC_1336.JPG

VPP4TL -pistokkeista eli murtokytkimistä tehty luovutuskirja Ilmavoimien Viestivarikolle (IlmavVV):

IMG_0047.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29.9.2018 at 23.22, Jukka Nisula kirjoitti:

Tässä aika kattava kuvakavalkadi ja esittely suomalaisten käytössä olleista sodan ajan ja sen jälkeisistä lentopäähineistä. Venäläinen sodan ajan huuva puuttuu:

http://www.virtualpilots.fi/feature/artikkelit/lentopaahineet/

Jukka

Löysin mahdollisesti venäläisen huuvan. Aikakauden kuvissa neuvostopilotin huuvan kuulokkeensuojukset ovat matalammat kuin saksalaisessa ja sileät (ei pykälää lentolasin hihnalle, joissain kuvissa on samanlaiset ruuvinkannat kuin uudessa suomalaisessa huuvassa). Ohessa on osasuurennus sa-kuvasta 129283, jossa on kapteeni Tainio Moranen ohjaamossa 1943. Huuva muistuttaa venäläistä niin paljon kuin eri kuvista pystyy erottamaan. Kaikki löytämäni aikakauden ranskalaiset huuvat ovat eri mallisia.

Jussi

Huuva llv14.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on käytettävänä inventaarioluettelot lentopäähineistä helmikuulta 1944. Sen mukaan venäläiset päähineet olivat keskitetty Lentorykmentti 4:n Pommituslentolaivue 46:lle (20 päähinettä), PLeLv. 48 (1 päähine). Lisäksi Lentorykmentti 3:lla oli 1 päähine. Siinä kaikki.

Tainion laivue oli Moraneilla lentävä LeLv. 14 jonka päähinetilanne helmikuussa -44 oli: saksalainen, kesä; 25 kpl., suomalainen m/36; 34 kpl. sekä saksalainen talvipäähine; 15 kpl.

Jussin laittamassa kuvassa on Tainiolla pyöreänmalliset kuulokekannet, ja jos paremmassa kuvassa voisi kuulokkeesta erottaa kolme kiinnitysruuvia, olisivat nuo L.M. Ericssonin piirtämää toisenlaista mallia joka silloin myös taisi mennä tuotantoon asti. Itse päähine on myös erikoinen, ei sovi oikein saksalaiseen eikä suomalaiseen mallistoon..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin läpi melkoisen määrän kuvia suomalaisista ja venäläisistä piloteista. Ytitin löytää tarkempaa yhtäläisyyttä tuon Tainiolla olevan huuvan ja venäläisen välillä sekä merkkejä noista Raimon mainitsemista kiinnitysruuveista, seuraavin tuloksin.

Tainiolla olevaa huuvamallia löytyi Lentolaivue 14 lisäksi sa-kuvasta 156001 DB:n miehistöllä 14.7.44, sa-kuvasta 141200 jossa ylikersantti Pohto on FR:n ohjaamossa 1943, sa-kuvasta 148752 pitkänokka BL:n ohjaajalta (ainoa kuva jossa ylipäätään erottuu jotain kuulokesuojuksen pinnasta, kaksi täplää samoilla kohdilla kuin venäläisessä huuvassa ja uudessa suomalaisessa kiinnitysruuvit) sekä sa-kuva 144159 jossa lyhytnokka BL:n tähystäjä (ainoita kuvia jossa huuva näkyy takaa, lentolasin kiinnityshihnat ja päälaen säätöhihna ovat saman malliset venäläisen kanssa).

Tämän Suomessa esiintyvän ja venäläisen huuvan leikkaus vastaa hyvin paljon toisiaan. Mutta venäläisessä on ohimoilla nepparilla kiinnitettävät hihnat, joiden tarkoitus on ilmeisesti pitää lentolasit paikoillaan. Jos Suomessa esiintyvät huuvat olisivat venäläisiä, ero saattaisi selittyä sillä, että suomessa esiintyvät huuvat ovat sotasaaliina todennäköisesti sodan alkupuolen valmistetta, kun venäläiset valokuvat ovat järjestään myöhemmältä ajalta.

Eli kolmea ruuvia kuulokesuojuksista ei löytynyt, mutta toisaalta täsmälleen vastaavaa venäläistäkään ei tullut vastaan.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään