Guest Finski

Aiotko käydä Kauhavalla, sekä LIAS'05:ssa?


101 viestiä aiheessa

http://www.blueangels.org/History/Driscoll/Trap.html ;)

 

Muuten kyllä puhut täyttä asiaa, vaikka Angelsien viralliset sivut muuta väittäisivätkin.

 

Enpä ole tätä huomannutkaan. Aikaisemmin Blue Angelsilla oli nimen omaan fleetistä poistettuja koneita joilla ei enää pystynyt operoimaan tukialuksilta ja ilmeisesti tällä tarkoitetaan taisteluvarustuksessa? Vierailin kolme päivää NAS Pensacolan tukikohdassa Floridassa syksyllä 1992 Blue Angels home coming airshowssa ja siellä pääsin käymään mm. Blue Angelsin hangarissa. Tuolloin osaston kaverit kertoivat avoimesti että koneet eivät sovellu enää tukialuksille taistelutehtäviin eli on kovia laskuja tai vastaavia takana.

 

Ehkä asia on muuttunut kun E/F-mallin Hornetteja puskee koko ajan tukialuksille niin Blue Angelsille riittää uudempia koneita?

 

Ja tuossa linkissä oleva tieto:

The Blue Angels' Flight Leader (Blue Angel #1), Cmdr. Patrick Driscoll, made an arrested landing aboard the U.S.S. Harry S. Truman (CVN 75) on November 11, marking the first time a Blue Angels' Jet ever landed aboard an aircraft carrier.

 

ei tavallaan ihan pidä paikkaansa sillä Blue Angels lähti aikanaan Korean sotaan ja koneet maalattiin standardikaavioon ja osasto oli mukana taisteluissa lentäen tukialuksilta ja osasto menetti LCDR Johnny Magdan alas ammuttuna ja kaatuneena (http://www.blueangels.org/History/Magda/magdaint.html), eli tuo Hornetti on siis ensimmäistä kertaa Blue Angelsin kaaviossa oleva kone joka laskeutui/nousi tukialukselle/lta.

 

Pitääpä kaivella tuosta BA:n Hornet taistelukelpoisuudesta lisää.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääpä kaivella tuosta BA:n Hornet taistelukelpoisuudesta lisää.

 

Kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin:

 

What are the major differences between the fleet model and the Blue Angel F/A-18?

 

The Blue Angel F/A-18s have the nose cannon removed, a smoke-oil tank installed and a spring installed on the stick which applies pressure for better formation and inverted flying. Otherwise, the aircraft that the squadron flies are the same as those in the fleet. Each Blue Angel aircraft is fleet capable and able to return to combat duty aboard an aircraft carrier within 72 hours.

 

Tieto siis peräisin http://www.blueangels.navy.mil/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tuossa ylempänä jo kirjoitin:

 

What are the major differences between the fleet model and the Blue Angel F/A-18?

 

The Blue Angel F/A-18s have the nose cannon removed, a smoke-oil tank installed and a spring installed on the stick which applies pressure for better formation and inverted flying. Otherwise, the aircraft that the squadron flies are the same as those in the fleet. Each Blue Angel aircraft is fleet capable and able to return to combat duty aboard an aircraft carrier within 72 hours.

 

Tieto siis peräisin http://www.blueangels.navy.mil/

 

 

Näinhän sivuilla kirjoitetaan mutta Blue Angels lentää edelleen vanhalla F/A-18A Hornetilla ja kaikki operatiiviset laivueet lentävät F/A-18C/D/E/F malleilla ja -A mallia on lähinnä koulutuskäytössä, aggressor koneina ja reservillä. OK - koneet saadaan taistelukuntoon 72 tunnissa? mutta ovatko koneet enää edes yhteensopivia nykyisten järjestelmien kanssa on sitten toinen juttu eli kyllä tässä on aika paljon julkisuuskuvasta ja promosta kysymys jonka jenkit kyllä hallitsee. Suuri yleisöhän on Blue Angelsin kohderyhmä ei alan asiantuntijat.

 

Vuodesta 1987 valmistettiin F/A-18C mallia eli Blue Angelsin koneet ovat jopa 20 vuotta vanhoja.

 

Tästä asiasta kirjoitetaan mm. tässä linkissä seuraavaa: http://www.csd.uwo.ca/~pettypi/elevon/baugher_us/f018.html#RTFToC26:

 

The Blue Angels flight demonstration team converted from Douglas A-4Fs to F/A-18As in the winter of 1986. The Hornet is still operated by the team today. The team has nine Hornets, with one of them being a two-seat F/A-18B and two being held in reserve. The single seat aircraft are early F/A-18As which are no longer considered capable of carrier operation. They have new flight control system software optimized for aerobatics. The gun is removed, and new seat harnesses are fitted to help the pilot handle the weightlessness caused by some maneuvers, and civilian ILS and navigation equipment is fitted. A smoke generation system is fitted for use during aerial displays.

 

Eli jos tuon tulkitsee niin F/A-18A mallia ei enää pidetä kykeneväksi jatkuvaan tukialustoimintaan. Yksi promo lasku ja laukaisu tukialukselta kevyellä koneella varmasti onnistuu edelleen.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän sivuilla kirjoitetaan mutta Blue Angels lentää edelleen vanhalla F/A-18A Hornetilla ja kaikki operatiiviset laivueet lentävät F/A-18C/D/E/F malleilla ja -A mallia on lähinnä koulutuskäytössä, aggressor koneina ja reservillä.

 

Miten muuten on, onko A/B Hornetissa ollut yhdessäkään koneessa virallisesti noita ilmanohjaimia LERXien päällä? BA:n koneissa ne näyttävät olevan jokaisessa. Itse muistelisin noiden tulleen vasta C/D Hornetiin estämään sivuvakaajien väsymismurtumia, mutta saatan olla väärässäkin näin Suomi-ottelun jälkitunnelmissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni muutama operatiivinen (ei-reservi, koulutus etc) merijalkaväen laivue vielä käyttää F/A-18A mallia. Tosin nämä on muunnettu A+ malliksi, jossa on C/D yhteensopivat asejärjestelmät ja avioniikka. Kuuluisikohan nuo ilmanohjaimet samaan muunnokseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvitin maailmalta tätä asiaa Blue Angelsin Horneteista ja tässä pari kommenttia alaa tuntevilta:

 

Perttu,

 

The Information that I have, is that all of the Blue Angels F/A 18's are real hangar queens, only being sent to the Blues once thy are at then end of their useful lives to the Squadrons. I read that one of the 'New' aircraft they received needed 60 thousand dollars worth of remedial work to even make it fly, and that the aircraft are renowned for being problematic.

One further Item of note, is that the Blue Angels Pilots fly with Boom microphones, and do not use the oxygen mask microphones.

 

Phil

 

ja toinen kommentti:

 

Hey Perttu,

 

As I understand it, the Blues are using some of, if not *the*

oldest F/A-18A's in the fleet.

 

Yes, it is true that a few years back, a Blue Angels Hornet did trap

aboard a carrier (can't remember which one without looking it up)

and launch from there as well.... but only the one aircraft did it

(Team Leader, Patrick Driscoll), so I think it was a bit of a PR

exercise really.

 

The definition of "combat capable" is probably the important point.

As far as I know, the modifications to the aircraft are as you

described, so I expect that they all still capable of operating from a

carrier and all still have the fire control systems installed.... but as

for being "combat capable", the ability to take off, fly around and

fire a few missiles does not necessarily make them effective

weapons. So, as I said, if they really are the oldest Hornets in the

fleet, their systems must surely be outdated these days, even if

they are capable of loosing off a sidewinder or two in anger......

 

I have been waiting for a while now for the surely inevitable

announcement that they will be transitioning to Super Hornets in

the not-too-distant future......

 

Gary

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Takaisin topicciin sen verran, että LIAS05:n sivut ovat päivittyneet ja nyt sieltä näkee mitkä koneet ovat näytöksessä ja mitkä maanäyttelyssä. Positiivinen seikka on se, että A26Invader lentää :D

 

Hollannin ja Belgian ilmavoimien F16:t ovat molemmat maanäyttelyssä, sekä myös ilmassa. Tiedä sitten mikä järki tuossa on elleivät lennä parilla, mitä en usko ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten on, onko A/B Hornetissa ollut yhdessäkään koneessa virallisesti noita ilmanohjaimia LERXien päällä? BA:n koneissa ne näyttävät olevan jokaisessa. Itse muistelisin noiden tulleen vasta C/D Hornetiin estämään sivuvakaajien väsymismurtumia, mutta saatan olla väärässäkin näin Suomi-ottelun jälkitunnelmissa.

 

Kyllä ainakin Canadalaisten (CF-18), Australialaisten ja Espanjalaisten(EF-18) A-mallin Horneteissa on nuo ilmanohjaimet LEX(Leading Edge Extension) päällä. Mutta ne on saattaneet tulla niihin vasta myöhemmän modifikaation aikana. Itsekkin muistelen nähneeni kuvia jenkkien A-mallin Horneteista joissa noita ilmanohjaimia ei ollut mutta muiden maiden Horneteista ei pysty muistamaan.

 

Hauska yksityiskohta on kun katsoo tarkasti noita ilmanohjaimia, niin näkee kuinka niin ne ovat kiinni LEXissä vain rungon etupuolikkaassa joka on McDonnell Douglasin(nyk. Boeing) valmistama, mutta ei ole kiinni keskirungossa lainkaan joka on Northrop:n valmistama, vaan puolet siitä ohjaimesta on ikäänkuin "tyhjänpäällä". Tämä siitä syystä että kun noitten ohjaimien tarve McDonnell:n puolelta havaittiin ja niitä ruvettiin suunnittelemaan ja asentamaan, niin Northropilta ilmoitettiin jotenkin tyyliin:"meiän valmistamaan osaan ette ainakaan asenna mitään ennenkuin maksatte korvauksia tjsp." Aika tyypillistä ilmeisesti valmistaja maassa... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollannin ja Belgian ilmavoimien F16:t ovat molemmat maanäyttelyssä, sekä myös ilmassa. Tiedä sitten mikä järki tuossa on elleivät lennä parilla, mitä en usko ::)

 

Juu, eivät lennä parilla...mutta samanlaisilla koneilla saa aikaiseksi täysin erilaiset esitykset...tuon Hollantilaisen esityksen nähneenä, se lentää taitolentomaisen esityksen....josko sitten Belgian kone revittää Hornetin tyyliin räväkämmän shown?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikasemmin ilmoitin, että tulen LIASiin (oli jo Piperkin varattu), mut muutammekin samana vkonloppuna Tampereelle...

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokihan minä LIAS:ssa käyn , menin sekaisin tuon ILAS:n ja LIAS:in kanssa ;D, käyn myös Kauhavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIAS on ihan must, pojatkin (6 ja 9 v) haluu sinne, eikä vaimokaan yllättäen pitänyt ajatusta pahana ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentäjien juhannuksen lentonäytös vedetään kotimaisin voimin...

 

Lentonäytöksen esiintyjät

Tänä vuonna lentonäytös hoidetaan kotimaisin voimin. Ohjelmassa on ainakin:

 

Vinka-soolo

Hawk-soolo

F-18 Hornet

Midnight Hawks

 

 

http://www.lentajienjuhannus.fi/naytos.php

 

Saattaa hiukan kävijämäärään vaikuttaa.. veikkaan minä. >:(

 

ja varsinaiseen aiheeseen.. eli LIASiin ollaan menossa, Kauhavalle kyllä juhannuksen viettoon, mutta taitaa jäädä alueen ulkopuolelta katselemiseksi, kun perheen pienintä ei vielä tivoli eikä Antti Tuisku kiinnosta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahans, enpä olekkaan menossa Kauhavalle tänä kesänä.. En jaksa ajaa 300km katsomaan sellaista joka on tullut nähtyä jo useampaan kertaan tänä keväänä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä Kauhava kusee ja pahasti...

 

EDIT: No jääpähän aikaa bongailla enemmän paikallisia koneiden sijaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LIAS onkin nyt sitten näemmä kauden päätapahtuma Suomessa...en olisi Kauhavalle päässyt, mutta ilmailullisesti siinä ei kovasti menetä...fiilishän tietty siellä on omaa luokkaansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko foorumilla henkilöitä jotka ovat näiden ko. tapahtumien kanssa jotenkin tekemisissä tai jollain kenties tietoa saavatko varusmiehet jotain alennuksia noista pääsylipuista?

Itselleni vastaten ja foorumin muille varusmiehille niin Lappeenrannan näytökseen varusmiehet pääsevät lastenlipun hinnoilla. Sotilaspuku oltava päällä.

Ja asiaa tiedustelin sähköpostilla ja siihen tuollaisen vastauksen sain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjens.

Noita lentonäytöksiää tullu koluttua ja aina luvataan enemmän kun huutoon pystytään vastaan....Eli meen Alastaroon kattoon nitroputkia ne ainakin ajaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavan näytöksessä sentäs jotain jota ei joka päivä näe.. lehdessä olleessa mainoksessa mainostettiin 12 HW-koneen ylilentoja! :P

Tuola näytöksen sivuilla on muuten mukavasti laitettu PDF:inä kaikkien esiintyjien esityssarjat.. uutta ainakin minulle.. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään