Ilkka Mäkelä

South African Airways käytännössä maksukyvytön

4 viestiä aiheessa

Etelä-Afrikan valtion omistama ja valtion tukiaisilla pystyssä pysyvä South African Airways on kriisissä. Pankit eivät anna enempää lainaa ja valtion tuki menee lähinnä erääntyvien lainojen maksuun. Yhtiö aikookin myydä mahdollisesti kannattavia osia yhtiöstä, ts. cateringin ja rahtiosaston.

Lainaa

South African Airways (SA, Johannesburg O.R. Tambo) will be looking to sell assets in order to raise cash as banks are refusing to grant the ailing carrier any more loans, City Press has reported. As the airline is "technically bankrupt", it will also turn to the state for another bailout.

Among the assets earmarked for sale are Air Chefs, SAA's catering arm, and the carrier's cargo unit.

SAA Cargo is one of the few profitable units of the South African Airways Group; it earned a ZAR387 million rand (USD27 million) profit in the last financial year.

SAA on tehnyt pelkkää tappiota vuodesta 2012 lähtien. Velkaa on nyt 2 mrd USD ja omaisuutta vain 910 miljoonaa. Tänä vuonna tappiota tulee 420 miljoonaa USD lisää. Valtio antoi yhtiölle viime vuonna (jälleen kerran) avustusta 210 miljoonaa USD Citibankin lainan maksuun, ja valtiota huudetaan jälleen apuun.

Lainaa

As of July 31, its debt amounted to ZAR28 billion rands (USD2 billion), while SAA's assets were only ZAR13 billion rands (USD910 million). The airline is projected to lose ZAR6 billion rands (USD420 million) in the current fiscal year as the management is struggling to contain the bloated costs.

Given such a poor standing, the airline is struggling to loan any more money on commercial terms and would seek another bailout from the government. It already received a ZAR3 billion rand (USD210 million) injection in 2017 which prevented default on a Citibank loan.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/71092-south-african-airways-technically-bankrupt-to-sell-assets

Wikipedian punaisella merkityt talousluvut kertovat karua kieltä: https://en.wikipedia.org/wiki/South_African_Airways#Business_trends

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin hieman taustoittaa tätäkin. Olin töissä Afrikassa kaksi vuotta, 2007 -2009 välisen ajan. Lensimme säännöllisesti Johannesburgiin, jossa asuimme aina 3-4 päivää kerrallaan. Minulla oli etelä-afrikkalainen kollega, jonka siivellä pääsin tutustumaan yhteen South African Airwaysin 340-kippariin, joka oli henkeen ja vereen taitolentäjä. Hän oli Red Bull Raceenkin osallistunut ja valitettavasti myöhemmin lento-onnettomuudessa menehtynyt Glen Dell. Glenillä oli useampi kone ja maailman siistein lentokonehallin pääty Pretorian kaakkoispuolelle olevalla Kitty Hawkin pienkonekentällä. Pääsin osallistumaan pari kertaa myös Glenin isännöimiin kekkereihin, joissa puhuttiin myös South African Airwaysin tulevaisuudesta. Maassa oli voimassa laki, joka tähtäsi siihen, että isommissa yhtiöissä pitää henkilökunnan olla jakaantunut prosentuaalisesti väestön mukaan. Tämä tarkoitti käytännössä sitä, ettei valkoisilla ollut mahdollisuutta edetä urallaan siinä lentoyhtiössä, koska väestöjakauman tasapainoittaminen tarkoitti sitä, että vakanssikierto koski käytännössä vain tummaihoisia. Tämä hyvää tarkoittava muutos eteni valitettavasti liian nopeasti, eikä uusilla johtajilla ollut riittävästi osaamista. Asiaa ei myöskään helpottanut koko Etelä-Afrikkaa vaivannut pitkäjaksoinen taantuma. Rahat alkoivat käydä vähiin eikä valtiolla ollut enää halua eikä mahdollisuutta auttaa yhtiötä. Olihan maassa muitakin kaupallisia yhtiöitä, jotka valtasivat markkinoita koko ajan. South African Airways profiloitui aikoinaan valkoisten hallitsemaksi yhtiöksi eikä varsinkaan presidentti Zuman aikana sille herunut edes sympatiaa.         

Seppo

Ps. Rakastuin Etelä-Afrikkaan. Hyvää on ilmasto, maisemat, viini, ruoka (varsinkin pihvit) ja hintataso. Huonoa on ainoastaan rikollisuus, jonka kanssa pitää olla aika varovainen. 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Etelä-Afrikan uusi talousministeri vaatii, että tappiollinen South African Airways on likvidoitava. Ministerin mielestä mitään "pyhiä lehmiä" ei pidä pitää hengissä tekohengityksen varassa.:

Lainaa

South Africa's state-owned airline should be shut down, the country's new finance minister has said.

"It's loss-making, we are unlikely to sort out the situation, so my view would be close it down," Tito Mboweni told an investor conference in the US.

One of Africa's biggest airlines, South Africa Airways (SAA) has lost money every year since 2011, and survives with government support.

https://www.bbc.com/news/world-africa-46070949

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

South African Airwaysin valtiolta 24.10. saamat 358 miljoonaa USD ovat jälleen loppuneet ja kassa on siis tyhjentynyt yhdessä kuukaudessa, joten yhtiö on taas kerran käsi ojossa anelemassa lisää valtionapua.

Lainaa

South African Airways (SA, Johannesburg O.R. Tambo) has approached the government for a new bailout, just a month after it received a ZAR5 billion rand (USD358 million) injection, The South African has reported.

The South African flag carrier already spent the entire bailout received on October 24. ZAR3 billion rands (USD215 million) were used to repay overdue debts, while the remainder was spent on "practical capital requirements"

https://www.ch-aviation.com/portal/news/73283-south-african-airways-asks-for-a-new-bailout

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään