Carl-Fredrik Geust

Savoia S.16 Suomessa?

12 viestiä aiheessa

Hei,

Svensk Flyghistorisk Föreningin kuva-arkiston hoitaja Sven-Erik Jönsson kysyy onko tämä Savoia S.16 No. 2503 koneen kuva otettu Suomessa? Italialaisten lentovierailu?

002-1174675 comp.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisiko kuvassa mahdollisesti 25.9.1920 Santahaminaan vierailulle saapunut lentokapteeni Umberto Maddalena, mukanaan mekaanikko ja lehtimies:

Uusi-Suomi 26.9.1920:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1332291?page=1&term=Umberto&term=Maddalena

Suur-Karjala 30.9.1920:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1303584?page=4&term=Umberto&term=Maddalena

Löytyiskö näistä kuvista mahdollisesti tuo puinen laskusilta:

https://santahamina.kuvat.fi/kuvat/Santahaminan+historiallinen+kuvasto/Ilmakuvat/

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni Maddalena poikkesi Santahaminassa Savoia -lentoveneellä jatkaen matkaa kahden matkustajan kanssa 25.9.1920 kello 11:30 kohti Tukholmaa. Koneyksilö oli varmastikin juuri tuo sama mikä on kuvassakin. Joka tapauksessa Savoia S.16 Nro. 2503 on kuvattu Italiassa suomalaisten alppilentäjien kera pvm:llä 20.8. (Lähde: Suomen Ilmavoimat I 1918-27, Keskinen, Partonen, Stenman).

Mielestäni otsikkokuvassa kone ei ole Santahaminassa, sillä merilentoasemalla oli ainoastaan pitkiä laskusiltoja koneita varten (tässä silta loppuu maarajaan). Myöskään tuo runsas kaislikko ei sovi kuvaan ja lahtikin on kovin kapeahko. Toisaalta, vastapäinen niemi on hyvin paljon Santahaminan Leppäniemen oloinen:hmm:

Kyllähän kuvassa on tuttua suomalaista maisemaa, mutta minne muualle Maddalena olisi voinut tehdä välilaskun Santahaminan lisäksi?

Jukkahan laittoi upean kuva-linkin Santahaminasta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minäkin löysin tuon Tapion laittaman kuvan, kun etsin netistä tietoa. Se on jostain Aaraun kaupungin läheltä Pohjois-Sveitsistä. Maiseman lisäksi yksi silmiinpistävä ero kuvan koneista löytyy, vaikka sama Savoia onkin. Callen kuvassa koneessa on kaksi tuulilasia peräkkäin, tässä toisessa on vain yksi! Onko jälkimmäistä kuvaa retusoitu? Siinä näkyy myös ruksi tuulilasissa pilotin kohdalla, miksiköhän...

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, kiitos kaikista vinkeistä - ehkä tämäkin ratkeaa... Kuitenkin - kun uudelleen katselen alkuperäistä kuvaa, niin tummapukuinen "mieskuoro" ei liene kovin suomalaisen näköinen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, Kansalliskirjaston digiarkistosta löytyy myös kaksi aikakauslehteä missä Umberto Maddalena on mainittu:

Suomen kuvalehti 22.11.1919 (nro 47), sivu 1016:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/877771?page=8&term=Maddalena

Kuvassa suomalaisia ja italialaisia lentäjjiä Hgissä, Runebergin patsaan edessä. "Maddalena on juuri luovuttanut koneen lahjaksi Suomen armeijalle" - kyseessä ilmeisesti Savoia S.9 mistä tuli ilmavoimien 2B500 - mutta mikä oli koneen valmistusnumero?

sekä SK:n ruotsinkielinen vastine "Veckans krönika" 2.10.1920 (nro 40), sivu 9:

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/781762?page=9&term=Maddalena

HUOM TEKSTI: Maddalena kävi äskettäine Helsingissä, ja teki paluumatkalla kaputin Ahvenanmaan saaristossa!!

Voisi kuvassa oleva kone olla juuri "2503"? Löytyykö kaputista tarkempia tietoja (aika ja paikka) - luulisi että se on mainittu sanomalehdissä!!

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Calle, suomalaisista lähteistä ts. asiakirjoista ei mainitsemallesi Savoia S.9 -lentoveneelle (tunnus 2.B.500) ole löytynyt valmistusnumeroa - jota on kyllä etsitty. Sen sijaan koneen moottorin numero on tiedossa; F.I.A.T. A 12bis, n:o 12272. Tämä oli ilmailuvoimiemme kolmas konetyyppi, jossa Breguetin ja Hansan lisäksi, käytettiin mainittua moottorityyppiä (260-300 hv.).

Olisiko italialaisissa (kirjallisuus)lähteissä valmistusnumeroa mainittu?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahvenanmaan kaputista vuonna 1920 löytyy jotain mainintaa Helsingin Sanomista 29.3.1931 sivulla 17 keskellä (alkuosa sivulla 6). Maddalena oli jutun aiheena vuonna 1931, koska hän kuoli silloin lento-onnettomuudessa.  Jutussa sanotaan, että palatessaan vuonna 1920 Suomesta Maddalena teki moottorivian takia pakkolaskun myrskyävälle merelle Ahvenanmaan saaristossa. Ruotsalainen höyrylaiva tuli pelastamaan ja hinasi koneen Ruotsiin. Kone korjattiin Ruotsissa. Vuoden 1920 reitistä sanotaan, että kone lensi Suomeen Italiasta mm. alppien yli.  Maddalena oli nähnyt matkalla suuren kaupungin lahden pohjukassa arvellen sitä Helsingiksi, mutta se olikin Riika.     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan kysymykseen rististä ja tuulilasista.

Joillakin on tapana merkitä kuvakokoelmiin, albumiin tai leikkeisiin ristillä kuolleet ihmiset. Ainakin isoäitini teki niin. Pilotti siis kuollut lento-onnettomuudessa. 

Olisiko takalasi taitettavissa ? Tai asennettu remontissa ? Sama konehan tuo on.

Olen Callen kanssa samaa mieltä, että vastaanottoväki on kovin ruotsalaistyyppistä. Knallit ja jopa olkihattu ! Olisiko tuo kuva otettu korjauksen jälkeen Ruotsissa ?

Jorma

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ahvenanmaan maakunta-arkeologi Kenneth Gustavsson (jolla ilmeisesti on täydellinen Åland-lehden kokoelma työpaikallaan) lähetti vastauksen:

 Åland  nr 78, onsdagen 29.9.1920, sid 2:

 

" På väg från Helsingfors söndagen den 26 september hade planet fått motorstopp vid 13-tiden och tvingats landa mitt på Ålands hav. Motorseglaren Jenolin passerade på nära håll, men Maddalena begärde först inte hjälp då han räknade med att få igång motorn igen. När detta inte lyckades tvingades Jenolin vända och ta ombord flygarna, samt med en egen besättningsman ombord ta planet på släp. Dock väldigt svårt att styra, och i närheten av Kobba Klintar gjorde planet en gir åt ena hållet, varvid några trossar brast – liksom ena vingen – samt en gir åt andra hållet och resten av trossarna och andra vingen. Besättningsmannen hoppade i vattnet och lyckades simma till Jenolin. Maddalena och journalisten togs in till Mariehamn.

 

På måndagen siktades planet drivande norr om Lågskär och togs på släp av en lotsångare, men även nu brast trossarna och planet sjönk. Tisdagen 28.9 återvände de två italienarna per båt till Stockholm"

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään