Valtteri Niemiaho

Liikenneilmailun radioliikenne

10 viestiä aiheessa

Hei! Millä taajuuksilla ja jaksoilla lähtevät koneet puhuvat ja missä järjestyksessä (selvityksestä alkaen), entä saapuvat?

Kysymys koskee erityisesti EFHK:ta, mutta myös muita Suomen lentoasemia.

Muokattu: , käyttäjä: Valtteri Niemiaho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettäviä taajuuksia löytyy AIP:stä. (https://www.ais.fi/ais/aip/fi/index.htm) Etsi sieltä haluamasi kenttä ja avaa tekstisivut. EFHK:lla taajuustiedot löytyvät sivulta 10. Siitä, mitä lennonjohtoelimiä ja missä järjestyksesä käytetään, minulla on aika hyvät aavistukset. Parempi kuitenkin etten sano mitään, etten tule vahingossa levittäneeksi väärää tietoa. Joku paremmin osaava voi täydentää vastausta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/29/2018 at 14.00, Valtteri Niemiaho kirjoitti:

Hei! Millä taajuuksilla ja jaksoilla lähtevät koneet puhuvat ja missä järjestyksessä (selvityksestä alkaen), entä saapuvat?

Kysymys koskee erityisesti EFHK:ta, mutta myös muita Suomen lentoasemia.

EFHK:lla suurin osa lähtevästä liikenteestä saa selvityksen CPDLC:lla ("tekstiviestinä"), ja näin ollen selvitystä suurimmalle osalle liikenteestä ei kuulu radiossa (118.125). Sen jälkeen liikenne menee ground (121.8) -> twr east (118.6), ja siitä sitten lähtöreitin mukaan tutkalle joko 119.1 tai 129.850. Jos lähtö on 04L/22R, twr eastilta siirrytään välissä vielä twr westille (118.85) ennen tutkaa. Saapuva liikenne kulkee approach -> arrival -> twr -> ground, ja 04L/22R:n tapauksessa torneja on taas kaksi peräkkäin, west -> east.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Delivery(selivtys)-taajuus ei ole enää käytössä erikseen Helsingissä. 121,800 eli Ground(rullaus) selvittää IFR-liikenteellekkin reittiselvitykset. Ruuhka-ajan ulkopuolella tower west ja tower east yhdistyvät ja käytetään pelkkää tower eastia(118,600). Ilmeisesti silti 118,850-taajuudella kuuluu silti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Miko Verno kirjoitti:

Delivery(selivtys)-taajuus ei ole enää käytössä erikseen Helsingissä. 121,800 eli Ground(rullaus) selvittää IFR-liikenteellekkin reittiselvitykset.

AIP kertoo kuitenkin näin:

2.22.3.2 Reittiselvitys
Lähtevä IFR-liikenne saa reittiselvityksen seuraavast
H24: HELSINGIN RULLAUS / HELSINKI GROUND 118.125 MHZ
 
Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

AIP kertoo kuitenkin näin:

2.22.3.2 Reittiselvitys
Lähtevä IFR-liikenne saa reittiselvityksen seuraavast
H24: HELSINGIN RULLAUS / HELSINKI GROUND 118.125 MHZ
 

Totta tuo. Vantaalle perustettiin toinen rullaus-taajuus, 118,125 mHz, joka antaa myös reittiselvitykset. Kyseinen alue kattaa asematasot 1S (South-portit ja 170-standit) ja 950- ja 960-standit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Miko Verno kirjoitti:

Totta tuo. Vantaalle perustettiin toinen rullaus-taajuus, 118,125 mHz, joka antaa myös reittiselvitykset. Kyseinen alue kattaa asematasot 1S (South-portit ja 170-standit) ja 950- ja 960-standit.

 

7 tuntia sitten, Miko Verno kirjoitti:

Delivery(selivtys)-taajuus ei ole enää käytössä erikseen Helsingissä. 121,800 eli Ground(rullaus) selvittää IFR-liikenteellekkin reittiselvitykset. Ruuhka-ajan ulkopuolella tower west ja tower east yhdistyvät ja käytetään pelkkää tower eastia(118,600). Ilmeisesti silti 118,850-taajuudella kuuluu silti.

Niin. Eli siis delivery 118.125 muutettiin ground 118.125:ksi. 121.8 ei anna reittiselvityksiä, mutta silloin kun jaksot on koplattu yhteen, ne tietysti kuuluvat myös 121.8:n puolella.

Erilliset tornit ovat käytössä myös ruuhka-ajan ulkopuolella, mutta eivät välttämättä kuitenkaan enää hiljaisimpina aikoina.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

EFHK:lla suurin osa lähtevästä liikenteestä saa selvityksen CPDLC:lla ("tekstiviestinä"), ja näin ollen selvitystä suurimmalle osalle liikenteestä ei kuulu radiossa (118.125).

 

Noita digilähetyksiä voi seurata dumpvdl2-ohjelmalla: https://github.com/szpajder/dumpvdl2

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista! Entä missä kiitoteiden käyttötapauksissa käytetään milloinkin saapuvaan liikenteeseen tutkan jaksoa 119.100 vai 129.850? Entä saapuvan liikenteen jaksoa 119.900 vai 124.325? Ja milloin lähtevä liikenne käyttää 119.1 ja milloin 129.850?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään