Pekka Wesenius

Esinetunnistus

8 viestiä aiheessa

Arkistostani ilmailukuvien joukosta löytyi tämä otos. Tunnistaako joku? Ilmakuvausoptiikkaa?

249CA915-81AE-4D34-BB57-68C687A7B126.jpeg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Pekka Wesenius kirjoitti:

Tunnistatko mallin?

En tunnista tältä istumalta, ilmakakuvauskameroihin tutustuminen on jäänyt vähemmälle. Ehkä joku muu tunnistaa. Laitan kuitenkin kuvan, jossa aika lailla vastaavan kokoista kameraa asennetaan Blenheim-koneeseen Mikkelissä 7.11.1941. SA-kuva nr 23004, kuvaaja Johnsson: "Koneen kamera nostetaan paikoilleen. Mikkelin lentokenttä 1941.07.11"

Jukka

 

23004(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmakameroista ei minullakaan ole kovin paljon tietoa.

Näyttäisi, että Blenheimiin asennetaan RB-75/30 kameraa, samanlainen löytyy Suomen Ilmailumuseon näyttelystä (kuva).

Pekan arkistokuvan kamera voisi olla automaattikamera Eagle IV. Valistunut arvaukseni perustuu lähinnä kameran varusteluettelon kohtaan mitä en muiden kameroiden varusteluetteloissa ole nähnyt:  "Turkispeitteitä (sarja)". Kuvan kamerahan on peitettynä. Voisiko se olla näin helppoa että vain karvoihin katsomisella merkki selviäisi?

IMG_2562.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on varmistunut että otsikkokuvassa on todellakin automaattikamera Eagle IV. Tämä kameramalli oli jatkosodan aikana laajassa käytössä, mm. lentolaivueissa 12, 14, 16, 42, 46, 48 sekä Lentosotakoulussa.

Liitteessä on esimerkkinä luettelo yhden Eagle-kameran varustuksesta. Listassa on kohta "Turkissarjat", sellaisilla otsikkokuvankin kamera on vuorattu.

Eagle IV.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Eaglesta.

Löysinpä hyllystäni Jukka Marttilan kirjan, Bristol Blenheim. Taitoa ja tekniikkaa. Sivulla 102 on selventävä tyyppikuva Eagle IV -kamerasta lisälaitteineen. Kirjassa on selostettu kameran hyviä ja huonoja puolia asiantuntevasti, onhan Marttila haastatellut ilmavoimissa jo ennen sotia palvellutta valokuvausteknikkoa, Matti Poutvaaraa. Lainaan muutamia kohtia kirjasta, Poutvaara: "... sodan aikana laivueissa Eaglet varustettiin turkishupulla, minkä lisäksi kameran yläosaan asennettiin kolme, yhteensä 100 W:n sähkövastusta. Ilmavoimien esikunta oli päätynyt samaan ratkaisuun sillä erolla, että heidän ns. virallinen kameraturkkinsa oli objektiivin reunoilta avoin. Kelvottomuutta lisäsi valotuksen säätimen kohdalle tehty reikä. Ennen lentokoneen starttia valotus asetettiin maassa valmiiksi eikä siihen lennolla koskaan tarvinnut puuttua".

Kirjassa kerrotaan myös kapteeni Armas Eskolan keväällä 1939 tekemistään valokuvauskokeiluistaan mm. seuraavasti: "..hänen Blenheiminsä oli varustettu korkeuskuvaukseen sopivalla Eagle-kameralla. Onneksi ei sattunut olemaan talvi. Eagle IV topografikamera oli ns. tropiikkikamera. Kyllä se pakkasessa toimi oikein hyvin, kunhan ei ollut -25 [celsius astetta] kylmempää. Suomessa talvella 7000 metrin kuvauskorkeudessa saattoi olla pakkasta kaksi kertaa niin paljon".

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään