Jaakko Männistö

Rissalan lentoturma.

28 viestiä aiheessa

Helsingin Sanomissa 10.3.1979 oli lyhennelmää tutklntaraportista.  Jutussa sanottiin, että kone kaarsi käyvän moottorin puolelle. Tutkijalautakunta arveli kallistuksen kasvaneen kaarrossa suureksi. Lautakunta arveli kallistuksen olleen jopa 70 astetta. Koelennoilla oli selvitetty, että DC-3 selviää 40 asteen kallistuksella tehtävästä kaarrosta, jossa nopeus on 150 km/t.    Jos kallistus on 45 astetta ja nopeutta pudotetaan 140 km/t nopeuteen, kone "kaatuu" rajusti melkein ilman varoitusta. Lisäksi oli juttua miehistön huomion liiasta kiinnittymisestä moottorihäiriöön. 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Menee aika lailla OT:ksi, mutta MD-11, 2. syyskuuta 1998. En pikavilkaisulla löydä että proseduurien noudattaminen olisi ollut onnettomuuden syy tai vaikuttanut siihen. Tutkijalautakunnan raportti löytyy myös linkin takaa.

Rod

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19980902-0

En lukenut tutkimusta loppuun. Siihen aikaan kriitikot, myös Suomessa ihmettelivät sitä että , pilotit eivät tehneet ylipainolaskua joka olisi saattanut pelastaa tilanteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28 minuuttia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Siihen aikaan kriitikot, myös Suomessa ihmettelivät sitä että , pilotit eivät tehneet ylipainolaskua joka olisi saattanut pelastaa tilanteen

Näinhän se oli. Raportin suosituksista löytyy myös tämä: "The TSB recommended that regulatory authorities take action to ensure that industry standards reflect a philosophy that when odour/smoke from an unknown source appears in an aircraft, the most appropriate course of action is to prepare to land the aircraft expeditiously. ".

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään