Marko Rintanen

Dornier do22 ponttoonit

43 viestiä aiheessa

Tänään tehtiin kaverin kanssa tuollainen rapiat 16 tunnin jumppa. Kotiutettiin Dornier do22 koneen ponttoonit, jotka ovat maanneet ainakin 55 vuotta erään maakellarin päällä ylösalaisin. Pistän yksityiskohdista kuvia kunhan kerkiän. Toisessa ponttoonissa on ainakin lisätankki sakemannien stansseilla ja ilmeisesti pumppukin. 

 

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Marko Rintanen
10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, onnittelut! Harvinaista herkkua. Tässä yksi SA-kuva Dornierista kellukkeilla, SA-kuva-arkistossa on lisää kuvia:

http://sa-kuva.fi/neo?tem=webneo_image_preview_max&lang=FIN&doc_id=7aa7d22563234511ef57cd491cc8a104&archive=&zoom=YES

edit: tuo upea löytö sopisi hyvin myös tänne vanhaan ketjuun:

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sotien jälkeen liikeni ilmavoimilta jo tarpeettomaksi käynyttä materiaalia siviilipuolellekin. Tässä pari ostajaehdokasta haikaili kellukkeita:

20.8.1948. Johtaja Kaura Karkku´sta otti kelluke-asiassa yhteyttä Ilmavoimien esikuntaan ilmaisten halunsa ostaa vanhoja lentokoneen kellukkeita, joka kannattaisi veden päällä uivaa pientä tukkilaiskämppää. Tarvetta olisi useammallekin vedenpäälliselle kämpälle.

27.4.1949. Suomen Väri- ja Vernissatehdas Oy Helsingissä taas halusi ostaa 2 kpl. kellukkeita, tarkoituksella käyttää niitä yhdistettynä kannella ylimenokalustona tehtaalle, mikä sijaisee Uunisaaressa. "Vanha proomumme on nyt siinä kunnossa, ettei sillä enää uskalla vernissa- ja lakka-astioita kuljettaa". Ilmavoimien sisäisessä kirjeenvaihdossa päädyttiin myymään 2 kpl. käytettyjä JU-kellukkeita tarpeettomina, "ovat vanhoja ja hapettuneita".

Dornier Do 22:n kellukkeet (4 paria), olivat edelleen tässä vaiheessa ilmavoimien kirjanpidossa. Dornierin kelluke on muuten 4000 litran vetoinen.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Pilkun viilausta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dornier Do 22Kl -koneita oli Ilmavoimilla neljä kappaletta:

DR-195 1.10.-41 - poisto 11.12.-52

DR-196 1.10.-41 - upposi 31.3.-44

DR-197 1.10.-41 - upposi 9.7.-42

DR-198 1.10.-41 - poisto 11.12.-52

Jos kellukkeet ovat suomalaisten käyttämästä koneesta, kuten ilmeisesti on, niin vahvimmat ehdokkaat ovat -195 ja -198. Raimo mainitsee DR-kellukkeita olleen sodan jälkeen neljä paria, mikä viittaisi siihen, että niitä on ollut ylimääräisiä varalla. Tuskin Ahvenanmeren pohjasta olisi nostettu sinne uponnutta DR-196:sta tai Viron edustalle uponnutta DR-197:aa.

DR-koneilla lennettiin myös pyörä- ja suksivarustuksessa, joka tietenkin vaikeuttaa koneyksilön kohdentamista. Mutta eiköhän tuokin asia täällä varmaan selviä, jos kellukkeista löytyy tunnistuslaattoja tms.

Jukka

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, oli ylimääräisiä kellukkeita. Laitan sähkeen missä mainitaan kohdassa LDR (= Lentokone Dornier) kahdeksasta kellukkeesta, päättelin sen tarkoittavan yhtä kuin neljä paria:-\

Kyllä Dornier-kellukkeita on näkynyt muitakin Markon hienon löydön lisäksi. Kuvassa on Hallin Portissa vuonna 2012 kuvattu kelluke-pari (mikähän on niiden tila tänään?), ja olen myös bongannut toisen DR-kelluke-parin Suomen Ilmailumuseon alueelta. Kolmeko paria niitä ainakin on "tallessa".

DR-kellukkeet.JPG

Halli21.7.2012 035.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran tiedän näiden minun ponttoonien historiasta, että ovat 50-luvulla uitettu ilmavoimien varikolta Tampereelta vesistöjä pitkin Lempäälään. Siellä niillä on uitettu polttopuita saaresta maatilalle. 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Dornier Do 22Kl -koneita oli Ilmavoimilla neljä kappaletta:

DR-195 1.10.-41 - poisto 11.12.-52

DR-196 1.10.-41 - upposi 31.3.-44

DR-197 1.10.-41 - upposi 9.7.-42

DR-198 1.10.-41 - poisto 11.12.-52

Jos kellukkeet ovat suomalaisten käyttämästä koneesta, kuten ilmeisesti on, niin vahvimmat ehdokkaat ovat -195 ja -198. Raimo mainitsee DR-kellukkeita olleen sodan jälkeen neljä paria, mikä viittaisi siihen, että niitä on ollut ylimääräisiä varalla. Tuskin Ahvenanmeren pohjasta olisi nostettu sinne uponnutta DR-196:sta tai Viron edustalle uponnutta DR-197:aa.

Jukka

 

 

Dornier DR-197 ei uponnut meren pohjaan, vaan on kipannut todennäköisesti vain ympäri ja jäänyt kellukkeiden ansiosta pinnalle pohjat ylöspäin. Näin arvelen luettuani konekirjassa olleen lausunnon; "Kone tehnyt pakkolaskun mereen ja uponnut, joutui olemaan meressä 7 vuorokautta. Kone luovutettu Lentovarikolle 21.7.42. Kone poistettu 22.10.42". Merivesi on turmellut koneen ja se varmasti on ollut syy poistolle.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos selvennyksestä. Oma tietolähteeni on Keskinen-Stenman-Niska SIH 15 Meritoimintakoneet, joissa on konehistoriat lyhennettynä. Siinä ei mainita DR-197:n nostosta mitään, vaan sanotaan koneen osuneen sumussa veden pintaan siiven kärjen katketessa ja oikean kellukkeen vääntyessä rungon alle. Kone pääsi takaisin ilmaan ja teki onnistuneen pakkolaskun vasemmalla kellukkeella. Miehistö pelastettiin, mutta koneen sanotaan uponneen myöhemmin.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuriositeettiina aiheeseen. Aarne Tirkkonen hankki ilmeisesti varikolta Noorduyn Norseman koneeseensa OH-NOA Do 22:n kellukkeet vuonna 1956. Näistä kellukkeista leikattiin pois 800 mm takaosasta liian suuren nosteen takia. Lisäksi tehtiin uudet vesiperäsimet. On väitetty, että nämä Norsemanin kellukkeet olisivat olleet Heinkel He 155 -koneesta, mutta silloin ne olisivat olleet aivan liian suuret Norsemaniin. Lähteenä on Jukka Raunion artikkeli "Norsu", Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 4/2012 sivut 4-9. (kiitos Pentti Manniselle tiedosta)

Lehdessä on neljä kuvaa + profiilipiirustus tuosta OH-NOA:sta kyseisillä Do 22:n kellukkeilla.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun vaan tietäisi mistä alkaa jotakin runkonumeroa tai muuta vastaavaa etsimään. Olen nyt taskulampulla käynyt lokeroita läpi, mutta mitään ei ole vastaan tullut. Mutta aikamoisia yksilöitä nämä ponttoonit näyttävät olevan. Toisessa on runsaasti paikkauksia ja toinen lähes ilman paikkoja. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailumuseossa on Do 22:n kelluke. Se ei ole tällä hetkellä näytillä, mutta on ollut. Hallinportin museossa on myös vastaava pari. Tekstissä mainitaan, että koneen vasemmanpuoleisessa kellukkeessa oli 380 litran bensasäiliö, oikeassa taasen muuta varustusta, kuten ankkuri ym. Mielenkiintoista lukea tuota artikkelia!

https://ilmailumuseo.fi/wp-content/uploads/2015/07/kokoelmat_5_2014.pdf

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Suomen Ilmailumuseossa on Do 22:n kelluke. Se ei ole tällä hetkellä näytillä, mutta on ollut. Hallinportin museossa on myös vastaava pari. Tekstissä mainitaan, että koneen vasemmanpuoleisessa kellukkeessa oli 380 litran bensasäiliö, oikeassa taasen muuta varustusta, kuten ankkuri ym. Mielenkiintoista lukea tuota artikkelia!

https://ilmailumuseo.fi/wp-content/uploads/2015/07/kokoelmat_5_2014.pdf

Jukka

Kyllä. Minullakin vasemmanpuoleisessa tuo tankki ja oikeassa todennäköisesti juuri ankkurille teline. Mutta kummastakaan ponttoonista en ole löytänyt mitään runkonumeroa/kilpeä. Molemmissa todella omalaatuiset paikkaukset että kuvista saattaisi löytää hyvinkin. Hienoja ns tehdaspaikkauksia, mutta myös rajummannäköisiä mekaanikkojen paikkoja. Vasemmanpuoleisen ponttoonin keulaosa on varmasti saanut siipeensä joskus, koska rakenne ja niittaukset erilaiset kuin toisessa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palaan tuohon 9.7.-42 sattuneeseen DR-197:n uppoamiseen. Lentolaivue 6:n sotapäiväkirjassa on 9.7.-42 klo 16.55 maininta ”DR-197 tehnyt pakkolaskun Loksalahteen klo”. Lisäksi 10.7.-42 saman sotapäiväkirjan merkintä: ”Pakkolaskun tehnyt DR- uponnut n. 4,5 metrin syvyyteen. Kone nostetaan laivueen toimesta”. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Do 22 pienoismalleista vielä, ja Sollon mainitsemat "hauskat kansallisuustunnukset". Minulla on sama kone kuin Raimolla, mutta 1990-luvulta, hakaristeillä. Scalemates.com mukaan Raimon kone on vuodelta 2002.

https://www.scalemates.com/kits/131398-aviation-usk-av-2026-dornier-do-22 

Menee vähän ohi aiheen, mutta minä vuonna ne hakaristit kiellettiin esim. pienoismallien paketeissa? Vielä mielenkiintoinen huomio viimeisen kuvan alareunasta: "ei sovi lapsille eikä yli 753-vuotiaille?

FullSizeRender (72).jpg

FullSizeRender (73).jpg

FullSizeRender (74).jpg

FullSizeRender (75).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukalle: Kiitos täydennyksestä, oli matalampaa kuin luulimmekaan, eikä kellukkeistakaan ollut hyötyä - pohjaan meni.

Mikalle: Hakaristien puuttuminen ei vaivaa, mutta tuollainen kannen kumpuileva maisema näyttää vieraalta Suomenlahden rannikolle, missä DR-koneet jahtasivat s-veneitä:P

Markolle: Tämän parempia numerotietoja ei kellukkeista löydy kuin mitä nämä vastaanottopöytäkirjat kertovat. Ihmettelen kyllä, että vaikka kellukkeet ovat "vasen" ja "oikea", on numerosarja molemmissa ihan sama:hmm: Enpä usko mitään konekohtaisia tunnuksia kellukkeistasi löytyvän stanssattuna. Etsin vielä Dornierien mahdollisia kellukkeisiin kohdistuneita vaurioitumistietoja jotka vastasivat antamiasi havaintoja paikatuista kohdista.

IMG_4160.JPG

IMG_4161.JPG

IMG_4162.JPG

IMG_4163.JPG

IMG_4164.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Menee vähän ohi aiheen, mutta minä vuonna ne hakaristit kiellettiin esim. pienoismallien paketeissa?

Tässä on kiellon sijaan luultavasti enemmänkin kaupallinen näkökulma? Hakaristin esittäminen kiellettiin Saksassa sodan jälkeen, eikä ka. mallipakettia olisi voinut myydä sen Suomea suuremmilla markinnoilla ilman väkästen poistamista. Tietysti NL:n entisissä sateliittimaissa pidättäydyttiin luontevasti muutenkin painamasta paketteihin mitään Gitlerin koplaan liittyvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kuva omasta arkistosta koneesta DR-196, kuvauspaikkaa tai ajankohtaa en valitettavasti tiedä. (Ahvenanmaa?)

Sivuvakaajassa on yksi voitonmerkki, eli upotettu sukellusvene. Onkohan upotus vahvistettu? Koneen alla on syvyyspommi kiinnitettynä.

 

IMG_20181008_0001.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Markku Valtonen
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisikohan se olla niin että kellukkeet 'vasen' ja 'oikea' ovat identtiset niinkuin sarjanumerossa mutta polttoainesäiliö olisi siirrettävissä?Sivuvakaajan takana piilossa toinen Dornier...

Muokattu: , käyttäjä: Risto Sollo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään