Peter Lord

Koululento ultrakevyellä lentokoneella

50 viestiä aiheessa

Oma kokemukseni ultrakevyistä lentokoneista on, ns. ilmeisistä syistä, verrattain vähäinen.
Kysyn siksi, kun en ole varma:

Kun ultrakevyellä koneella lennetään koululentoa, kummallako puolella konetta istuu opettaja ja kummallako puolella oppilas?
(Ts. molemmat ovat sisäpuolella, mutta onko opettajan paikka oikealla ja oppilaan vasemmalla vai päinvastoin)
Jos opettaja istuu vasemmalla puolella ja oppilas oikealla, mikä tähän voisi olla syynä?

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tämäpä kummallista. Kyllähän minun kai pitäisi tämä tietää kun johdan alan oppilaitosta. Tämä oppilaitos sijaitsee Malmin pyöreässä, entisissä briefingin tiloissa. 

Kun katselin eräänä päivänä ikkunasta, huomioni kiinnittyi ahkeraan lennonopettajaan joka vei kymmenkunta oppilasta perä perää koululennolle. Pidin kummallisena vain sitä, että näillä koululennolla opettaja istui aina vasemmalla. Onkohan tuo lentokone jotekin erityinen rakenteiltaan?

 

Otin sitten oikein valokuvankin yhden koululennon päätöshetkestä. Sitten menin sinne ala-aulaan katsomaan oppilasta lähempää. Hän oli haltioissaan. Kuulin kuinka hän kertoi äidilleen saaneensa ohjata vähän aikaa myös itse. 

C922FA64-1903-40C3-93BE-06CCFFBD62B8.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  • Esittelylentoihin käytettävällä ilma-aluksella on oltava voimassa oleva ICAO Annex 8 tai EASA -lentokelpoisuustodistus. Esittelylentoja ei voi suorittaa ilma-aluksen luvalla ilmailuun tai väliaikaisella luvalla ilmailuun. Näin ollen esittelylentoja ei voi suorittaa ultrakevyellä lentokoneella eikä muilla tyyppihyväksymättömillä ilma-aluksilla.

Koska tämä yrittäjä toimii yksinomaan ultrakevyellä kalustolla, ei kyseessä missään tapauksessa voi olla esittelylentotoiminta. 

Jos kone olisi tyyppihyväksytty, toiminta olisi sallittu vain 6 päivänä vuodessa. Ei esim 5 päivää viikossa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Noilla lennoilla ei voi luovuttaa ohjaimia matkustajalle, ei etenkään jos ohjaaja ei ole lennonopettaja.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän sekoitetaan sujuvasti ultran esittelykoulutus ja kerhojen juhannus"esittely"lentotoiminta joka vuosien tauon jälkeen taas sallittiin.

Esittelykurssi on osa ultrakevytkoulutusta ja sitä tehdään koulutusluvalla. Nämä kansalliset määräyksethän koskevat vain suomalaiseen lupakirjaan tähtäävää koulutusta, joten asia voi olla outo asiantuntemattomille. Lisätietoa löytyy mm. https://www.trafi.fi/filebank/a/1320403411/c0d6967d9bfae9a80569ad3610a4483a/1107-trm1_07.pdf . Opettajan sijoittumisesta koneessa en ole vielä nähnyt missään määräystä, mutta varmaan joku sen voi linkata tännekin.

Suomen Ilmailuliitto ry on tehnyt tällaisille esittelykursseille ohjeistustakin, saatavilla SIL-jäsenkerhoille

Kursseille pääsee helposti eri puolilla Suomea, esim.

http://kevytilmailu.fi/index.php?p=1_5_koulutus#esittelykurssi

https://www.elamyslahjat.fi/suomen-paras-elamys-esittelykurssi-kevytlentokoneella

http://www.ultrapilot.net/esittelylento

https://milk.fi/esittelykurssi/ 

http://lentokoulutus.mycashflow.fi/product/4/esittelykurssi-ultralla

http://airpilot.mycashflow.fi/product/1/esittelykurssi

http://www.hyik.fi/ilmailukerho/esittelykurssi

 

Muokattu: , käyttäjä: Timo Hyvönen
Lisätty linkkejä kouluttajiin & poistettu linkki SIL-esittelykurssin kuvaukseen (saatavilla SILlistä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Timolle laajasta vastauksesta.  Itsekin koetin tällä välin perehtyä tähän toimintakenttään.
Tosiaankin, lentokoulu voi tarjota  lupakirjan hankkimista harkitsevalle henkilölle esittelykurssin.  Jos koulu lentää ultrakevyellä koneella, esittelykurssiin on olemassa Trafin kansallinen määräys TRG M1-7.  Se koskee muuta kuin EASA-lupakirjoihin tähtäävää koulutusta:

"1.1 Soveltamisala Tämä määräys koskee suomalaisten kansallisten määräysten mukaista purjelento-,moottoripurjelento-, ultrakevytlento-, autogyro-, kuumailma- ja kaasupallokoulutusta, joka tähtää kansallisen lupakirjan, kelpuutuksen tai oikeuden myöntämiseen tai voimassaolon jatkamiseen"



Trafi on aiemmin ollut hyvin tarkka siitä, että koulutuksena tarjottava toiminta on todellakin määräyksessä tarkoitettua  koulutusta eikä esimerkiksi ansiolentoa.  Kun eräs Malmille aiemmin etabloitunut elämyslentoja tarjoava yrittäjä myi netissä "elämysentoja" ja toteutti ne ultralla, lausui Trafi seuraavaa:

”Kevytilmailun tutustumiskurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka harkitsevat ilmailuharrastuksen aloittamista. Kurssin tarkoituksena ei ole tarjota kuluttajille mahdollisuutta yleisölennätykseen. Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että yleisölennätystä koskevan lahjakortin vaihtaminen tähän sinänsä luvalliseen ei tässä tapauksessa poista lentojen kaupallista luonnetta, vaan kyse on ainoastaan yrityksestä naamioida luvattomaksi katsottava ansiolentotoiminta muotoon, joka ei vastaa sen todellista tarkoitusta.

Tässä  tapauksessa matkustajia on lennätetty ns. ultrakevyillä ilma-aluksilla. Liikenteen turvallisuusviraston käsityksen mukaan näillä laitteilla ilmailua on pidettävä jopa muuhun harrasteilmailuun ja lentokoulutustoimintaan turvattomampana, eivätkä ne siten missään olosuhteissa sovellu käytettäväksi matkustajien kaupalliseen kuljettamiseen. Liikenteen turvallisuusviraston näkemyksen mukaan asiakkaiden ohjaaminen ultrakevyillä ilma-aluksilla tapahtuvaan lennätykseen osoittaa selkeästi, ettei yrityksen johdossa haluta tai kyetä noudattamaan matkustajien turvallisuuden kannalta keskeisiä vaatimuksia.”

Tuossa tapauksessa  yrittäjällä oli ymmärtääkseni AOC-toimilupa mutta ei luvan edellyttämää "oikeaa"  lentokonetta. Taisin tuolloin olla itsekin jotenkin lähietäisyydellä, koska sittemmin taksielinkeinon pariin siirtynyt elämysyrittäjä halusi kovin käyttää omistamaani konetta elämysten tuottamiseen.  Koska yhteistyön alkutaival sinänsä oli jo mieliinpainuva elämys, yhteistyö päättyi alkuunsa. Yo. tilanteessa yrittäjä myi lahjakortteja elämyslennoille, mutta koetti ostaa lennätyksen alihankintana ultrakoulutusorganisaatiolta, joka oman käsityksensä mukaan lensi kevytilmailun esittelykurssin kunkin asiakkaan kanssa.

Trafin kanta

Ilmailumääräys TRG M1-7 (5.5.2009), joka koskee harrasteilmailun lentokoulutusta [ultralla] , mahdollistaa lentokoulutuksen esittelyn esittelykurssin muodossa. Kurssi hyväksytään erikseen kullekin hakijalle.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että koulutusluvan hatija voi tarjota oppilaaksi aikovalle esittelykurssin.  Lähtökohtaisesti ei kenelle hyvänsä asiakkaalle, vaan  edellä lainatusti  "henkilöille, jotka harkitsevat ilmailuharrastuksen aloittamista."

Kun taas hiljan yksi lennätettävä henkilö, keski-ikäinen herrasmies, lähti keltaisella ultralla lennolle Malmilta, jututin maahan jäänyttä lennätettävän puolisoa. Kysyin, mikä on tällaisen lennon tarkoitus.  Rouva kertoi iloisesti että "Tällä miehellä on sellainen yritys josta voi ostaa elämyslentoja... hän myy sellaisia lennätyksiä netissä".  Rouva mainitsi että minäkin voisin ostaa "elämyslahjat.fi" -sivuilta sellaisen jos kiinnostaa.

Pieni googletus toikin sitten esiin ilmoituksen. https://www.elamyslahjat.fi/lahjat/haluaisitkoitse-ohjatalentokonetta
 

Selvisi, että jos henkilö on "kokeilunhaluinen" tai "vauhtia kaipaava" - tai viettää polttareitaan tai merkkipäivää, elämys löytyy Malmilta.

Puoli tuntia hintaan 185 euroa.

Lainaus Suomen Ultrapilotit ry:n mainoksesta:

Kenelle elämyslahja sopii?

Esittelykurssi kevytlentokoneella soveltuu jokaiselle ilmailulajeista kiinnostuneelle tai muuten vain kokeilunhaluiselle ja vauhtia kaipaavalle henkilölle. Tämä toimii mahtavana lahjana merkkipäivänä tai polttareissa!

Haltioitunut asiakas on kirjoittanut oikein bloginkin.


Ote blogista:
"
Lentäjä näyttää ja opastaa miten konetta ohjataan, ja siipien kallistuessa puolelta toiselle jännitys muistuttaa taas läsnäolollaan. Hän kysyy, haluanko kokeilla ohjata konetta myös itse. Epäroin hetken, mutta tartun kuitenkin ohjauskeppiin. Yllätyn heti siitä, kuinka herkästi lentokone reagoi pieniinkin ohjausliikkeisiin, kone lähtee kallistumaan eteenpäin nopeasti. Annan ohjat takaisin ammattilentäjälle, tämä pilotointi riitti minulle ja keskityn mielummin näissä korkeuksissa vain maisemien ihasteluun. "

Kuten blogista näette, asiakas saa harkintansa mukaan ohjata myös itse.

Ymmärrän hyvin asiakkaan jännityksen, onhan lentokoneessa monia mittareita, joita pitää osata lukea.  Asiakkaan blogissa oli kuva asiakkaan edessä lennon aikana avautuneesta mittarinäkymästä. Voin hyvin kuvitella, kuinka pelottavilta saattavat mittaripaneelin oikealla puolella sijaitsevat öljynpaine-, öljyn  lämpö- ja sylinterinpään lämpömittari kokemattomasta näyttää.

Ja niin....

Voidakseni näin Suomen suurimman ultrateoriakoulutusorganisaation edustajana paremmin ymmärtää markkinatrendit, olenkin pyytänyt Trafilta nähtäväkseni tämän lentokouluttajan koulutuslupaan sisältyvän Trafin hyväksymän esittelykurssin ohjelman. 

Pari tuhatta euroa päivässä ei ole huono liikevaihto lainkaan päätoimisesta lennätystyöstä. Kuka vielä väittää että ilmailu ei kannata?

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esittelykurssit ovat mainio tapa laillisesti lennättää ilmailusta kiinnostuneita, lennot ovat aina opettajan lentämiä ja koulutusluvan alaista toimintaa. Kaikki varmaan tietää miten mahdotonta nykyisin on saada yleisölennätystä joten en oikein ymmärrä miksei kerhot voisi toimia asetusten mukaan ilman että toimintaa tai siitä perittävää maksua täytyy kareh.. siis hämmästellä? Ihmiset ovat tavattoman kiinnostuneita ilmailusta eikä 100-180€ ole mikään kynnys sellaiselle joka ei koskaan aiemmin ole lentokoneen kyytiin päässyt. 

Joten esittelykurssin tarkoitushan on saada ihmisiä innostumaan lajista, harrastajia kun ei missään liene liikaa? Mikään kultakaivos toiminta ei kenellekkään varmasti ole, päinvastoin omalla ajalla ja omilla polttoaineilla opettajat sinne kentälle ajelevat edistämään ilmailuharrastusta..

-Mistä muuten Peter päättelit että: "Tämä tarkoittaa siis sitä, että koulutusluvan hatija voi tarjota oppilaaksi aikovalle esittelykurssin.  Lähtökohtaisesti ei kenelle hyvänsä asiakkaalle, vaan  edellä lainatusti  "henkilöille, jotka harkitsevat ilmailuharrastuksen aloittamista."  Missä määräyksessä näin sanotaan kun en itse löytänyt ? Yleisesti puhutaan mahdollisuudesta lajin markkinointiin ja esittelyyn.

-Esittelykurssit ultrilla ovat Trafin määräysten mukaista toimintaa, kurssille osallistujalle selvitetään ennen lentoa vakuutusturva ja osallistuja allekirjoittaa osallistumiskaavakkeen. Lennolla tutustutaan monille uuteen elementtiin, ilmaan, ja samalla he saavat halutessaan kokeilla itse lentokoneen ohjaamista. Kaikki eivät halua ohjata vaan ovat haltioissaan pelkästään ilmassa olosta. Lennolla ei tehdä minkäänlaisia temppuja eikä muutenkaan "esitellä" omia tai koneen kykyjä. Lennon jälkeen osallistujat saavat osallistumistodistuksen jonka saa sitten hyvityksenä mikäli myöhemmin osallistuu varsinaiseen lentokoulutukseen. Osallistumiskaavake jää koulutusorganisaation mappiin.

TRG M1-7 sanoo että:  "Esittelykurssilta riittää osallistumistodistus, josta ilmenee koulutusorganisaatio, koulutetun nimi ja esittelykurssin päivämäärä."

Itse määräys ja koulutusohje on selkeä, siitä en sitten tiedä miten kuvan tapauksessa on toimittu mutta se asia ei kuitenkaan varmaan tänne foorumille kuulu?

Ainakin itse mieluummin toimisin ilmailuharrastusta edistävään suuntaan..

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä kaikesta spekulonnista nouseekin mieleen kysymys jota olen sillointällöin funtsinut. Kun takana on varmaan 200 tuntia kotisimulaattorilentämistä pikkuisilla päristimillä (Cessna, Mooney ym) ja kiinnostaisi kokeilla että millaista se oikeasti on, niin onko siihen muuta hyväksyttyä menetelmää kuin kirjautua ihan oikeaan kouluun jota ei sitten kuitenkaan ole mahdollisuutta missään tapauksessa viedä loppuun asti?

Meinaan noin niinkuin maata pitkin ajamista (lähinnä ohjaus ja kaasun käyttö) ja sellaista lentämistä jossa yritetään kääntyä tiettyyn suuntaan ja pitää se, korkeuden vaihto, trimmaaminen ym. Siitä nyt ei puolvakavalle kirjoityspöytälentäjälle olisi mitään iloa jos saa kolme minuuttia ohjata Ikarusta ja todeta että se kallistuu kun kahvasta kääntää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Christian Rethmann kirjoitti:

Tästä kaikesta spekulonnista nouseekin mieleen kysymys jota olen sillointällöin funtsinut. Kun takana on varmaan 200 tuntia kotisimulaattorilentämistä pikkuisilla päristimillä (Cessna, Mooney ym) ja kiinnostaisi kokeilla että millaista se oikeasti on, niin onko siihen muuta hyväksyttyä menetelmää kuin kirjautua ihan oikeaan kouluun jota ei sitten kuitenkaan ole mahdollisuutta missään tapauksessa viedä loppuun asti?

Meinaan noin niinkuin maata pitkin ajamista (lähinnä ohjaus ja kaasun käyttö) ja sellaista lentämistä jossa yritetään kääntyä tiettyyn suuntaan ja pitää se, korkeuden vaihto, trimmaaminen ym. Siitä nyt ei puolvakavalle kirjoityspöytälentäjälle olisi mitään iloa jos saa kolme minuuttia ohjata Ikarusta ja todeta että se kallistuu kun kahvasta kääntää.

Christian; minulla on sinulle hyviä uutisia. Ota yhteyttä Peter (at) Constella.fi tai soita 045 670 3670. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Sami Mäntyharju kirjoitti:

Esittelykurssit ovat mainio tapa laillisesti lennättää ilmailusta kiinnostuneita, lennot ovat aina opettajan lentämiä

...

-Mistä muuten Peter päättelit että: "Tämä tarkoittaa siis sitä, että koulutusluvan hatija voi tarjota oppilaaksi aikovalle esittelykurssin.  Lähtökohtaisesti ei kenelle hyvänsä asiakkaalle, vaan  edellä lainatusti  "henkilöille, jotka harkitsevat ilmailuharrastuksen aloittamista."  Missä määräyksessä näin sanotaan kun en itse löytänyt ? Yleisesti puhutaan mahdollisuudesta lajin markkinointiin ja esittelyyn.

-Esittelykurssit ultrilla ovat Trafin määräysten mukaista toimintaa, kurssille osallistujalle selvitetään ennen lentoa vakuutusturva ja osallistuja allekirjoittaa osallistumiskaavakkeen.

 

TRG M1-7 sanoo että:  "Esittelykurssilta riittää osallistumistodistus, josta ilmenee koulutusorganisaatio, koulutetun nimi ja esittelykurssin päivämäärä."

Itse määräys ja koulutusohje on selkeä, siitä en sitten tiedä miten kuvan tapauksessa on toimittu mutta se asia ei kuitenkaan varmaan tänne foorumille kuulu?

Sami moi, pitkästä aikaa.  Oman käsitykseni mukaan edistät ilmailua jo toisessa polvessa. Hatunnosto siitä.

Ilmailua voidaan esitellä lajista kiinnostuneille periaatteessa kahdenlaisen lennätystoiminnan kautta.

a) Jos ilma-alus on ns- tyyppihyväksytty "cessnapiiper", voi

a1) koulutusluvan haltija (lentokoulu, kouluttava kerho) järjestää max 6 päivänä vuodessa ns. tutustumislentoja. Ohjaajana voi olla kerhon jäsen, ei tarvitse olla lennonopettaja.  Jos päällikkö on on muu kuin lennonopettaja, ei ohjausta saa luovuttaa lennon aikana matkustajalle/asiakkaalle.

a2) koulutusorganisaatio voi tarjota "ensimmäisen koululennon" henkilölle, joka ei vielä halua sitoutua lentokoulutukseen.  Lennon päällikkönä on oltava lennonopettaja eikä lennolla saa olla matkustajia  Lento merkitään koulutusrganisaation koulutuskirjanpitoon kuten mikä tahansa koululento.  Lentojen määrälle vuodessa ei oole rajoituksia koska kyseessä on koulutuslupaan kuuluva koulutustoiminta.

b) Jos ilma-alus on tyyppihyväksymätön, esim. ultra,

sovelletaan toimintaan kansallista ilmailumääräystä TRG M1-7. Lento voi tällöin olla luonteeltaan

b1) Esittelykoulutus, joka tähtää ilmailuharrasteen esittelyyn ja markkinointiin. Yleensä kyseessä on yksi lento. Lennättäjän tulee olla koulutusluvan haltija (lentokoulu) jolle Trafi on hyväksyttänyt tällaisen toimintamuodon. Hyväksyttämiseen sisältyy koulutusohjelma, eli  kuvaus siitä, mitä "kurssilla" opetetaan.  Trafin käsityksen mukaan "[elämyslento]toiminta perustuu SIL:n julkaisemaan koulutusohjelmaan".  Kun asiaa käsiteltiin tällä viikolla SIL:issä, ohjelman laatijat ja liiton henkilökunta pitivät itsestään selvänä sitä, että kouulennolla opettaja istuu oikealla ja oppilas vasemmalla.  Muuten kyseessä ei ole koululento - ellei kyse ole opettajakurssista.  SIL:n Juha Silvennoista lainatakseni: "Itsestään selviä asioita ei yleensä kirjoiteta edes paperille".

b2) tutustumiskoulutus, joka tähtää koulutukseen yksinlento- vaiheeseen saakka. Tällöin kyseessä on koululle hyväksytyn koulutusohjelman mukaiset kurssin alkupään lennot.

Kysyit Sami, mistä olen saanut tulkinnan siitä, mikä pitäisi olla kevytilmailun tutustumiskurssin luonne ja kohderyhmä.  Määräyksestä TRG M1-7 se ei suoraan käy ilmi.  Siksi Trafi on  itse ottanut muutamia vuosia sitten kantaa asiaan, kun Tuomisten Nordic Flite ja TTT-Aviation koettelivat sallitun toiminnan rajoja. Trafi lausui näin:

"Kevytilmailun tutustumiskurssi on tarkoitettu henkilöille, jotka harkitsevat ilmailuharrastuksen aloittamista. Kurssin tarkoituksena ei ole tarjota kuluttajille mahdollisuutta yleisölennätykseen."  Luotan viranomaisen tulkintaan.

On merkillepantavaa, että tyyppihyväksytyillä koneilla harjoitettava lennätystoiminta on rajoitettu 6 päivään vuodessa, jotta lennätystoiminnasta ei mudostuisi kaupallista toimintaa organisaatioille, joilla ei ole sellaiseen toimilupaa (AOC).

Sitä vastoin ultrilla, joita koskee kansallinen sääntely,  ei ole vastaavaa rajoitusta.On nähtävissä, että joillakin toimijoilla esittelykurssit, Trafia edellä siteeraten, ovat tosiasiallisesti luonteeltaan kertaluonteisia yleisölennätyksä. Tunnusomaista on se, että lento annetaan yllätyslahjana henkilölle, joka ei ole koskaan aikonut hankkia lentolupakirjaa. Esimerkiksi merkkipäivä- tai joululahjaksi tai yllätyksellisenä osana polttarijuhlintaa.  Usein tähän paketoidaan automaattinen jäsenyys yhdistyksessä, joka koulutustoimintaa harjoittaa.  Tällä yritetään kiertää määräystä siitä, että tiety lennot ovat sallittuja vain yhteisön jäsenille. Tällöin on usein nähty ohitettavan yhdistyslain säännökset jäseneksi haluavalta edellytettävästä tahdonilmaisusta liittyä yhdistykseen - sekä yhdistyslain säännöksistä jäsenrekisterin ylläpitämisestä ja sääntömääräisen kokouksen koolle kutsumisesta.

Samat ongelmat koskevat myös tandem-laskuvarjohyppyjä joiltakin osin.

Niiden noin 40 vuoden ajan jona olen itse ilmailua harjoittanut, on aina ollut toimijoita, jotka ovat pyrkineet kiertämään määräyksiä ja tekemään ansiolentobisnestä ilman vaadittavaa toimilupaa ja pätevyyttä. Aina joku myy tosiasiallisesti lentoja maksuja vastaan ihmisille, jotka haluavat vain saada kertaluonteisen elämyksen. 

Minulla ei ole mitään elämyslennätystä vastaan.  Edellyttäen, että ansiolentoa harrastetaan ansiolentotoimiluvan puitteissa, kalustolla joka täyttää kaupallisen henkilökuljetuksen kriteerit.

Niin kauan kuin netissä myydään ultrilla suoritettavia elämyslentoja, sääntöjä ymmärtämätön asiakas ymmärtää ostavansa yleisölennätyksen/elämyslennon - eli käytännössä kaupallisen lentokuljetuksen -  kun taas ilmailumääräyksen näkökulmasta yrittäjä markkinoi kaupallista henkilökuljetusta koululentona.  On jo selvästi nähty, että useat Malmilta ultrilla lennettävät elämyslennot eivät täytä koululennon kriteereitä lainkaan. On vaikea nähdä toiminnassa aitoa pyrkimystä lentokoulutukseen, jos koulutusorganisaation lennoista suurin osa on kertaluonteisia kadun miehen lennätyksiä - joiden oppilas ei koskaan palaa suorittamaan lentolupakirjaa.

Trafi lausui asiasta viime viikolla myös näin:

"Mitä puolestaan tulee mainintaanne siitä, että lennätyksiä markkinoidaan ”elämyslentoina” totean seuraavaa: Liikenteen turvallisuusvirastosta annetussa laissa tai kuluttajansuojalaissa virastolle ei ole asetettu ilmailuliiketoiminnan markkinoinnin valvontaan nimenomaisesti liittyviä tehtäviä. Trafi ei siten ole toimivaltainen ottamaan kantaa siihen, voiko joku saada virheellisen kuvan esittelykurssin sisällöstä sen ympärillä olevan markkinoinnin johdosta kunhan itse kurssi täyttää asetetut vaatimukset. Markkinointia valvovat kuluttajaviranomaiset."



 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/8/2018 at 10.40, Peter Tähtinen kirjoitti:

Jos opettaja istuu vasemmalla puolella ja oppilas oikealla, mikä tähän voisi olla syynä?

Ehkä oppilaalle ei sillä lennolla ole tarkoituskaan opettaa vain vasemmalla olevien pyöräjarrujen käyttöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/10/2018 at 00.46, Peter Tähtinen kirjoitti:

  Kun asiaa käsiteltiin tällä viikolla SIL:issä, ohjelman laatijat ja liiton henkilökunta pitivät itsestään selvänä sitä, että kouulennolla opettaja istuu oikealla ja oppilas vasemmalla.  Muuten kyseessä ei ole koululento - ellei kyse ole opettajakurssista. 

Ihanko totta, ollaanko SILlissä todellakin tuota mieltä....? ...ilmeisesti siellä ei ole kuultukaan peräkkäin istuttavista koneista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, Simonen, terve! Siitä onkin aikaa. 

Ja kiitos kysymästä, sitä mieltä meillä oltiin. Ja ei, tietenkään ei ollut kuultu. Mutta sinusta oltiin. 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekoitetaan nyt vielä sen verran, että on olemassa myös lentokoneita joissa oppilas istuu oikealla ja opettaja vasemmalla. Esimerkiksi Ilmavoimien uusi Grob on tämmöinen. Toki siinä ei ole kyse siviilikoulutuksesta, mutta ajattelin nyt kuitenkin mainita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen keskustelu. Näin vähän kauempaa nykyilmailun ulkopuolelta katsottuna silmään pistää pari asiaa. Meillä on tarvetta saada esiteltyä nuorisolle ilmailuharrastusta, siitä ei päästä mihinkään. Lentäminen perinteisillä moottorikoneilla on kallistunut liian monen harrastajan ulottumattomiin. Suuremmat moottoripuolen harrastajamassat saadaan ilmailun pariin vain ultrapuolella. Siksi sekä viranomaisen että ilmailujärjestöjen intressi on tukea ultrilla annettavia esittely- ja elämyslentoja, miksi niitä nyt sitten halutaankin sanoa. On pilkun viilausta väitellä siitä, onko se ansiolentoa vai ei niin kauan kuin palolennotkaan eivät ole ansiolentotoimintaa. Määräykset olisi parasta muokata sellaisiksi, että kokenut pilotti voisi antaa elämyksen, joka ehkä joskus jalostuu harrastukseksi. Ja jos jollakin rahasummalla mahdollistetaan koneen pysyminen taivaalla, so what. Toivon, että keskusteltaisiin myös periaatekysymyksistä ja että vaikutettaisiin viranomaisiin, että tällaiset elämykset voisi toteuttaa nykyistä helpommin. En oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa siitä kinattaessa, istuuko elämyksen tarjoaja vasemmalla ja elämyksen vastaanottaja oikealla vai päinvastoin.   

Seppo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, Soitapa minulle. 045 670 3670. 

Ja mitä tulee itkuun ja nauruun, aloittakaamme yhteisnauru sitten kun näemme edes yhden ”esittelylennon” jonka sisältö ja toteutus ja briefing edes etäisesti muistuttaa Trafin ko. organisaatiolle hyväksymää koulutusohjelmaa. 

 

Vai mitä sanoo lennonopettaja Kolehmainen lennätyksestä, jolla on keskimäärin (kellotettu on) 1min 50 sek keskiarvo siitä kun kone lähtee platalta, siihen kun kone on 200 ft AGL kiitotien 18 yläpuolella kiitoteiden risteyksen kohdalla. 

En ole ultrapilotti enkä siksi tiedä miksi ultralla voidaan siirtyä kiitotielle ja nousta heti ilmaan pysähtymättä välillä odotuspaikalla tekemään lentoa edeltäviä tarkastuksia. 

Tarkemmin ajatellen suosittelen nauramista. Se kuulemma pidentää ikää. 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Peter Tähtinen kirjoitti:

 Ja ei, tietenkään ei ollut kuultu. Mutta sinusta oltiin. 

No, kerroppa meille kaikille mitä olltiin kuultu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin mielenkiintoisen keskustelun Peterin kanssa, kiitos siitä. Sain paljon uutta tietoutta. Lähtökohtani kirjoittamiselle on se, että harrasteilmailu on vääjäämättä siirtymässä Cessnoista ja Pipereistä ultra/LSA-puolelle. Ne ovat yksinkertaisesti halvempia sekä hankkia että ylläpitää. Lisäksi moottori ja muu tekniikka on nykyaikaista. Ne kehittyvät jatkuvasti lähestyen ja pian jopa ylittäen luotettavuudeltaan ja turvallisuudeltaan tyyppihyväksytyt perinteiset yleisilmailukoneet. Suorituskyky ylittää jo monilla ultrilla Cessnan ja Piperin vastaavan. Painorajoitus on vielä kivenä kengässä, mutta eiköhän siihenkin tule pikkuhiljaa parannusta. Tilanne on nyt aivan erilainen kuin se oli 10-15 vuotta sitten kun ultrat olivat kokolailla yksinkertaisia hökötyksiä epäluotettavinen kaksitahtimoottoreineen. 

Ultria koskeva lainsäädäntö ja viranomaisohjeistus laadittiin niiden alkutaipaleen aikakaudella. Nyt koneet ovat kehittyneet mutta lainsäädäntö ei. Lainsäädännön lähtökohta on edelleen, että ultra/LSA on sellainen lentävä yksinkertainen kangaspuu, jolla voi lentää hyvin pienellä koulutuksella. Tämän kevyen lainsäädännöllisen tulkinnan taustalla on se, ettei ultrilla saa harjoittaa ansiolentotoimintaa. Eli sallitaan yksityislentäjille halpa väylä nauttia lentämisen riemusta. Nyt kaivataan sekä laajennuksia operointimahdollisuuksiin että kiristyksiä koulutusvaatimuksiin. Nämä kaksi asiaa kun kulkevat käsi kädessä. 

Tuhannen taalan kysymys on se, miten saattaa yhteismitallisiksi ultra/LSA-koneiden koulutusvaatimukset vastaamaan nykyaikaisten koneiden suorituskykyä ja vaatimustasoa. Tässä samassa lainsäädäntöuudistuksessa joudutaan koulutusvaatimusten lisäksi myös ottamaan kantaa jonkinasteiseen ansiolentomahdollisuuteen. Ymmärrän täysin, että maksavan matkustajan vakuutusturvan on oltava hyvä ja tämä tyyppihyväksyntäpuute taitaa olla esteenä ansiolennon lisäksi moniin muihinkin operointiparannuksiin. Eikä minulla tietenkään ole ratkaisuehdotusta pulmaan. Ehkä voisi ajatella koneilla olevan kaksi eri paino- ja operointiluokkaa riippuen lentäjän koulutuksesta ja kokemuksesta. Uskon, että ilmailujärjestöt yhdessä viranomaisten kanssa saavat luotua toimintamallin, joka on paras kompromissi.

Seppo        

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä juuri mitään eurooppalaisesta ultra/LSA-sääntelystä, mutta pisti silmään pari päivää sitten, että Trumpin allekirjoittama ja siis hyväksytty FAA:n 5 vuoden jatkopaketti pitää sisällä nipun yksityiskohtia, joista yksi koskee USA:n LSA-koneluokan maksimipainorajan nostoa. Nosto olisi ymmärtääkseeni vielä varsin huomattava, koska uusi raja olisi 3600 paunaa eli 1632 kg. Olisi siinä ultralla (siis Light Sport Aircraftillä) kokoa?

Uusi sääntö olisi tulossa voimaan jo tammikuussa ensi vuonna.

Lainaa

A high-ranking FAA source has confirmed that the FAA plans to almost triple the maximum weight for most light sport aircraft to 3600 pounds in rulemaking that will be introduced in January.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/LSA-Weight-Limit-Increasing-To-3600-Pounds-231639-1.html

Sama asia heti alkuun myös täällä:

https://seaplanemagazine.com/2018/10/08/lsa-weight-limit-increase-and-faa-funding/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään