Jaakko Männistö

Pienkoneen epäonnistunut ylösveto Saksassa, ainakin 3 kuollutta

15 viestiä aiheessa

ASN:n uutinen:

Lainaa

The Cessna F172N suffered a runway excursion accident at Wasserkuppe Airfield, Germany. Preliminary reports suggest that the pilot attempted to go around after trying to land on runway 24. The aircraft continued past the end of the runway and crossed a road, hitting several bystanders. Three persons have reportedly died.

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=216255

Saksalaisen median mukaan menehtynyt olisi kaksi naista ja pieni poika::

Lainaa

Das Unglück ereignete sich am Sonntag gegen 15.45 Uhr, wie die Polizei mitteilte. Nach Angaben der Beamten handelt es sich bei den Toten um zwei Frauen und einen Jungen.

https://www.hessenschau.de/panorama/drei-tote-bei-flugzeugunglueck-auf-der-wasserkuppe,flugzeugunglueck-wasserkuppe-100.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wasserkuppe.PNG.4cd373e20c125ffb745f46f038fcc7c4.PNGEi se ihan kovin korpikenttä ole. Kenttä on Wasserkuppe. Olisiko porukka ollut odottamassa yleisölennätystä?

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila
Kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valvoja päättäköön...

Ylösvedossa ei nousutkaan kuin piti. Neljä aikuista miestä kyydissä. Kone kotoisin Ludvighaffenista, eli oli vieraskone. Meni läpi radan päässä olleen puomin kiitoradan päässä kulkevalle tielle, jossa näin sunnuntaina paljon ulkoilijoita. Käydessäni viime vuonna Wasserkuppella, ihmetytti tuo aika lähellä kynnystä oleva julkinen tie. Kuva Frankfurter Allgemein Zeittung

Wasserkuppe2.PNG

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikipedian mukaan Wasserkuppella päällysteen pituus on 670 metriä. Lentoonlähdöt tehdään pääsääntöisesti 06:lta alamäkeen ja laskeutumiset 24:lle ylämäkeen. Kuvissa näkyy ilmeisesti rullaustietä/purjekoneiden odotuspaikka ja varsinainen kiitotie alkaa tuolta, missä näkyvät kiitotien numerot.

https://osthessen-news.de/n11601538/schweres-flugzeug-unglueck-auf-wasserkuppe-polizei-bestatigt-mehrere-tote.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko sillä vaikutusta, että kone, joka oli kotoisin Reinin laaksosta, jossa kenttien elevation on 100m tienoilla, yritti ylösvetoa kentällä, jonka elevation on n 890m? Muita ehkä vaikuttavia asioita on lämpötila +18 celsiusta, tuuli 013 astetta 21 km/h. Eli lämmintä ja perstuuli… Painoja vois myös laskella… Niin ja sitten vielä ylämäki. Oli kovin huono tuuri, että osui ihmisiä eteen...

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Eikö tämä kuuluisi tuonne pienkoneonnettomuuksien ketjuun? :hmm:

Ei mielellään: vähänkin merkittävämmästä tai isommasta uutisesta aina oma uusi ketju. Tuo on tietysti aina tulkinnanvaraista, mutta jos mietityttää niin sitten uusi ketju mieluummin. (Helpottaa kommentointia ja asian seuraamista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Ei mielellään: vähänkin merkittävämmästä tai isommasta uutisesta aina oma uusi ketju. Tuo on tietysti aina tulkinnanvaraista, mutta jos mietityttää niin sitten uusi ketju mieluummin. (Helpottaa kommentointia ja asian seuraamista)

Asia selvä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Wikipedian mukaan Wasserkuppella päällysteen pituus on 670 metriä. Lentoonlähdöt tehdään pääsääntöisesti 06:lta alamäkeen ja laskeutumiset 24:lle ylämäkeen. Kuvissa näkyy ilmeisesti rullaustietä/purjekoneiden odotuspaikka ja varsinainen kiitotie alkaa tuolta, missä näkyvät kiitotien numerot.

https://osthessen-news.de/n11601538/schweres-flugzeug-unglueck-auf-wasserkuppe-polizei-bestatigt-mehrere-tote.html

Ne näkyvät numerot ovat kiitotien toisen pään eli 24:n numerot, tämä 06:n kynnys jää koneen oikean siiven peittoon, noin 50m tien takana. On muuten karu kuva kun tapausta miettii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen vähän odottanut BFU:n (Liittovaltion Ilmailu Tutkinta)  raporttia tapauksesta. Vielä ei ole tullut. Lehti Fuldaer Zeitung tiesi 18.10.2019 kertoa, että ylipainoa on ollut. Odotellaan...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerokurier-lehden jutussa kerrotaan, että syyttäjä on päättänyt nostaa lentäjää vastaan syytteen kuolemantuottamuksesta (luulisin, saksaksi termi on fahrlässige Tötung, voisi olla myös "huolimattomuudesta johtuva tappo"). Lisäksi tulee kyseeseen ilmaliikenteen vaarantaminen.

Syyttäjän mukaan lentäjä laiminlöi huolellisuusvelvollisuuttaan usealla tavalla. Kone oli ylipainoissa ja laskeutumisessa oli virhearvioita (lentäjä lyhensi kentän normaalia lähestymiskuviota, teki laskun liian suurella nopeudella ja aloitti läpilaskuyrityksen liian myöhään). Koneessa ei ollut teknistä vikaa.

Wasserkuppen kenttä suljettiin onnettomuuden jälkeen joksikin aikaa ulkopuolisilta lentäjiltä.

Lainaa

Wie die Hessenschau berichtet, begründe die Staatsanwatschaft ihre Anklage mit einer Verletzung der Sorgfaltspflichten des Piloten. So sei die Maschine beim Flug von Mannheim in die Rhön überladen gewesen, weil es der Pilot versäumt habe, das Gewicht der mit vier Erwachsenen besetzten Maschine zu checken.

Weiterhin wirft die Staatsanwaltschaft laut dem Bericht dem Piloten vor, im Landeanflug fehler gemacht zu haben. Demnach habe er den vorgegebenen Landeanflug verkürzt, sei beim Aufsetzen viel zu schnell gewesen und habe das Durchstartmanöver zu spät eingeleitet.

https://www.aerokurier.de/motorflug/wasserkuppe-unfall-angeklagt-wegen-fahrlaessiger-toetung/

Hessenschaun artikkelista, johon Aerokurier suurelta osin tietonsa pohjaa, ei oikeastaan löydy juuri muuta lisätietoa kuin se, että koneen ylipainoksi laskettiin 32 Kg, sekä lentäjän ja uhrien iät.

https://www.hessenschau.de/osthessen/anklage-gegen-piloten-nach-toedlichem-flugunfall-auf-wasserkuppe,anklage-pilot-wasserkuppe-100.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parempi myöhään kuin milloinkaan...

BFU:n tutkimusraportti tuli jo 22.02.2021. Epäkohtia löytyi noin seuraavasti:

- epäonnistunut  alkulaskeutuminen 

- myöhään tehty päätös ylivedosta, Oli jo puolessa välissä rataa noin miehen korkeudella. Olisi pitänyt nousta 15 m alle 400m matkalla.  Tehtaan mukaan Cessna olisi tarvinnut yli 470 m matkaa. Rata on erikoisluvalla käytössä, koska pää nousee 4% ja normaali sallittu on 2%.

- Cessna oli 28 kg ylipainoinen 

Muita syitä ei löytynyt. Tekniikka kunnossa. Laipat oikein.  Sää siedettävä. Lentäjä oli kunnossa, noin 800 tuntia tiimaa ja oli laskeutunut Wasseirkupelle 3-4 kertaa.

Samaan keväänä Fuldan maatuomioistuin antoi ohjaajalle tuomion. Kuusi Kk linnaa ja 2 vuotta ehdonalaista!

Kukaan ei valittanut tuomiosta!

www.bfu-web.de/berichte

ja sitten Aktienzeichen BFU18-1533-3X

Muutakin mielenkiintoista luettavaa...

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Teppo Sarpila
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään